سناتور آمریکایی: «اکنون فرصتی برای دموکرات هاست که به تجاوزهای منطقه ای ایران و برنامه موشک های بالستیک این کشور واکنشی مناسب نشان دهند …» در حالی که بیش از ۱۰ روز از آزمایش موشکی جدید ایران می گذرد، آتشی که “عماد” به جان رسانه های آمریکایی انداخته هنوز حرارت خود را از دست نداده ...
سناتور منندز به شما گفته بودم که اینطور می شود/ ایران باید تاوان دهد!
سناتور آمریکایی:
«اکنون فرصتی برای دموکرات هاست که به تجاوزهای منطقه ای ایران و برنامه موشک های بالستیک این کشور واکنشی مناسب نشان دهند …»
در حالی که بیش از ۱۰ روز از آزمایش موشکی جدید ایران می گذرد، آتشی که “عماد” به جان رسانه های آمریکایی انداخته هنوز حرارت خود را از دست نداده و اخبار، تحلیل ها و پیشنهادها برای مقابله با ایران در این رابطه ادامه دارد.

در همین راستا، روزنامه آمریکایی “واشنگتن پست” (Washington Post) در یادداشتی به قلم “جنیفر روبین” تحلیلگر آمریکایی و از ستون نویسان این روزنامه، به اظهارات سناتور “باب منندز” در مورد ایران و بویژه برنامه موشکی پرداخته و خواستار برخورد شدید با ایران شده است.

در این گزارش آمده است: «سناتور “باب منندز” منتقد بی باک توافق ایران، اکنون حق دارد که بگوید “به شما گفته بودم که اینطور می شود!” او پیش از این عنوان کرده بود که تحریم های ایران حتی در صورت روشن شدن ابعاد احتمالی نظامی برنامه این کشور نیز لغو خواهد شد و  همچنین گفته بود که فرآیند بازرسی ها -که شامل نمونه برداری توسط خود ایرانی هاست- بی معنا و مزخرف بوده و اینکه ما ایران را در منطقه جسورتر خواهیم کرد تا –در کنار کارهای دیگر- بیش از پیش به تقویت افرادی چون بشار اسد بپردازد. حرف های سناتور منندز در تمامی این موارد درست از آب در آمد.»

در ادامه این گزارش به نامه روز دوشنبه سناتور منندز به جان کری وزیر امور خارجه آمریکا اشاره شده که عنوان کرده است: «آزمایش اخیر موشک بالستیک دوربرد هدایت شونده دقیق ایران، نقض  قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد بود. قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت تصریح می کند که ایران در حاضر حق فعالیت در حیطه های مربوط به موشک های بالستیک را ندارد. اما با آزمایش اخیر موشکی، ایران این کار را در سطوح مختلف انجام داده و می توان گفت که نقض این قطعنامه از سوی ایران به امری متداول تبدیل شده است. ایران تنها در صورت مواجه شدن با تحریم های بین المللی در رابطه با برنامه های تسلیحاتی، به تعهدات خود عمل خواهد کرد. اکنون سئوال اینجاست که دولت ما برای پاسخ به اقدامات تحریک آمیز ایران چه گام های هدفمندی برداشته است؟»

جنیفر روبین در ادامه یادداشت خود می نویسد: «یکی از مقامات سازمان های حامی اسرائیل می گوید: “اگر ایرانی ها در حال حاضر که توافق اجرایی نشده است بتوانند آشکارا قطعنامه سازمان ملل را نقض نماید، زمانی که در سال آینده به ده ها میلیارد دلار دست یافتند کسی نمی تواند توقع رفتاری متفاوت از آن ها داشته باشد. این یک آزمایش موشکی نیست بلکه در واقع آزمایش آمریکا توسط ایران است.” منندز نیز در این رابطه نوشته بود: “اقدام موشکی ایران، آزمون تعهد و قاطعیت آمریکایی هاست و من اعتقاد دارم این اقدام باید با پاسخی قاطع مواجه شود؛ هر عملی عواقبی دارد. من توصیه می کنم که دولت [آمریکا] از اختیارات خود برای وضع طیف وسیعی از تحریم ها برای مجازات ایران استفاده نماید. این تحریم ها -تحریم های غیر هسته ای- ناقض توافق هسته ای نیز نخواهد بود هر چند ما در مرحله اجرای کامل توافق هستیم. دولت همچنین باید گروه ۱+۵ را برای انجام اقدامات مشابه تشویق نماید.”»

نگارنده این نوشتار در ادامه آورده است: «من گمان می کنم که جان کری در این رابطه هیچ کاری انجام نخواهد داد؛ اما سئوال اینجاست که آیا دموکرات ها بار دیگر به نظر رئیس جمهور تن خواهند داد یا خیر؟ دموکرات ها تاکنون در رسیدن به شرایط فعلی و اجرای سیاست مماشات با ایران همدستی کرده اند. “مارک دوبوویتز” طراح تحریم های ایران [مدیر اجرایی “بنیاد دفاع از دمکراسی” (FDD) و رئیس پروژه انرژی ایران] می گوید: “اوباما در خلال مذاکرات، با کوتاه آمدن در مقابل ایران زمانی که ایران تهدید به کنار کشیدن از میز مذاکرات در صورت اعمال تحریم های جدید کرد، سنتی خطرناک را پایه گذاشت. اکنون ایران در نامه به شورای امنیت سازمان ملل متحد به روشنی اعلام می کند که هرگونه اعمال تحریم را چه هسته ای باشد یا غیر هسته ای، به عنوان زمینه ای برای کنار رفتن از برجام تلقی می کند. در صورتی که دولت [آمریکا] قطعنامه ۱۹۲۹ سازمان ملل را که به صراحت آزمایش موشکی اخیر را ممنوع کرده، اجرا نکند، این جسارت را به ایران می دهد که می تواند با مصونیت کامل به اقدامات خود ادامه دهد. اکنون زمانی است که دولت می تواند با قاطعیت نشان دهد که تخلفات ایران، عواقبی عملی به همراه دارد.”»

در انتهای این گزارش آمده است: «به نظر می رسد که دولت [آمریکا] مانند روال گذشته در تمامی کشمکش های اخیر با ایران، این استدلال را مطرح نماید که کنار کشیدن از توافق، غیر مسئولانه است و باز هم سخن از این به میان آورد که جنگ تنها جایگزین این توافق است؛ در حالی که هیچ توجهی به تشدید جنگ در سوریه و یا شبه انتفاضه ای که به دست تروریست های تحت حمایت ایران در اسرائیل [سرزمین های اشغالی فلسطین] به وجود آمده، ندارد. اما اکنون فرصتی برای دموکرات هاست که به تجاوزات منطقه ای ایران، برنامه موشک های بالستیک این کشور و … واکنشی مناسب نشان دهند. اما آن ها کاری نخواهند کرد و در سال ۲۰۱۶ باید پاسخگو باشند.»

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=47207

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.