در این یادداشت نظر اندیشمندان و متفکران مسلمان را نسبت به امام خمینی (ره) می خوانیم. به گزارش پیارم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، امروز سیاستمداران، اندیشمندان، و نویسندگان جهان درباره شخصیت امام سر تعظیم فرو آورده و چنین می گویند: امام خمینی از منظر اندیشمندان مسلمان دکتر “مصطفی ایوب”، دانشمند مسلمان آمریکایی و ...
در این یادداشت نظر اندیشمندان و متفکران مسلمان را نسبت به امام خمینی (ره) می خوانیم.

به گزارش پیارم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، امروز سیاستمداران، اندیشمندان، و نویسندگان جهان درباره شخصیت امام سر تعظیم فرو آورده و چنین می گویند:

امام خمینی از منظر اندیشمندان مسلمان

دکتر “مصطفی ایوب”، دانشمند مسلمان آمریکایی و مسؤول گروه مطالعات ادیان در دانشگاه تامبل آمریکا در مورد رهبر بزرگ انقلاب اسلامی ایران می‌گوید:”بنده معتقدم که تاریخ، امام خمینی رحمه‌الله را به عنوان بزرگترین شخصیت جهانی قرن بیستم معرفی خواهد کرد، زیرا او فردی بود که هم نبوغ سیاسی و هم نبوغ دینی داشت. درست است که ولایت فقیه به عنوان یک مفهوم اسلامی شیعی از غیبت صغری همواره مورد بحث و بررسی بوده ولی امام خمینی رحمه‌الله به این مفهوم تفسیر دیگری دادند که امام معصوم علیه‌السلام از طریق علمایی که فقیه‌اند نقشی در حکومت دارد و آن علماء نایبان امام علیه السلام هستند و چنانچه در شخصی خصوصیاتی که امام عصر علیه السلام بیان کرده فراهم گردد، فقیه اول خواهد بود.

بنده معتقدم که از جمله مهم‌ترین تاثیرات نهضت امام خمینی رحمه‌الله این بوده که حکومت در یک کشور بزرگ و با اهمیت اسلامی را از ماهیت لائیکی آن به ماهیت اسلامی و دینی مبدل ساخت و بدین ترتیب جمهوری اسلامی الگویی برای جنبش‌های اسلامی جهان گردید. من بر این باورم که از لحاظ قدرت فکری، امام تنها یک فرد یا پدیده فردی نبود بلکه یکی از سازندگان تاریخ بود.

اثبات بطلان نظریه “دین افیون ملت ها”

استاد “فهمی هویدی”مصری نویسنده مشهور روزنامه “الاهرام”، مجله “المجله” و روزنامه “الشرق الاوسط” می‌گوید: “باید گفت که به طور کلی ذهن انسان از بیان دستاوردهای امام‌خمینی عاجز است ولی می‌توان آن‌ها را در بندهای ذیل خلاصه کرد:

۱- اعتبار بخشیدن دوباره به ملت ایران و متوقف نمودن دشمنی و بی‌حرمتی به شخصیت مذهبی آنان که رژیم گذشته ایران درصدد بی‌ارزش کردن آن بود.

۲- ایشان گفته‌هایی چون “دین عنصری است افیون ملل و عامل خمود و سستی” را رد کردند و ثابت نمودند که اگر از دین به درستی استفاده شود عنصری فعال و مؤثر در برانگیختن ملت هاست.

۳- امام خمینی رحمه‌الله پیروزی مستضعفین و پیشرفت مهم مواضع اسلامی را در جهان معاصر محقق ساختند.

۴- امام در مقابل قوای استکبار جهانی با قدرتی عظیم قد علم کردند و در مقابل ایشان سکوت نکردند.

۵- در چهارچوب افکار مذهبی به پیروزی بزرگی دست یافتند و آن، تشکیل حکومتی جدید پس از سال‌ها انتظار بود و این دستاورد از اهمیت خاصی برخوردار است.

