پیامبر اکرم (ص) : « دوست داشتنی ترین شما نزد خداوند کم خوراکترین و سبک بدن ترین شماست » *یادبگیریم انتظاراتمان را با واقعیت تطبیق دهیم *محیط کار خود را دوستانه کنیم *یادبگیریم بجای انتقاد کردن چاره اندیشی کنیم *جسم سالم در گرو روان سالم است *اعتیاد تهدیدی جدی علیه امنیت روانی و اجتماعی خانواده ...
پیامبر اکرم (ص) :
« دوست داشتنی ترین شما نزد خداوند کم خوراکترین و سبک بدن ترین شماست »

*یادبگیریم انتظاراتمان را با واقعیت تطبیق دهیم

*محیط کار خود را دوستانه کنیم
*یادبگیریم بجای انتقاد کردن چاره اندیشی کنیم
*جسم سالم در گرو روان سالم است
*اعتیاد تهدیدی جدی علیه امنیت روانی و اجتماعی خانواده ها می باشد
*یادبگریم در برخوزد باافراد شخصیت آنها را مدنظر قرار دهیم.
*آینده ای مطمئن با سرمایه گذاری در سلامت
نکات کلیدی در خصوص هرم غذایی :
* از نان و غلات کامل بخصوص نانهای حاوی سبوس ( سنگک و بربری ) استفاده نمائید باتوجه به الگوی مصرف مازندران مصرف بیش از ۲ کفگیر برنج روزانه توصیه نمی شود .
* برای کامل کردن پروتئین گروه نان و غلات بهتر است آنها را بصورت مخلوط با حبوبات مصرف کنید ( مثلاً عدس پلو ، عدسی با نان ، باقلاپلو … )
* در خصوص مصرف میوه ها ترجیحاً میوه هایی را که پوست آنها خوردنی است انتخاب کنید .
* از سبزیهای تازه به صورت خام و سالاد بدون سس در وعده های غذایی استفاده نمائید .
* از شیر و لبنیات کم چربی استفاده کنید و در صورت عدم تحمل شیر می توانید از دیگر فرآورده های لبنی مانند ماست و پنیر و یا مکملهای کلسیم استفاده کنید استفاده از نور آفتاب جهت دریافت ویتامین D و جذب کلسیم مصرفی تأکید می گردد .
* بهتر است از گوشت قرمز کمتر استفاده نمود و مصرف گوشت سفید بالاخص ماهی را در اولویت قرار دهید .
* مواد غذایی سرشار از امگا ۳ باتوجه به ضرورت شامل دانه ها ، مغزها و ماهیها را در برنامه غذایی خود بگنجانید .
* حبوبات را هفته ای ۳ تا ۴ بار در برنامه غذایی خود قرار دهید .
* از انواع مغزها ( گردو ، بادام ، فندق و … ) بعنوان میان وعده بصورت متعادل مصرف نمائید .
* از مصرف غذاهای سرخ کرده پرهیز نموده و باتوجه به ضرورت از روغن های گیاهی مایع استفاده کنید .
* مصرف آب را به میزان فراوان ( حداقل ۶ تا ۸ لیوان ) در طی شبانه روز فراموش نکنید و قبل از تشنگی آب بنوشید .
* فعالیت بدنی و ورزشی منظم روزانه را از ضروریات زندگی بدانید چرا که تغذیه صحیح بدون ورزش به تنهایی تأمین کننده سلامتی نمی باشد . لذا روزانه نیم ساعت راهپیمایی توصیه می شود .
* چاقی بیماری است . مراقب وزن خود باشید ، تناسب اندام خود را حفظ نمائید و همیشه به دنبال وزن ایده آل باشید .
پیش بینی کننده های طول عمر
عوامل دخیل در طول عمر که تماماً یا بعضاً تحت کنترل شخص هستند:
۱- تغذیه : غذای بسیاز زیاد یا خیلی کم عمر را کاهش می دهد، درکشورهای غربی بسیاری از مردم اگر کمتربخورند(خصوصاً غذاهای بسیار چاق کننده) عمرطولانی تری خواهند داشت.
