کارگروه اقتصاد مقاومتی در شهرستان حاجی آباد با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، جهانگیری فرماندار حاجی آباد، سرگرد امیری کیا فرمانده سپاه حاجی آباد، سرهنگ اسکندری رئیس بسیج سازندگی استان و جمعی از نمایندگان کشاورزان پیشرو این شهرستان برگزار شد. به گزارش پیارم حاجی آباد ، مهندس ناصر حیدری پوری در این کارگروه بعد ...

کارگروه اقتصاد مقاومتی در شهرستان حاجی آباد با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، جهانگیری فرماندار حاجی آباد، سرگرد امیری کیا فرمانده سپاه حاجی آباد، سرهنگ اسکندری رئیس بسیج سازندگی استان و جمعی از نمایندگان کشاورزان پیشرو این شهرستان برگزار شد.

IMG_0026

به گزارش پیارم حاجی آباد ، مهندس ناصر حیدری پوری در این کارگروه بعد از مطرح شدن مشکل گندم کاران و کشاورزان شهرستان از طرف نمایندگان کشاورزان پیشرو این شهرستان، گفت: باید با حذف روش های سنتی می بایست، کشت محصولات جالیزی استان را به داخل گلخانه ها انتقال داد.

وی تاکید کرد: کشاورزی ما در بخش سبزی و صیفی باید به سمت استفاده از روش های نوین کشت متراکم (گلخانه ای و داربستی) هدایت شود.

حیدری پوری با اشاره به افزایش تولید درکشت داربستی نسبت به کشت سنتی که یکی از امتیازات مهم اجرای کشت داربستی در مقایسه با کشت سنتی است ،افزود: با توجه به اینکه کیفیت محصول کشت داربستی از مرغوبیت و بازار پسندی بالائی برخوردار است لذا از لحاظ قیمت و عرضه و تقاضا نسبت به کشت سنتی دارای ارزش افزوده بیشتری است.
وی بیان داشت: ایجاد تنوع در کشت انواع محصولات سبزی و صیفی و حفظ منابع آبی و خاکی ، طرح اصلاح الگوی کشت به عنوان یکی از اولویت های سازمان می باشد وهمچنین با توجه به خشکسالی ها و مواجهه با بحران بی‌آبی و کم‌آبی ، استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری و آبیاری تحت فشار به منظور استفاده بهینه از این نعمت خدادادی ضروری است. بر این اساس مدیریت جهاد کشاورزی نیز از اجرای آبیاری تحت فشار در سطح باغات و مزارع و واحدهای کشاورزی حمایت می کند .
وی در ادامه با اشاره با تشکیل کارگروه در شهرستان نسبت به رفع تداخل از اراضی ملی، افزود: برای رفع این مشکل می بایست با تسهیل راه حلها مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و منایع طبیعی با تشکیل کارگروه نسبت به بررسی مشکلات و رفع آن اقدام نمایند.

حیدری پور یاد آور شد: کشور ایران ۹۰ درصد روغن خوراکی را از دیگر کشورها وارد می کند چرا کشاورزان به جای کشت بادمجان و گوجه که بیش از نیاز استان تولید می شود اقدام به کاشت دانه های روغنی گلزار نمی کنید که یک محصول مورد نیاز کشور است یا اینکه گندم بکارید که ما داریم وارد می کنیم کشاورزان شهرستان حاجی آباد باید هوشمندانه عمل کنند و ببینند نیاز امروز کشور چه است و همان محصول را بکارند .

وی در ادامه بیان داشت: کشاورزی ما باید به سمت مکانیزاسیون پیش برود و از آبیاری قطره ای و تحت فشار استفاده کنیم و با مدیریت صحیح منابع آبی هم در مصرف آب و هم انرژی صرفه جویی کنیم در بخش کشاورزی باید عوامل دولتی و سرمایه گذار بخش خصوصی دغدقه تولید و فروش محصولات داشته باشند.

وی ادامه داد :کشاورزان حاجی آباد باید خودشان هم در زمینه صنایع تبدیلی همکاری کنند و محصولات باغی و زارعی خود را بسته بندی و به بازار عرضه کنند، در ایام عید امسال هم یک الی دو غرفه در شهرستان بندرعباس در نظر گرفته شده که کشاورزان محصولات خود را با بسته بندی تمیز جهت فروش و خرید مهمانان نوروزی بیاورند.

حیدری در ادامه تصریح کرد: کشاورزان باید به سمت یکپارچه سازی زمین های زارعی پیش بروند و کشت به صورت یکپارچه و کاشت محصول مورد نیاز کشور که خود دولت نیز حمایت و خریداری می کند، با استراتژی و یک برنامه اجرایی امنیت غذایی ایجاد کنیم و با سیاستهای دولت همگام باشیم و به سمت تولید محصول مورد نیاز برویم.

سرهنگ اسکندری رئیس بسیج سازندگی استان گفت: بسته‌بندی محصولات باید به گونه‌ای طراحی شود که همه ویژگی‌ها و مشخصه‌های مثبت در این امر، مورد توجه قرار گیرد و افزود: در سال جاری ۹میلیاردو ۹۰میلیون تومان تسهیلات در جهت توسعه اشتغال استان پرداخت شده است و همچنین برای تولید کود ورمی کمپوست تسهیلات مناسبی در نظر گرفته ایم. این مسوول اضافه کرد: فرآینداستفاده از روش تولید ورمی کمپوست دارای فوایدی زیادی از نقطه نظر اقتصادی و محیط زیست می تواند داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: کشت داربستی و گلخانه، کشت غلات و حبوبات دانه های روغنی، پرورش قارچ، شتر مرغ، مرغ بومی، دام سبک، افزایش تولید محصولات ، ارتقاء بهره‌وری و افزایش تولید نهاده‌های بخش کشاورزی، مورد حمایت بسیج سازندگی استان است.
مهندس جهانگیری فرماندار حاجی آباد دراین کارگروه گفت: شهرستان حاجی آباد یک شهرستان استراتژیک است و با توجه به دارا بودن محصولات ویژه کشاورزی می بایست مورد توجه قرار گیرد، وی تصریح کرد: با برنامه ریزی و خرد جمعی می توان به اهداف بلند اقتصاد مقاومتی و تولید مناسب دست پیدا کنیم.

IMG_0017 IMG_0022 IMG_0025 IMG_0028 IMG_0029 IMG_0038 IMG_0047

بر اساس این گزارش کشاورزان هم در این جلسه دغدقه های خود را بیان کردند.

بسته بندی و بازار فروش خرما با وجود ۳۰ هزار اصله نخل خرما در شهرستان و برداشت سالانه ۲۰۰ تن فقط خرمای پیارم از روستای برآفتاب

۷۰ درصد کشاورزان با مشکل ملی بودن اراضی مواجع هستند

کمبود منابع آب ومنابع اب زیرزمینی و سیاست دولت در خصوص ابیاری تحت فشار

شهرستان حاجی آباد استعدادهای زیادی در زمینه مرکبات وجود دارد و در حال حاضر روستای طارم ۲۰ هکتار زیر کشت مرکبات دارم روستای طارم بهترین نقطه برای ایجاد باغ مرکبات است.

خرمای خاصویی یکی از ارقام خرمای حاجی اباد است که طرفداران زیادی دارد ولی در زمینه بسته بندی این محصول کار انجام نشده است و ۱۲۰ هزار نخل خاصویی در شهرستان داریم.

IMG_0026 IMG_0019 IMG_0018 IMG_0014

 

 

 

 

 

IMG_0007

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=30954

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.