روزنامه کیهان ** یک انتخابات و این همه دولتمرد بیطرف؟! آیا دولت در انتخابات آن‌گونه که رئیس‌جمهور می‌گوید بیطرف است؟ رفتار برخی دولتمردان دراین‌باره در تناقض با سخنان روحانی است. وبسایت فردا با طرح موضوع فوق نوشت: رئیس‌جمهور در جمع فرمانداران خود از عدم ورود دولت در انتخابات گفت و مجموعه تحت امر خود و ...

روزنامه کیهان **

یک انتخابات و این همه دولتمرد بیطرف؟!

آیا دولت در انتخابات آن‌گونه که رئیس‌جمهور می‌گوید بیطرف است؟ رفتار برخی دولتمردان دراین‌باره در تناقض با سخنان روحانی است.

وبسایت فردا با طرح موضوع فوق نوشت: رئیس‌جمهور در جمع فرمانداران خود از عدم ورود دولت در انتخابات گفت و مجموعه تحت امر خود و دیگر دستگاه‌های کشور را به عدم ورود به انتخابات توصیه کرد. رئیس‌جمهور در بخشی از سخنان خود گفت: اینکه دولت بخواهد به عنوان حامی از این حزب یا آن گروه وارد انتخابات شود، به هیچ عنوان چنین چیزی نخواهد بود.

وی افزود: دولت، حزب و جناح نیست، فرای حزب و جناح است، مجری قانون است؛ باید قانون را اجرا کند.

فردا با بیان اینکه «این حرف‌ها در حالی است که نگاه مجموعه پایین‌دستی  و کنایه‌های شخص ایشان خلاف این گفتار را نشانه می‌روند»،  به پیام کنایه‌آمیز رئیس‌جمهور در نوروز پرداخت و نوشت: در این اقدام‌ها روحانی در پیام نوروزی خود با بیانی کنایه‌دار از مجلسی حرف زده بود که در شان ملت باشد. وی گفته بود «دست به دست هم دهیم، مجلسی را بسازیم که شایسته این ملت بزرگ ایران است و مجلس خبرگانی را به وجود آوریم که ثبات بیشتر برای کشور و آرامش بیشتر برای افکار عمومی جامعه ما بوجود آورد و این کار با همکاری یکدیگر امکان‌پذیر است.»

اما کار به کنایه و حرف در لفافه ختم نشد و اقدامات و حرف‌های انتخاباتی دولتی‌ها ادامه داشت. علی یونسی دستیار ویژه رئیس‌جمهور از فعالیت‌های ستاد انتخاباتی روحانی برای انتخابات مجلس حرف زد و از تلاش برای کسب کرسی‌های مجلس گفت. یو��سی در سفر به سیستان و بلوچستان در جمع اعضای ستاد انتخاباتی حسن روحانی گفته بود که: «ستادهای انتخاباتی حسن روحانی بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری راکد شده است و این به زیان دولت است. ستادهای انتخاباتی دکتر روحانی در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری نه تنها باید منسجم باشند بلکه از هم‌اکنون برای انتخابات بعدی مجلس فعالیت خود را آغاز کنند.»

از سوی دیگر حسین مرعشی خبر از فعال شدن دوباره ستادهای انتخاباتی روحانی با مدیریت نوبخت داد. خبری که اگرچه تکذیب شد اما با حضور و سخنرانی نوبخت در جمع بخش جوانان حزبش مورد خدشه واقع شد.

فردا خاطر نشان می‌کند: اما شاخص‌تر از همه این اخبار گفته‌های معاون اول آقای روحانی بود. جهانگیری در ۶‌ام اردیبهشت‌ماه در جلسه شورای مرکزی حزب کارگزاران که ریاست آن را برعهده دارد از خطر شکست در انتخابات برای دولت حرف زد و تاکید کرد که اگر مجلس خوبی شکل نگیرد کار این دولت ناتمام خواهد ماند.

فردا در پایان می‌نویسد: اگرچه ورود دولتی‌ها به انتخابات سابقه طولانی دارداما به نظر می‌رسد اقدام روحانی در رد فعالیت‌های دولتی‌ها در انتخابات بیشتر از این که سوزن به خود باشد جوال‌دوز به دیگری است. جوال‌دوزی که بناست به مجموعه‌های دیگر زده شود تا هم از سوی انتخابات به سود اصلاح‌طلبان پایان برد هم حریف‌ها را از میدان به در کند؛ امید می‌رود هرچه به سمت انتخابات پیش می‌رود از این دست اقدام‌ها کاسته شده و از ورود حزبی دولتمردان به عرصه سیاست کاسته شود تا شائبه دخالت دولت در انتخابات از میان برود.

