موگرینی در واکنش به این گفته ظریف که “هیچ وقت یک ایرانی را تهدید نکن” گفت: «یک ایرانی و یک ایتالیایی هیچ وقت نمی توانند با زبان سرد با یکدیگر صحبت کنند.» به گزارش پیارم، ناظران، رسانه ها و افکار عمومی در انتظار نتیجه طولانی ترین گفتگوهای هسته ای دیپلماتیک هستند تا نتیجه مذاکرات هسته ...
ظریف موگرینی ظریف: وسط دعوا نرخ تعیین نکنید/ دعوای یک ایتالیایی با یک ایرانی
موگرینی در واکنش به این گفته ظریف که “هیچ وقت یک ایرانی را تهدید نکن” گفت: «یک ایرانی و یک ایتالیایی هیچ وقت نمی توانند با زبان سرد با یکدیگر صحبت کنند.»

به گزارش پیارم، ناظران، رسانه ها و افکار عمومی در انتظار نتیجه طولانی ترین گفتگوهای هسته ای دیپلماتیک هستند تا نتیجه مذاکرات هسته ای میان ایران و ۱+۵ معلوم شود.

 

آخرین اخبار پنج شنبه ۱۸ تیر از محل مذاکرات هسته ای در وین از نظر مخاطبان عزیز می گذرد:

 

ظریف امروز پنج شنبه از بالکن هتل کوبورگ در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره احتمال دستیابی به توافق گفت: «اگر این احتمال نبود، ما اینجا نبودیم.»

 

ظریف همچنین امروز در پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: «به سختی اما بدون شتابزدگی برای خاتمه کار تلاش می کنیم. به حرف من دقت کنید: نمی توانید در میانه راه موضع خود را عوض کنید.»

 
ظریف در این پیام از ضرب المثلی انگلیسی استفاده کرده است که می توان آن را معادل “وسط دعوا نرخ تعیین نکردن” در زبان فارسی گرفت.

 

 

 

 

در خبری دیگر، وزارت خارجه روسیه به نقل از لاوروف وزیر خارجه روسیه اعلام کرد در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات، آمریکایی ها مقصر اصلی شکست گفتگوها هستند.

 

 

سرگی لاوروف گفته است: «شرکای غربی ما، که با پیش نویس توافقی که مورد تأیید طرف های دیگر مذاکرات بود موافقت نکردند، مقصر هستند، نه ایران.»

 

 

همچنین با وجود آن که پیش از این، برخی رسانه ها از احتمال ادامه مذاکرات طی چندروز آینده خبر داده بودند و احتمال می دادند کری در مصاحبه خود، این مطلب را به رسانه ها اعلام کند، اما چنین اتفاقی نیفتاد.

 

 

امروز کری در مصاحبه کوتاه خود با خبرنگاران گفت: «ما برای مذاکره مذاکره نمیکنیم، ما اینجاییم چون فکر میکنیم درحال پیشرفت واقعی هستیم.»

 

او با تأکید بر این مطلب که “تا ابد پای میز مذاکرات نمی نشینیم” به خبرنگاران گفت: «رئیس جمهور شب گذشته با صراحت به من گفت که نمیتوانیم تا ابد برای تصمیم منتظر بمانیم.»
او افزود: «ولی تنها این نکته که عقربه های ساعت نیمه شب امشب را نشان دهند، به این معنی نیست که باید تسلیم شویم و میز مذاکرات را ترک کنیم.»

 

 

«کنفرانس خبری جان کری در مقابل خبرنگاران»

 

 

کری همچنین گفت: «مذاکره در این مرحله بسیار فنی است، به همین دلیل، ما عجله ای نداریم و از طرف دیگران نیز به عجله نمی افتیم.»

 

او ادامه داد: «تمام تمرکز ما بر روی کیفیت توافق است، این توافق باید از آزمون زمان سربلند بیرون بیاید، آزمونی برای ده ها و نه روزها و ساعت ها. این هدف ماست.»

 

کری در پایان تأکید کرد: «بعضی از مسائل سخت لاینحل باقیمانده است. به هر حال، در زمانی بسیار نزدیک باید به طور جدی به بعضی تصمیم ها پرداخت.»

