آسمان استرالیا به تازگی شاهد بارشی عجیب بود: میلیون‌ها عنکبوت کوچک از آسمان این کشور آغاز به باریدن کردند و زمین‌های مناطق مختلف استرالیا نه تنها از این عنکبوت‌ها،‌بلکه از تارهای آنها نیز پوشیده شد. به گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از همشهری، بارش عنکبوت از آسمان رویدادی هولناک به نظر می‌آید که ...

آسمان استرالیا به تازگی شاهد بارشی عجیب بود: میلیون‌ها عنکبوت کوچک از آسمان این کشور آغاز به باریدن کردند و زمین‌های مناطق مختلف استرالیا نه تنها از این عنکبوت‌ها،‌بلکه از تارهای آنها نیز پوشیده شد.

به گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از همشهری، بارش عنکبوت از آسمان رویدادی هولناک به نظر می‌آید که به گفته دانشمندان،‌ به آن اندازه که تصور می‌کنید غیررایج نیست. این بارش عنکبوتی در جنوب منطقه تیبل‌لندز جدید‌ترین مورد بارش عنکبوتی در جهان به شمار می‌رود، رویدادی که به گیسوی فرشتگان نیز شهرت دارد،‌ زیرا تارهای حریر مانند عنکبوت‌ها از آسمان به زمین می‌ریزند.

 

به گفته ساکنان این منطقه،‌ در عرض چند دقیقه میلیون‌ها عنکبوت در میان آسمان و زمین معلق بودند و خانه‌ها و زمین‌های منطقه از لایه‌هایی از عنکبوت‌ها و تارهایشان پوشانده شد.

 

دانشمندان می‌توانند این پدیده ناخوشایند را از دید علمی توضیح دهند. به گفته ریک وتر جانورشناس دانشگاه کالیفرنیا، بارش عنکبوتی در واقع نوعی سیستم حمل و نقل است که به بالن‌سواری شهرت دارد. رفتاری که در میان عنکبوت‌ها رواج زیادی دارد. این حشرات به نقطه‌ای مرتفع می‌روند و در ارتفاع از خود مقدار زیادی تار تولید کرده و سپس به پایین می‌پرند. به گفته وی عنکبوت‌ها همیشه درحال انجام این کار هستند.

 

وتر می‌گوید دلیل اینکه کسی به این رفتار عنکبوت‌ها توجهی نمی‌کند این است که کمتر پیش می‌آید چند میلیون عنکبوت در آن واحد این کار را انجام داده و تمامی آنها نیز در یک منطقه فرود بیایند. هنوز دقیقا مشخص نیست چرا عنکبوت‌ها چنین رفتاری دارند،‌اما آنچه مشخص است این‌کار را برای جابه‌جایی یا در گونه‌هایی خاص برای مهاجرت انجام می‌دهند.

 

تاد بلیکلدج استاد زیست‌شناسی دانشگاه آکرون نیز معتقد است در باران عنکبوتی استرالیا آنچه که مشخص است این است که یک گروه بزرگ از عنکبوت‌ها آماده انجام این عملیات جا‌به‌جایی شده‌اند و پس از مناسب شدن شرایط جوی آغاز به بالن سواری یا همان بارش کرده‌اند.

 

به گفته بلیکلدج گونه‌هایی خاص از عنکبوت‌ها نیز در ماه‌های می و آگوست در نیوثاوت‌ولز چنین رفتاری از خود بروز می‌دهند،‌اما در آن رویداد به دلیل شرایط جوی و الگوی وزش باد،‌عنکبوت‌ها از روی زمین کنده شده و در نقطه‌ای دیگر فرود می‌آیند، به بیانی دیگر عنکبوت‌ها از این تکنیک برای مهاجرت استفاده می‌کنند.

 

عنکبوت‌های باریده شده در استرالیا کاملا بی‌خطرند و به گفته دانشمندان، حتی اگر از گونه‌های عنکبوت‌های خطرناک نیز بودند،‌ به دلیل کوچک بودنشان خطری برای انسان نخواهند داشت. اما این امکان وجود دارد که این حشرات به محصولات کشاورزی آسیب برسانند زیرا حجم تارهای عنکبوت به اندازه‌ای زیاد است که می‌تواند سطح محصولات را پوشانده و مانع از دریافت نور کافی خورشید شود.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=36565

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.