«حصول برجام دستاوردی بسیار درخشان و کاری بسیار بزرگ بود که ملت ایران توانست با تلاش نمایندگانش یک مسئله بسیار بزرگ فنی، سیاسی و حقوقی را با بهره گیری از رهنمودهای راهبر بزرگ خویش از طریق مذاکره حل و فصل کند و حالا باید شرایط را برای برداشت محصول این درخت فراهم کنیم چرا که ...
روحانی روحانی: از مدینه و مکه نیز در برابر تروریست‌ها دفاع خواهیم کرد
«حصول برجام دستاوردی بسیار درخشان و کاری بسیار بزرگ بود که ملت ایران توانست با تلاش نمایندگانش یک مسئله بسیار بزرگ فنی، سیاسی و حقوقی را با بهره گیری از رهنمودهای راهبر بزرگ خویش از طریق مذاکره حل و فصل کند و حالا باید شرایط را برای برداشت محصول این درخت فراهم کنیم چرا که این درخت به زودی محصول می دهد و خیلی سریع به محصول می‌رسد. »
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی پیش از ظهر پنجشنبه پیش از عزیمت به مقر سازمان ملل متحد در نیویورک در جمع خبرنگاران گفت: شرکت در اجلاس عمومی سازمان ملل با این هدف انجام می شود که در یک نشست جهانی نظرات و خواست های مردم ایران بیان شود و از سوی دیگر فرصتی است برای ملاقات با سران کشورها و حضور در جلساتی که معمولا در حاشیه آن برگزار می شود.

 

 

رییس جمهوری با بیان اینکه هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل نسبت به سال های گذشته دو ویژگی دارد، افزود: امسال اجلاس سران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل به مناسبت برنامه و اهداف توسعه پایدار بعد از سال ۲۰۱۵ برگزار می شود که قرار است سند این توسعه پایدار با حضور سران کشورها به تصویب برسد و به همین مناسبت نیز بنده علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی، یک سخنرانی هم در اجلاس توسعه پایدار خواهم داشت.

 

 

 

 

دکتر روحانی با بیان اینکه امسال هفتادمین سال تاسیس سازمان ملل است، اظهار کرد: زمانی که سازمان ملل تشکیل شد، در اولین اجلاس شورای امنیت در مورد ایران بحث شد و دومین یا سومین قطعنامه این شورا در مورد ایران بود مبنی بر اینکه اشغالگران خاک ایران را ترک کنند.

 

 

رییس جمهوری با نسبتا خوب توصیف کردن قطعنامه های اول شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره کشورمان تصریح کرد: قطعنامه اخیر شورای امنیت در مورد ایران نیز که قطعنامه ۲۲۳۱ بود هم در مورد پایان اشغال است. قطعنامه اولی، درباره پایان اشغال خاک ایران بود و این قطعنامه اخیر در مورد پایان اشغال سرزمین اقتصادی ایران و رفع تحریم بود.

 

 

دکتر روحانی یادآور شد: گرچه بسیاری از مصوبات شورای امنیت در چارچوب خواست ملت ها و ملت ما نبوده است، اما حداقل این دو قطعنامه‌اش در آغاز و پایان این هفتاد سال قابل قبول بود و تا حدودی در چارچوب خواست مردم ما بوده است.

 

 

 

 

رییس جمهوری ویژگی دیگر سفر امسال خود به مقر سازمان ملل متحد را مصادف شدن زمان این سفر با ایام بعد از حصول توافق هسته ای دانست و با بیان اینکه ما امسال در طول این سفر با حصول توافق هسته ای در حال گفتگو و مذاکره با دنیا خواهیم بود، خاطرنشان ساخت: در سال اول حضورم در سازمان ملل دو موضوع را اعلام کردم. یکی اینکه تروریسم و خشونت منطقه ما را تهدید می کند که برای خیلی ها قابل باور نبود که چه مشکلاتی از این ناحیه متوجه منطقه و جهان خواهد شد و چه مشکلات بزرگی منطقه را تهدید می کند و دوم اینکه گفتیم تحریم ها باید برداشته شود و مسائل پای میز مذاکره حل و فصل شود که برای عده ای باور کردنش سخت بود.

