پیارم سلامت- صدیقه یوسفی: استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی غیرمجازی که از طریق مبادی غیرقانونی وارد کشور شده و به وفور نیز در بازار یافت می‌ شود، عوارض بسیار زیاد جسمانی و فیزیکی به همراه داشته و حتی می ‌تواند باعث ابتلای افراد به سرطان شود. به گزارش پیارم, بنا بر اعتقاد مقامات و ...

پیارم سلامت- صدیقه یوسفی:

استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی غیرمجازی که از طریق مبادی غیرقانونی وارد کشور شده و به وفور نیز در بازار یافت می‌ شود، عوارض بسیار زیاد جسمانی و فیزیکی به همراه داشته و حتی می ‌تواند باعث ابتلای افراد به سرطان شود.


به گزارش پیارم, بنا بر اعتقاد مقامات و کارشناسان بهداشتی ، نه تنها ترکیبات محصولات آرایشی و بهداشتی تقلبی نا معلوم است، بلکه آلودگی ‌های زیادی در آنها مشاهده شده است که خطرات زیادی از قبیل حساسیت پوستی، کچلی، آکنه شدید و صدمات کبدی جبران‌ ناپذیری در بدن مصرف‌ کننده ایجاد می‌ کند. حتی برخی از کارشناسان سطح هشدارها را در این باره بالا برده‌ اند  و گفته‌ اند: ترکیب شیمیایی استفاده شده در اینگونه مواد مانند مواد محافظ از جمله مواد پارابن ‌ها و فتالات‌ها ارتباطی مستقیم با رشد تومورهای سرطان به ‌ویژه تومورهای سرطان سینه دارند. با توجه به اظهارات مقامات بهداشتی کشور مبنی بر وجود سرب در بیش از ۳۳ مورد محصول خارجی تقلبی و اینکه سرب می‌تواند بر سلامت انسان تأثیر مخربی بگذارد، تصمیم به تهیه گزارشی میدانی در ارتباط با وجود محصولات آرایشی و بهداشتی تقلبی در بازار تهران گرفتیم.

ابتدا وارد یکی از مغازه‌ های جنب بازار  شدیم و فروشنده این مغازه در پاسخ به این سؤال مبنی بر وجود محصولات تقلبی در بازار فروش محصولات آرایشی گفت: اگر در این بازار شما چهار چشمی به هر چیزی نگاه کنی به‌ طور کامل متوجه همه چیز می‌ شوی اما اگر تنها با دو چشم به همه چیز نگاه کنی هیچ  نمی ‌بینی، مثلا مارک اصلی یک ادکلن  گران‌ تر از مارک کپی شده و تقلبی آن است و اغلب مشتریان به خاطر ارزانی به سمت محصولات تقلبی می‌ روند.

مثلا مایع اصلی لنز ۱۲‌هزار تومان است و مایع تقلبی آن ۹‌هزار تومان اما این مایع تقلبی فقط حاوی آب است و نه چیز دیگری. به ‌عنوان مثال برس کره‌ ای اصل با یک سال گارانتی ۱۰‌هزار تومان است و کپی آن هزار تومان است که معلوم نیست چه جنسی و چه نوع محصولی در ساخت آن به کار می ‌رود. در واقع مردمی که بضاعت مالی ندارند همواره به‌ دنبال جنس ارزان‌ تری هستند. همراه عکاس روزنامه وارد یکی دیگر از مغازه‌ ها شدیم و فروشنده با خوشرویی پذیرفت به سوالات‌ در ارتباط با وجود محصولات تقلبی آرایشی پاسخ دهد. او ضمن تایید وجود محصولات آرایشی تقلبی در بازار از جمله رژه ای لب حاوی سرب در پاسخ به این سؤال که وجود محصول آرایشی تقلبی در بازار چه تبعاتی را به همراه دارد؟ گفت: زمانی یک مشتری یک محصول آرایشی با کیفیت را می‌ خرد و مدتی بعد دوباره آن جنس را می‌ خرد اما این بار محصول تقلبی به وی می‌ فروشند، در نتیجه مشتری اعتمادش را از دست می‌ دهد و دیگر به ‌دنبال آن جنس نمی‌ رود.

یکی دیگر از فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی نیز در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه نظارتی از سوی وزارت بهداشت اعمال می‌ شود؟ گفت: وزارت بهداشت اگر هم بخواهد نظارت داشته باشد به ‌دلیل گستردگی حوزه فروش محصولات آرایشی در بازار، کنار خیابان و در ایستگاه ‌های مترو نخواهد توانست نظارت کافی اعمال کند. در حال حاضر استندهایی ایجاد شده که به فروش محصولات مجاز آرایشی با مجوز وزارت بهداشت می‌ پردازند و یا شرکت‌ ها ملزم به ارائه محصولات بهداشتی به مغازه‌ ها هستند.

اما با این حال اجناس تقلبی چینی وارد بازار می‌شود و قاب بسیاری از محصولات خارجی که وارد می‌ شود را تخلیه می‌ کنند و به جایش مواد تقلبی پر می ‌کنند. متأسفانه ورود اجناس تقلبی از چین و پر کردن ظرف اجناس خارجی در ایران با مواد تقلبی سبب می ‌شود که خانم ‌ها به ‌عنوان مثال بر اثر استفاده ریمل  مژه‌ های خود را از دست بدهند یا پس از استفاده از کرم‌ های تقلبی پوست صورتشان چروک شود و زیبایی خود را از دست بدهند، عوارض استفاده از لوازم تقلبی آرایشی غیرقابل جبران و بازگشت است.‌ همچنین مشاهدات خبرنگار ما از منطقه شرق تهران در میادین نبوت و رسالت حاکی از این است که بسیاری از دستفروشان انواع و اقسام محصولات آرایشی تقلبی چینی را در پیاده رو بساط کرده و با قیمت ‌های ارزان به مردم می‌ فروشند.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=4995

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.