۲-ورزش: افرادی که فعالترند و بیشتر ورزش می کنند احتمالاً بیشتر عمر می کنند.
۳- سیگار: پیوند بین کشیدن سیگار و مرگ و میر کاملاً ثابت شده است .
۴- بازنشستگی و کار: افرادبازنشسته نسبت به افراد همسن و سال خود که سودمندانه به کارمشغولند میزان مرگ ومیر بیشتری دارند.
۵-وضعیت تأهل: افراد مسن متاهل میزان مرگ و میر کمتری نسبت به افراد مسن ازدواج نکرده دارند.
۶- فعالیت اجتماعی: فعالیت اجتماعی (بعنوان مثال تعلق داشتن به باشگاهها و نهادهای مذهبی بطور متوسط یا طول عمر بیشتر همبسته است.
عوامل کمتر تغییر پذیر در مورد طول عمر
۱-     وراثت: رابطه مثبتی بین طول عمر والدین و فرزندانشان وجود دارد.
۲-     جنس: زنان بیشتر ازمردان عمر می کنند.
۳- نژاد: تا سن ۷۵ سالگی میزان مرگ ومیر سیاهپوستان بیشتر از سفید پوستان و بعد از ۷۵ سالگی،مرگ و میر سیاهپوستان کمی کمتر است.
۴-     هوش: هوش بیشتر یا کنش روانی بهتر با طول عمر بیشتر رابطه دارد.
۵-     وضعیت اقتصادی-اجتماعی: سطوح تحصیلات و درآمد پیش بینی کننده های قوی طول عمر هستند.
مطالبی در مورد سردرد :
کمتر کسی را می شود پیدا کرد که حتی یکبار مبتلا به سردرد نشده باشد. سردرد شایعترین شکایت بدنی مردم است طبق تحقیقات صورت گرفته سالانه حدود ۸۰ درصد آمریکائیها حداقل یکبار دچار سردرد می شود و ۱۰ الی ۲۰ درصد با سردرد بعنوان شکایت اولیه خود به پزشک مراجعه می کنند،سردردها دلیل عمده غیبت از کار یااجتناب از دیگر فعالیتهای شخصی و اجتمالعی نامطلوب نیز بشمار می آید. اکثر سردردها با بیماری عضوی مهمی همراه نیستند.
سردر سه جزدارد:
۱-تغیرات فیزیولوژی(معمولاً انقباضات ماهیچه ای یا اتساع رگهای خونی)
۲-تجربه ذهنی درد(درد کشیدن-پریشانی-خستگی و …
۳- رفتار برانگیخته ناشی از درد (بعنوان مثال قرص خوردن-دوری گزیدن از خانواده –فعالیتهای اجتماعی و غیبت از کار)
چند عامل روانشناختی بر درجه همبستگی بین این سه جزء کارآمدی درمان تاثیر دارد ،تفاوتهای وسیعی در حساسیت افراد نسبت به تغییرات فیزیولوژیکی که شروع سردرد را علامت می دهند وجود دارد. تجربه درد همیشه با میزان واقعی تنش عضلانی همخوانی کامل دارد.
سردردهای تنشی: که احتمالاً شایعترین مشکل سردر بشمار می آیند باتغییراتی در ماهیچه های اسکلتی مشخص می گردند،شخص احساس درد،گرفتگی و احساس فشار می کند، اگر فرق سر با دست فشار داده شودممکن است احساس سوزش به شخص دست دهد. این نوع سردرد ها بطور تدریجی بروز کرده و ممکن است ساعتها یاهفته ها به طول انجامد علت دقیق سردردهای تنشی روشن نیست اما بنظر می رسد اغلب در پاسخ به فشار روانی واقع می شوند،حالات اضطرابی مزمن ممتد در افراد مبتلا به سردرد رایج است و داروهای ضد اضطراب در فراهم آوردن رهایی از اضطراب مفید هستند.
