متن و حاشیه نشست «خانه ملت»؛ خانه ملت امروز در صحن علنی خود شاهد حمایت مجلسی‌ها از عملیات موشکی سپاه علیه تروریست‌های داعش بود. به گزارش پیارم حاجی آباد  نشست علنی صبح امروز (چهارشنبه ۱۴ تیرماه ۹۶) نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس برگزار شد. * سقف میزان وزن خروج ظروف و ...
متن و حاشیه نشست «خانه ملت»؛

حمایت مجلس از اقتدار سپاه در روز کتمان حضور دو تابعیتی‌ها در دولت

خانه ملت امروز در صحن علنی خود شاهد حمایت مجلسی‌ها از عملیات موشکی سپاه علیه تروریست‌های داعش بود.

به گزارش پیارم حاجی آباد  نشست علنی صبح امروز (چهارشنبه ۱۴ تیرماه ۹۶) نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس برگزار شد.

* سقف میزان وزن خروج ظروف و زیورآلات نقره از کشور تعیین شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (چهارشنبه) پارلمان طرح حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی را مورد بحث و بررسی قرار داده و مواد ۱۱، ۱۲، ۱۳ و ۱۴ این طرح را به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، دولت و دستگاه‌های اجرایی ذیربط مکلف شدند به منظور تشویق و حمایت از رشد و ترویج تولیدات صنایع دستی و هنرهای سنتی بومی و اصیل اقدامات ذیل را انجام دهند:

الف- به منظور تشویق و حمایت از رشد و ترویج تولیدات صنایع دستی و هنرهای سنتی بومی و اصیل نسبت به اعمال محدودیت‌های لازم برای واردات محصولات صنایع دستی از جمله وضع تعرفه مناسب اقدام نماید.

ب- سقف خروج ظروف ساخته شده از نقره بدون نگین به میزان ۵ کیلو و زیورآلات نقره و سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی تا ۳ کیلوگرم برای هر نفر برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی خارج از کشور با ارائه ضمانت نامه‌های بانکی و وثایق معتبر افزایش می‌یابد. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بانک مرکزی و گمرک جمهوری اسلامی ایران بر اجرای این ماده نظارت می‌کنند. اقلام تاریخی و میراث فرهنگی تابع قوانین و مقررات خاص خود می‌باشد.

پ- از صادرکنندگان صنایع دستی در مقابل آثار منفی ناشی از نوسانات قیمت ارز حمایت نماید.

ث- گمرک جمهوری اسلامی ایران با نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نسبت به ایجاد و احصای شناسنامه (کد) تعرفه‌های فرعی برای کلیه محصولات صنایع دستی کشور اقدام نماید.

همچنین در ماده ۱۲ این طرح مقرر شد که دولت می‌تواند به منظور کمک به ارتقای تحصیلی هنرمندان و استادکاران صنایع دستی، کمک هزینه تحصیلی تعیین و پرداخت کند.

طبق مصوبه مجلس در ماده ۱۳ طرح مذکور، تمامی تولیدات صنایع دستی داخلی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شدند.

به موجب مصوبه مجلس در ماده ۱۴ این طرح، آیین‌نامه اجرایی این قانون ظرف مدت ۶ ماه پس از ابلاغ آن توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

طبق ماده ۸ این طرح که پیش از این برای بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه ارجاع شده بود، به منظور حمایت، توسعه و ترویج صنایع دستی و تشویق و تکریم هنرمندان، پیشکسوتان و فعالان بخش صنایع دستی و فرش دستباف، صندوق توسعه صنایع دستی ایران زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ظرف مدت یکسال پس از تصویب این قانون تشکیل می‌شود و فعالیت می‌کند.

بر اساس این مصوبه، منابع صندوق از محل ۳۰ درصد درآمدهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از اجاره اماکن و فروش بلیط و بخشی از منابع صندوق کارآفرینی امید و مهر امام‌رضا (ع) و کمک‌های بخش‌های دولتی و غیردولتی و درآمدهای حاصل از فعالیت‌های صندوق پس از درج در بودجه سنواتی و گردش خزانه تأمین می‌شود.

همچنین مقرر شد اساسنامه این صندوق به پیشنهاد مشترک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه و به تصویب هیأت وزیران برسد.

* یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در روستاها اختصاص یافت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (چهارشنبه) پارلمان وارد بررسی جزئیات لایحه حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری شدند و ماده یک این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، به منظور تحقق اهداف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به صندوق توسعه ملی اجازه داده‌ می‌شود تا با هدف ارتقای تولید و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با تصویب هیات امنای صندوق، ‌ معادل ریالی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق را به صورت قرض‌الحسنه نزد بانک‌های کشاورزی‌، پست بانک، ‌ توسعه تعاون، ‌ صندوق کارآفرینی امید و حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، ‌ سپرده گذاری کند تا این منابع صرف اعطای تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی برای ایجاد اشتغال در روستاها و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت با اولویت روستاها و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت واقع در مناطق مرزی و مناطق عشایری شود.

