شماری از کارشناسان امور سیاسی عراق با اشاره به راه حل پیشنهادی نخست وزیر عراق برای حل بحران سوریه آن را اقدامی شجاعانه دانستند که در زمانی ارائه شده که صدایی جز چکاچک سلاح به گوش نمی‌رسد.   به گزارش پیارم، تعدادی از کارشناسان امور سیاسی عراق طرح ابتکاری «نوری مالکی»، نخست وزیر عراق برای حل ...

شماری از کارشناسان امور سیاسی عراق با اشاره به راه حل پیشنهادی نخست وزیر عراق برای حل بحران سوریه آن را اقدامی شجاعانه دانستند که در زمانی ارائه شده که صدایی جز چکاچک سلاح به گوش نمی‌رسد.

خبرگزاری فارس: راه حل ابتکاری مالکی برای بحران سوریه، در چکاچک سلاح غرب، اقدامی شجاعانه است

 

به گزارش پیارم، تعدادی از کارشناسان امور سیاسی عراق طرح ابتکاری «نوری مالکی»، نخست وزیر عراق برای حل بحران سوریه را اقدامی شجاعانه دانستند که در شرایطی مطرح شده که سایه جنگ بر این کشور سنگینی کرده و جز چکاچک سلاح در آن به گوش نمی‌رسد.

به گفته آنان، از آنجا که راه حل مالکی مبتنی بر صلح است، آمریکا و متحدانش آن را  نمی‌پذیرند.

این درحالی است که مالکی در این اواخر در سخنانی تلویزیونی اظهار داشت: طرح پیشنهادی او شامل دعوت به آتش بس فوری و فراگیر در سراسر سوریه و توقف کمک تسلیحاتی و مالی به طرف‌های درگیر در سوریه و نیز خروج تمام عناصر مسلح خارجی از خاک این کشور است.

همچنین ابتکار او شامل حمایت از ادامه تحقیق بی‌طرفانه سازمان ملل در خصوص استفاده از سلاح شیمیایی به اضافه مخالفت با دخالت بیگانگان در مسائل سوریه و هرگونه اقدام نظامی علیه آن است.

در همین ارتباط «رائد السودانی»، نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی عراقی به خبرنگار فارسگفت: طرف‌های درگیر در سوریه تصمیم خود را برای شدت بخشیدن به تنش موجود در این کشور گرفته‌اند و با هیچ‌گونه پیشنهادی شبیه پیشنهاد مالکی، برخورد جدی نخواهند داشت.

وی در توضیح این مطلب افزود: منظور از طرف‌های درگیر در سوریه، فقط گروه‌های تروریستی نیستند، بلکه منظور گروه‌های بین المللی مانند آمریکا و اسرائیل هستند که تروریست‌ها به نمایندگی از آنان سوریه را به صحنه جنگ و ناامنی تبدیل کرده‌اند.

آمریکا به دنبال تسلط بر سازمان ملل و اتحادیه عرب است

السودانی اظهار داشت: ابتکار مالکی، گوش شنوایی پیدا نخواهد کرد، زیرا تصمیم آمریکا مبتنی بر ویرانی سوریه و البته تسلط بر سازمان ملل و اتحادیه عرب است.

وی طرح پیشنهادی مالکی را اقدامی شجاعانه برشمرد که در تاریخ ثبت خواهد شد، زیرا در زمانی مطرح شده است که صدایی جز بمب و چکاچک سلاح‌های غربی در سوریه به گوش نمی‌رسد و جایی برای پیشنهادات صلح طلبانه باقی نمانده است.

از سوی دیگر «واثق الهاشمی»، یکی دیگر از کارشناسان سیاسی عراق در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تصریح کرد: آمریکا با طرح ابتکاری مالکی تعامل نخواهد داشت، زیرا طرف‌هایی که بر تصمیم‌گیری مقامات واشنگتن تاثیرگذار هستند، با این پیشنهاد مخالفند.

وی ابتکار مالکی را در شرایط بحرانی کنونی که ایجاد اختلافات طایفه‌ای بین  شیعه و سنی بخشی از آن بوده و عواقب وخیمی خواهد داشت، بسیار مهم برشمرد.

عربستان، قطر و ترکیه با ابتکار مالکی مخالفت می‌کنند

الهاشمی تاکید کرد: راه حل پیشنهادی مالکی با مخالفت اسرائیل و کشورهایی مانند عربستان، ترکیه و قطر روبه رو خواهد شد، زیرا آن را با طرح خصمانه خود علیه سوریه در تعارض می‌بینند.

این کارشناس عراقی اظهار داشت: موضوع سوریه فراتر از کشمکش سیاسی و یا سرنگونی نظام حاکم در این کشور است، بلکه مشکل اصلی این است که آمریکا  بنابر محاسبات خود، قدرت‌های بزرگ مانند روسیه، چین و ایران را تهدیدی برای رژیم صهیونیستی می‌داند.

وی با اشاره به اینکه آمریکا و متحدان آن، تصمیم خود را برای حمله به سوریه گرفته‌اند، تصریح کرد: در این شرایط دیگر زمان ارائه راه حل‌های ابتکاری گذشته است.

الهاشمی در عین حال هشدار داد که اقدام نظامی علیه سوریه، واکنش‌های شدید و عواقب خطرناکی را به دنبال خواهد داشت.

این درحالی است که وزارت خارجه روسیه، آژانس بین المللی انرژی اتمی وابسته به سازمان ملل را به ارزیابی فوری خطرات حمله به سوریه فراخواند.

منبع فارس

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=7278

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.