سردردهای میگرنی:سردردهایی هستند که در یک طرف یا در جلوی سر تمرکز می یابند این سردردها شدیدند،معمولاً عود کننده و غالباًبا گستره ای از علائم جسمی همراه هستند این درد نبض زننده و مرتعش کننده ممکن است ساعتها طول بکشد،تهوع و استفراغ در آن شایع است،در بعضی موارد اتساع سرخرگ جمجمه ای مرئی و حساس است،علت اتساع ناشناخته است و معمولاً آسیب پایداری وجود ندارد،به نظر می رسد سرخرگهای جمجمه ای افراد دچار میگرن حساس تر از افراد دیگر باشد.بر خلاف سردردهای تنشی،قبل از وقوع میگرن معمولاً آشفتگی حسی،حرکتی یا خلقی مرسوم به اورا ۱ پیش می آیدممکن است صدای زنگ در گوش-سوزش-کرختی یا ضعف در اندام –حساسیت شدید به نور-تاری دید،تحریف ادراک عمق-تهوع یا تغییرات هیجانی غیر قابل بیان وجود داشته باشد سرخرگها منقبض گشته،انگاه متسع می شوند. بسیاری از افراد مبتلا به میگرن تاریخچه خانوادگی از این سردردها دارند اما معلوم نیست که این امر به وراثت اشاره دارد یا تجارب مشترک حملات میگرن ممکن است با تغییرات تنش زای زندگی مثل بلوغ،رفتن به دانشگاه یا شروع شغل آغاز شود. اغلب حملات میگرن هر کسی بواسطه انواع خاصی از حوادث،خلقها و تجارب واقع می شوند. اصولاً افراد مبتلا به میگرن بعنوان افرادی کمال گرا و پرانگیزش هستند.
سبب های میگرن: ۱- اضطراب،فشار روانی و نگرانی۲- قاعدگی۳-قرص ضد حاملگی۴-درخشندگی چشم –نورهای شدید۵-تلاش جسمانی۶-فقدان خواب یا پرخوابی۷-غذاهای خاص و نوشیدنی های الکلی۸-هوا یا تغییرات دما۹-بوهای زننده۱۰-قرار گرفتن در بلندیها
درمان سردردهای میگرنی:سردردهای میگرنی اغلب بطور مثبت به داروهایی که موجب انقباض رگهای جمجمه ای می شوند جواب می دهد رفتار درمانی و از آن جمله آرامش آموزی-حساسیت زدایی و آموزش جرأت ورزی از دیگر تکنیکهای درمانی است.
« تغذیه دوران بارداری »
زنان باردار باید یک رژیم غذایی متنوع و پرکالری داشته باشند و غذا را به دفعات بیشتر و در حجم کمتر مصرف نمایند . میزان کالری مورد نیاز یک زن با وزن متوسط در حالت عادی ۲۳۰۰ کیلو کالری در روز است که در طی حاملگی ۳۰۰ کیلوکالری و در طی شیرده۵۰۰ کیلو کالری در روز به آن اضافه می شود .میزان پروتئین مورد نیاز در این دوران روزانه حدود ۸۰ گرم است . شروع مصرف آهن از نیمه دوم حاملگی ( ماه چهارم به بعد ) می باشد که آهن روزانه مورد نیاز در زنان حامله mg 30 و در زنان شیرده mg 15 می باشد که می تواند بصورت یک کپسول هماتینیک یا یک قرص فروس سولفات استفاده شود در مواردی که زن باردار درشت هیکل باشد ، در اواخر حاملگی ، دوقلویی ، مصرف نامنظم آهن و افت هموگلوبین مصرف آهن روزانه باید mg 100 – ۶۰ باشد و در صورتی که فرد ، کم خونی واضح ناشی از فقر آهن داشته باشد نیاز روزانه به آهن به mg 200 می رسد .نیاز روزانه مادر باردار به کلسیم mg 1200 است که با مصرف نیم تا یک لیتر شیر در روز برطرف می شود و در مواردی که نقص لوله عصبی در حاملگی های قبلی ، دیابت وابسته به انسولین و تشنج هایی که با والپروئیک اسید و کاربامازپین درمان می شوند وجود داشته باشد ، زن حامله به mg 4 اسیدفولیک در روز هم احتیاج دارد که از یک تا سه ماه قبل از حاملگی تا انتهای ماه سوم مصرف می شود
