مذاکرات هسته‌ای روز جمعه بار دیگر تمدید شد پس برای اطلاع از نتیجه این مذاکرات طولانی باید حداقل تا روز دوشنبه منتظر ماند. البته اگر غربی‌ها تا آن روز دست از زیاده‌خواهی بردارند و نخواهند دوباره مذاکرات را تمدید کنند. به این مطلب امتیاز دهید ۰۰ به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، مذاکرات هسته‌ای میان ...
فیروزآبادی فیروزآبادی: مذاکرات به نتیجه برسد یا نرسد، جشن می‌گیریم
مذاکرات هسته‌ای روز جمعه بار دیگر تمدید شد پس برای اطلاع از نتیجه این مذاکرات طولانی باید حداقل تا روز دوشنبه منتظر ماند. البته اگر غربی‌ها تا آن روز دست از زیاده‌خواهی بردارند و نخواهند دوباره مذاکرات را تمدید کنند.
به این مطلب امتیاز دهید

۰۰

به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ برای بار سوم در دوهفته اخیر تمدید شد. زیاده‌خواهی غربی‌ها، بدعهدی آمریکا و اختلاف درونی میان شش کشور از عوامل مؤثر در تمدیدهای مکرر مذاکرات بوده‌اند.

 

 

نگاهی کوتاه به روند مذاکرات در روزهای پنج‌شنبه و جمعه:

از روز پنج‌شنبه (۱۸ تیرماه۹۴) پس از دوهفته خوش‌بینی در فضای مذاکرات، ناگهان بوی “دبه” از اتاق مذاکره‌کنندگان آمریکایی به مشام رسید.

پس از مذاکرات فرسایشی و بهانه‌جویانه غرب با ایران در دوازده سال گذشته، همه چشم‌ها و گوش‌ها در دوهفته گذشته بر وین متمرکز شده است، اما ناگهان اخباری از مذاکرات منتشر شد که چشم‌ها و گوش‌های منتظر را غافلگیر و مشام را تحریک کرد.

توییت وزیرخارجه ایران به زبان انگلیسی، جدی‌ترین و در عین حال کنایه‌آمیزترین خبر برای حس بوی دبه آمریکایی بود: «شما نمی‌توانید اسب‌ها را در وسط مسیر عوض کنید.»

با سخنان محمدجواد ظریف پس از مراسم احیای شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان، دیگر شکی باقی نماند که در این دور از مذاکرات باید لقب “پلیس بد” را به باراک اوباما و جان کری داد.

ظریف گفت: «متاسفانه ما شاهد تغییر مواضع و هم شاهد زیاده خواهی هستیم…»

گفته می‌شود ارتباط ویدئویی اوباما با جان کری و سخنان جدید رئیس جمهور آمریکا عامل اصلی برهم خوردن روند مثبت مذاکرات هسته‌ای بوده است. چنانکه خود جان کری پنج‌شنبه شب اشاره‌ای به این موضوع کرد و گفت: «رئیس جمهور اوباما شب گذشته به من گفته است نمی‌توانیم تا ابد برای گرفتن تصمیم منتظر بمانیم.»

(گزارشی از مذاکرات در پنج‌شنبه و جمعه دوم وین/ روز «دبه آمریکایی»)

 

 

 

 

تاریخچه مختصر از مذاکرات دو هفته‌ای وین:

از شنبه دو هفته پیش مذاکرات وین برای نگارش متن توافق جامع در سطح وزیران خارجه آغاز شد. مهلت تعیین‌شده برای رسیدن به توافق جامع، سه‌شنبه (۳۰ ژوئن، ۹تیر) بود.

اما در این تاریخ چون توافقی حاصل نشد مذاکرات برای یک هفته؛ یعنی تا سه‌شنبه (۷ ژوئیه، ۱۶تیر) تمدید شد.

این تاریخ هم رسید، اما توافق نرسید. پس برای بار دوم، مذاکرات برای سه روز دیگر تمدید شد. امروز(جمعه) روز آخر تمدید سه‌روزه است و باید منتظر بمانیم تا نتیجه مذکرات مشخص شود.

تمدید سه باره مذاکرات: نتیجه انتظار تا روز جمعه این شد که مذاکرات بار دیگر به مدت سه روز، یعنی تا روز دوشنبه تمدید شد.

 

 

 

 

 آخرین خبرها و تحلیل‌ها از مذاکرات هسته‌ای در شنبه سوم وین:

 

 

۲۳:۰۰ حجت الاسلام و المسلمین روحانی در مراسم ضیافت افطار اصحاب فرهنگ و هنر: در این ۲۲ ماه مذاکره کنندگان ما با هنر نشستند و حرف زدند. آنها با هنر نوشتند و نگاه کردند.