اهتمام ویژه به حفظ اسلامیت نظام

دکتر “ادریس کتانی” نویسنده معروف مراکشی و از اعضای مجمع کبار العلماء مغرب می‌گوید: “به عقیده من مهم‌ترین کارامام خمینی رحمه‌الله حفاظت از اسلامی ماندن انقلاب پس از پیروزی بود. برای توضیح مطلبم نیاز دارم قسمتی از تاریخ معاصر را که، خود شاهد آن بوده‌ام برای شما بازگو کنم.

من در متن انقلاب بزرگ مردم الجزایر بودم. در آن انقلاب همه مردم مسلمان بودند و با شعارهای اسلامی و با دست خالی استعمار ۱۳۰ ساله فرانسه بر ماورءالبحر را پایان دادند. اما بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب، سوسیالیست‌ها مسلمانان را کنار زدند و حاکمیت خود را بر مردم تحمیل کردند. زیرا انقلاب مردم اسلامی الجزایر کادر رهبری اسلامی نداشت. همان روزها، درست چند روز پس از پیروزی، “تیتو”، “ناصر” و “نهرو” به الجزایر آمدند تا رسما سوسیالیست بودن مبارزات مردم را اعلام کنند.

ولی نکته مهم در انقلاب اسلامی ایران، اصرار امام خمینی رحمه‌الله بر اسلامی ماندن حکومت بود. رمز موفقیت امام هم در این بود که با تکیه بر مردم مسلمان، گروه‌های مقاومت تشکیل داد و از نیروی انقلابی آنان کمک گرفت ونگذاشت صاحبان قدرت نظامی و سیاسی، حکومت را از دست مسلمانان بگیرند. تشکیل سپاه مردمی، دفاع از انقلاب وحضور مردم مسلمان در صحنه و استفاده از کادرهای اسلامی و مقاومت امام در رهبری اسلامی باعث شد تا غربی‌ها در تحلیل‌های خود دچار شکست شوند.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، یکی از افرادی که برای بررسی و دیدار از انقلاب ایران به کشور شما سفر کرد، یک وکیل دادگستری مغربی و دبیر کل حزب اتحاد سوسیالیستی مراکش بود که در بازگشت نوشت: “انقلاب و رهبری امام به نحوی است که غربی‌ها حتما در مورد آن نمی‌توانند تئوری‌های درستی ارائه کنند.”

فرصت را غنیمت می‌شمارم و اعلام می‌کنم که کتاب‌ها و نظریات زیادی از علمای اسلامی علیه امام خمینی رحمه‌الله دیده‌ام – چه در داخل و چه در خارج ایران – اما به عنوان یک عالم دینی اذعان می‌کنم که همه آن‌ها یا به خاطر جمود اندیشه است و جهل به مسائل سیاسی، یا دگم اندیشی در مسائل اسلامی عامل آن‌ها بوده است، که به هر حال نظریات معتبری ارائه نکرده‌اند. رضوان خداوند بر او باد.

رهبر کهنسال و ارتباط عمیق با نسل جوان

آقای “احمد هوبر” از اندیشمندان مسلمان اهل سوئیس می‌گوید: “هنگامی که من از سال ۷۹- ۱۹۷۸ (۵۷- ۱۳۵۶) به مطالعه درباره امام خمینی به خصوص از منابع ایرانی شروع نمودم، به طرز عجیبی شگفت‌زده شدم، چراکه امام خمینی اولین رهبر مذهبی در قرن ماست که انقلابی را به وجود آورد که همزمان سه وجهه مذهبی، سیاسی و فرهنگی را در خود جمع کرده بود. تمام انقلابیون قرن ما یک انقلاب سیاسی و اجتماعی را به وجود آوردند; اما چون آنان بویی از مذهب نبرده بودند، راه و روش هایشان امروزه کهنه شده و طرفدارهایشان به پایان خط رسیده اند، ولی امام خمینی رحمه‌الله اولین رهبر مذهبی است که دین، سیاست و فرهنگ را یک جا به کار گرفته و به همین دلیل نیز ادامه خواهد یافت.

ازجمله کارهای اعجاب انگیز امام خمینی، ارتباط عمیق با نسل جوان است. با اینکه او بخش اعظم زندگی‌اش را شت سرگذاشته بود، اما نسل جوان را به میدان مبارزه می‌کشانید، اصولا روحیه و شرایط سنی نسل جوان طوری است که بیشتر از همسالان خود تاثیر می‌پذیرد تا از پیر مردی که در دوران انقلاب حدود ۵ برابر سن جوان‌های کشور از عمر خویش را سپری کرده بود.