 

 

 

 

امروز همچنین “فدریکا موگرینی” هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفتگویی با شبکه خبری سی ان ان (CNN) از محل مذاکرات گفت: «اکنون وقت آن رسیده است. هیچ وقت چنین نزدیک نبوده ایم اما نیاز است تصمیماتی تاریخی گرفته شود.»

 

او افزود: «در چند مسئله باقی مانده نیاز به گرفتن تصمیمات سخت و تاریخ ساز وجود دارد.»
موگرینی با اشاره به این که «لحظات تعیین کننده “شدیداً زود” و “در ساعات آینده” فراخواهد رسید» گفت: «ما مصمم هستیم، شتابزده نیستیم، می توانیم این کار را انجام دهیم. اما این یک روند بی پایان نیست.»

 

موگرینی گفت: «همه مصمم هستند، همه متوجهند که موضوع مورد بحث یک مسئله تاریخی است.»

 

 

«گفتگوی فدریکا موگرینی با کریستین امانپور در شبکه سی ان ان»

 
وی همچنین در پاسخ به این سؤال که «آیا گزارش هایی را تأیید می کند که از مشاجره وی با محمدجواد ظریف خبر داده بودند که ظریف گفته است “هیچ وقت یک ایرانی را تهدید نکن”» گفت: «یک ایرانی و یک ایتالیایی هیچ وقت نمی توانند با زبان سرد با یکدیگر مذاکره کنند. این به نظرم بخشی از فرهنگ [این دو] است.»
او ادامه داد: «بحث های داغ بعد از ۲۲ ماه و در روزها و ساعت های آخر عادی است و بیان چنین مواردی، نشان دهنده فضای باز و جو صادقانه حاضر در مذاکرات است که اجازه چنین برخوردهایی را می دهد. در واقع طرف ها همان طور که می اندیشند صحبت می کنند، اما برخوردها تماماً سازنده و همراه با احترام متقابل است. گاهی اوقات این تبادل داغ آراء برای پیش رفتن لازم است.»
وی همچنین در واکنش به پیام توئیتری ظریف در ارتباط با “تغییر موضع در میانه مذاکرات” ترجیح داد این اظهارات را قسمتی از “بازی سیاسی” برای فرونشاندن عطش رسانه ها بداند و از موضع گیری نسبت به آن خودداری کرد. او درباره بخش اول پیام ظریف، گفت این دقیقاً همان چیزی است که کری گفت: «ما شتابزده نیستیم و به سختی ددر حال فعالیتیم.»

 

 

 

 

در ادامه خبرهای روز گذشته از مذاکرات، خبرگزاری فرانسه (AFP) به نقل از یک مقام ایرانی نوشت: «فقط خدا می داند به توافق نزدیک هستیم یا نه.»

 

اگر کنگره آمریکا تا فردا جمعه صبح زود به وقت وین (نیمه شب به وقت واشنگتن) متن توافق را دریافت نکند، وضعیت کمی پیچیده تر می شود.
خبرنگار روزنامه انگلیسی گاردین (Guardian) در این باره نوشت: «فشار واقعی برای پایان دادن به مذاکرات ایران طی همین امشب وجود دارد. متن توافق باید تا نیمه شب امشب به وقت واشنگتن به کنگره برسد، اما برای قراردادن مواد توافق در قالب یک بسته نیز به چندین ساعت زمان احتیاج است.»
خبرنگار گاردین همچنین نوشت: «بر اساس متن مصوبه کنگره آمریکا، درصورتی که توافق بین روزهای ۱۰ ژوئیه (جمعه) تا ۷ سپتامبر به کنگره برسد، مدت بازنگری کنگره از ۳۰ روز به ۶۰ روز افزایش خواهد یافت. مشخص نیست خود روز جمعه دهم ژوئیه نیز جزء دوره اعلام شده از سوی کنگره محسوب خواهد شد یا نه.»

