نگاهی داریم به پوشش خبرهای مذاکرات ‌هسته‌ای وین در رسانه‌های فارسی زبانی که هرکدام متعلق به یکی از کشورهای غربی عضو گروه ۱+۵ هستند. به گزارش پیارم  روزهای منتهی به آخر ماه ژوئن میلادی، نگاه تمام رسانه‌ها به مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در وین معطوف شده است.   در این میان رسانه‌های فارسی زبانی که ...
کری.فابیوس.اشتاین مایر.هاموند توافق امضا شود، ایران دگرگون شود!
نگاهی داریم به پوشش خبرهای مذاکرات ‌هسته‌ای وین در رسانه‌های فارسی زبانی که هرکدام متعلق به یکی از کشورهای غربی عضو گروه ۱+۵ هستند.

به گزارش پیارم  روزهای منتهی به آخر ماه ژوئن میلادی، نگاه تمام رسانه‌ها به مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در وین معطوف شده است.

 

در این میان رسانه‌های فارسی زبانی که هرکدام متعلق به یکی از کشورهای غربی عضو گروه ۱+۵ هستند نیز تلاش می‌کنند این مذاکرات را به صورت گسترده پوشش دهند و در میان خبرهایشان، تحلیل‌های خاص موردنظر را منتقل کنند.

 

بی بی سی فارسی وابسته به وزارت خارجه انگلیس، رادیو فرانسه متعلق به وزارت خارجه فرانسه، رادیو فردا وابسته به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا)، صدای آمریکا متعلق به وزارت خارجه این کشور و دویچه وله ارگان وزارت خارجه آلمان مذاکرات را با تیترهای مختلف پوشش داده‌اند.

 

 

شنبه و یکشنبه وین در رسانه‌های فارسی زبان دولت‌های غربی:

 

 

 

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران پس از پایان مذاکراتِ هسته ای روزهای شنبه و یکشنبه با وزیران خارجه آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان، راهی تهران شده و قرار است روز سه شنبه دوباره به وین باز گردد.

 

سایت آمریکایی رادیو فردا نوشته است: آقای ظریف به خبرگزاری های ایران گفته که الان کار زیادی در وین نداشته و همکارانش کارها را ادامه می دهند و با هماهنگی قبلی به تهران باز می گردد.

 

این مقام آمریکایی افزوده است که جان کری همچنان در وین می مانند ولی با باراک اوباما دائم در تماس است.

 

وزیران خارجه بریتانیا و فرانسه و مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز قرار است پس از یکی- دو روز، دوباره به پایتخت اتریش بازگردند.

 

 

 

رسانه دولت انگلستان در این خبر نوشته است: در آستانه پایان مهلت تعیین‌شده برای توافق هسته‌ای ایران، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل درباره “عقب‌نشینی آشکار” کشورهای غربی در برابر ایران هشدار داده است.

 

بی بی سی که با احترام خاصی از نخست وزیر رژیم اشغاگر قدس یاد می‌کند، ادامه داد: آقای نتانیاهو که از صریح‌ترین منتقدان توافق هسته‌ای ایران با شرایط فعلی است، امروز هم تکرار کرد که دلیلی برای عجله‌ در امضای توافقی که “روز به روز بدتر می‌شود” نیست.

 

 

 

خانم موگرینی، هفتم تیر ماه، به خبرنگاران گفته است: «اینطور باید بگویم که اراده سیاسی وجود دارد. این را در همه طرف‌ها دیده‌ام. در نتیجه ما، امشب، تیم‌های مذاکره‌کننده را به ادامه کار بر سر متون گماشته‌ایم».

 

مسؤول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است تیم‌ها در حال پیشنویس توافق نهایی هستند؛ متنی که چند الحاقیه مهم تکنیکی آن را همراهی می‌کنند و تلاشی‌ است تا «به همه مسائل خاتمه دهد».

 

فدریکا موگرینی گفته همه طرف‌ها کاملا به این واقعیت آگاه هستند که «ما شرایط رسیدن به توافق را داریم».

 

او افزوده است: «توافق خوبی‌ست، و ما باید از ساعت‌ها، از روزهای پیش رو استفاده کنیم تا آن را تمام کنیم. تمدید [مذاکرات] در میان گزینه‌ها نیست».

 

 

 

اشتاین مایر در مصاحبه با روزنامه آلمانی “ولت ام زونتاگ” گفت: «هدف ما این است که تا پایان ژوئن به نتیجه برسیم، اما ممکن است که ۳۰ ژوئن بیش از ۲۴ ساعت داشته باشد.»

 

وزیرخارجه آلمان در بخشی از گفته‌هایش که سایت آلمانی دویچه وله گوشش داده، با اتهام‌زنی به ایران مدعی شد: «ما نباید هیچگاه از ترس آبروریزی از تلاش برای انجام آنچه ممکن است باز بایستیم یا دست به انجام توافق‌های غیرمسئولانه بزنیم. اگر توافقی صورت نگیرد، همه می‌بازند. ایران در انزوا باقی می‌ماند. مسابقه تسلیحاتی جدید در منطقه‌ای بحران‌زده می‌تواند پیامدهای دشواری داشته باشد. همسایگان ایران به خاطر بیشتر شدن بلندپروازی این کشور برای دستیابی به سلاح اتمی رنج خواهند کشید. جامعه بین‌الملل نیز در پایان دادن به یک کشمکش از راه سیاسی ناموفق خواهد بود.»

