آیین سنتی قبله دعا ” نماز باران ” در جاسک برگزار شد/قبله دعا: آئین باران خواهی مردم جاسک  مردم شیعه و سنی جاسک با برگزاری آیین استسقاء که در اصطلاح عامیانه به آن قبله دعا می گویند از خداوند طلب بارش باران نمودند.   به گزارش شبکه اطلاع رسانی پیارم؛به نقل از مکران نیوز  ؛در ...
 مردم شیعه و سنی جاسک با برگزاری آیین استسقاء که در اصطلاح عامیانه به آن قبله دعا می گویند از خداوند طلب بارش باران نمودند.
 %d8%af%d8%b9%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d9%86

به گزارش شبکه اطلاع رسانی پیارم؛به نقل از مکران نیوز  ؛در این مراسم جمعی از مردم با طی کردن مسافتی، از سطح شهر تا محل استسقا(واقع در سنگ سیاه جاسک) به صورت پیاده و خواندن همزمان یک دعا مخصوص به مکانی که از پیش مشخص شده است رفته و در آنجا نماز استسقاء خواندند و به صورت دست جمعی از پروردگار خویش طلب باران نمودند.

مطابق رسوم قدیمی ،مردم جاسک برای طلب باران آیینی را اجرا می کنند که به آن اصطلاحا قبله دعا گفته می شود رسم قبله دعا را با صلاحدید یکی از ریش سفیدان و افراد با ایمان محل برگزار می کنند.

در این روز بیشتر اهالی از پیر و جوان، زن و مرد، به محلی به نام سنگ سیاه می روند؛ آنها کودکان را بخاطر اینکه معصوم و بی گناه هستند و دعاهایشان زودتر اجابت می شود نیز با خود همراه می کنند.

پس از رسیدن به محل مورد نظر، دو رکعت نماز نزول باران اقامه می شود و بعد از این مراسم، قرآن کریم را لای یک پارچه ای می پیچیند، همه ی مردم از زیر قران به سمت قبله حرکت می کنند . بعد از اینکه همه ی مردم از زیر قران رد شدند روحانی به همراه مناجاتگران به قبله (سوی خانه خدا) روی آورده و با دعا خوانی و التماس از درگاه خداوند رحمت باران و آبادانی زمین و مکان در پرتو فرو ریزی باران را طلب می کنند .

بعد از آن گاو نر را قربانی می کنند از گوشت آن قسمتی را برای نیازمندان در نظر می گیرند و قسمت دیگر آن را آشپزهای ماهر و زبردست  آبگوشت درست می کنند و در بین مردم قسمت می کنند .

%d8%af%d8%ba%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d9%861

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=59615

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.