همزمان با انتشار برخی گزارش‌ها از باقی ماندن اختلاف نظرهای عمده و احتمال تمدید مذاکرات هسته ای، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که هنوز وقت کافی برای رسیدن به یک توافق مورد پسند همه وجود دارد.  به گزارش پیارم به نقل از  سرویس سیاسی جام نیوز، آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه ایالات متحده ...
همزمان با انتشار برخی گزارش‌ها از باقی ماندن اختلاف نظرهای عمده و احتمال تمدید مذاکرات هسته ای، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که هنوز وقت کافی برای رسیدن به یک توافق مورد پسند همه وجود دارد.
 به گزارش پیارم به نقل از  سرویس سیاسی جام نیوز، آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه در گفتگو با صدای آمریکا گفت: «به تاخیر افتادن تصمیمات دشوار، هیچ دردی را دوا نمی‌کند و بر عکس با گذشتن زمان، اتخاذ تصمیمات سخت، سخت‌تر خواهد شد … ما وقت کافی داریم تا قبل از سی‌ام ژوئن به یک توافق مورد پسند همه برسیم.»

 کمتر از دو هفته مانده به پایان نهم تیر ماه، مهلت مورد توافق دو طرف برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای، دور آخر گفتگوهای ایران و ۱+۵ با هدف نگارش متن نهایی توافق در وین پایتخت اتریش آغاز شد؛ گفتگوهایی که می‌تواند طولانی ترین دور مذاکرات دو طرف از پس از تفاهم سیاسی فروردین ماه به این سو باشد.

 همزمان خبرگزاری آسوشتدپرس به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد که اختلاف بر سر طیفی از موضوع‌های اصلی همچنان باقی است و احتمال می‌رود مهلت سی‌ام ژوئن تمدید شود. به گفته دیپلمات‌های نزدیک به مذاکرات جاری، عمده‌ترین اختلاف دو طرف بر سر چگونگی اعمال چهار یا پنج ضمیمه‌ای است که به متن اصلی توافق الحاق شده است.

 عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان نیز روز سه شنبه و پیش از ترک تهران به مقصد وین، یکی از مهم‌ترین پرانتزهای بازمانده در متن توافق جامع را «هم‌زمانی» رفع تحریم‌ها از یک سو و انجام تعهدات ایران در سوی دیگر عنوان کرده بود.

 آلن ایر در ادامه گفتگوی روز چهارشنبه خود با صدای آمریکا، در همین زمینه گفت: «این موضوع هم‌زمانی و همان اصل بازگشت‌پذیری خودکار تحریم‌ها، برای طرف آمریکایی از اهمیت بسزایی برخوردار است و در حال حاضر موضوع بازگشت‌پذیری تحریم‌ها در صورت لزوم، مورد بحث و بررسی است در وین.»

 وی در پاسخ به این پرسش که آیا هیئت آمریکایی درباره تحریم‌ها که یکی از مسائل عمده مورد اختلاف است، برنامه مشخصی دارد یا خیر، گفت: «نمی‌توانم وارد جزئیات بشوم، اما همانطور که بارها تکرار کرده‌ایم، هیچ چیز توافق نشده مگر آن که در مورد همه چیز توافق شود.»

 به دنبال انتشار اخباری از جاسوسی از هتل‌های محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای در اروپا، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره این که هیئت آمریکایی تا چه حد از امنیت مذاکرات اطمینان دارد، گفت: «طرف آمریکایی برای تضمین امنیت مذاکرات امکانات فوق‌العاده‌ای دارد.»

 با این حال، وی از ارائه جزئیات بیشتر از این امکانات آمریکا خودداری کرد.

 به گفته ایر، وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا نیز عصر روز چهارشنبه عازم وین خواهد شد تا به جمع مذاکره‌کنندگان بپیوندد و در عین حال جان کری نیز در تماس مستمر با شرمن و همچنین با باراک اوباما خواهد بود.

 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین افزود که جان کری هفته آینده، در چارچوب گفتگوهای راهبردی و اقتصادی با چین، با هیئتی از آن کشور دیدار دارد و پس از آن، به محض آن که زمان را برای حضور در وین مناسب ببیند، برای پیوستن به مذاکرات به اتریش سفر خواهد کرد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=38616

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.