 

 

 

وزیر خارجۀ آلمان گفت که اگر توافق اتمی به دست آید، ایران طی سال‌های آینده به سرعت تغییر خواهد کرد!

 

فرانک والتر اشتاین‌مایر با هدف به دست گرفتن افکار عمومی ایرانیان،  به رسانه‌های کشورش گفت: «در صورت حصول توافق، ایران تا ده پانزده سال آینده، دیگر این کشور امروزی نخواهد بود».

 

به عقیدۀ وزیر خارجۀ آلمان «اگر ایران بتواند از انزوای جهانی خود خارج شود، وضعیت سیاست داخلی‌اش نیز تغییر خواهد کرد»[!]

 

 

 

بی بی سی با انتشار این خبر، افزود: یک مقام آمریکایی به خبرگزاری‌ها گفت که مذاکره‌کنندگان این کشور نگران سفر آقای ظریف به تهران و ترک محل مذاکره نیستند.

 

این مقام که به شرط ناشناس ماندن با خبرگزاری‌ها صحبت کرده، گفت: «ما همواره گفته‌ایم که وزرا نیاز دارند برای مشورت به پایتخت‌هایشان رفت وآمد کنند… این نشانه خوبی است.»

 

 

 

 

یک مقام ارشد آمریکایی اعلام کرده بود همه طرف های شرکت کننده در مذاکرات اتمی با ایران، در نظر دارند که گفتگوها را پس از پایان ضرب الاجل ۳۰ ژوئن ادامه دهند.

 

ماری هارف، مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا که مسئولیت ارتباطات راهبردی در مذاکرات هسته ای با ایران را دارد، در مصاحبه ای اختصاصی با صدای آمریکا گفت مذاکرات با ایران ممکن است چند روز پس از مهلت پایان سی ام ژوئن ادامه یابد.

 

 

 

نتانیاهو می‌گوید «شاهد یک عقب‌نشینی کامل» از «خط‌قرمزهایی هستیم» که «قدرت‌های جهانی به تازگی به طور عمومی» علنی کرده‌اند.

 

نخست‌وزیر اسرائیل که از سرسخت‌ترین منتقدان مذاکرات جاری و توافق احتمالی به شمار می‌رود، گفت: «هنوز برای بازگشت از توافق دیر نیست؛ برای بازگشت به خواسته‌هایی که جلوی ایران را از مسلح شدن به سلاح اتمی می‌گیرد.»

 

 

 

فابیوس در حالی شرط بازرسی از اماکن نظامی ایران را مطرح کرده که حتی بی بی سی هم می‌داند “امکان بازرسی از مراکز نظامی از جمله مواردی است که رهبر ایران به صراحت با آن مخالفت کرده است.”

 

وزیرخارجه فرانسه گفت ما به دنبال توافقی قاطع هستیم که در عین به رسمیت شناختن برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران، پیشگیری از دستیابی این کشور به تسلیحات اتمی را تضمین کند.

 

 

 

جان کری و محمدجواد ظریف، وزیران امور خارجه ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه ژوئن / ۶ تیرماه در وین اتریش، با یکدیگر ملاقات نمودند. جان کری پس از این دیدار به خبرنگاران گفت: کار زیادی برای دست یافتن به توافق اتمی پیش‌رو داریم و هنوز نکات بسیار مشکلی باقیمانده است.

 

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نیز متذکر شد: برای پیشبرد روند مذاکرات باید به سختی کار کنیم.

 

مسعود بهنود بخشی از مقاله روزنامه شرق را مورد توجه قرار داده است: براساس دیدگاه اعلام‌شده ایران، تحریم‌ها بایستی یک‌جا هم‌زمان با اجرای تعهدات ایران برداشته شود. به نظر نمی‌رسد در این مورد تناقضی باشد؛ زیرا اگر ایران به یکباره قادر باشد تعهداتش را انجام دهد و آژانس آن را تأیید کند، دولت آمریکا هم بایستی کل تحریم‌ها را برطرف کند. اما دوباره این سؤال پیش می‌آید که کنگره آمریکا که مسئول اکثر تحریم‌های دوجانبه آمریکاست، در صورتی که قصد مخالفت داشته باشد، چه وضعیتی پیش می‌آید؟ پاسخ این معما از نظر حقوقی کاملاروشن است ولی از نظر سیاسی می‌تواند آغازی برای اختلاف در گروه ١+۵ و به‌طور طبیعی عدول ایران از تعهداتش باشد.

 

 

 

لوران فابیوس وزیر خارجۀ فرانسه که برای مذاکرات اتمی به وین رفته، «سه شرط الزامی» را برای دستیابی به توافق هسته‌ای شرح داد: «نخستین شرط، محدودیت طولانی ظرفیت‌های تولیدی و تحقیقاتی هسته‌ای ایران است. شرط دوم، بازرسی دقیق مراکز ایرانی و در صورت لزوم مراکز نظامی است و بالاخره شرط سوم، برقراری مجدد تحریم‌ها در صورت عدم رعایت تعهدات ایران است».

جام نیوز

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=39328

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.