تالاسمی
تالاسمی یک بیماری ژنیتکی است که یکی از دلایل آنمی ( کم خونی ) می باشد و به ۲ نوع آلفا و بتا تقسیم می شود که هر کدام از آنها به زیر گروههایی تقسیم می شوند . در تالاسمی سه نوع مینور ( خفیف ) اینترمدیا ( متوسط ) و ماژور ( شدید ) وجود دارد تشخیص بتا تالاسمی ماژور در دوران کودکی به آسانی و براساس وجود آنمی شدید همراه با علائم خونسازی غیر مؤثر مانند بزرگی کبد ، طحال و کوچک و کمرنگ شدن گلبولهای قرمز می باشد . بسیاری از بیماران نیاز به انتقال خون زیاد و طولانی مدت دارند . کنترل مداوم و دقیق از نظر عفونت ، زخم های ساق پا ، بزرگی بیش از حد کبد و طحال ، سنگ های کیسه صفرا و بیماری احتقانی قلب ضروری است . بکارگیری منابع انرژی جهت خونسازی به خستگی مفرط ، مستعد شدن به عفونت و اختلال عملکرد غدد و در اکثر موارد شدید به مرگ در دهه اول زندگی می انجامد . آنمی این بیماران که نوعی مشکل ارثی است و در اثر همولیز ( تخریب خون ) اتفاق می افتد منجر به رشد و فعالیت شدید مغز استخوان ( برای جبران کم خونی ایجاد شده ) می شود و در کودکان بعلت رشد مغز استخوان در استخوان گونه و برآمده شدن پیشانی فرم خاصی در چهره ایجاد می شود . شکستگی های پاتولوژیک ( حالاتی که با ضربه های بسیار کمتر از معمول باعث شکستگی می شوند ) در استخوانهای دراز و مهره ها در این افراد شایع است . در کودکان اختلال رشد نیز اتفاق می افتد در این بیماران ارزیابی زود هنگام و بموقع از نظر تحمل گلوکز ( احتمال ابتلا به دیابت ) ، اختلال عملکرد تیروئید و تأخیر در شروع بلوغ یا صفات ثانویه جنسی نیز باید انجام شود ، اکثر این بیماران در اثر افزایش بار آهن دچار نقائص غددی می شوند . مبتلایان به بتا تالاسمی اینترمدیا ( که نوع متوسط تالاسمی به حساب می آید ) نشانه های متعادل تری نسبت به تالاسمی ماژور دارند . این بیماران برخلاف مبتلایان به بتا تالاسمی ماژور می توانند بدون انتقال خون زنده بمانند اما در مواقع خاص مانند عفونت ، شروع بلوغ و بزرگی و فعالیت بیش از حد طحال احتیاج به انتقال خون خواهند داشت . بتا تالاسمی مینور معمولاً بصورت آنمی جزئی و خفیف که موجب کوچک و کمرنگ شدن گلبولهای قرمز می شود تظاهر می یابد که مشاوره ژنتیک و آموزش در این بیماران ضروری است . این بیماران باید مطلع شوند که تصویر خونی آنها شبیه آنمی فقر آهن است و ممکن است اشتباه تشخیص داده شود . این بیماران باید از مصرف روتین آهن اجتناب کنند ولی در عین حال بدانند که آنها نیز ممکن است مانند سایرین مبتلا به آنمی فقر آهن در زمان حاملگی یا در خونریزی مزمن شوند که در این مواقع