طبق تبصره یک این ماده، تبدیل دلار به ریال ناشی از اجرای این قانون نباید موجب افزایش خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی شود.

همچنین در تبصره ۲ این ماده مقرر شد تسهیلات موضوع این ماده بین استان‌ها بر اساس شاخص ترکیبی جمعیت روستایی، نرخ بیکاری و عکس درآمد سرانه استان توزیع ‌شود.

* بازپرداخت تسهیلات ایجاد اشتغال پایدار ۶ ساله شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (چهارشنبه) پارلمان، در جریان رسیدگی به لایحه یک فوریتی حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده منابع صندوق توسعه ملی با ماده ۳ موافقت کردند.

طبق این ماده، حداکثر دوره تنفس تسهیلات موضوع این قانون یک سال پس از بهره برداری تعیین می شود و دوره بازپرداخت تسهیلات حداکثر ۶ سال است که متناسب با نوع طرح محاسبه می شود.

تبصره این ماده نیز صراحت دارد، بانک های مذکور و صندوق کارآفرینی امید مجاز به تسویه تسهیلات پرداخت شده قبلی از محل منابع موضوع این قانون نمی باشد.

بانک ها و صندوق مذکور موظف هستند جهت تسهیل پرداخت تسهیلات مذکور از انواع تضامین شامل سند منازل مسکونی روستایی، سند زمینی کشاورزی، سند واحدهای دامپروری و تجاری در روستاها و نواحی صنعتی و سفته از روستاییان و عشایر دریافت نمایند.

* کتمان حضور تعداد زیادی از افراد دوتابعیتی در بدنه دولت «علوی» را به صحن علنی مجلس کشاند

محمدعلی وکیلی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (چهارشبه) پارلمان موارد اعلام وصولی را قرائت کرد.

بر این ساس، سوال ملی ۵۴ نفر از نمایندگان از علوی وزیر اطلاعات درباره علت دستگیری تعدادی از فعالان رسانه‌ای و مطبوعاتی و ادمین‌های کانال‌های تلگرامی در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام وصول شد.

همچنین سوال ملی ۳ نفر از نمایندگان ملت از علوی وزیر اطلاعات درباره علت کتمان حضور تعداد زیادی از افراد دو تابعیتی در بدنه دولت و نیز سوال ملی جهانبخش محبی‌نیا نماینده میاندوآب و شاهین‌دژ از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در زمینه اعلام آخرین وضعیت خواسته مدعیان در نهادهای بین‌المللی علیه ایران و دفاع مسئولان کشور در این خصوص اعلام وصول شد.

تقدیر ۱۶۲ نماینده از حمله موشکی سپاه به تروریست‌های تکفیری

۱۶۲ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (چهارشنبه) پارلمان طی بیانیه‌ای حمایت خود را از عملیات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه تروریست‌های داعش اعلام کردند.

متن این بیانیه که محمدحسین فرهنگی عضو هیأت رئیسه مجلس آن را قرائت کرد، به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر حفظ صلح و آرامش جهانی و محکوم کردن تحرکات آمریکا و هم‌پیمانان آنها برای ناامن‌سازی منطقه و هشدار به حامیان مستقیم تروریست‌ها، حمایت خود را از عملیات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه طراحی توطئه تروریست‌های داعش در پاسخ به حمله کور تروریستی این گروهک اعلام می‌داریم و از همه مسئولان جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم با حمایت از فرزندان انقلابی این ملت، توطئه دشمنان جنایتکار ملت ایران را نقش بر آب و در نطفه خنثی کنند.

ما نمایندگان مجلس یاد و خاطره شهید طهرانی‌مقدم و شهدای یگان موشکی را گرامی می‌داریم.

* حسن‌پور: تضعیف سپاه، دشمنان را خوشحال می‌کند

شهباز حسن‌پور بیگلری نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی (چهارشنبه ۱۴ تیر) طی تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس با توصیه به تریبون‌داران نسبت به پرهیز از تضعیف سپاه پاسداران، گفت: تضعیف سپاه، تضعیف امنیت و اقتدار کشور است.

وی با یادآوری جمله بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که گفته بود اگر سپاه نبود کشور هم نبود، عنوان داشت: رهبر معظم انقلاب هم از سپاه به عنوان هویت نظام یاد کردند.

نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی، گفت: نباید با طرح مسائل فرعی، دشمنان را خوشحال کرد و سرمایه‌های انسانی همچون سردار سلیمانی را دلخور کرد.

* پایان مذاکرات علنی صبح امروز مجلس/ نشست بعدی؛ ۱۸ تیرماه

نشست علنی صبح امروز (چهارشنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل با اعلام مسعود پزشکیان نایب رئیس اول خانه ملت پایان یافت.

جلسه بعدی پارلمان رأس ساعت ۸ صبح روز یکشنبه هفته آینده ۱۸ تیرماه با دستور کار تعیین‌شده تشکیل می‌شود.

منبع: فارس
لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=64171

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.