اختلاف‌افکنی میان شیعیان و اهل سنت و تبلیغ “جنگ فرقه‌ای” در حالی صورت می‌گیرد که ادیان و فرقه‌های مختلف عراق با همه اختلافات سیاسی، اعتقادی و مذهبی، قرن‌ها در کنار هم بدون درگیری و خشونت زیسته‌اند.  به گزارش پیارم به نقل از  سرویس بین الملل جام نیوز، وجود تروریست‌های داعش در عراق و تجاوز آل ...
اختلاف‌افکنی میان شیعیان و اهل سنت و تبلیغ “جنگ فرقه‌ای” در حالی صورت می‌گیرد که ادیان و فرقه‌های مختلف عراق با همه اختلافات سیاسی، اعتقادی و مذهبی، قرن‌ها در کنار هم بدون درگیری و خشونت زیسته‌اند.
 به گزارش پیارم به نقل از  سرویس بین الملل جام نیوز، وجود تروریست‌های داعش در عراق و تجاوز آل سعود به یمن، منطقه خاورمیانه را با بحرانی جدی مواجه کرده است.

 خبر کوتاه اما قابل تأملی در دو روز گذشته بر شدت بحران منطقه افزود: «الرمادی سقوط کرد».

اینکه چرا تروریست‌های داعش بار دیگر توانستند الرمادی را اشغال کنند یا اینکه چرا ارتش عراق به راحتی صحنه را خالی کرد و یا اینکه ائتلاف پر سروصدای به رهبری آمریکا چه می‌کند، سؤالات مهمی هستند که پاسخ به آن‌ها نیاز به بررسی دقیق و جدی دارد.

نکته مهم در این میان آن است که پیشروی تروریست‌ها در عراق زمانی اتفاق افتاد که با جوسازی‌های رسانه‌ای و فشار بر دولت عراق، نقش نیروهای مردمی شیعه در جنگ با داعش کمرنگ و به نوعی متوقف شد.

رسانه‌های غربی و عربی ماه‌هاست تلاش می‌کنند این‌طور تبلیغ نمایند که نیروهای شیعه “خشن” هستند و اهل سنت را “آزار” می‌دهند و…

با این ترفند رسانه‌های غربی و عربی، دولت عراق با تأکید بر نقش ارتش این کشور، حضور نیروهای مردمی را که در بازپس‌گیری و جنگ فلوجه، سامراء، آمرلی، تکریت و… نقش اساسی داشتند در روند مبارزه با داعش متوقف کرد.

اکنون پس از آنکه داعش شهر الرمادی را بار دیگر اشغال کرد، به دستور آقای “حیدر العبادی” نخست وزیر عراق، بیش از سه هزار مبارز شیعی در نزدیکی این شهر تجمع کرده‌اند تا علیه داعش مبارزه کنند و این شهر مهم و استراتژیک را پس بگیرند.

در میان این خبرها از بازگشت نیروهای مردمی شیعی برای نبرد با تروریست‌ها، رسانه‌های غربی بار دیگر بر فضای “شیعه هراسی” و جوسازی علیه شیعیان افزوده‌اند.

شرق الرمادی

آخرین خبرها از الرمادی عراق

شبکه انگلیسی بی بی سی فارسی از آماده‌شدن داعش در شهر الرمادی استان الانبار عراق برای مقابله با شیعیان خبر داد. بی بی سی می‌گوید داعش در حال مستحکم کردن مواضع خود در الرمادی هستند و “هزاران شبه‌نظامی مورد حمایت ایران برای بازپس‌گیری شهر، درحال استقرار در شرق آن هستند.”

به نوشته بی بی سی، ساکنان شهر الرمادی گفته اند که اعضای داعش درحال ایجاد مواضع دفاعی و نصب مین در شهر هستند و همچنین در به در مشغول جستجو برای یافتن افراد همفکر با دولت و انداختن اجساد به داخل فرات هستند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از شاهدان عینی گزارش داده است که تروریست‌ها به زور وارد خانه های ماموران پلیس و قبایل وفادار به دولت می شوند.

همزمان تصاویر ویدئویی منتشر شده در اینترنت داعش را درحال آزادی زندانیان از زندان رمادی نشان می دهد.

حدود سه هزار شبه نظامی شیعه در پادگان نظامی حبانیه در حدود ۲۰ کیلومتری شرق رمادی درحال آماده باش هستند تا برای بازپس گیری شهر تلاش کنند.

“کاظم فهداوی” رئیس پلیس استان انبار روز سه شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که شمار زیادی از نیروها در حسیبه که به رمادی نزدیک تر است مستقر شده اند.

او گفت که این ناحیه “نقطه شروع” برای عملیات خواهد بود اما هنوز برنامه ریزی زیادی لازم است.

ائتلاف به رهبری آمریکا در عراق چه می‌کند؟

در واشینگتن، شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا طی جلسه ای با حضور با مقام های بلندپایه دولت در جریان آخرین تحولات عراق قرار گرفته است. جو بایدن معاون رئیس جمهور، جان کری وزیر خارجه و اشتون کارتر وزیر دفاع از جمله حاضران در این جلسه بوده اند.

تحلیلگران و سیاستمداران آمریکایی، از جمله سناتور جان مک‌کین، اوباما را مسؤول پیشروی های داعش در عراق معرفی کرده‌اند.

