سرویس نقشه شرکت گوگل نام خلیج فارس را به نقشه خود بازگرداند، اما ….جام علمی؛ گوگل پیش از این از دو نام خلیج فارس و خلیج عربی در نقشه خود استفاده می کرد اما در ماه می ۲۰۱۲ ، این شرکت هر دو نام را با ادعای بی طرفی برداشت. ایرانیان در پی این اقدام ...

سرویس نقشه شرکت گوگل نام خلیج فارس را به نقشه خود بازگرداند، اما ….
جام علمی؛ گوگل پیش از این از دو نام خلیج فارس و خلیج عربی در نقشه خود استفاده می کرد اما در ماه می ۲۰۱۲ ، این شرکت هر دو نام را با ادعای بی طرفی برداشت.

ایرانیان در پی این اقدام اعتراض های خود را به طرق مختلف ابراز کردند که در آن میان می توان به ستادهای اینترنتی در این رابطه اشاره کرد.

اخیرا سرویس نقشه گوگل هر دو نام را به نقشه خود بازگردانده است. در شرایطی که نقشه بزرگ نشده باشد، تنها نام خلیج فارس به چشم می خورد اما وقتی که مقیاس آن توسطه کاربر افزایش می یابد، نام ساختگی خلیج ع.ر.ب.ی نیز در زیر نام خلیج فارس در داخل پرانتز به چشم می خورد.

جدیدترین تصویر نقشه گوگل
محمد خزاعی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه ای به “لری پیج” مدیر اجرایی شرکت گوگل در زمان حذف نام خلیج فارس با ابراز ناخرسندی ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران از این اقدام گوگل، خواستار تصحیح این اشتباه شد و تاکید کرد که سیاست جدید گوگل نتیجه ای جز تضعیف اعتبار و رویکرد حرفه ای این شرکت ندارد و این امر ناخرسندی یک ملت بزرگ و کسانی را که نگران سوءاستفاده های سیاسی از واقعیت های تاریخی و جغرافیائی هستند در پی خواهد داشت.

‌هم اکنون نیز سرویس google earth متعلق به شرکت گوگل، همچون روند گذشته خود از عنوان ساختگی خلیج ع.ر.ب.ی در کنار خلیج فارس استفاده کرده است.

ماجرای حذف شدن نام خلیج فارس تنها به این سرویس جستجوگر ختم نمی شود و در سال ۲۰۰۴ میلادی نیز، مجله نشنال جئوگرافی نام خلیج فارس را در نقشه های خود به خلیج ع.ر.ب.ی تغییر داد، این اقدام خشم تمامی ایرانیان را در نقاط مختلف دنیا به دنبال داشت و بازتاب آن در بسیاری از محافل سیاسی و مطبوعاتی منعکس شد.

نقشه مناقشه برانگیز نشنال جئوگرافی

البته باید یاد آور شد که کاربران ایرانی به صورت گسترده و در طی چندین حرکت جمعی از جمله بمب گوگلی و  فیس بوک پاسخ محکمی به کسانی که در این زمینه موثر بوده اند دادند. برای مثال در روز ملی خلیج فارس، شبکه های اجتماعی صحنه تاخت و تاز شدید پارتیزان های ایرانی بود. نوشته هایی حاوی مطالبی در حمایت از ایران و نام خلیج فارس فضای فیس بوک را پر کرد.

صفحه ملکه انگلیس، پادشاه عربستان و امارات و حتی صفحه های مربوط به شبکه های تلویزیونی العربیه و حتی بی بی سی فارسی، از این هجوم ایرانی ها در امان نماندند. جالب اینجاست که  برنامه نوبت شما در تلویزیون فارسی بی بی سی در روزی که به نام «خلیج فارس» ثبت است، به موضوعی غیر از آن اختصاص پیدا کرد. شاید همین مسئله باعث پر شدن صفحه فیس بوک این برنامه از کامنت های تبلیغاتی خلیج فارس شد. PERSIAN GULF For EVER «خلیج فارس برای همیشه».

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=2092

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.