درگیری‌های روز چهارشنبه پلیس مجارستان و پناهجویان با انتقادهایی از سوی دبیر کل سازمان ملل، صربستان و سازمان‌های مدافع حقوق بشر و از طرفی دفاع مقام‌های دولتی در بوداپست روبه‌رو شده است. پلیس مجارستان برای کنترل پناهجویان معترض از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش استفاده کرده است. واحدهای “ضد تروریسم” پلیس نیز در محل حاضر ...
حمله پلیس مجارستان به پناهجویان / پناهجویان در اروپا / مهاجران حمله پلیس مجارستان به پناهجویان با گاز اشک‌آور
درگیری‌های روز چهارشنبه پلیس مجارستان و پناهجویان با انتقادهایی از سوی دبیر کل سازمان ملل، صربستان و سازمان‌های مدافع حقوق بشر و از طرفی دفاع مقام‌های دولتی در بوداپست روبه‌رو شده است.
پلیس مجارستان برای کنترل پناهجویان معترض از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش استفاده کرده است. واحدهای “ضد تروریسم” پلیس نیز در محل حاضر بود.

دولت دست راستی مجارستان حصاری آهنی در مرز با صربستان ساخته تا مانع از ورود پناهجویان شود. صربستان از مجارستان خواسته اجازه بدهد پناهجویان از مرز عبور کنند. پناهجویان پس از رساندن خود به بلغارستان و یونان تلاش می‌کنند تا از مسیر مجارستان یا کرواسی خود را به کشورهای غرب و شمال اروپا برسانند.

رویارویی پلیس مجارستان و پناهجویانی که در مرز مجارستان و صربستان جمع شده‌اند، هنگامی خشونت‌آمیز شد که پناهجویان سیم خاردار مرز با صربستان را بریدند و پلیس مجارستان علیه آنها از اسپری فلفل استفاده کرد.

به گزارش بی بی سی، شماری از زنان پناهجو با روی دست گرفتن فرزندانشان و رساندن خود به صف اول جمعیت، قصد داشتند که با برانگیختن احساسات ماموران پلیس مانع از برخورد خشن آنان شوند.

مجارستان روز گذشته اعلام کرد که برای “حفاظت از مرزهای اتحادیه اروپا” مرز خود با صربستان را می‌بندد.

آسوشیتدپرس خبر می‌دهد که برخورد با پناهجویان به ترتیبی بوده که پلیس صربستان برای کمک به پناهجویان آمبولانس‌هایی فرستاده است.

این خبرگزاری از قول یک پناهجوی عراقی، که سراپایش خیس و از چشم‌هایش اشک جاری بود، نوشته: “ما از جنگ‌ها و خشونت فرار کردیم و انتظار برخورد چنین غیرانسانی و بی‌رحمانه‌ای را در اروپا نداشتیم. شرم بر شما مجارها!”

رویترز می‌گوید عده‌ای از پناهجویان با شکستن بلوک‌های سیمانی خیابان را بستند و به سوی پلیس مجارستان سنگ پرت کردند.

به گزارش رادیو فردا، بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل، نیز گفته است از دیدن واکنش مجارستان به صدها نفر از پناهجویان، عمدتا سوری، که در گریز از جنگ و بی‌نوایی، به این منطقه سرازیر شده‌اند، “شگفت‌زده” شده است.

سازمان عفو بین‌الملل نیز گفته است دست‌کم چهار تن از کودکان از خانواده‌های خود جدا شده و به ساختمان مرزبانی در نزدیکی محل برده شده‌اند.

به گفته این سازمان، جدا شدن کودکان از خانواده‌هایشان رنج مضاعفی‌ست که آنها باید پس از سفری طاقت‌فرسا به اروپا تحمل کنند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل نیز رفتار خشونت‌آمیز پلیس مجارستان با پناهجویان در مرز صربستان را به شدت نگران‌کننده توصیف کرده است.

از سوی دیگر مجارستان، که ۱۴ تن از نیروهای پلیس آن در درگیری‌ها زخمی شده‌ نیز به رخدادها واکنش نشان داده است.

جرجی باکندی، مشاور ارشد ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، می‌گوید واکنش پلیس پس از آن بود که پناهجویان برای آنها ضرب‌الاجل تعیین کردند.

به گفته باکندی، مجارستان حصارهایی مستحکم‌تر از قبل در مرز خود با صربستان قرار خواهد داد.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داده است که آن کشور سه خودروی نظامی مسلح در ۱۰۰ تا ۲۰۰ متری مرز مستقر کرده است.

ویدئو/ گزارش صدای آمریکا

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=44668

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.