“جان بینر” رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان کنگره آمریکا نیز با انتقاد از اوباما گفت: «طرح رئیس‌جمهور [باراک اوباما] کار نمی‌کند. اکنون زمان آن است که او راهبردی فراگیر برای از میان برداشتن تهدید تروریستی موجود ارائه کند.»

در حالی که داعش زیر سایه بی‌تفاوتی ائتلاف به رهبری آمریکا توانست شهر الرمادی را به تصرف خود درآورد، “الستر بسکی” یکی از سخنگویان شورای امنیت ملی می‌گوید دولت آمریکا “درحال بررسی بهترین راه ها برای حمایت از نیروهای محلی در کارزار است… که از جمله شامل افزایش آموزش و تجهیز قبایل محلی و حمایت از عملیات دولت برای بازپس گیری رمادی است.”

او گفته است که هنوز “هیچ بازبینی رسمی (در استراتژی عراق)‌صورت نگرفته است” اما ممکن است تا چند روز دیگر جزئیات بیشتری اعلام شود.

از سویی دیگر سرهنگ “استیو وارن” سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفته است: «بازپس‌گیری رمادی کار سختی خواهد بود.»

به نوشته بی بی سی، واکنش آمریکا به تسخیر رمادی توسط داعش یکدست نبوده است. پنتاگون گفت که این تحول از لحاظ تاکتیکی مهم نیست اما وزارت خارجه آن را یک شکست خوانده است.

با این حال جان سوپل خبرنگار این شبکه انگلیسی در واشنگتن می گوید که انجام هشت پرواز توسط هواپیماهای آمریکایی بر فراز رمادی در یک روز گذشته به معنی نگرانی عاجل آمریکاست.

 

 

 

داعش در شهر و مردم آواره

 

سازمان ملل متحد می‌گوید نزدیک به ۲۵ هزار غیرنظامی ساکن رمادی طی چند روز گذشته از این شهر فرار کرده‌اند.

 

گفته می شود که خیابان های شهر تقریبا خالی است اما داعش بعضی مغازه دارها را وادار به باز کردن آنها کرده است.

 

ساکنان می گویند که تروریست‌ها برای وصل مجدد برق و جریان آب کوشیده اند و از طریق بلندگوهای مساجد مردم را خطاب قرار می دهند.

 

 

 

 

دولت حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، روز سه شنبه ۲۹ اردیبهشت،‌ اعلام کرده است که دولت این کشور عشایر سنی استان انبار را مسلح خواهد کرد.

 

به گزارش آسوشیتدپرس، این اقدام دولت عراق در راستای جلب حمایت عشایر سنی پیش از آغاز عملیات برای آزادسازی شهر رمادی صورت گرفته است.

 

دولت عراق نیروهای مردمی شیعه با نام “الحشد الشعبی” را برای عملیات علیه مواضع تروریست‌های داعش در نزدیکی رمادی مستقر کرده است. این نیروها نقش بسیار مهمی در آزادی تکریت از دست داعش برعهده داشتند.

 

در آخرین تحول در عراق، داعش از نیمه شب گذشته تلاش کرد روستای خالدیه  در حد فاصل رمادی و فلوجه در غرب بغداد را به تصرف خود درآورد اما با مقاومت نیروهای دولتی و قبایل سنی‌مذهب عراق روبرو شد و مجبور به عقب‌نشینی شد.

 

 

رمادی در اختیار تروریست‌های داعش

 

 

شیعه هراسی در رسانه‌های غربی

 

رسانه‌های غربی و سایت‌های فارسی زبان تلاش زیادی می‌کنند که به جنگ فرقه‌ای در عراق دامن بزنند. این رسانه‌ها دائما از نگرانی اهل‌سنت عراق از حضور شیعیان در جنگ با داعش خبرسازی می‌کنند.

 

اختلاف‌افکنی میان شیعیان و اهل سنت و تبلیغ “جنگ فرقه‌ای” در حالی صورت می‌گیرد که ادیان و فرقه‌های مختلف عراق با همه اختلافات سیاسی، اعتقادی و مذهبی، قرن‌ها در کنار هم بدون درگیری و خشونت زیسته‌اند.

 

نمونه‌ای از تلاش رسانه‌های غربی برای شیعه‌هراسی را می‌توان در نوشته صدای آمریکا (VOA) یافت. این سایت وابسته به وزارت خارجه آمریکا نوشته است:

 

«”رابرت ورث” از پژوهشگران موسسه وودرو ویلسون در گفتگو با بخش فارسی صدای آمریکا، با بیان این که “یکی از بدترین سناریوها” در جنگ عراق تکیه بر شبه نظامیان شیعه است، گفت این شبه‌نظامیان که از طرف ایران حمایت می‌شوند، بسیار خشن هستند و دخالت آنها باعث می‌شود تعداد بیشتری از سنی‌ها به سمت داعش بروند.»

 

 

نمونه‌ای از روند “شیعه هراسی” در سایت‌های فارسی زبان دولت‌های خارجی:

 

سایت انگلیسی بی بی سی فارسی

 

 

سایت آمریکایی رادیو فردا

 

 

بخش فارسی دویچه وله آلمان

 

 

سایت صدای آمریکا

 

 

بخش فارسی رادیو فرانسه

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=36643

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.