شهادت مظلومانه شهید بهشتی و یارانش، عملیات ایذایی ظفر ۳، در منطقه غرب کشور توسط ارتش و بمباران شیمیایی سردشت توسط قوای بعث عراق، از مهمترین وقایع تاریخی امروز هستند. مهمترین وقایع تاریخی امروز ۷ تیر ۱۳۹۳ خورشیدی برابر با ۳۰ شعبان ۱۴۳۵ هجری و ۲۸ ژوئن ۲۰۱۴ میلادی به شرح زیر است: انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی ...
شهادت مظلومانه شهید بهشتی و یارانش، عملیات ایذایی ظفر ۳، در منطقه غرب کشور توسط ارتش و بمباران شیمیایی سردشت توسط قوای بعث عراق، از مهمترین وقایع تاریخی امروز هستند.
مهمترین وقایع تاریخی امروز ۷ تیر ۱۳۹۳ خورشیدی برابر با ۳۰ شعبان ۱۴۳۵ هجری و ۲۸ ژوئن ۲۰۱۴ میلادی به شرح زیر است:
انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت مظلومانه شهید بهشتی و یارانش (۱۳۶۰ش)
یک روز پس از سوء قصد به جان حضرت آیتاللَّه خامنهای در ششم تیرماه ۱۳۶۰، در ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه شامگاه روز یکشنبه هفتم تیرماه ۱۳۶۰، جلسهای در سالن اجتماعات دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی واقع در سرچشمه تهران برگزار شد. بحث روز درباره تورم بود اما عدهای از اعضا خواستند که درباره انتخابات ریاست جمهوری نیز صحبت شود. شهید بهشتی سخنانش را با این جملات آغاز کرد: “ما بار دیگر نباید اجازه دهیم استعمارگران برای ما مهرهسازی کنند و سرنوشت مردم ما را به بازی بگیرند و…” این آخرین کلمات آن بزرگوار بود که از لبانِ حقگوی ایشان بیرون تراوید. ناگهان انفجاری مهیب روی داد و در کمتر از ثانیهای، از سالن اجتماعات حزب جمهوری اسلامی جز تلی از خاک، چیزی نماند. فاجعه انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی در تهران و شهادت مظلومانه هفتاد و دو تن از برجستگان و نیروهای لایق و کارآمد انقلاب و در رأس آنها شهید مظلوم آیتاللَّه بهشتی از سوی سازمان جهنمی منافقین، عکسالعمل استکبار جهانی و عوامل داخلی آنها در قِبال برکناری بنیصدر خائن و حذف ضدانقلاب از صحنه سیاسی کشور توسط مسؤولین نظام اسلامی بود. عوامل این جنایت بزرگ معتقد بودند که در اثر کشتار مسؤولان عالیرتبه، اوضاع کشور بهم میریزد و انقلاب اسلامی از بین خواهد رفت ولی به کوری چشم دشمن، انقلاب ما پایدارتر شد و هیچگونه تزلزلی در ارکان نظام به وجود نیامد. در انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی علاوه بر آیت اللَّه دکتر بهشتی، تعداد زیادی از وزرای کابینه و نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی به شهادت رسیدند. حضرت امام خمینی(ره) پس از این حادثه فرمودند: “ملت ایران در این واقعه، ۷۲ نفر به عدد شهدای کربلا را از دست داد. بهشتی خار در چشم دشمنان اسلام بود”.
عملیات ایذایی ظفر ۳، در منطقه غرب کشور توسط ارتش (۱۳۶۴ش)
نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ساعت۱ بامداد۷ تیرماه۱۳۶۴ به منظور ضربه زدن به بخشی از نیروهای دشمن در شمال غربی خط خودی- جبهه شمالی جنگ- عملیات محدود و ضربتی «ظفر۳ » را به اجرا گذاشت. در این یورش ۲۰ دستگاه خودرو،۱۲ زاغه مهمات و شماری از سنگرهای انفرادی و اجتماعی دشمن منهدم شد.