این در حالی است که رهبران سایر انقلاب‌ها، در هنگام انقلاب، جوان یا میان سال بوده‌اند. رمز این توفیق را من در شخصیت منحصر به فرد امام خمینی رحمه‌الله می‌دانم که او نه تنها از ارزش‌های بزرگ اخلاقی – انسانی و ایمان عمیق مذهبی برخوردار بود بلکه عالمی دانشمند و فقیهی آگاه از مسائل جاری بود و درزمینه‌های سیاست و دانش اجتماعی و اقتصادی اطلاعات وسیعی داشت، زیرا بدون این دانش‌ها، یک عالم مذهبی به دور از اطلاعات گسترده جهان امروز نمی‌تواند چنین قدرت نمایی کرده و هیولای وحشتناکی را که به نمایندگی از امریکا و سایر قدرت‌ها در ایران حکومت می‌کرد به زیر بکشد.

نکته ظریف دیگری را که من در نهضت امام خمینی رحمه‌الله احساس کردم این است که انقلاب اسلامی ایران مستقیما از بطن مردم جوشیده است، نه اینکه مثل انقلاب فرانسه از روشنفکرانی چون “ژان ژاک روسو”، “ولتر”، “دیدرو” و دیگران تغذیه شود. به واقع باید انقلاب اسلامی را انقلاب مردمی نامید.

شکوهمندترین مرد جهان در یک اتاق ساده

“اسماعیل ولی اف”، رئیس مدرسه عالی دفاع نخجوان می‌گوید: “این واقعیتی تردیدناپذیر است که امام خمینی با آن شکوه و عظمتی که داشتند در کمال سادگی زندگی کردند. من خودم در محل سکونت امام خمینی حضور یافتم واز نزدیک اتاقی را که در آن زندگی می‌کردند دیدم. قبل از آنکه به آن مکان وارد شوم، احساس می‌کردم که وارد فضایی بزرگ خواهم شد که جلوی در آن ماشین‌هایی آخرین سیستم پارک شده است، گمان می‌کردم که ایشان هم در بنایی با شکوه زندگی می‌کنند، زیرا القائات سوء دشمنان انقلاب اسلامی به ما اینگونه تفهیم کرده بود.

ولی وقتی در آن جا حضور یافتم همه تصوراتم تهی از آب درآمد، زیرا زندگی این انسان بزرگ با زندگی عادی ایرانی‌ها کاملا همانند و یکسان بود، بلکه باید بگویم که ایشان زندگی خود را صرف اعتلای مذهب و امت اسلامی کرده است. زندگی امام از زندگی من که معلم هستم ساده‌تر بود. او همیشه زنده است و من در سایه اوست که به ایران آمدم. وقتی پشت در اتاق ایشان قرار گرفتم، از پشت پنجره عکس او را بوسیدم و در دلم گفتم: اماما! تو هرگز از یادها فراموش نخواهی شد. تو همیشه زنده ای. (۵)”

تاثیر کلام

دکتر “غیاث‌الدین صدیقی”، متفکر آزاد اندیش انگلیسی و عضو مجلس مسلمانان انگستان می‌گوید: “شخصیت امام تاثیر عمیقی بر دنیای جدید و به خصوص بر امت اسلامی داشته است. مدت‌ها بود که ما رهبری نداشتیم که آنچه را می‌گفت تاثیر داشته باشد. به نظر من این مهم‌ترین خصوصیت امام خمینی رحمه‌الله بود، مردم احساس می‌کردند که هر آنچه ایشان انجام می‌دادند، هیچ دلیلی جز برای عزت اسلام و کیان اسلامی نداشت.

این مهم‌ترین دستاورد و این ویژگی شخصیت او بود. در جامعه اسلامی خیلی معمول شده است که هرگاه چیزی مطابق معمول و خوب پیش نرود مردم می‌گویند: ما یک خمینی لازم داریم. او نوعی استاندارد اخلاقی و رهبری در جامعه مسلمانان بنیان نهاده است و هرکسی که می‌خواهد برای خود کسی بشود، باید خصوصیت امام خمینی رحمه‌الله را داشته باشد.

