بندرعباس-استاندار هرمزگان با تشریح دستاوردهای سفر چهار روزه هیاتی از هرمزگان به استان گوانگ دونگ چین اظهار امیدواری کرد این سفر مبنای تحول همکاری های اقتصادی ،علمی و فرهنگی دوجانبه گردد.   به گزارش پیارم به نقل از ایرنا،ابراهیم عزیزی یکشنبه دراین باره گفت:سفراخیر به دنبال سفر سال گذشته سفیر چین به استان و با ...

بندرعباس-استاندار هرمزگان با تشریح دستاوردهای سفر چهار روزه هیاتی از هرمزگان به استان گوانگ دونگ چین اظهار امیدواری کرد این سفر مبنای تحول همکاری های اقتصادی ،علمی و فرهنگی دوجانبه گردد.

 

به گزارش پیارم به نقل از ایرنا،ابراهیم عزیزی یکشنبه دراین باره گفت:سفراخیر به دنبال سفر سال گذشته سفیر چین به استان و با دعوت رسمی مقامات چینی انجام شد.

ابراهیم عزیزی افزود: استان گوانگ دونگ با جمعیت ۱۱۰ میلیون نفری از استان‌های مهم چین است که با برخورداری از قابلیت‌ها و زیرساخت‌های مناسب ومشترکات فراوان باهرمزگان به ویژه در حوزه دریایی و بندری می تواند زمینه ساز ارتباط خوب میان دو استان شود.

نماینده عالی دولت در استان ادامه داد: در این سفر نشست‌های مختلفی برای توسعه روابط دو استان برگزار شد و در زمینه تعامل بخش خصوصی هرمزگان با اتاق بازرگانی و بازرگانان گوانگ دونگ و گوانجو نتایج روشنی به دست آمد.

وی با اشاره به نشست مشترک اتاق بازرگانی با تجار ایرانی مستقر در استان گوانگ اضافه کرد: در راستای برطرف ساختن مشکلات بازرگانان ایرانی و هرمزگانی در استان گوانگ دونگ مذاکرات خوبی با کنسولگری سفارت ایران صورت گرفت و انتظار می رود در آینده نزدیک با کاهش این مشکلات ارتباط بازرگانان هرمزگانی و تجار ایرانی ساکن در گوانگ دونگ افزایش یابد.

عزیزی خاطرنشان کرد:توسعه روابط علمی از مهمترین محورهای سفر یاد شده بود که ایجاد کرسی زبان های چینی و فارسی در دانشگاه های سراسری و آزاد هرمزگان و گوانگ دونگ و فراهم شدن امکان استفاده از کتابخانه دومیلیون جلدی دانشگاه گوانجو بخشی از این توافقات بود.

استاندار هرمزگان گردشگری را یکی دیگر از مهمترین ظرفیت‌های این استان برای توسعه معرفی و تصریح کرد: در این سفر برای گسترش ظرفیت گردشگری ،مذاکرات کاملی انجام و ظرفیت های گردشگری دو جانبه معرفی گردید.

رییس شورای حمل و نقل هرمزگان خاطرنشان کرد:استان گوانگ‌دونگ تجربیات ارزشمندی در بخش حمل و نقل، راهسازی و عمران شهری دارد که برای استفاده از ظرفیت‌ها دو استان در این حوزه‌ها نیز گفت‌گو‌های متعددی انجام شد.

استاندار هرمزگان با اشاره به بازدید خود از بندر ˈین تین ˈدر شهر ˈشن جنˈ و کارخانه کشتی سازی شهر ˈجوهایˈ اظهار داشت:در نتیجه بازدید یکی از شرکت‌های بزرگ کشتی سازی برای ساخت چند فروند شناور توسط شرکت چینی توافق شد.

وی در پایان هدف از این سفر را معرفی قابلیت‌ها و ظرفیت‌های استان به خارج از مرزهای جغرافیایی و بهره‌گیری از فرصت‌های فرامرزی برای توسعه پایدار هرمزگان اعلام کرد.

گفتنی است استاندار هرمزگان در راس هیاتی متشکل از مسئولین بخش های مختلف استان هرمزگان و همچنین تعدادی از اعضای اتاق بازرگانی استان بنا به دعوت رسمی استاندار گوانگ دونگ چین، به این استان سفر کرد.

قابل ذکر است:استان گوانگ دونگ که در جنوب چین و مرکز آن شهر گوانجو می باشد با ۱۱۰ میلیون نفر جمعیت ،پرجمعیت ترین استان چین و حجم تجاری آن نیز بالغ بر ۶۰۰ میلیارد دلار و ۳۴ درصد تجارت چین را به خود اختصاص داده که در بین استان های چین رتبه اول را داراست.

این استان از نظر تولیدات صنعتی ، پوشاک و تکنولوژیIT حایزاهمیت و مورد توجه می باشد و از نکات قابل توجه دیگر در مورد این استان ،وجود شهر شن جن بزرگترین منطقه آزاد تجاری – صنعتی و مرکزIT چین و همچنین وجود بنادر بزرگ در این استان است.

یکی از دلایل توجه تجار و بازرگانان خارجی به این شهر،برگزاری نمایشگاه های متعدد از جمله دو نمایشگاه بزرگ بین المللی بهاره و پاییزه گوانجو است که شهرت جهانی دارد و در زمان برگزاری این نمایشگاه محل تردد و حضور اکثر تجار بزرگ کشورهای مختلف از جمله کشورمان می گردد.

تصور اغلب این است که چین تنها صادر کننده کالاست در صورتی که برخی از شرکت های ایرانی در این شهر،صادر کننده کالاهایی از جمله سنگ آهن به چین هستند.

بیشترین حضور و تردد ایرانیان به ویژه از بخش خصوصی برای امور تجاری به این استان و شهر گوانجو می باشد.

تعداد ایرانیان دارای مجوز اقامت در استان بر اساس آمار رسمی پلیس ۲۴۱ نفر است. همچنین در سال گذشته ۶۸هزار و ۶۰۰ نفر از اتباع کشورمان به این استان سفر کرده و بیش از ۱۰۰ شرکت ایرانی در این استان ثبت فعالیت تجاری نموده اند.

ایرانیان مقیم دارای شورای تجاری هستند که ۵۳ عضو دارد . در ایام نمایشگاه بین المللی بهاره و پاییزه گوانجو معروف به کانتون فیر که هر سال در این شهر برگزار میشود نیز حضور ایرانیان قابل توجه است .

ایرانیان مقیم با ایجاد هیات محبین اهل البیت(ع) در شهر گوانجو مناسبت های مذهبی را بصورت منظم در یکی از مساجد شهر برگزار می کنند که در دهه اول ماه محرم و بخصوص در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی حضور ایرانیان مقیم و ترددی در این مراسم قابل توجه است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=3577

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.