آفتاب یزد: بی‌محابا می‌گوییم روحانی کاری برای مردم نکرده است

یک روزنامه اصلاح‌طلب می‌گوید دکتر روحانی در غیاب بزرگان سازندگی و اصلاحات روی کار آمد و هنوز کار خاصی انجام نداده است.

روزنامه آفتاب یزد در یادداشتی نوشت: آقای دکتر روحانی در غیاب دولتمردان بزرگ دوران سازندگی و اصلاحات و ملغمه و معجونی از افکار تکنوکراتی و سیاسی در انتخابات خردادماه سال ۱۳۹۲ با وجود جناح اصولگرا که دارای تشتت فکری بوده و همگرایی آرمانی و عملی نداشتند و امتحان پس داده نیز بودند و با وجود چهره نخبه و سیاستمدار کارکشته لیکن محافظه‌کاری چون دکتر علی‌اکبر ولایتی، دولت جدید را به دست گرفت.

نویسنده می‌افزاید: بی‌محابا بگویم ایشان در طول این مدت برای مردم و قشر نخبه حامی خود، کار خاص و شاقی انجام نداده است! از تورم و کاهش آن می‌گویند: به عنوان یک قلم به دست و کارشناس حقوقی و اقتصادی به تجربه میدان کاری می‌گویم ما هنوز با وجود کاهش اندک تورم به مصیبت رکود مبتلا هستیم و از فشارها و تشریفات زاید در بروکراسی اداری برای اخذ تسهیلات بانکی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان چیزی کاسته نشده است. از آزاد شدن دارایی‌ها و منابع مالی بلوکه شده ایران در خارج از کشور ناشی از فروش نفت جز مقدار اندک خبری نیست و مذاکرات هسته‌ای با وجود کارشکنی‌های کدخدا! با وجود آنکه جناب روحانی قول حل‌وفصل ۶ ماهه آن را داده بودند خبری نیست و فعلا همه چیز منوط بر راستی‌آزمایی و منوط به بازرسی‌های دوره‌ای است و چانه‌زنی‌ها ادامه دارد.

نویسنده خاطرنشان می‌کند: اکنون دولتمردان فقط دوست دارند تنها سخنان شاه کلید خود را بشنوند و به حلقه‌های سیاسی و اجتماعی دوم و سوم جامعه کاری ندارند!… آقای روحانی عزیز! شما گفته بودید مگر دست خودمان است که اهل نظر و نخبه را از چرخه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کنار بگذاریم. اما در عمل شاهد یک پارادوکس سنگینی هستیم که بعضی از اطرافیان و حلقه دوم و سوم دولت نمی‌خواهند اهل نظر به اعتلاء برسند و شما را مددرسان باشند و سخن رساندن به شما و عزیزان نزدیک شما نیز بسیار سخت است. و این شاه‌کلید سخن با جنابعالی و نکته مغفول و مقفول! دولت شماست که:

شمس درخشنده چو پنهان شود

شب پره بازیگر میدان شود!

نویسنده آفتاب یزد تصریح می‌کند دوست خوب کسی است که تو را بگریاند و به تفکر وادارد. بنده نیز تلخی برخورد صادقانه را بر شیرینی برخورد کاذبانه و منافقانه ترجیح می‌دهم.

عبدی: اصلاح‌طلبان معطل بودند روحانی و عارف نامزد ما نبودند

عضو مستعفی حزب مشارکت تصریح کرد در انتخابات ۹۲، عارف شخصی شرکت کرده بود و روحانی هم اصلا نامزد اصلاح‌طلبان نبود.

عباس عبدی در گفت‌وگو با روزنامه شرق با بیان اینکه به عملکرد اصلاح‌طلبان حتی قبل از اتفاقات سال ۸۸ انتقاد دارد می‌گوید: در سال ۸۸ ابتدا در ستاد آقای کروبی بودم و همان زمان هم گفتم اگر آقای خاتمی بیاید، من در ستاد هیچ نامزدی فعالیت نخواهم کرد. به محض اینکه آقای خاتمی آمد، از ستاد آقای کروبی خارج شدم و بعد از یک ماه (اعلام انصراف از نامزدی آقای خاتمی) دوباره به ستاد آقای کروبی بازگشتم. اساساً به نام جریان اصلاحات با هدف کسب قدرت وارد نشده بودم، چون عقیده نداشتم در سال۸۸ چیزی به نام اصلاحات می‌تواند حضور واقعی در انتخابات داشته باشد. تقریباً اکثر بدنه اصلاحات به سمت آقای موسوی رفتند، ولی من که نرفتم. من آنجا (ستاد موسوی) نمی‌توانستم تأثیرگذار باشم، چراکه به مرور زمان ماجرا فراتر از اراده این و آن اتفاق می‌افتاد. اگر نامه به دبیرکل مشارکت در زمستان ۸۷ را منتشر کنید، دقیقاً این نکات در آن پیش‌بینی شده است.