نیاز به مصرف آهن مکمل دارند . مبتلایان به تالاسمی آلفا ممکن است در حد کوچک و کمرنگ شدن گلبولهای قرمز آنمی داشته باشند که این بیماران فقط نیاز به مشاوره ژنتیک دارند . البته در بیماری هموگلوبین H که یکی از سندرم های آلفا تالاسمی است ، تالاسمی اینترمدیایی دارند که با آنمی همولتیک نسبتاً شدید اما خونسازی غیرمؤثر خفیف تر مشخص می شوند . در موارد شدید ، افزایش بار آهن در این بیماران می تواند منجر به مرگ شود . هیدروپس فتالین نوع دیگری از تالاسمی آلفاست که هیچ زنجیره هموگلوبین آلفا در آن ساخته نمی شود که در دوران جنینی باعث کاهش اکسیژن رسانی و مرگ می شود . ( بیماری هموگلوبین H و هیدروپس فتالیس بسیار نادر هستند ) امروزه تشخیص سندرم های تالاسمی بااستفاده از DNÂ و بر پایه PÇR ( بررسی ژنها ) در دوران قبل از تولد امکان پذیر است .  DNÂ جنین از طریق آمنیوسنتز ( کشیدن مایع آمنیوتیک ) یا نمونه برداری از پرزهای جفتی بدست می آید که از این طریق امکان تشخیص،  ۹۰ تا ۹۵ درصد امکان پذیر است .در موارد تالاسمی ماژور انتقال خون به مدت طولانی باعث بهبود اکسیژن رسانی به بافتها می شود اما عوارض جانبی غیرقابل اجتناب بویژه افزایش بار آهن ممکن است به مرگ زود هنگام بیانجامد . به هرحال مبتلایان به بتا تالاسمی ماژور جهت بقا نیاز به انتقال خون دارند . تنها درمان علاج بخش این بیماری پیوند مغز استخوان در دوران کودکی است در موارد تالاسمی مینور مشاوره قبل از ازدواج ضروری می باشد چون ازدواج دو فرد مینور با یکدیگر با احتمال ۲۵ درصد می تواند فرزند تالاسمی ماژور بوجود بیاورد و باتوجه به این اصل مهم که « پیشگیری مقدم بر درمان است » مشاوره های قبل از ازدواج در این خصوص برای افراد ضروری است .
MS
یک بیماری است که موجب التهاب و تخریب پوشش سلولهای عصبی در سیستم اعصاب مرکزی می شود .
این بیماری در زنان ۲ برابر مردان و سن شروع آن اغلب بین ۲۰ تا ۴۰ سالگی می باشد که البته در مردان سن شروع کمی بالاتر است
علائم MS که استعداد ژنتیکی هم در ابتلا به آن مؤثر است شامل ضعف اندامها ، گرفتگی عضلات ، التهاب عصب بینایی به صورت کاهش و تاری دید یا کاهش تمایز رنگها ، پدیدار شدن علائم حسی از قبیل سوزن سوزن شدن ، خراشیدگی یا سوزش دردناک ، کرختی یا عدم تعادل ، اختلال عملکرد مثانه و روده ، افسردگی ، خستگی ، ضعف عضلات صورت ، سرگیجه و اختلالات شناختی و عملکرد جنسی با بیش از ۲۴ ساعت تدوام برای بیمار باشد .
شروع MS به صورت ناگهانی یا تدریجی با علائم شدید یا بسیار بی اهمیت ( به گونه ای که بیمار به دنبال درمان نباشد) می تواند بروز کند .
این بیماری با ایجاد محیط آرام ، دوری از گرما و کار سنگین و مصرف داروهای تجویزی پزشک متخصص مغز و اعصاب نسبتاً قابل کنترل می باشد .

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=7207

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.