بندرعباس- استاندار هرمزگان گفت: ملاحظات محدود کننده باعث شده تا از ظرفیت خوب معادن در استان به درستی استفاده نکنیم.   به گزارش پیارم به نقل از ایرنا، ابراهیم عزیزی عصریکشنبه درنخستین نشست ستاد اجرایی معادن این استان اظهار کرد: درخصوص بهره برداری از منابع دچار خطای راهبردی(استراتژیک) شده ایم، طوریکه نگاه به ظرفیت های ...

بندرعباس- استاندار هرمزگان گفت: ملاحظات محدود کننده باعث شده تا از ظرفیت خوب معادن در استان به درستی استفاده نکنیم.

 

به گزارش پیارم به نقل از ایرنا، ابراهیم عزیزی عصریکشنبه درنخستین نشست ستاد اجرایی معادن این استان اظهار کرد: درخصوص بهره برداری از منابع دچار خطای راهبردی(استراتژیک) شده ایم، طوریکه نگاه به ظرفیت های کشور نگاه بسته است.

وی این مساله را قابل بررسی دانست و افزود: هر چند اعتقاد عمیقی بر تکیه بر عوامل درآمدزای غیر نفتی داریم اما گامهای ما همیشه تعیین کننده این سمت و سو نبوده است.

نماینده عالی دولت در هرمزگان اضافه کرد: با وجود اینکه دنبال درآمدهای غیر نفتی هستیم اما همیشه سعی کرده ایم فقط ظرفیت ها را حفظ کنیم و استفاده و بهره مندی نظام را از آنها در حداقلی دنبال کنیم.

عزیزی ادامه داد: ظرفیت های زیادی داریم اگر خوب مورد استفاده قرار گیرد نباید کمترین تکیه ای بر درآمدهای نفتی داشته باشیم که مواد معدنی یکی از آنها محسوب می شود.

استاندار هرمزگان افزود: باید این ایراد بزرگ را مبنی براینکه به سمت بهره برداری از این ظرفیت ها به درستی نرفته ایم بپذیریم و بعنوان یک ضرورت آن را اصلاح کنیم.

وی اظهار کرد: این همه ظرفیت های تاثیرگذار در بخش معادن هرمزگان تنها یکهزارو ۹۵۲نفر در آنها اشتغال دارند و از مجموع یک میلیاردو ۶۳۸هزارتنی ذخایر تنها ۱۸ میلیون تن استخراج داریم که همه اینها سندهای گویایی مبنی بر خوب استفاده نکردن از این منابع است.

رئیس شورای برنامه ریزی هرمزگان میزان درآمد دولت از محل ( حقوق دولتی) معادن را در ۱۰ماهه پارسال ۲۲ میلیارد ریال ذکر کرد و این رقم را نشانه سهم ناچیز معادن در سطح درآمدهای کشور دانست.

استاندار هرمزگان در ادامه جلسه ستاد اجرایی معادن این استان تاکید کرد: این تفاوت های زیاد نشانگر این است که از دشته هایمان خوب استفاده نکرده ایم.

عزیزی یادآورشد:‌نوع نگاه ما اینطور بوده که حفظ کنیم، به چه دلیل؟ پاسخ های قانع کننده ای هم نداشته ایم و امروز رسیده ایم به مرحله واقع بینانه که مبتنی بر حقایق حرکت کنیم و

رئیس شورای تامین هرمزگان خاطرنشان ساخت: دولت می خواهد ظرفیت های بخش معدن نیز همچون کشاورزی ( اجرای طرح توسعه کشاورزی)به بهره برداری برسد.

وی خاطرنشان ساخت: دراین راستا کارگروه توسعه بخش معدن براساس مصوبه هیات وزیران به عنوان اقدامی موثر از سوی دولت و به منظور توسعه و ارتقای ظرفیت های بخش معدنی در سطح کشور و استان های مختلف تشکیل و فعالیت خودرا آغاز کرده است.

در مصوبه هیات دولت هدف از تشکیل کارگروه توسعه بخش صنعت و معدن ارتقای ظرفیت های تولیدی در این بخش ذکر شده است.

وزارت خانه های صنعت، معدن و تجارت، نفت، نیرو، امور اقتصادی و دارایی، دادگستری، کشور، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری،سازمان حفاظت محیط زیست، بانک مرکزی ، سازمان انرژی اتمی و صندوق توسعه ملی از اعضای اصلی کارگروهˈ توسعه توسعه بخش صنعت و معدن ˈ هستند.

در سطح استانها نیز استاندار به عنوان رئیس، معاون برنامه ریزی استانداری، رئیس سازمان صنعت و تجارت به عنوان دبیر و روسای سازمان جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی، منابع طبیعی و آبخیزداری، حفاظت محیط زیست، شرکت گاز، برق منطقه ای، آب منطقه ای، دادگستری و مدیر نمایندگی سازمان زمین شناسی اعضای این کارگزوه را تشکیل می دهند.

استاندار هرمزگان در اولین جلسه ستاد اجرایی معادن این استان بر برگزاری جلسه های هفتگی و منظم این ستاد تاکید و از اعضای خواست با مطالعه و آمادگی نسبت به وظایفی که برعهده آنان گذاشته شده شرکت کنند.

در اطلاعات منتشره سال ۹۱ خورشیدی معاونت امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان تعداد پروانه های بهره برداری صادر شده دراین استان ۱۷۰ فقره با استخراج سالانه ۱۸میلیون و ۷۰۶هزارتن ومیزان سرمایه گذاری صورت گرفته در معادن این استان ۶۵۳ میلیارد ریال و تعداد اشتغال ایجاد شده نیز یکهزارو ۹۵۲نفراعلام شده است.

ذخایر معدنی این استان در مجموع یک میلیاردو ۶۳۱میلیون و ۱۹۱هزارتن ذکر شده که بیشترین آن مربوط به سنگ گچ، سنگ آهک، سنگ لاشه، سنگ نمک و مخلوط کوهی است

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=3503

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.