بمباران شیمیایی سردشت توسط قوای بعث عراق (۱۳۶۶ ش)
رژیم عراق که از پیروزی در جبهههای جنگ علیه ایران ناامید شده بود، تصور میکرد با حملات شیمیایی میتواند خواستههای خود را بر ملت ایران تحمیل نماید. از اینرو در تاریخ ۷ و ۸ تیرماه ۱۳۶۶، هواپیماهای بمبافکن عراقی با بمبهای شیمیایی به چهار نقطه پر ازدحام و متراکم جمعیتی شهر سردشت حمله کردند و زن و کودک و خُرد و کلانِ مردم بیگناه آن شهر و اطراف آن را آماج گازهای کشنده و دهشتناک شیمیایی قرار دادند. بمباران شیمیایی شهر مرزی سردشت فجیعترین و وحشتناکترین تهاجم شیمیایی بود که آثار و پیآمدهای منفی زیادی به بار آورد. جمهوری اسلامی ایران، این تهاجم را غیر انسانی اعلام کرد و شهر سردشت را نخستین شهر قربانی جنگ افزارهای شیمیایی در جهان بعد از بمباران هستهای هیروشیما نامید. حمله شیمیایی هواپیماهای متجاوز رژیم بعث عراق به شهر سردشت در غرب ایران، به شهادت ۱۱۰ نفر و مجروح شدن پنج هزار تن انجامید. با کمال تاسف، هنوز هم تعدادی از مردم مقاوم و شریف شهرستان سردشت با آثار و پیآمدهای این بمباران دست به گریبان هستند و در رنج و درد به سر میبرند. به رغم ارتکاب این جنایت هولناک، مجامع جهانی هیچ اقدامی در جلوگیری از ادامه تجاوز به عمل نیاوردند، حتی آن رژیم خونخوار را هم ملامت نکردند و چون گذشته بیاعتنا از کنار این حادثه گذشتند.
روز قوه قضاییه
یکی از مهم ترین شئون حکومت اسلامی، برپاداشتن حق و احقاق حقوقِ صاحبان حق می باشد که مستلزم وجود دستگاه قضایی مستقل، مقتدر و عدالت محور است. بر همین اساس، امام خمینی رحمه الله قوه قضائیه را حساس ترین مکان نظام دانسته، آن را پناهگاه ستمدیدگان می دانند و تضعیف آن را برخلاف موازین اسلامی برشمرده اند. از منظر رهبر کبیر انقلاب، مطابقت عملی احکام قوه قضائیه با موازین اسلامی، می تواند نجات بخش و حلّال بسیاری از مشکلات کشور باشد. به دست آوردن رضایت مردم و در نتیجه رضایت خداوند آن زمان عملی خواهد بود که قوه قضائیه در دادخواهی ها و اجرای عدالت و حدود اسلامی، پیاده کردن حقوق اسلام را مدنظرداشته باشد.
درگذشت “شیخ الرئیس ابوعلی سینا” فیلسوف و دانشمند بزرگ مسلمان(۴۲۸ق)
حسین ابن عبداللَّه بن سینا ملقب به شَرفُ المُلک و معروف به شیخ الرئیس، ابن سینا و حَجَّهُالحَق ،از بزرگترین اطبای نامی و اعاظم فلاسفه و حکمای اسلامیِ اوایل قرن پنجم هجری است. وی در سوم صفر سال ۳۷۰ ق در بلخ به دنیا آمد. قبل از ده سالگی قرآن را حفظ کرد و در اندک زمانی، ادبیات، علوم دینی، حساب، هندسه، منطق، جبر، هیئت و علوم عقلی و نقلی را فرا گرفت و قبل از ۲۰ سالگی بر تمام معلّمین و اساتید خود برتری یافت. مهارت فوق العادهی ابن سینا در طب و معالجات شگفتآوری که از وی ذکر شده، بسیار تعجب برانگیز است. ابن سینا، علیرغم زندگانی ناآرام و پرحادثهی خود، اندیشمند و نویسندهای پرکار بوده است. آنچه از نوشتههای خُرد و کلانِ وی بر جای مانده است، نمایندهی ذهنی فعال و پویاست که گویى در هر شرایطی، حتی در سختترین و توان فرساترینِ آنها، از فعالیت و خلاقیت باز نمیایستاده است. از ابنسینا بیش از یکصد و سی اثر علمی در موضوعات مختلف از قبیل فلسفه، عرفان، الهیات، منطق، طب، ادبیات و… بر جای مانده است که اشارات، قانون، الحاصِلُ و المَحصول، شِفا، عُیونُ الحِکمه، و دهها کتاب دیگر از آن جمله است. ابن سینا در اواخر عمر به سبب اختلافی که با سلطان وقت پیدا کرد، مدتی فراری بود، هرچند قبل از آن روزگاری به وزارت نیز رسیده بود. وفات وی در سال ۴۲۸ قمری به بیماری قولنج که خود در معالجهی آن مهارت فراوان داشته، در ۵۸ سالگی، روی داد. مقبرهی ابن سینا در همدان در میدانی به همین نام واقع است.