 

 

دکتر روحانی با اشاره به برگزاری اولین نشست وزرای خارجه ۱+۵ در جریان اولین سفرش به نیویورک گفت: این نشست سرآغاز بسیار مهمی برای دور جدید مذاکرت بود. دومین سفر بنده به نیویورک هم مصادف با حصول توافق ژنو بود اما امسال در شرایطی به نیویورک سفر می کنم که برجام حاصل شده است و در حال مهیا کردن شرایط اجرای این توافق به بهترین شکل ممکن هستیم.

 

 

 

 

دکتر روحانی با بیان اینکه در فرصت مناسب برای ملت ایران توضیح خواهم داد که کاری که ملت ایران با رهنمودهای مقام معظم رهبری انجام داد یک موفقیت بسیار بزرگ نه تنها برای ایران بلکه برای صلح در جهان بود، اضافه کرد: امروز باید برای پرورش درخت برجام تلاش کنیم. باید تلاش کنیم که این دستاورد، شجره مبارکه زیتونه و لاشرقیه و لاغربیه باشد که محصول و میوه آن درخت نیز برای کل منطقه و جهان خواهد بود.

 

 

رییس جمهوری اظهار داشت: حصول برجام دستاوردی بسیار درخشان و کاری  بسیار بزرگ بود که ملت ایران توانست با تلاش نمایندگانش یک مسئله بسیار بزرگ فنی، سیاسی و حقوقی را با بهره گیری از رهنمودهای راهبر بزرگ خویش از طریق مذاکره حل و فصل کند و حالا باید شرایط را برای برداشت محصول این درخت فراهم کنیم چرا که این درخت به زودی محصول می دهد و خیلی سریع به محصول می‌رسد.

 

 

رییس جمهوری تصریح کرد: در سازمان ملل باید زمینه را برای استفاده از فرصت برجام که فرصت های زیادی برای هر دو طرف فراهم کرده است، مهیا کنیم.

 

 

 

 

دکتر روحانی با اشاره به اینکه درخواست های متعددی از سوی سران و مقامات کشورهای مختلف برای دیدار با وی ارائه شده است، خاطرنشان ساخت: تا حد ممکن به این درخواست ها پاسخ داده و با سران کشورهای اسلامی، آسیایی، اروپایی، آفریقایی و آمریکایی ملاقات خواهیم داشت.

 

 

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه خواست مردم ایران همیشه صلح بوده است، گفت: حرف مردم ایران این بوده است که ایران هراسی غلط است و تهدید ملت ایران کار نابجایی است که به ضرر همه است. در فرصت حضور در مجمع عمومی سازمان ملل خواهیم گفت که با ملت ایران با تکریم تعامل کنید تا آثار مبارک و خوبش را شاهد باشید.

 

 

 

 

دکتر روحانی با بیان اینکه نمی خواهم بگویم امروز ایران هراسی کاملا از بین رفته اما خیلی کمرنگ‌تر از گذشته شده است، افزود: در دنیای امروز ایران هراسی بسیار کمرنگ شده و در حال از بین رفتن است. اگر بخواهم یکی از افتخارات دولت یازدهم و سیاست خارجی این دولت را نام ببرم باید بگویم که امروز ایران هراسی به شدت ضعیف شده و در حال از بین رفتن است.

 

 

رییس جمهوری با اشاره به اینکه روزگاری ایران را متهم به خشونت طلبی و تروریسم می کردند، اظهار داشت: امروز همه معترف هستند که اگر بخواهد با تروریسم مقابله واقعی شود تنها با همکاری ایران امکان پذیر است. اگر ایران و نیروهای مسلح ایران نبودند و اگر هدایت های مقام معظم رهبری نبود، امروز بغداد و عتبات عالیات به این صورت نبود و حتی مکه و مدینه نیز در اختیار تروریست ها بود.

