عضو شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه سبک زندگی سه ضلع اخلاق، حقوق و بعد عقلی و تجربی تشکیل می دهد، گفت: امام سجاد(ع) بزرگترین معلم درس اخلاق و شریعت است.   به گزارش پیارم حاجی آباد به نقل از پایگاه خبری هرمز، حسن رحیم پور ازغدی شب گذشته در نشست بررسی سبک زندگی از منظر ...

عضو شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه سبک زندگی سه ضلع اخلاق، حقوق و بعد عقلی و تجربی تشکیل می دهد، گفت: امام سجاد(ع) بزرگترین معلم درس اخلاق و شریعت است.

 

به گزارش پیارم حاجی آباد به نقل از پایگاه خبری هرمز، حسن رحیم پور ازغدی شب گذشته در نشست بررسی سبک زندگی از منظر امام سجاد(ع) در دانشگاه آزاد بندرعباس  اظهار کرد: در بررسی سبک زندگی ازمنظر امام سجاد (ع) هدف زندگی مهم است و سبک زندگی را سه ضلع اخلاق، حقوق و بعد عقلی و تجربی که همان کسب مهارت است، تشکیل می دهند که بعضی ها فکر می کنند این موارد از دین نیست اما اشتباه می کنند.

وی در ادامه بیان کرد: صحیفه سجادیه کار منحصر به فردی در تاریخ اسلام است و تمام آنچه به نام شریعت در حوزه عبادات،اخلاق و حقوق آمده برای کرامت انسان است.

عضو شورای انقلاب فرهنگی، صحیفه سجادیه را می توان به سه بخش رابطه انسان و خدا، انسان با خودش و رابطه انسان با عالم بیرون تقسیم کرد.

پورازغدی گفت: رابطه انسان با خدا و امام سجاد(ع) بزرگترین تنظیم کننده رابطه انسان با خداست ، امام به بشر می آموزد به خدا چه چیزی می توان گفت، به بشر آموخت راه بشر به سوی خدا بسته نیست،  آموخت اگر در انسان بدترین حالت قرار گرفته در حالی که از همه ناامید هستی از خدا نا امید مباش، امام سجاد(ع) به ما و شما آموخته است خدا چقدر ما را دوست دارد.

رحیم پور ازغدی تصریح کرد: محوریت دوم شخص خودشناسی انسان است که امام سجاد(ع) به زیبایی هرچه تمام تر ترسیم می کند.امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه آموزش می دهد و می گوید این انسانی که به خدا ایمان آورده قلبش عرش خدا می شود همین انسان می تواند به اوج برسد.

وی ادامه داد: صحیفه سجادیه از جمله کتاب های است که به فرشتگان می فهماند چرا به انسان سجده کند و از یک طرف در هر صحفه اش رابطه انسان را تنظیم می کند و از سویی دیگر قدرتی که بعد از اتصال به قدرت بزرگ خدا را گوشزد می کند.

این مدرس دانشگاه نکته سوم موجود در صیفه امام سجاد(ع) را رابطه انسان با انسان دانست و بیان کرد: صحیفه سجادیه به ما می آموزد چگونه به هم نگاه کنیم، در حوزه رحمت و مودت، عشق  وغیره  حتی در جزیی ترین روابط نیز وارد شده است.

رحیم پورازغدی اضافه کرد: صحیفه سجادیه در همه زمینه های سیاسی، اقتصادی، خانواده، فرهنگی و غیره در جاهایی که جهان به بن بست رسیده است حرف برای گفتن دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به حوزه حقوق چرداخت و عنوان کرد: مصادیق حقوق بشرعقل و وحی هستند و به گفته امام سجاد(ع) حق هر بشری رویده از حق خداست. امام سجاد(ع) در دعای سی و هشتم صحیفه از خدا بابت مستحباتی که انجام نداده است عذر خواهی می کند شما ببینید در این دعا از چه چیز های عذر خواهی می کنند.

