امروزنشانه های جدی از اختلاف و تردید و افسردگی ناشی از جنگ عراق وافغانستان بر نمایندگان مردم آمریکا و اغلب سیاستمداران این کشور مشاهده می شود به گونه ای که ادعاهای روزهای اخیر رئیس جمهور آمریکا برای حمله به سوریه را با تردیدهای جالب توجهی مواجه کرده است خبرگزاری رویترز با اشاره به مراجعه اوباما ...
امروزنشانه های جدی از اختلاف و تردید و افسردگی ناشی از جنگ عراق وافغانستان بر نمایندگان مردم آمریکا و اغلب سیاستمداران این کشور مشاهده می شود به گونه ای که ادعاهای روزهای اخیر رئیس جمهور آمریکا برای حمله به سوریه را با تردیدهای جالب توجهی مواجه کرده است


خبرگزاری رویترز با اشاره به مراجعه اوباما به کنگره در تحلیلی نوشت:  اوباما قصد ندارد اعتراف کند اما رای گیری درباره مسئله سوریه ،مخاطرات زیادی را برای ریاست جمهوری وی به همراه خواهد داشت.
وقتی کنگره به درخواست دولت در جهت حمله نظامی به سوریه رای داد ، انگاه موقعیت رئیس جمهور در مرز قرارخواهد گرفت. به گونه ای که شکست احتمالی اوباما در این رای گیری مانع از حرکت وی در امور داخلی و خارجی خواهد شد مخصوصا اگر دموکراتها هم همکاری کنند.در یک برهه بحرانی این امر به وی صدمه خواهد رساند چرا که وی نه تنها با سوریه روبرو است بلکه موضوعات هسته ای ایران و کره شمالی، مسائل مالی، لایحه مهاجرت و مبارزه با نامزدی احتمالا دشوار رئیس جدید بانک فدرال ایالت متحده دور دیگری از رقابت های جدی وی با جمهوری خواهان در آینده نزدیک می باشد.
تعمق کنگره درباه صدور قطعنامه و مجوز حمله نظامی محدود دولت به سوریه ،میزان اعتبار سیاسی اوباما را آشکار می سازد. بحث درباره اوباما و هزینه ای که وی برای اتخاذ رای از جمهوریخواهان می پردازد.
هرچند اوباما روز چهارشنبه و طی یک کنفرانس خبری در استکهلم ؛یعنی پنج روز پس از اینکه وی اعلام کرد بدنبال مجوز کنگره برای حمله به سوریه خواهد بود؛ بیان کر د: ” اعتبار من روی مرز نیست و این اعتبار جامعه بین الملل و اعتبار کنگره و آمریکاست که روی خط قرار گرفته است”
در این حال رادکف،یکی از مقامات سابق دولت کلینتون اظهار می کند، رای “نه” در کنگره برای اوباما “فاجعه ” است.درک من از او مثل یک اردک لنگ است و به نظر می رسد که او ضعیف بوده و بعید بنظر میرسد که در مدت باقیمانده از دوره ریاست جمهوری خود بتواند کار بیشتری انجام دهد.
به نظر جورج ادواردز پژوهشگر دانشگاه تگزاس هم ،” رای نه همانند سیلی محکمی به رئیس جمهور است.به نظر می رسد رای  نه  دستان او را ببندد”. رای نه و مخصوصا مخالفت حزب دموکرات ضربه بیشتری بر وی واردمی کند.
اوباما در ماه اکتبر با یک چالش اساسی و سخت مواجه خواهد شد.در آن زمان او با مطالبه جمهوریخواهان برای کاهش هزینه ها که باعث افزایش حد استقراض دولت و سقف بدهی ها گردیده روبرو خواهد شد. او درگیر مبارزه دیگری هم خواهد بود، اینکه وی بخواهد لری سامرز را جایگزین بن برنانکی در بانک فدرال کند
رویترز در ادامه می نویسد: رای درباره سوریه به لحاظ داخلی “سرمایه سیاسی” رئیس جمهور را به خطر خواهد انداخت؛ نفوذی که رئیس جمهور با هر پیروزی به دست می آورد و با هر شکست از دست می دهد مخصوصا اگر وی شخصاً  در گیر مسئله شده باشد.
تاثیرنتیجه رای برموضوعات آینده
به نقل از یکی از مقامات آمریکایی در واقع، برای اوباما و تیم امنیت ملی وی، رای درمورد سوریه گویای  تمایل به کسب راه حل آشکارتر برای بحرانهای بعدی خواهد بود.بدین معنا که اگر مسئله هسته ای ایران به بن بست مواجه شود  و یا تحریکات کره شمالی شدت یابد ، آیا آنها می توانند روی کنگره حساب کنند.
انتقاد جمهوری خواهان همواره از اوباما این بوده که او رهبر ضعیفی است وحالا که دولت برای مبارزات مالی پاییز آماده میشود ؛ رای نه برای حمله به سوریه از طرف قانونگذاران دموکرات ، برشدت بحثها خواهد افزود.
درحالیکه دولت به دنبال جداکردن و تفکیک مسئله حمله به سوریه از شخص رئیس جمهور است ؛ تهدید اعتبار سیاسی وی بر اذهان بسیاری از دموکراتها سایه افکنده است.
رویترز در انتها با اشاره به دغدغه های جورج میلر یکی از  نمایندگان دموکرات کالیفرنیا بیان می کند: ” شما مطمئنا مسئله را می سنجید اما من از رئیس جمهور موفقیت و از اعضا می خواهم بسیار بسیار عمیق نگران دخالت ما در سوریه باشند.”
جدا از نوع تحلیل رویترز و دیگر رسانه های خارجی  درباره دلایل مراجعه اوباما به کنگره ، مروزنشانه‌های جدی از اختلاف و تردید و افسردگی ناشی از جنگ عراق وافغانستان بر نمایندگان مردم آمریکا و اغلب سیاستمداران این کشور مشاهده می شود به گونه ای که ادعاهای روزهای اخیر رئیس جمهور آمریکا برای حمله به سوریه را با تردیدهای جالب توجهی مواجه کرده است.
اکرم قطبی فر

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=7309

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.