وی ادامه می‌دهد: من با حضور خیابانی موافقم، اما با لحاظ یک شرط، اینکه کسی که به خیابان می‌آید خودش بتواند بازگردد، ولی هنگامی که کسی به خیابان کشانده شود، کارش تمام است. این برای نیروی سیاسی یک سم مهلک است.

عبدی می‌گوید: هیچ وقت حاضر نیستم بگویم آقا بیایید شرکت کنید که حتماً می‌بریم در واقع شرکت کردن را به نتیجه انتخابات وصل نمی‌کنم، چون این یک شیوه غلط است. همچنان‌که در سال ۷۶ هم اصلاح‌طلبان براساس نتیجه‌گرایی شرکت نکردند. ابتدای کار باید موضع خود را در ارتباط با اصل مشارکت و انتخابات مشخص کنیم نه نتیجه آن. این نقطه انحراف برخی از فعالان است و از اینجا انحراف شروع شد.

وی همچنین درباره انتخابات ۹۲ گفت: آنچه می‌گفتم این بود که در سال ۹۲ باید اساس را بر شرکت در انتخابات گذاشت. هیچ‌وقت حاضر نبودم بگویم حتماً پیروز می‌شوید، چون این یک فریب و دروغ است. هیچ‌کس نمی‌تواند به دیگران وعده پیروزی بدهد. برخی که می‌خواستند آقای خاتمی را در سال ۹۲ به صحنه بیاورند، می‌گفتند انتخابات برای آنان فرع بر موضوع دیگری که مبارزه است، بود. من در آن زمان هیچ وقت وعده پیروزی ندادم. چون هیچ قطعیتی در این‌باره وجود ندارد. شما وقتی تصمیم به مشارکت گرفتید و اصل مشارکت را پذیرفتید، آن موقع می‌توانید روی نحوه شرکت و چگونگی صحبت کنید و بررسی کنید چگونه باید عمل کرد که اولاً مشارکت ممکن و معقول باشد و ثانیاً بیشترین شانس را برای پیروزی داشته باشیم و بیشترین رأی را کسب کنیم. اما آن زمان هیچ‌کس از مرحله اول عبور نکرد و بخش عمده‌ای حتی تا دو، سه روز آخر حاضر نشدند شرکت کنند، عده‌ای هم که کلا تحریم کردند، ولی اگر از این مرحله عبور می‌کردند باید فردی را به عنوان نامزد خود معرفی می‌کردند، اما چون این کار را نکردند نامزدی هم نداشتند.

عبدی تصریح کرد: روحانی که اصلاً نامزد اصلاح طلبان نبود، عارف هم که شخصی شرکت کرده بود، حتی گفتند عارف اصلاح‌طلب بدلی است. در مراسم ختم آقای طاهری که چند روز پیش از انتخابات بود، وقتی با یکی از دوستان درباره انتخابات بحث شده بود؛ گفته بود انتخابات چیه؟ ما اصلاً شرکت نمی‌کنیم. اساس شرکت را قبول نداشتند. باز هم با یک منطق اشتباه پشت آقای روحانی آمدند و ایستادند. به نتیجه نگاه نکنید. به منطق پشت آن نگاه کنید. منطق آنها هم این بود که چاره‌ای نداریم. درحالی که نیروی سیاسی باید از ابتدا، تصمیم خود را بگیرد، حتی اگر از ابتدا همین آقای روحانی را کاندیدا و از او حمایت می‌کردند و سعی می‌کردند رأی بیاورند بهتر از این بی‌واکنشی بود.

عباس عبدی در ادامه مصاحبه با مرور اتفاقات سال ۸۸ می‌گوید: دوستانی که به نتایج انتخابات ۸۸ اعتراض دارند، متوجه نیستند طرف مقابل آنها به رفتار این دوستان استناد می‌کند و می‌گوید شما به صورت ابزاری به انتخابات نگاه می‌کنید. انتخابات مگر ساز و کاری نیست که یک سیستم طراحی کرده است؟ این ساز و کار که نمی‌تواند ساختار خود را ذاتاً نقض کند و به حربه‌ای علیه آن تبدیل شود. این ساز و کار می‌تواند ساختار را تغییر دهد، اما به صورت بنیانی نقض نمی‌کند.می‌گویند می‌خواهد رأی را گرفته و پروژه خود را که پروژه‌ای مخالف اساس حکومت است به پیش ببرد. در هر نظامی هر کسی می‌تواند درپی این تحول باشد، ولی از طریق انتخابات همان نظام شدنی نیست.