 

*** ما در این ۲۲ ماه به گونه ای با ۶ قدرت جهان صحبت کردیم که چنان چه مذاکرات به پیروزی نرسد و موفق نباشد دنیا به خوبی می‌داند که ایران اهل منطق بوده و میز مذاکره را هیچ گاه ترک نکرده است و به بهترین وجه در مقابل قدرت‌های جهان پاسخ داده است.

*** اگر هم در مذاکرات موفق بودیم باز هم دنیا می‌بیند که ملت ایران ملت هنرمندی است که می‌تواند بزرگترین معضل تاریخ خود را از نظر سیاسی با منطق و استدلال بیان کند و حقوق ملت را به کرسی بنشاند.

*** نفس مذاکره هنر است و این که ما ۲۲ ماه در حال حرف زدن هستیم یک هنر است؛ نفس اینکه ۶ قدرت را در برابر خودمان میخکوب کرده‌ایم هنر است و نفس اینکه بسیاری از مشکلات را تا امروز حل کرده‌ایم نیز هنر است.

 

 

 

 

۱۹:۵۰ سردار سرلشکر فیروزآبادی در گفتگو با فارس: اگر مذاکرات به نتیجه برسد، ملت جشن خواهد گرفت و اگر هم به نتیجه نرسد، به عنوان پیروزی در مقاومت جشن می‌گیریم.

وی عصر امروز در حاشیه مراسم بزرگداشت والده سردار علیرضا افشار افزود: آمریکا و اعضای کم‌معرفت ۱+۵ از قول خود برگشتند و به خیالشان دارند ملت ما را تحت فشار قرار می‌دهند ولی بدانند که ما فرزند امام حسین(ع) هستیم.

گزینه روی میز، توپ توخالی و ببر کاغذی است که آمریکایی ها نشان می دهند. (ما فرزند امام حسین (ع) هستیم)

 

 

۱۹:۴۵ نشریه فارین‌پالیسی در گزارشی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ نوشت که مشکل آمریکا با ایران برنامه هسته‌ای این کشور نیست، بلکه عدم تمایل آن به تسلیم در برابر واشنگتن است. اینکه نومحافظه‌کاران عنوان می‌کنند ایران برای پنهان کردن برنامه تسلیحات هسته‌ای خود، یک برنامه انرژی هسته‌ای دارد همیشه پوششی برای مخالفت واقعی آمریکا با ایران و سیاست‌های حقیقی واشنگتن بوده است. (تسنیم)

 

 

۱۹:۳۰ نشست عراقچی، روانچی و اشمید، معاونان ظریف و موگرینی که از ساعتی پیش آغاز شده، همچنان در جریان است.

فیلیپ هاموند، وزیرخارجه انگلستان نیز به وین آمده است.

حال همه در هتل کوبورگ هستند جز وزرای خارجه روسیه و چین.

 

 

 

 

۱۶:۰۰ جدیدترین توییت جان کری، وزیر خارجه آمریکا: «پیش از ظهر با فدریکا موگرینی و جواد ظریف دیدار کردم. هنور مسائل دشواری وجود دارد که باید حل شود.»

 

 

۱۵:۵۰ سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا در واکنش به توییت دو روز قبل وزیرخارج ایران گفت: «ما فقط یک اسب داریم و اسم آن هم پارامترهای (تفاهم سیاسی) لوزان است، که عوض نشده است.»

محمدجواد ظریف پس از زیاده‌خواهی و دبه درآوردن آمریکایی‌ها نوشته بود: «نمی‌شود در میانه مسیر اسب‌ها را عوض کرد»

 

۱۵:۴۵ “محمد دریایی” معاون مدیرکل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت خارجه و عضو تیم کارشناسی هیات مذاکره کننده هسته ای کشورمان، ظهر روز شنبه در صفحه شخصی توییتر خود نوشت: «خبر آمد خبری در راه است سرخوش آن دل که از آن آگاه است.»

 

 

۱۵:۰۰ وزرای خارجه ایران، آمریکا و مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وین را ترک نکرده‌اند. وزیر خارجه آلمان عصر جمعه به وین بازگشت. لوران فابیوس هم صبح امروز به مذاکره‌کنندگان پیوست. وزرای خارجه روسیه و انگلیس در راه وین هستند. فعلا از وزیرخارجه چین خبری نیست.

 

*** مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برای ماندن در وین برنامه سفرش به سربرنیتسا لغو کرد. قرار بود خانم موگرینی برای شرکت در مراسم بیستمین سالگرد کشتار مردان و پسربچه‌های سربرنتیسا به بوسنی برود.

وزرای خارجه دیگر کشورها نیز برای شرکت در مذاکرات، برنامه‌های خود را تغییر داده‌اند.

 

 

۱۴:۳۰  ایران و آمریکا صبح شنبه با ریاست محمد جواد ظریف و جان کری وزیران خارجه ایران و آمریکا مذاکره برای دستیابی به توافق را از سر گرفتند.

سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی و وندی شرمن معاونان وزیران خارجه ایران و امریکا هم در مذاکره حضوردارند. (ایرنا)

جلسه مشترک وزرای خارجه ایران و آمریکا با حضور فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم صبح امروز برگزار شد.

 

 

۱۳:۱۰ نشریه بلومبرگ درمقاله ای نوشته ایندیرا لکشمن، جاناتان تیرون و کامبیز فروهر: مذاکرات برای برنامه اتمی ایران در وین به بن بست رسید و به سبب اختلاف نظر مذاکره کنندگان بر سر مسائلی چون لغو تحریم های تسلیحاتی ایران، مهلتی دیگر برای توافق ازدست رفت.

 

 

  

  

 

 

۱۳:۰۵ “مارک تونر” معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به شعارهای راه پیمایی «روز قدس» در تهران گفت سال ها اینگونه شعارها بوده و تاثیری بر مذاکرات اتمی ندارد.

وی ضمن محکوم کردن چنین شعارهایی بر ضددولت آمریکا و رژیم اشغالگر قدس، افزود: «اما برای ما بازدارنده نیستند. هم اکنون یک روند دیپلماسی در وین در جریانست و توجه ما به آنست نه به فریادهایی که در خیابانهای تهران سرداده می شود.»

سایت صدای آمریکا (VOA)، وابسته به وزارت خارجه این کشور نوشته است: حسن روحانی که از روسیه به تهران بازگشته است، در این راه پیمایی شرکت کرد اما تظاهرات کنندگان سخنرانی نکرد.

 

 

۱۳:۰۰ دویچه وله: سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان گفت که این کشور معتقد است توافق اتمی با ایران در روزهای آینده به وقوع می‌پیوندد.

به گفته وزارت خارجه آلمان “مذاکرات بسیار فشرده هستند و “شیطان در جزییات است.” منظور از این اصطلاح این است که مشکلات اصلی به جزییات کار برمی‌گردد.

 

 

۱۲:۰۰ “رضا تقی‌زاده” از اپوزیسیون و فعالان تندرو ضد جمهوری اسلامی ایران در لندن: «ایران ۱۵ کشور در همسایگی خودش دارد که از این میان بیش از ۸ کشور با ایران دارای اختلافات ارضی هستند و تقویت بنیه نظامی ایران یک ضرورت دفاعی​ست. اگر دندان اتمی جمهوری اسلامی را می​کشند، حداقل بایستی به ایران شانس برخورداری از ظرفیت دفاعی را بدهند. از این موضع چین و روسیه هم دفاع می​کنند و ایران با برخوردی از مواضع روسیه و چین، حالا امکان اصرارورزی بیشتری را به طرف مقابل دارد، برای گرفتن امتیازات بیشتر در آخرین روزهای باقی مانده از عمر مذاکرات.»

 

 

 

 

 

۰۱:۰۰ ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا پس از سفری یک روزه به لیسبون، روز جمعه به وین بازگشت. سایت آمریکایی رادیو فردا گزارش داده که وزیر انرژی آمریکا در توییتی نوشته است: اکنون زمان بازگشت به کار است. سخت مشغول کار هستیم تا یک توافق خوب برپایه علوم سخت به دست بیاوریم.

 

 

۰۰:۴۵ خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش خود درباره مذاکرات هسته‌ای ایران می‌گوید دوره اقامت جان کری، وزیر خارجه آمریکا در وین برای شرکت در این دور از مذاکرات هسته‌ای ایران، بیشترین زمان حضور بی‌وقفه یک مقام ارشد آمریکایی در مذاکرات بین‌المللی بر سر یک موضوع در طی چهار دهه گذشته است.

وزیر امور خارجه کشورمان، که در میان وزرای خارجه جمهوری اسلامی و پیش از آن، بیشترین روزها را در یک سفر خارج از میهن به سر برده است این روزها رکورد پیشین خود که متعلق به مذاکت لوزان بود را می‌شکند. هیچ وزیر خارجه ایرانی تاکنون این مدت روز را به طور پیوسته در خارج از ایران نگذرانده است. وی روز ۶ تیر به وین آمد، ۷ تیر به تهران بازگشت و ۹ تیر نیز بار دیگر به وین بازگشت. (جان کری و محمدجواد ظریف رکورد شکستند)

 

 

۰۰:۳۰ وزیر امور خارجه آمریکا لحظاتی قبل به خبرنگاران حاضر در محل مذاکرات هسته‌ای در وین گفت بعضی از اختلاف‌های باقی‌مانده دو طرف در مذاکرات هسته‌ای حل و فصل شده است.

به گفته جان کری فضای مذاکرات “بسیار سازنده” است و پیشرفت‌هایی به دست آمده است.

وی افزود: اکنون می‌توان گفت که امروز پیشرفت‌هایی داشته‌ایم.

 

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=40505

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.