تولد “ابن خلدون” مورّخ مشهور مسلمان در تونس(۷۳۲ ق)
ابوزید عبدالرحمن بن محمد بن خَلدون از اندیشمندان بلند پایهی دنیای اسلام است که به دلیل نگارش کتاب معروف “مقدمه” به عنوان بنیانگذار جامعهشناسی علمی شناخته شده است. وی در ۱۶ سالگی به سبب پایگاه اجتماعی خانوادهاش و آمادگی علمی خود، توانست از دانشمندان برجستهی دربار سلطانِ مغرب بهره گیرد. ابن خلدون در ۲۱ سالگی به خدمت دولت درآمد و به کارهای سیاسی پرداخت، اما در سال ۷۶۵ به کلی از سیاست و امور حکومتی روی گردان شد و پس از آن به کارهای علمی روی آورد. به طور کلی زندگی ابن خلدون را میتوان به سه بخش تقسیم کرد که بخش اول آن صرف آموختن علوم مختلف شد. در دومین بخش، بیشتر به فعالیتهای سیاسی پرداخت و مسؤولیتهای متعددی رابه عهده گرفت، اما با سعایت و بدگویى دیگران به زندان افتاد و پس از رهایى، گوشهگیری اختیار کرد. از این زمان بود که دورهی سوم زندگانی ابنخلدون آغاز شد که دورهی روی آوردن به فعالیتهای تحقیقی و تالیفی است. در این دوره بود که اندیشهی نگارش تاریخ در ابنخلدون ایجاد شد. کتاب “العِبَر و دیوان المُبتَدا و الخَبَر فی تاریخِ العَرَبِ وَ العَجَم و البَربَر” اثر ابنخلدون است که بخش اول این کتاب “مقدمه” نام دارد که به نام مقدمهی ابنخلدون معروف شده است. ابن خلدون در زمان خود به تاریخنگاری و تاریخ اندیشی شهره بود اما با همهی تاثیری که در افزایش توجه به تاریخ در مصر در سدههای هشتم و نهم هجری قمری داشت، اندیشههایش در روزگار خود او بازتاب کافی نیافت و هیچ یک از شاگردان او، راهش را در این زمینه ادامه ندادند. لیکن اندیشههای بدیع و عمیق او در زمان و مکانی دیگر جلبنظر کرد و از قرن سیزدهم هجری، نام، آثار و افکار او، سخت مطرح شد و پژوهشهای بسیاری را به خود اختصاص داد. این مورخ مشهور مسلمان در سال ۸۰۸ ق در ۷۶ سالگی درگذشت.
تولد “ژان ژاک روسو” متفکر، نظریه پرداز و فیلسوف بزرگ فرانسوی (۱۷۱۲م)
ژان ژاک روسو فیلسوف و نویسنده بزرگ فرانسوی – سوئیسی در ۲۸ ژوئن ۱۷۱۲م در ژنو پایتخت سوئیس به دنیا آمد و در روزهای آغازین زندگی، مادرش را از دست داد. روسو تحت سرپرستی پدر، موفق به تحصیل نشد. اما مطالعه را فراموش نکرد. وی تا شانزده سالگی به همین منوال گذراند تا این که به جهانگردی روی آورد. در این مدت او برای گذراندن زندگی به خدمتکاری و پستترین خدمات اشتغال جست تا این که ساکن پاریس شد. وی پس از آنکه از جانب دولت فرانسه بیعدالتیها را مشاهده کرد، بر آن گشت که تمام توان خود را صرف واژگون ساختن حکومت فرانسه، و همه حکومتهایى که بدون رضایت رعایا فرمان میراندند، کُنَد. وی انسان را طبیعتاً خوب میدانست و میگفت این تنها سازمانها و تشکیلات است که او را بد میسازد.روسو نتیجه میگیرد: تنها راه درمان این مصیبت آن است که تمدن را کنار بگذاریم و به طبیعت بازگردیم، زیرا همه مردم در حالت طبیعی خود، خوب هستند. انسان وحشی برای خوشبختی به چیزی جز غذا احتیاج ندارد، وقتی که سیر شد، با طبیعت و با همه همنوعانش در دوستی و صلح و صفاست. انتشار افکار روسو، او را به شهرت رساند، با این حال، مشاجرات فراوانی را نیز برانگیخت. روسو معتقد بود که فرهنگ و تمدن، مایه شر و ظلم و فساد است و بسط تمدن موجب عدم تساوی میگردد. روسو خواهان برافکندن نظام پلید و ایجاد دنیایى بهتر برای نسلی خوشبختتر بود. روسو با هر نوع حکومت زور مخالف بود و هر اقدامی در جهت تحمیل اراده بر دیگران را ناپسند میدانست. همچنین با اینکه روسو، خود فرزندانش را به پرورشگاه سپرد و از تربیت آنها، شانه خالی کرد، با این حال به تربیت کودکان و جوانان، توجهی خاص داشته و کتابی مخصوص در تربیت با نام اِمیلْ نگاشته است که موجب تحول عظیمی در فرهنگ جهان شد. او در این کتاب داستانْ مانند، اصول و قواعد تربیت را عنوان نموده و قوانین پرورش را مطرح ساخته است. علاوه بر کتاب امیل، از روسو آثار متعددی بر جای مانده که اعترافات در ۱۲ جلد، تفکرات تنهایى و بحثهایى درباره علم و هنر و… از آن جملهاند. به طور کلی روزگار ژان ژاک روسو، همه به دربدری و بیخانمانی گذشت و سرانجام در دوم ژوئیه ۱۷۷۸م، یک سال قبل از انقلاب کبیر فرانسه در ۶۶ سالگی زندگی را وداع گفت.
