مادرید – ونزوئلا پس از عقب نشینی اسپانیا از مواضع خود در قبال انتخابات ریاست جمهوری این کشور جنوبی و به رسمیت شناختن پیروزی ˈنیکلاس مادوروˈ در این انتخابات، پایان تنش در روابط دو کشور را اعلام کرد. به گزارش پیارم به نقل از  ایرنا، پس از آنکه ˈخوسه مانوئل گارسیا مارگالوˈ وزیر امور خارجه ...

مادرید – ونزوئلا پس از عقب نشینی اسپانیا از مواضع خود در قبال انتخابات ریاست جمهوری این کشور جنوبی و به رسمیت شناختن پیروزی ˈنیکلاس مادوروˈ در این انتخابات، پایان تنش در روابط دو کشور را اعلام کرد.

به گزارش پیارم به نقل از  ایرنا، پس از آنکه ˈخوسه مانوئل گارسیا مارگالوˈ وزیر امور خارجه اسپانیا گفت که اظهارات او در باره انتخابات ونزوئلا بخوبی تفسیر نشده و مادرید، مادورو را به عنوان رییس جمهوری جدید این کشور به رسمیت می شناسد، او نیز اعلام کرد که ونزوئلا آماده تداوم دوستی و همکاری با اسپانیا است.

به گزارش منابع خبری، رییس جمهوری جدید ونزوئلا در جریان گشایش یک مرکز تشخیص پزشکی در استان ˈآراگواˈ در شرق کشورش گفت:ˈ دولت اسپانیا کار خوبی کرد که به دوستی ، کار و همکاری با ونزوئلا احترام گذاشت. ما دو ملت هستیم که همدیگر را دوست داریم و به یکدیگر احترام می گذاریم.ˈ

ˈ ارنستو وییگاسˈ وزیر اطلاعات و ارتباطات ونزوئلا نیز در مصاحبه ای مطبوعاتی که از شبکه تلویزیونی ˈتله سورˈ پخش شد، اعلام کرد که دولت این کشور در تماس تلفنی با مقامهای اسپانیایی از تصحیح مواضع آنها و به رسمیت شناختن نتایج انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا قدردانی کرده است.

وی گفت:ˈهمه کشورها باید چنین باشند. ما در مسائل انتخاباتی کشورهای دیگر دخالت نمی کنیم و به آنچه نهاد های انتخاباتی رسمی آنها می گویند، احترام می گذاریم.ˈ

اشاره وییگاس به موضع کشورهای غربی است که با وجود آنکه شورای ملی انتخابات ونزوئلا بطور رسمی پیروزی ˈنیکلاس مادوروˈ را در انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه این کشور تایید کرده است، با سکوت خود، به حمایت از ˈانریکه کاپریلسˈ نامزد غربگرای انتخابات پرداخته اند که به دلیل اختلاف یک و نیم درصدی آرایش با نامزد پیروز، حاضر به قبول شکست خود نیست.

این در حالی است که کاپریلس و جناح او در دو انتخابات قبلی برگزارشده در شش ماه اخیر در ونزوئلا طی ماههای اکتبر و نوامبر گذشته نیز در برابر حزب حاکم متحد سوسیالیست ونزوئلا شکست خورده و نتایج آن را پذیرفته بودند.

پس از آنکه گارسیا مارگالو وزیر امور خارجه اسپانیا روز دوشنبه گذشته بر خلاف بسیاری از کشورهای جهان که پیروزی مادورو را به او تبریک گفته بودند، اعلام کرد که ما منتظر بازشماری آرا هستیم و از نیروهای سیاسی ونزوئلا می خواهیم با یکدیگر توافق کنند، این اظهارات خشم مقامهای ونزوئلا را برانگیخت و آنها ضمن فراخوان سفیر خود از مادرید هشدار دادند در صورتی که اسپانیا ˈاظهارات جاهلانهˈ خود را تصحیح نکند، اقدامات سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک علیه این کشور به عمل خواهند آورد.

آنها به استعمارگر پیشین امریکای لاتین یادآور شدند:ˈ دوره استعمار پایان یافته و ملتهای منطقه مدتها است لشکر پادشاه (اسپانیا) را شکست داده اند.ˈ

مقامهای ونزوئلا همچنین به دولتمردان اسپانیایی خاطرنشان کردند که بهتر است به جای دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر، به مشکلات خود در زمینه اقتصادی ˈکه کم هم نیستˈ، رسیدگی کنند.

در پی این واکنشها، وزیر خارجه اسپانیا روز گذشته سخنان قبلی خود را پس گرفت و اعلام کرد مادورو را به عنوان رئیس جمهوری ونزوئلا به رسمیت می شناسد.

وی با بیان اینکه سخنانش بدرستی در ونزوئلا تعبیر نشده است، افزود:ˈ دولت اسپانیا آرزو دارد در چارچوب قانون اساسی ، همه چهره های سیاسی با مسئولیت و احترام به نهاد های قانونی و دولتی عمل کنند.ˈ

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=3600

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.