وی با بیان اینکه رقابت در روز انتخابات تمام می‌شود، تصریح می‌کند: اما ۲۲ خرداد ۸۸ عکس این قضیه اتفاق افتاد. گویی مبارزه اصلی از ۲۳ خرداد شروع می‌شود. این انتخابات نیست و نباید نام آن را انتخابات گذاشت. حتی اگر اسم آن انتخابات باشد رسم آن انتخابات نبود. هیچ نیروی اصلاح‌طلبی نباید در چنین فرآیندی شرکت کند یا حداقل چنین فرآیندی را شکل دهد. من به آقای موسوی اعتراضی ندارم، اعتراض من به اصلاح‌طلبان است.

یک کلمه هم درباره پروتکل از جرثومه فساد و تباهی

یک وزیر کابینه رژیم صهیونیستی مدعی شد توافق با ایران بدون اجازه بازرسی از مراکز نظامی یک نیرنگ است.

به گزارش رادیو اسرائیل، یووال اشتاینیتز که مامور پیگیری «پرونده اتمی ایران» است، گفت: خودداری ایران از دادن اجازه بازرسی از اماکن نظامی مشکوک، بند نظارت در پروتکل الحاقی را «بی‌ارزش» می‌کند.

وزیر امور راهبردی اسرائیل می‌گوید: اگر ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امکان بازرسی از اماکن مشکوک در ایران را نداشته باشند، با ایران نه یک توافق بلکه یک فریب و نیرنگ به دست آمده است.

این اظهارات در حالی است که رژیم صهیونیستی نه تنها پروتکل الحاقی به ان‌‌پی‌تی بلکه اصل ان‌پی‌تی را نیز نپذیرفته و خارج از کمترین نظارت بین‌المللی در زمینه تسلیحات اتمی است.

رژیم‌های بی‌صداقت غربی نظیر آمریکا، انگلیس و کانادا اخیرا برای چندمین بار با کارشکنی در کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی، مانع از شکل‌گیری طرح خاورمیانه عاری از تسلیحات جمعی که اسرائیل را زیر ذره‌بین قرار می‌دهد شدند.

نهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای بعد از یک ماه بحث و بررسی باز هم بدون نتیجه پایان یافت و هرگونه تصمیم‌گیری در این باره ۵ سال دیگر به تعویق افتاد.

آنچه این کنفرانس را به شکست کشاند اختلاف قاطبه کشورها با سه کشور غربی شامل آمریکا، انگلیس و کانادا درباره لزوم برگزاری کنفرانس و دستیابی بر ساز و کار اجرای طرح عاری‌سازی خاورمیانه از سلاح‌های هسته‌ای بود و این سه کشور با در نظر گرفتن ملاحظات و مواضع رژیم صهیونیستی با آن مخالفت کردند.

روسیه با توجه به برگزار نشدن کنفرانس که برای بررسی ساز و کار طرح عاری سازی خاورمیانه از سلاح‌های هسته‌ای در هلسینکی پیش‌بینی شده بود، پیشنهاد کرد که این کنفرانس در اول مارس سال ۲۰۱۶ برگزار شود اما هر سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا با ارائه دلایلی در راستای مواضع و منافع رژیم صهیونیستی با آن مخالفت کردند.

نماینده آمریکا در نشست بازنگری ان‌پی‌تی گفت: اگر سندی به تصویب نرسد بهتر از یک سند نهایی بد است(!)

آمریکا و انگلیس و کانادا در این کنفرانس اعلام کردند که به دلیل عدم رضایت از متن بخش مربوط به ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه نمی‌توانند با متن پیشنهادی ریاست کنفرانس موافقت کنند.

همزمان نتانیاهو در دیدار وزیر خارجه آلمان گفت: توافق هسته‌ای باید علاوه بر بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران، آرمان‌های منطقه‌ای و انقلابی این کشور را نیز محدود کند.

وی اضافه کرد: ایران در حال گسترش صنعت اسلحه‌سازی از جمله تولید پهپاد، راکت،‌ موشک‌های هدفمند و زیردریایی و ماهواره است.

*********************************

روزنامه قدس **

حق مردم است بدانند

عصرایران: دکتر شهاب الدین منتظمی، مسؤول دبیر خانه شورای ملی ایمنی زیستی در خصوص واردات محصولات کشاورزی دستکاری شده از نظر ژنتیکی گفت: وزارت جهاد کشاورزی تاکنون مستنداتی را ارایه نکرده است که چه محصول دستکاری ژنتیکی وارد کشور شده، از کجا وارد شده، مورد مصرف آن چه بوده،حجم آن چقدر بوده و مصرف کننده نهایی آن چه کسانی بوده‌اند. قطعا ما پیگیر این موضوع هستیم. وی افزود: این حق شهروندان ایرانی است که مطلع شوند چه ماده ای را مصرف می کنند.

روابطمان با ایران بد است!