 

 

 

 

دکتر روحانی تاکید کرد: بعضی از کشورهای منطقه فکر می کنند که قدرتی دارند. عراق را با آن عظمت ببینید به چه روزی افتاده است. سوریه با آن ارتش قوی و با آن عظمت گرفتار تروریست ها شده است و حالا کشورهای دیگر منطقه که خیلی ضعیفند و چیزی نیستند. اما بدانند که اگر آنها هم روزی گرفتار تروریست ها شوند، همانطور که ما از کربلا، نجف و سامرا دفاع کردیم، از مدینه و مکه نیز دفاع خواهیم کرد.

 

 

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه امروز ایران به عنوان قدرت ضد خشونت و ترور در جهان مطرح است، گفت: ایران، مرکز عظیمی است که می تواند یک توسعه پایدار بزرگ را برای منطقه نوید دهد. اگر بخواهیم منطقه توسعه یابد، باید امنیت در منطقه ایجاد شود و اگر می خواهیم همه در برابر بیگانگان متحد شویم، یکی از راه های مهم آن توسعه اقتصادی است.

 

 

دکتر روحانی در ادامه سخناش با اشاره به دیدارهایش در سفر به نیویورک عنوان کرد: جلساتی در کنار ملاقات با سران کشورها خواهیم داشت. دیدارها و ملاقات هایی با نخبگان، اندیشمندان و اعضای اندیشکده های آمریکایی و صاحب نظران و اقتصادیون آمریکایی، نخبگان ایرانی در آمریکا، اقتصاددانان و شرکت های بزرگ اقتصادی ایرانی حاضر در این کشور، رهبران اسلامی آمریکا و مدیران رسانه ها و روزنامه ها و دیداری عمومی با ایرانیان مقیم آمریکا خواهیم داشت.

 

 

 

 

رییس جموری با بیان اینکه در این جلسات هم نظر ایران و فضای جدید برای همکاری با ایران را تشریح خواهیم کرد، اظهار داشت: کار ما در این سفر بعد از آنکه از برجام عبور کردیم، تشریح چگونگی استفاده از فضای بعد از برجام برای فعالیت های اقتصادی و علمی در ایران و رابطه بیشتر با جهان است که تحت عنوان تعامل سازنده با جهان هدف ما و وعده بنده به مردم کشورم بوده است.

 

 

دکتر روحانی تعامل سازنده با جهان را بسیار مهم دانست و با تاکید بر اینکه ما امروز قدم های بسیار مهمی در این زمینه برداشته‌ایم، تصریح کرد: برای تعامل با جهان، یک دیوار بزرگی جلوی ما به نام تحریم‌ها بود و ما ناچار بودیم برای ارتباط با جهان این دیوار را دور بزنیم که این دیوار نیز بسیار طولانی بود و جاده‌های کنار آن پر از سیم‌خاردار و مانع بود، اما امروز این دیوار صاف شده و باید زمینه را برای رسیدن به اهدافمان فراهم کنیم.

 

 

 

 

وی هدف اصلی را توسعه ایران و اشتغال به کار همه جوانان ایرانی دانست و خاطرنشان ساخت: باید همه ملت ایران، کارآفرینان و فعالان بخش خصوصی و دولت دست به دست هم دهند. باید در این راه از انرژی و علم جوانانمان استفاده کنیم و همانطور که انرژی هسته‌ای حق مسلم ما بود، استفاده از انرژی جوانان نیز حق مسلم ما است.

 

 

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: ملت ایران همیشه سربلند بوده و انشاءالله سرفرازتر خواهد بود.

 

 

رییس جمهوری در آغاز سخنان خود ضمن تبریک عید سعید قربان گفت: عید قربان، عید ایمان، ایثار و فداکاری است. عید قربان تأسی به راهی است که ابراهیم خلیل‌الرحمن انتخاب کرد و او هم ما را مسلمان نامید و این راه، مسیر و صراط مستقیم را پیش روی مسلمانان و همه مردم جهان قرار داد.

 

 

 

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=45344

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.