با وجود آنکه نتانیاهو و دیگر صهیونیست‌ها از بیانیه سوئیس به شدت عصبانی هستند رئیس سابق سازمان جاسوسی موساد که از منتقدان نتانیاهوست از او خواسته است که شتابزده عمل نکند. به گزارش پیارم به نقل از  سرویس سیاسی جام نیوز، در میان بدبینی و سیاه‌نمایی‌های مقامات صهیونیست‌ها علیه بیانیه سوئیس، یکی از صهیونیست‌های مخالف ...
با وجود آنکه نتانیاهو و دیگر صهیونیست‌ها از بیانیه سوئیس به شدت عصبانی هستند رئیس سابق سازمان جاسوسی موساد که از منتقدان نتانیاهوست از او خواسته است که شتابزده عمل نکند.

به گزارش پیارم به نقل از  سرویس سیاسی جام نیوز، در میان بدبینی و سیاه‌نمایی‌های مقامات صهیونیست‌ها علیه بیانیه سوئیس، یکی از صهیونیست‌های مخالف نتانیاهو با نگاهی مثبت‌تر به این بیانیه نگریسته است.

 

 

افرایم هالوی (Efraim Halevy) رئیس پیشین سازمان جاسوسی موساد، کسی است که تفاهم هسته‌ای اخیر بین ایران و گروه ۱+۵ را حاوی نکات مثبتی برای اسرائیل می‌داند.

 

 

هالوی که با رسانه انگلیسی بی‌بی‌سی فارسی مصاحبه کرده، می‌گوید همین که جمهوری اسلامی درباره جزئیات فعالیت و آینده مراکز غنی سازی نطنز و فردو و راکتور آب سنگین اراک مذاکره کرده و به طور اصولی تعهداتی طولانی مدت بین ۱۰ تا ۲۵ سال را پذیرفته، تحول مهمی است.

 

 

این در حالیست که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و اکثر ناظران اسرائیل تفاهم لوزان را محکوم کرده و آن را به زیان منافع ملی و حتی خطری علیه موجودیت اسرائیل دانسته‌اند.

 

 

رئیس پیشین موساد اما معتقد است در شرایطی که آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هنوز به تفاهم لوزان واکنش مستقیمی نشان نداده است، اسرائیل نباید شتابزده عمل کند.

 

 

آقای هالوی می‌گوید: «بعضی از واکنش‌ها در ایران (به تفاهم) بسیار مثبت بوده، برخی واکنش‌ها هم بسیار بسیار منفی بوده است، از جمله واکنش افرادی که به رهبر نزدیک هستند مانند (حسین) شریعتمداری و عده‌ای از مقامات سپاه پاسداران. بنابراین نتیجه تا حد زیادی به این بستگی دارد که رهبر ایران چه موضعی اتخاذ خواهد کرد… اسرائیل باید در این مورد محتاطانه عمل کند تا مرتکب اشتباه نشود.»

 

 

هالوی بین سال‌های ۱۹۹۷ و ۲۰۰۲ میلادی مدیر موساد بود. او در عرصه‌ سیاست خارجی از منتقدان نخست وزیر اسرائیل است و حدود دو سال پیش نیز حملات لفظی بنیامین نتانیاهو به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران را به زیان اسرائیل دانسته بود.

 

 

وی همچنین به بی‌بی‌سی فارسی می‌گوید با موضع تازه آقای نتانیاهو مبنی بر اینکه ایران باید در توافق نهایی احتمالی، موجودیت اسرائیل به عنوان یک کشور [!] مستقل را به رسمیت بشناسد، موافق نیست.

 

 

افرایم هالوی می‌گوید: «این‌‌‌‌ همان شرطی است که او برای تشیکلات خودگردان فلسطینی در مذاکرات صلح تعیین کرد. معتقدم این خط مشی ایراد دارد. ما احتیاج نداریم که ایران یا فلسطینی‌ها حق موجودیت ما را به رسمیت بشناسند…. جایگاه ما به این بستگی ندارد که ایران از ما خوشش می‌آید یا نه.»

 

 

رئیس پیشین موساد می‌گوید در صورت انعقاد توافق نهایی بین ایران و قدرت‌های بزرگ، موضع رسمی ایران در قبال اسرائیل تغییر نخواهد کرد ولی این احتمال وجود دارد که خط مشی جمهوری اسلامی در عمل دچار تحولات تدریجی شود.

 

 

او می‌گوید: «اگر توافق نهایی حاصل شود، ایران قادر نخواهد بود که رویکرد خصمانه‌اش در قبال اسرائیل را در بلندمدت حفظ کند. ایران نخواهد توانست در مسائل اتمی رویکرد تازه‌ای داشته باشد و در مورد مسائل دیگر طوری رفتار کند که انگار در عرصه اتمی اتفاقی نیفتاده است و بخواهد فعالیت‌های ستیزه جویانه‌اش را تشدید کند.»

 

 

این مقام امنیتی بازنشسته همچنین ارزیابی غالب در اسرائیل مبنی بر افزایش بی‌سابقه قدرت ایران در منطقه را رد می‌کند. او معتقد است جمهوری اسلامی هم اکنون با درگیر شدن هم زمان در چند بحران‌ منطقه‌ای، موقعیتش در منطقه را به خطر انداخته است.

 

 

افرایم هالوی مدعی شده است: «به نظر من، ایران دارد سعی می‌کند لقمه بزرگ‌تر از دهانش بردارد. ایران در لبنان، سوریه و عراق فعال است و شروع به درگیر کردن خود در باتلاق یمن کرده. به نظر من، ایران باید در مورد وارد شدن به مناطق جدید و قدرت نمایی به عنوان قدرت منطقه‌ای بسیار محتاط باشد، بسیار محتاط‌ تر از آنچه تا به حال بوده.»

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=33559

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.