قدس آنلاین:  اسماعیل عمر غیلی، رئیس‌جمهور جیبوتی در مصاحبه‌ای اعلام کرد که روابط جیبوتی با ایران «بد» است و بزودی با عربستان توافق امنیتی امضا می‌کنیم!

جهانیان شگفت زده خواهند شد

عصر ایران: پایگاه خبری «پانوراما الشرق الاوسط» به نقل از منابع خبری اعلام کرد که  قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران گفته است که در چند روز آینده جهانیان از آنچه ما با همکاری فرماندهان نظامی سوریه در حال آماده کردن مقدمات آن هستیم شگفت زده خواهند شد.

نمایندگان مجلس تحقیق و تفحص کنند

تسنیم: حجت الاسلام و المسلمین جعفر شجونی عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: نمایندگان مجلس از خرجهایی که در حرم امام شده تحقیق و تفحص کنند.

برای جنگ آماده شوید!

عصرایران: سایت آرمان پرس در گزارشی تحلیلی با اشاره به تحولات منطقه نوشت که «مردم را برای جنگ و جهاد آماده کنید، چرا که قطعاً جنگ خواهد شد».

بی‌آبی در قشم

مهر: کمبود و نبود آب در برخی روستاهای قشم به عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس، مردم را دچار مشکلات زیادی کرده، مردم این جزیره اکنون در کنار دریا از تشنگی و بی‌آبی رنج می برند.

لباس‌ ویترین مغازه‌ها را نخرید!

باشگاه خبرنگاران: پژوهشگران دانشگاه کلمبیا در نیویورک در جدیدترین پژوهش خود دریافته‌اند که بیشتر لباسهای نو در ویترین مغازه‌ها  به دلیل استفاده از اسپری ضد آفتاب و ضد بو سبب ابتلا به انواع سرطان‌ می شود.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* انتشار تصویر نماز خواندن ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان با کفش در داخل کعبه باعث انتقاد شدید مسلمانان جهان از وی شده است. پادشاه عربستان اخیراً به زیارت مسجدالحرام در مکه مکرمه رفته و پس از آن وارد کعبه مشرفه شد و درحالی که کفش به پا داشت، دو رکعت نماز آنجا خواند و پس از آن دیوار کعبه در حضور وی شسته شد. ورود به کعبه که مقدس‌ترین و پاکترین نقطه روی زمین از نظر مسلمانان محسوب می‌شود، باید بدون کفش باشد و اقدام شاه سلمان، یک بدعت است.

* وزیر خارجه عربستان سعودی گفت: در مقابل دخالت‌های ایران دست بسته نخواهیم ماند. وی که در کنفرانس خبری مشترک با همتای مصری خود در قاهره سخن می‌گفت، ایران را به دخالت در امور کشورهای دیگر متهم‌ کرد. عادل الجبیر، در شرایطی ایران را به دخالت در امور داخلی دیگر کشورهای منطقه متهم می‌کند که این کشور در ۴ سال گذشته دو بار با لشکرکشی و حمله نظامی آشکار به دو کشور بحرین و یمن در امور داخلی آنها دخالت کرده و سالهاست که با صرف هزینه‌های گزاف، از تروریست‌های تکفیری برای به آشوب کشاندن سوریه و عراق حمایت می‌کند. وزیر خارجه عربستان، در عین حال که ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد، این را هم گفت که: نگاه ما به آینده است و اینکه بتوانیم با ایران یک رابطه قوی برقرار کنیم.

*********************************

روزنامه خراسان**

کمک جدید کابینه به سالن ایران در اکسپو ۲۰۱۵

بر اساس موافقت روزهای هیئت دولت که به استناد ماده ۵۵ قانون محاسبات عمومی کشور به سازمان مدیریت ابلاغ شده، مقرر شده است مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال به صورت هزینه ای از محل اعتبارات ردیف ۵۱۰۰۰۰ قانون بودجه سال ۱۳۹۴ کل کشور تحت عنوان “هزینه های پیش بینی نشده “، بابت تأمین هزینه های طراحی و ساخت سالن ایران در نمایشگاه اکسپو ۲۰۱۵ میلان ایتالیا، در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار بگیرد تا با رعایت قوانین و مقررات مربوط هزینه شود.

الف خبرداد

 “جبهه متحد زنان اصولگرا و کارآمد” اعلام موجودیت کرده و نخستین نشست خود را با میزبانی مرضیه وحیددستجردی؛ وزیر بهداشت دولت دهم و نخستین وزیر زن پس از انقلاب اسلامی، برگزار کرد. در این نشست جمعی از چهره های شاخص علمی و سیاسی اصولگرا حضور داشتند.

