یکی از مهمترین بخش‌های ارز آور برای کشور صادرات محصولات کشاورزی  است که هرساله ارز قابل توجهی را در پی صادرات انواع محصولات نصیب کشور می‌کند. ...

به گزارش پیارم حاجی آباد، بخش کشاورزی به دلیل تامین غذای جامعه دارای اهمیت بالایی است و با توجه به بخش‌های صادرات و واردات و همچنین کنترل آن می‌تواند کمک زیادی به تنظیم بازار محصولات کشاورزی کند.

درحال حاضر شهرستان حاجی آباد یکی از بزرگ تولید کننده محصولات گلخانه ای و باغی صادراتی در سطح استان همچون پسته، خرما، گوجه، فلفل، خربزه محسوب می‌شود، ولی در زمینه صادرات رتبه قابل قبولی در استان ندارد.

ما در شهرستان حدود ۱۱۰ هکتار سطح زیر کشت گلخانه ای داریم

حمید جهانگیری فرماندار حاجی آباد در گفتگو با خبرنگار پیارم حاجی آباد گفت : با توجه به شرایط آب وهوایی شهرستان حاجی آباد این شهرستان قابلیت فراوانی برای صاردات محصولات کشاورزی  گلخانه ای دارد و ایجاد سردخانه برای نگهداری محصولات از مهمترین نیازهای این شهرستان می باشد.

فرماندار حاجی آباد افزود: ما در حال حاضر چند سردخانه در سطح شهرستان حاجی آباد داریم که در آنها خرما و گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، خربزه بسته بندی و نگهداری می شود.

حمید جهانگیری افزود : ظرفیت بسته بندی محصولات کشاورزی در سردخانه ۱۲هزارتن می باشد و سردخانه شاه نظری حدود ۸۰۰تن ظرفیت نگهداری محصولات در دمای صفردرجه دارد.

وی بیان داشت: ما در شهرستان حدود ۱۱۰ هکتار سطح زیر کشت گلخانه ای داریم که از این ۱۱۰ هکتار حدود ۳۰ هکتار آن محصولات صادراتی تولید و بسته بندی می کنند.

فرماندار حاجی آباد در ادامه  گفت : گوجه فرنگی ، فلفل دلمه ای وخیار از مهمترین محصولاتی است که دراین شهرستان تولید و بسته بندی وصادر می شود.

جهانگیری با اشاره به اینکه با احداث این گلخانه ها زمینه اشتغال حدود ۱۰۰۰نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم فراهم شده است افزود: متاسفانه ما با وجود سطح زیر کشت گلخانه ای ۱۱۰ هکتار فقط ۲۰ هکتار از سطح زیر کشت گلخانه ای ما محصول صادراتی تولید و صادر می کنند.

یکی از موانع صادرات محصولات کشاورزی را اصلاح زیرساخت‌های صادراتی کشور است

شاه نظری گلخانه دار نمونه استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار پیارم حاجی آباد اظهار کرد: ما حدود ۲۰ هکتار سطح زیر کشت گلخانه ای داریم که از این ۲۰ هکتار ۱۰ هکتار گوجه فرنگی و حدود هفت هکتار فلفل دلمه ای، پنج هکتار خربزه می باشد.

شاه نظری بیان کرد: ما در سال گذشته حدود ۷۰۰ تن گوجه  فرنگی، ۳۰۰تن فلفل، ۴۰۰ تن خربز صادراتی تولید و بسته بندی و به کشورهای قزاقستان، روسیه، دوبی، و ارمنستان صادر می شود.

وی تصریح کرد: ما حدود ۱۲۰ نفر کارگر مستقیم داریم و ۴۰ نفر کارمند دائمی و ۱۶۰ نفر کارگر فصلی در سایت گلخانه ای ما در حال فعالیت می باشند.

گلخانه دار نمونه حاجی آبادی یکی از موانع صادرات محصولات کشاورزی را اصلاح زیرساخت‌های صادراتی کشور عنوان کرد و افزود: باید یارانه به سمت صادرات محصولات کشاورزی و گلخانه ای فرستاده شود و از طرفی همکاری دو جانبه با کشور‌های همسایه در راستای صادرات محصولات کشاورزی گسترش یابد.

شاه نظری بیان کرد: تا زمانی که تولید و بسته بندی به صورت سنتی انجام می‌شود هزینه تمام شده برای کشاورزان بالا می‌رود و این امر دلیلی بر کاهش صادرات محصولات کشاورزی است.

وی افزود: در بحث صادرات محصولات کشاورزی هیچ تضمینی برای تولید کننده وجود ندارد که آیا امسال می‌تواند محصول خود را صادر کند کشاورز با کلی زحمت محصول را تولید می‌کند، ولی نامشخص بودن بازار‌های صادراتی و اینکه چه محصولی بازار صادراتی خوبی دارد انگیزه کشاورز را برای تولید کاهش می‌دهد و این نکته حائز اهمیت است که کشاورز فقط باید به تولید فکر کند و دغدغه‌ای برای صادرات محصولات خود نداشته باشد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=66592

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.