عضو شورای انقلاب فرهنگی در این رابطه با اشاره به این متن دعاهای امام سجاد(ع) که’خدایا از تو عذر می خواهم از ظلمی که به مظلومی در حضور من شد و من اعتراضی نکردم یا می فرمایند از تو عذر می خواهم از خوبی هایی که به من شد و من نفهمیدم لطف تو بوده و عذر خواهی نکردم و یا اینکه برادر و خواهر یک عیبی داشت و من من به قدر کافی تلاش نکردم که آبروی آن را حفظ کنم’اشاره و افزود: امام  این دعاها را با خدا در میان می گذارد وسپس می گوید ‘سبگ زندگی مرا به گونه ای قرار بده که هرکس مشکلی داشت، مشکل او را بر مشکل خودم ترجیح دهم’.

وی ضمن تاکید مطالعه رساله حقوق امام سجاد(ع) اضافه کرد: در قسمت دیگری از صحیفه سجادیه، سید الساجدین(ع) می فرمایند خدایا بر محمد آلش درود فرست و بر کسانی که به آنچه ندیدن امان آوردند و در کنار پیامبر از زن، فرزند، خانواده و حتی زندگی خود در راه اسلام و پیامبراکرم(ص) و در برابر باطل گذشتند.

این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره گستردگی محتویات و پوشش مفاهیم علمی و عملی صحیفه سجادیه در سعادت و زندگی بشر، این کتاب را جامع ترین کتاب زمینی با ابعاد آسمانی دانست و افزود: همپوشانی مفاهیم این کتاب آنقدر توسعه یافته و پیشرفته است که هنوز علوم تجربی به برخی از تعابیر علمی آن دست نیافته است.

وی امام سجاد(ع) را بزرگترین معلم درس اخلاق و شریعت نامید و افزود: او با تعریف رابطه  انسان با خدا، چگونگی عذرخواهی از خدا، حرکت بسوی خدا، بسته نبودن راه رسیدن به خدا و حضور خداوند را در خلوت فقیر ترین مردم و در جمع شلوغترین ثروتمندان به رابطه انسان با معبود خود معنا و مفهوم بخشید.

این مدرس پژوهشگر حوزه دین با بیان اینکه سبک زندگی سه ضلع اخلاق، حقوق و بعد عقلی و تجربی تشکیل می دهد، گفت: امام سجاد(ع) بزرگترین معلم درس اخلاق و شریعت است که تمام این زوایا در صحفه سجادیه ایشان امروز نمایان است.

رحیم پور ازغدی با اشاره به عظمت آفرینش لایتناهی خداوند در آفرینش جهان هستی همچنین گفت: میلیاردها سیاره چون زمین در آسمان وجود دارد که تمام کهکشان ها و محیطی که ما آن را مشاهده می کنیم و نه درک، تنها یک آسمان از هفت آسمان الهی است که کوچکی بشر را در مقابل قدرت آفریدگار به نمایش می گذارد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: شناخت قدرت و عظمت کبریایی باری تعالی آنقدر وسیع و گسترده است که انسان با شناخت بیشتر ابعاد جهان هستی کوچکی و حقارت خود را بیش از پیش درک می کند.

رحیم پور ازغدی، سبک زندگی امام سجاد (ع) را سرشار از سادگی، خشوع و فروتنی دانست و بیان کرد: آن امام در مقابل مدعیان می ایستاد و در مقابل مظلومان تواضع می کرد و زندگی او سرشار از هستی شناسی، معرفت و آگاهی بود.

وی در پایان صحیفه سجادیه را مملو از مسائل اخلاقی، حقوقی ، فلسفی بر مبنای عقلانیت برشمرد که در سراسر این کتاب، به حقوق انسانها نسبت به خود، نسبت به دیگران و نسبت به خدا اشاره شده و در سایر ابعاد نیز گستردگی بحث جامع و کامل است.

همایش سبک زندگی امام سجاد(ع) با همکاری بسیج دانشجویی و نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان شب گذشته در سالن امام رضا(ع) دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس برگزار شد

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=11178

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.