 پارس نیوز مدعی شد

یک مشاور ارشد و یک گروه مدعی اعتدال در طراحی های داخلی خود جهت تصاحب کرسی های سبز مجلس دهم پیشنهاد کرده اند دولتمردان و حامیان دولت از «دوقطبی های اقتصادی» که توسط جریان اصولگرا شکل می گیرد به شدت پرهیز کنند.این مشاور ارشد همچنین پیشنهاد کرده به جای «دوقطبی اقتصادی» بایستی دوقطبی های «سیاسی»، «فرهنگی» و «اجتماعی» بسازیم و در جامعه آن را بسط دهیم.بحث حجاب(با توجه به شروع فصل تابستان)، ورود زنان به ورزشگاه، ادامه موضوع بورسیه ها، موافق و مخالف توافق هسته ای(به جای موافق و مخالف توافق خوب و بد)، ترویج خبرهای نادرستی مثل پولهای انتخاباتی و… از جمله مواردی است که برای دوقطبی های «سیاسی»، «فرهنگی» و «اجتماعی» ذکر می شود.

 انتخاب مدعی شد

ژرار آرو سفیر فرانسه در آمریکا مدعی شد که در زمان احمدی نژاد مذاکره ای بین ایران و ۱+۵ صورت نمی گرفته است.وی مدعی شد: من به عنوان مذاکره کننده هسته ای فرانسه بین سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹، چندین بار با ایرانی ها دیدار کردم.مذاکرات با ایران اینگونه بود، ساعت نخست به کوروش کبیر اختصاص داشت، ساعت دوم به مصدق و ساعت سوم به حقوق مردم ایران. این یک واقعیت است.

*********************************

روزنامه ایران**

دادگاه متهمان حادثه فرودگاه «جده» آغاز  شد

معاون پارلمانی و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه درباره برگزاری دادگاه دو خاطی پلیس سعودی گفت: «نخستین جلسه محاکمه دو مأمور خاطی در دادگاه شعبه ۷ جنایی جده با حضور متهمان روز دوشنبه (۱۱ خرداد) برگزار شده است.» حسن قشقاوی در گفت‌وگو با مهر افزود: «وکلای دو متهم و دادستان جده کیفرخواست صادره را اعلام کرده و این کیفرخواست به اتهام سنگین خیانت در امانت به عنوان پلیس و اعمال شنیع در حین مأموریت اعلام شده و دادستان خواستار اعدام این افراد شده است.» قشقاوی با اشاره به اینکه سرکنسول ایران در جده در این جلسه حضور داشته است، بیان کرد: ادامه جلسه به چهارشنبه هفته آینده موکول شده است.»

روایت مذاکره کننده فرانسوی از مذاکرات هسته‌ای

سفیر فرانسه در امریکا مدعی شد که در زمان احمدی‌نژاد عملاً مذاکره‌ای بین ایران و ۱+۵ صورت نمی‌گرفته است. به گزارش انتخاب، «ژرار آرو» گفت: «مذاکرات هسته‌ای بین سه کشور اروپایی و ایرانی‌ها در پاییز سال ۲۰۰۳ منجر به تعلیق برنامه غنی‌سازی شد. برخی می‌گویند ما فرصتی مناسب را در آن زمان از دست دادیم. من نمی‌دانم، مورخان باید در این زمینه صحبت کنند.» وی افزود: «زمانی که احمدی‌نژاد رئیس جمهوری شد، مذاکرات متوقف شد و من می‌توانم بگویم که بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ هیچ مذاکره‌ای صورت نگرفت.» سفیر فرانسه در امریکا ادامه داد: «من به عنوان مذاکره کننده هسته‌ای فرانسه بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹، چندین بار با ایرانی‌ها دیدار کردم.» وی مدعی شد: «در آن سال‌ها ایرانی‌ها هرگز وارد مذاکره نشدند.» آرو گفت: «مذاکرات با ایران این گونه بود، ساعت نخست به کوروش کبیر اختصاص داشت، ساعت دوم به مصدق و ساعت سوم به حقوق مردم ایران. این یک واقعیت است.» سفیر فرانسه در امریکا افزود: «در سال ۲۰۰۶، امریکایی‌ها، روس‌ها و چینی‌ها به ما ملحق شدند و سپس نخستین قطعنامه علیه ایران با درخواست توقف غنی‌سازی صادر شد، اما ایرانی‌ها به آن تن ندادند. این خیلی مهم بود که روس‌ها و چینی‌ها با ما بودند.»