 

 

 
خبرنگار روزنامه ایتالیایی کوریه ره دِلا سِرا (پیک عصر- Corriere della Sera) به نقل از یک مقام غربی نوشت: «کار تمام پیش نویس تمام شده است و تنها منتظر تصمیمات سیاسی نهایی هستیم.»
همچنین یک مقام ایرانی در گفتگو با این روزنامه پیش بینی کرده فردا جمعه زمان دستیابی به توافق هسته ای باشد.
همچنین لوران فابیوس در پاسخ به سؤالی در رابطه با این که “آیا فردا امکان دستیابی به توافق وجود دارد؟” در مزاحی با خبرنگاران زمان توافق را “۹ ماه دیگر” اعلام کرده است، پاسخی که با خنده حضار روبرو شد.

 

 

 

 

برخی رسانه ها به نقل از یک منبع ایرانی نوشتند: «هنوز مشکلات جدی در مذاکرات وجود دارد و ادعای رسیدن به توافق طی امشب قطعاً نادرست است.»

 

برخی رسانه ها به نقل از یک مقام ایرانی گفتند: «همه به سختی در حال تلاش برای رسیدن به ضرب الاجل امشب هستند.»

 

خبرگزاری رویترز (Reuters) امروز پنج شنبه به نقل از سرگی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه نوشت: «او احتمال رسیدن به توافق در ساعات پیش رو را منتفی ندانسته است.»

 

یک دیپلمات ایرانی در واکنش به اظهارات ریابکوف گفته است: «ایران و ۱+۵ در حال تلاشند، باید منتظر ماند و دید تا ساعت ۱۱ امشب (به وقت وین) چه اتفاقی خواهد افتاد.»
با این حال، شبکه پرس تی وی (PressTV) ایران به نقل از یک مقام ایرانی گفت: «احتمال رسیدن به توافق در روز پنج شنبه پایین است.»

 

 

 

 

خبرگزاری فرانسه (AFP) نیز گزارش داد: «دیپلمات ها از هیئت های مختلف مذاکره کننده، توافق  تا پایان پنج شنبه را منتفی دانستند.»
با این حال یک مقام ایرانی در پاسخ به احتمال احتمال دستیابی به توافق در روز جمعه یا شنبه به این خبرگزاری گفته است: «فقط خدا می داند.»
کری پیش از مصاحبه با رسانه ها، دیدار کوتاهی با محمدجواد ظریف وزیرخارجه کشورمان داشت و سپس در غیاب ایران دیداری با نمایندگان ۱+۵ برگزار کرد.
کری همچنین دیروز چهارشنبه برای مدت طولانی ارتباطی تصویری با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برقرار کرد. این ارتباط پس از آن انجام می گیرد که باراک اوباما چندی قبل‌تر خطاب به نمایندگان کنگره آمریکا گفته بود: «احتمال توافق کمتر از ۵۰-۵۰ است.»

 

 

 
خبرگزاری آسوشیتدپرس (AP) با اشاره به ارتباط تصویری امن کری با اوباما، این اتفاق را نشانه دیگری بر امکان پایان زودهنگام مذاکرات دانست. آسوشیتدپرس نوشت: «آخرین باری که اوباما یک تماس تصویری امن با مذاکره کنندگان خود برقرار کرد، اندکی پیش از اعلام بیانیه لوزان در زمینه ساختار توافق نهایی بود.»

 

ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به سی ان ان گفت: «هنوز توافقی که به اندازه کافی خوب باشد در اختیار نداریم.»

 

او گفت: «[متن کنونی] تمام ضمانت هایی که ما نیاز داریم را در ضمن خود ندارد و به حداقل مطالبات ما نمی رسد، بنابراین وقت بیشتری خواهیم گذاشت.»

 

 

 

 

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان صبح امروز با ارنست مونیز وزیر نیروی آمریکا دیداری دوجانبه داشت.
صالحی به خبرنگاران اظهار امیدواری کرد: «امروز آخرین روز [مذاکرات] باشد.» مونیز نیز گفت: «اگر بتوانیم، آخرین مسائل [باقیمانده] را حل و فصل خواهیم کرد.»

 

یک دیپلمات ارشد غربی گفت نسبت به پایان مذاکرات در امروز “بسیار شک دارد”.