دفاع از مقدسات مسلمانان

مولوی “نواب بلدین نقشبندی” از دانشمندان اهل سنت می‌گوید: “امام خمینی جامعه ایرانی غرق در فرهنگ فاسد غرب را تبدیل به جامعه‌ای کاملا اسلامی کرده، آن بزرگ مرد تاریخ بشریت پس از سکوت طولانی جهان اسلام در برابر اهانت سلمان رشدی به مقدسات مسلمین، فتوایی صادر کرد که ابرقدرت‌ها و همه دول ضد اسلامی جهان را شوکه نمود.

مولوی “کوثر نیازی” نیز می‌گوید: “امام خمینی این مساله را ثابت کردند که برای استقرار حکومت اسلامی لازم نیست تمامی عوامل کامل و مهیا باشد. تمام آنچه که برای برپایی حکومت اسلامی لازم است وجود مجتهدی متعهد است که به توده‌های مسلمانان در مقابل منافقین و جهان کفر الهام‌بخش باشد. روش سیاسی و شخصی امام خمینی مثالی برای رهبریت اسلامی شده است. نه ثروت ونه قدرت، هیچ کدام نتوانستند وی را فریب دهند.

روش زندگی وی قابل مقایسه با رهبران صدر اسلام می‌باشد. امام خمینی به عنوان معلم و مشعل‌داری بزرگ درزمان معاصر و آینده مسلمین ظاهر گردیده‌اند. بدون اغراق می‌توان گفت: وجود امام برای مسلمین برکت، و اعمال و گفتار ایشان چون منبع ابدی وحی برای مسلمین است.

او مرد خدا بود

پروفسور “حامد الگار” استاد کرسی اسلامی در دانشگاه کالیفرنیای آمریکا می‌گوید: “یک مسلمان هرچه قدر بخواهد از یک شخصیت بزرگ معنوی تعریف و تمجید کند، به خاطر آنکه بزرگی و عظمت تنها از آن خداست و نمی‌توان شخصی غیر از خداوند را با این صفات خواند، بهتر است در عوض به کارگیری چنین لفظی گفته شود که عظمت و بزرگی خداوند بنحو نادری در آن فرد جلوه پیدا کرده و او را به آیتی از “الله” مبدل ساخته است.امام خمینی قطعا چنین آیتی بود. هرکس که سعادت حضور درکنار او را داشته باشد می‌داند، زیارت وی حتی هنگامی که او یک کلمه سخن نیز نمی‌گفته، عمیق‌ترین تاثیر را بر روی آدمی می‌گذاشت. راز این تاثیر در همان ویژگی الهی نهفته است.”

به عقیده این استاد آمریکایی مسلمان، یکی دیگر از ویژگی‌های رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران آرامشی بود که در امام وجود داشت. او در توضیح این سخن خود می‌گوید: “آرامشی که در امام وجود داشت، متعلق به فردی بود که با شیوه‌ای زاهدانه خود را غرق در “اندیشه و عبادت الهی” کرده بود، اما در عین حال آنچنان به اقدامات سیاسی مهمی دست می‌زد که به لحاظ گستردگی و تاثیر، در هیچ فرد انقلابی وجود نداشت وبه خاطر چنین ویژگی وی بود که در شخصیت او نوعی تکامل و همه جانبگی ایجاد کرده بود، به طوری که از عابد گرفته تا عامی و از عارف گرفته تا قاضی، همه را تحت تاثیر قرار می‌داد. در یک کلام، “زندگی او تجلی عمل صالح و ایثار بود و او در این دنیا چنان به سر می‌برد که گویی دائما مجذوب عز قدس الهی است و دقیقا به این دلیل بود که میلیون‌ها مسلمان جهان از ممالک مختلف به او عشق ورزیده و به راهش ایمان آوردند.

منابع:

بحارالانوار
شخصیت امام رحمه الله از دیدگاه رسانه ها
فصلنامه حضور
امام خمینی رحمه الله در حدیث دیگران
خورشید بی غروب

انتهای پیام/ی

برچسب ها :

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=55713

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.