همایش تازه دلواپسان در شیراز

دلواپسان هسته‌ای همایش دیگری تحت عنوان «کدام استقلال؟ کدام پیروزی؟»، برگزار کردند. این همایش یکشنبه شب در مسجد امتیاز شیراز و با سخنرانی کامران باقری لنکرانی، نامزد نخست جبهه پایداری در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ و سعید زیباکلام، دکترای فلسفه برگزار شد. به گزارش ایرنا، با وجود نگاه انتقادی هر دو سخنران همایش به مذاکره و تیم مذاکره کننده، باقری لنکرانی در بخشی از سخنان خود گفت: «ما گرچه به مسئولان کشور و تیم مذاکره کننده توهین نکرده‌ایم اما از سوی کسانی که این عمل قبیح را انجام دادند، عذرخواهی می‌کنیم.» سعید زیباکلام هم تأکید کرد: «باید از صدا و سیمای ملی و مراکز استان‌ها مطالبه شود که درباره مسأله هسته‌ای برنامه بسازند و به مخاطبان ارائه دهند.»

نظر آیت‌الله خزعلی درباره آیت‌الله‌ هاشمی

آیت‌الله خزعلی در پاسخ به این سؤال «فارس» که «نظر شما درباره انتخابات خبرگان که در اسفندماه برگزار می‌شود، چیست؟»، گفت: «اگر آقای‌ هاشمی بخواهد روی کار بیاید، من بمیرم و زمان ایشان را نبینم.» این عضو مجلس خبرگان در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه «نظر شما درباره فعالیت اصلاح‌طلبان برای پررنگ کردن نقش آقای‌ هاشمی در انتخابات خبرگان چیست؟» تأکید کرد: «نمی‌توانند، آقای ‌هاشمی وضع‌شان روشن است.»

بیطرفی عراق در چالش ایران و عربستان

نخست وزیر عراق گفت کشورش مایل نیست وارد کشمکش‌های منطقه‌ای شود. به گزارش دویچه وله، حیدر عبادی در گفت‌وگو با تلویزیون العراقیه تأکید کرد که اگر منازعه‌ای میان عربستان و ایران باشد، بغداد خواهان درگیر شدن با آن نیست.

*********************************

 روزنامه جام جم ***

هنوز پیکر ۶۰۰۰ شهید پیدا نشده است

 فرمانده کمیته جستجوی مفقودین گفت: براساس آمارهای موجود بالغ بر ۴۵ هزار شهید تاکنون پیدا، شناسایی و تحویل خانواده آنان شده است و باید کار جستجوی حدود ۶۰۰۰ شهید دیگر در خاک عراق پیگیری شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سردار سید محمد باقرزاده در حاشیه اجلاس مفقودین ایرانی و عراقی گفت: عراقی‌ها نیز از زمان جنگ با ایران هنوز ۵۲ هزار مفقود دارند که با کمک ایران در بخش‌های مختلف، کار یافتن آنان هم پیگیری می‌شود.

وی افزود: بعد از اخراج اشغالگران آمریکایی و انگلیسی از عراق، کمیته سه جانبه‌ای با حضور نمایندگان ایران، عراق و صلیب سرخ برای حل مسائل انسانی باقی‌ مانده جنگ تحمیلی تشکیل شد که پیشرفت‌های خوبی داشته است.

باقرزاده گفت: نتیجه تلاش‌های ما در حوزه جستجوی شهدای ایرانی به یافتن ۱۴۱۰ شهید و ۲۸۰۰ نفر از کشته شدگان عراقی از سال ۱۳۹۰تاکنون انجامیده است.

وی خاطرنشان کرد: این اجلاس در تداوم هماهنگی‌ها و تسهیل فعالیت جستجو و نحوه پشتیبانی از این عملیات انسانی، هر سال یک بار و کمیته مربوط به آن هر چند ماه یک بار تشکیل می‌شود.

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین گفت: بر اساس زمان‌بندی تعیین شده، این اجلاس برگزار می‌شود تا عملیات جستجوی مفقودین به سرانجام برسد.

وی درباره شهدای غواص تازه پیداشده نیز افزود: ان‌شاءالله هفته آینده درباره مدارک اسارت و به شهادت رساندن آنها اطلاع‌رسانی خواهد شد.

زمین‌خواری قالب اجرای اصل ۴۴

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی با بیان این‌که در قالب اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در استان مرکزی، واحدهای تولیدی به عده‌ای زمین‌خوار واگذار شده است، گفت: ۵۵۰ هزار متر زمین در یک جا و یک میلیون و ۱۳۰ هزار متر زمین در نقطه‌ای دیگر در قالب واگذاری کارخانجات به بخش خصوصی به افرادی واگذار شده که با سوء‌استفاده از این واگذاری‌ها آقازاده‌های خود را به کانادا می‌فرستند و مشکلات ناشی از آن را برای مردم و مسئولان استان باقی می‌گذارند.