 

رویترز به نقل از سیدعباس عراقچی معاون وزیرخارجه کشورمان گفت: «۹۶ درصد متن اصلی توافق و تمام پنج متن پیوست توافق نهایی تاکنون کامل شده است.»

 

 

 

 

عراقچی همچنین گفت: «با این که برداشتن تحریم ها عمدتاً مورد توافق است، درخواست ایران برای رفع تحریم سلاح در میان مهم ترین موضوعات اختلافی باقی مانده است.»

 

عراقچی همچنین به خبرنگاران حاضر در محل مذاکرات گفته است: «بیش از ۹۰ درصد گمانه زین های رسانه ها درباره مذاکرات ایران نادرست است.» خبرنگار پایگاه آمریکایی المانیتور (Al-Monitor) گزارش داد یک منبع حاضر در وین گفته عراقچی را تأیید کرده است.

 

سناتور باب کورکر نماینده کنگره آمریکا و رئیس شورای روابط خارجی سنا در گفتگو با شبکه خبری سی ان ان (CNN) گفت: «در این ساعت، پیشرفت مهمی صورت گرفته و توافق در دسترس است، اما هنوز کامل نیست و امروز پنج شنبه اعلام نخواهد شد.»

 

 

 

 

همچنین لاوروف وزیرخارجه روسیه گفت: «ما خواستار برداشتن تحریم های تسلیحاتی در سریعترین زمان ممکن هستیم، و از تصمیمات مذاکره کنندگان ایرانی حمایت می کنیم. تصمیم با ایرانی ها است.»
پیشتر در این هفته یک دیپلمات ارشد غربی گفته بود: «با وجود مخالفت شناخته شده روسیه و چین با تحریم تسلیحاتی ایران، آن ها تصمیم گرفته اند درباره این موضوع با غرب به مقابله برنخیزند.
پیش ازاین اخباری منتشر شده بود مبنی بر آن که وزیر خارجه اتریش در یک تماس تلفنی از کاترین اشتون برای سفر به وین برای حضور در مراسم توافق احتمالی ایران و ۱+۵ دعوت کرده است، مطلبی که وزارت خارجه اتریش آن را رد کرده است. وزارت خارجه اتریش اعلام کرده است تنها مسؤولیت میزبانی مذاکرات را برعهده دارد و دعوت از اشخاص و مقامات به عهده هیئت های مذاکره کننده است.

 

سرگی لاوروف در گفتگوی تلفین با جان کری ضمن اظهار خوشبینی، اعلام کرد آماده بازگشت به وین است.

 
لاوروف گفت: «طبق اصول اقدام متقابل و تدریجی، به یک توافق نهایی نزدیک شده ایم، توافق در محدوده قابل دسترسی قرار دارد.»

 

 

 
همچنین وزارت خارجه روسیه به نقل از سرگی لاوروف اعلام کرد: «هیچ مسئله غیرقابل حلی در برنامه هسته ای ایران باقی نمانده است، مگر آن که یک طرف در آخرین دقیقه  بخواهد مسئله جدیدی را علم کند.»

 
سرگی ریابکوف معاون لاوروف نیز گفته است: «می توان سریعاً به یک توافق دست یافت اما این به “اراده سیاسی” نیازمند است.»

 
ریابکوف گفت: «تصور میکنم در ساعات پیش رو امکان این مسئله محتمل است، درصورتی که طرف ها اراده سیاسی از خود نشان دهند. اگر این تصمیمات سیاسی از جانب شرکا گرفته شود، مطمئناً این می تواند محقق شود.»

 
خبرنگار روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف (DailyTelegraph) به نقل از یک مقام غربی گفت: «بر روی دستیابی به توافق ایران در ۱۲ ساعت آینده متمرکز هستیم.» خبرنگار شبکه بی بی سی انگلیسی (BBC) چنین مطلبی را تأیید کرده است.

 

خبرنگار روزنامه انگلیسی گاردین به نقل از منابع دیپلماتیک غربی نوشت: «اختلافات با روسیه بر سر تحریم های تسلیحاتی همچنان باقی است.»

 

 

 

 

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=40223

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.