ترور ولیعهد اتریش – مجارستان در سارایوو و ایجاد بهانه برای شروع جنگ جهانی اول (۱۹۱۴م)
از نیمه دوم قرن نوزدهم، اگرچه جنگهای پراکندهای در سطح جهان میان کشورهای مختلف ادامه داشت، اما تولید و انباشت سلاح، سازماندهی ارتشها، شکلگیری قدرتهای افزونخواه و عقاید و افکار توسعهطلبانه باعث شد تا در دوره صلح مسلح، جهان در انتظار فاجعهای جهانی قرار بگیرد این فاجعه با حادثهای به ظاهر کم اهمیت آغاز شد. در ۲۸ ژوئن ۱۹۱۴م فرانتِس فردینانْدْ، ولیعهد اتریش و همسرش توسط یک دانشجوی صرب در جریان سفر این دو به شهر سارایوو ترور و به قتل رسیدند. به دنبال این حادثه، دولت اتریش خواستار دخالت مستقیم در بازجویى و سایر مراحل پرونده این قتل شد. دولت صربستان از توطئه قتل ولیعهد اتریش اطلاع نداشت ولی متهم به شرکت در این توطئه شد و دولت اتریش ضمن آمادگی برای یک تهاجم نظامی به صربستان، روز ۲۳ ژوئیه ۱۹۱۴م اولتیماتوم شدید اللحنی به دولت صربستان فرستاد. صربستان برای جلوگیری از وقوع جنگ، قسمت اعظم شرایطی را که اتریش در اولتیماتوم خود عنوان کرده بود پذیرفت ولی اتریش که قصد تصرف صربستان و دفع خطر نهضتهای اسلاوْهای جنوبی را داشت پاسخ صربستان را قانع کننده تشخیص نداد. به همین بهانه، اتریش یک ماه بعد از ترور ولیعهد و ۵ روز پس از اولتیماتوم، در ۲۸ ژوئیه ۱۹۱۴م بهصربستان حمله کرد و از ماه اوت همان سال، با حمایت آلمان از اتریش و حمله ارتش آلمان به بلژیک، جنگ جهانی اول، رسماً آغاز شد. (ر.ک: ۲۸ ژوئیه)
افتتاح مرکز اسلامی واشینگتن (۱۹۵۷م)
مرکز اسلامی واشنگتن یکی از باشکوهترین و پررفتوآمدترین ساختمانهای مسلمانان آمریکاست. این مرکز نماد و بیرق ملی مسلمانان این کشور است که هر روز این مطلب را به هزاران عابر و رهگذر گوشزد میکند که دین محمد(ص) در آمریکا هم طرفدارانی دارد. در نوامبر سال ۱۹۴۴ اندیشه ساخت مسجدی در واشنگتن به دنبال مذاکره «ابو اَلحوا» و «محمود حسن پاشا»، سفیر کشور مصر در آمریکا شکل گرفت. به زودی تنی چند از دیپلماتها و آمریکاییهای مسلمان مقدمات ساخت مسجد و مرکز اسلامی واشنگتن را فراهم کردند. اعضای این بنیاد به سرعت افزایش پیدا کرد و نمایندگانی از تمام ملتهای مسلمان جهان و شهروندان آمریکایی را در خود جای داد. آنها توانستند سرمایه کافی جهت خرید زمینی که هماکنون ساختمان مرکز اسلامی واشنگتن در آن واقع شده را تهیه کنند. زمین مورد نظر در آوریل ۱۹۴۶ خریداری شد و ساخت بنا در سال ۱۹۴۹ آغاز شد. پروفسور «ماریو روسی» (Prof. Mario Rossi) یکی از معماران سرشناس ایتالیایی که مساجد متعددی در کشور مصر ساخته است، معماری این بنا را بر عهده گرفت. چلچراغ باشکوهی از جنس برنز و فرشهای نفیس ایرانی زینتبخش مسجد این مرکز هستند. با تکمیل بنای مسجد و مرکز اسلامی، مراسم وقف آن در ۲۸ ژوئن ۱۹۵۷برگزار شد.
به نکات زیر توجه کنید