به گزارش فارس، آیت‌الله قربانعلی دری‌نجف‌آبادی در مراسم تودیع و معارفه رئیس‌کل جدید دادگستری استان مرکزی اظهار کرد: چرا باید اجازه داد با این واگذاری‌ها بیت‌المال به نابودی کشانده شود، در حال حاضر بخشی از معوقات بانکی متعلق به خریداران واحدهایی است که در زمانی تولید صدها تن کالای استراتژیک کشور را بر عهده داشتند.

دری نجف‌آبادی گفت: اشتباهات بسیاری در امر واگذاری واحدهای صنعتی به بخش خصوصی در استان مرکزی صورت گرفته که باید کمیته‌ای ویژه تشکیل داد و در روند این واگذاری‌ها تجدید نظر کرد.

تکذیب یک خبر درباره وزیر اطلاعات

روابط‌ عمومی وزارت اطلاعات با اشاره به انتشار مطلبی به نقل از وزیر اطلاعات در همایش فرمانداران سراسر کشور به این مضمون که «برخی از مجموعه‌ها که دستی بر انتخابات دارند، به دنبال جایگزینی برای وزیر اطلاعات هستند» اعلام کرد که نقل قول مزبور کذب محض است.

روابط‌ عمومی وزارت اطلاعات تاکید کرد که سیدمحمود علوی، چنین مطلبی را در سخنرانی خود بیان نکرده است.

وزارت اطلاعات همچنین اعلام کرد که پیگیری حقوقی این مساله از مراجع ذی‌صلاح را در دستور کار خود قرار داده است.

ظریف به مسکو می‌رود

خبرگزاری ریانووستی به نقل از سیدعباس عراقچی از دیدار وزرای امور خارجه ایران و روسیه در روز پنجشنبه در مسکو خبر داد. به گزارش ایسنا، عراقچی به این رسانه روسی گفته است که محمدجواد ظریف و سرگئی لاوروف قرار است چهارم ژوئن (۱۴ خرداد) با یکدیگر در مسکو دیدار و گفت‌وگو کنند. همزمان خبرگزاری اسپوتنیک نوشته مسکو از روز پنجشنبه میزبان کنفرانس امنیتی سازمان همکاری‌های شانگهای است که یک مقام بلندپایه روس پیش از این از حضور وزیر امور خارجه ایران در این کنفرانس خبر داده بود.

ضرورت حفظ اقتدار و امنیت کشور

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی دیروز در دیدار جمعی از اقشار مردم دزفول، به شرایط بحرانی و کشت و کشتار هر روزه در کشورهای منطقه از جمله یمن، سوریه، عراق، مصر، لبنان، فلسطین، بحرین، افغانستان و پاکستان اشاره و تصریح کرد: در این موقعیت مسئولیت بزرگی به گردن ماست که باید ضمن حفظ اقتدار و امنیت کشور، از راه برادری و برابری بر اوضاع منطقه تأثیر بگذاریم. به گزارش ایرنا، او در بخشی دیگر از سخنان خود خواستار حمایت داخلی از تیم مذاکره‌کننده کشورمان شد.

آل‌سعود پاسخگو باشد

آیت‌الله مکارم‌شیرازی از مراجع تقلید با محکوم کردن اقدام تروریستی علیه شیعیان عربستان گفت: این جنایت در منطقه شیعه‌نشین قطیف و دمام، آبرو‌ریزی بزرگی برای آل‌سعود است و از حوادث ننگین به‌شمار می‌رود. به گزارش میزان، وی در درس خارج فقه خود افزود: رژیم آل‌سعود باید نسبت به این حادثه و جنایت پاسخگو باشد.

واکنش به تجمع‌ها علیه مذاکرات هسته‌ای

حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور در گفت‌وگو با خبرآنلاین با اشاره به تاکید وزیر کشور مبنی بر این‌که در موضوعاتی که مورد وفاق ملی است، نیازی به آوردن مردم به کف خیابان نیست، گفت: در حالی که مذاکره‌کنندگان مشغول مذاکره هستند، برخی اقدامات از قبیل برگزاری تجمع چه در موافقت و چه در مخالفت با مذاکرات هسته‌ای؛ امنیت ملی را مخدوش خواهد کرد؛ بنابراین وزارت کشور اعتقادی به برگزاری تجمعاتی از این قبیل نداشته و بنای صدور مجوز برای این تجمعات را ندارد. با ابلاغ جدید وزیر کشور دیگر شاهد برگزاری این تجمعات نخواهیم بود و قطعا اگر چنین تجمعی برگزار شود، غیرقانونی است.

برگزاری دادگاه مرتضوی، یک ماه دیگر

محسن افتخاری، سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران در گفت‌وگو با فارس با اشاره به وصول پاسخ استعلام‌های دادگاه از وزارت کار در پرونده مرتضوی، از برگزاری پنجمین جلسه دادگاه سعید مرتضوی در تیرماه خبر داد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=37616

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.