چند هفته پس از افشای کنترل و نگهداری برنامه‌ریزی‌شده اطلاعات مربوط به ارتباطات شهروندان امریکایی توسط آژانس امنیت ملی این کشور، اکنون گاردین خبر داده که همین کار توسط نهادهای امنیتی انگلیس هم صورت می‌گیرد. افشاگری روزنامه انگلیسی گاردین (Guardian) برملا کرد که در انگلیس نیز همانند امریکا، فعالیت شهروندان در دنیای مجازی زیر کنترل ...
چند هفته پس از افشای کنترل و نگهداری برنامه‌ریزی‌شده اطلاعات مربوط به ارتباطات شهروندان امریکایی توسط آژانس امنیت ملی این کشور، اکنون گاردین خبر داده که همین کار توسط نهادهای امنیتی انگلیس هم صورت می‌گیرد.

افشاگری روزنامه انگلیسی گاردین (Guardian) برملا کرد که در انگلیس نیز همانند امریکا، فعالیت شهروندان در دنیای مجازی زیر کنترل نهادهای اطلاعاتی قرار دارد. این روزنامه فاش کرده است که نهادهای امنیتی انگلیس ترافیک اینترنت را کنترل و حجم عظیمی از داده‌ها را ضبط و نگهداری می‌کنند.

 

 

به گزارش رسانه آلمانی دویچه وله (DeutscheWelle)، چند هفته پس از افشای کنترل و نگهداری برنامه‌ریزی‌شده اطلاعات مربوط به ارتباطات شهروندان امریکایی توسط آژانس امنیت ملی این کشور (NSA) اکنون گاردین خبر داده که همین کار توسط نهادهای امنیتی انگلیس هم صورت می‌گیرد و آن ها این داده‌ها را در اختیار همکاران امریکایی خود نیز قرار می‌دهند.

 

 

بر پایه این گزارش، نهادهای اطلاعاتی انگلیس به‌صورت مخفیانه ترافیک اینترنت را در سراسر جهان در گره‌گاه‌های اصلی آن شنود می‌کنند. مواردی که مورد تجسس قرار دارند، اطلاعات مربوط به ایمیل‌ها، مکالمات تلفنی و نیز موضوعاتی هستند که در شبکه فیس بوک توسط اعضای آن منتشر می‌شود.

اطلاعات شخصی حساس جمع‌آوری‌شده و در “مرکز ارتباطات دولتی” در انگلیس تجزیه و تحلیل می‌شوند. این اطلاعات همچنین در اختیار نهادهای امنیتی امریکا قرار می‌گیرند.

 

البته دولت انگلیس وجود چنین پروژه ای را به شدت تکذیب کرده است.

 

مرکز ارتباطات دولتی انگلیس

به گزارش دویچه وله، بر اساس اسنادی که در اختیار گاردین قرار دارد، سیستم کنترل اینترنت در بریتانیا از دو بخش تشکیل شده است: بخش نخست مدیریت اینترنت که در واقع به معنای تسلط بر اینترنت است. بخش دیگر بهره‌برداری از اینترنت است. همین فرمول‌بندی روزنامه گاردین، به تنهایی ابعاد فعالیت نهادهای اطلاعاتی انگلیس بر روی اینترنت را نشان می‌دهد.

 

گاردین در گزارش خود نوشته است: «از ۱۸ ماه پیش تا کنون عملیاتی تحت عنوان “تمپورا/Tempora” در انگلیس جریان دارد. در این عملیات که توسط مرکز ارتباطات دولتی صورت می‌گیرد، ترافیک اینترنت در سراسر جهان از طریق کابل‌های فیبرنوری کنترل و مورد تجسس قرار گرفته و برای مدت ۳۰ روز ضبط و نگهداری می‌شود. شرکت‌هایی که به نحوی با این عملیات مرتبط هستند باید در این باره سکوت اختیار کنند. در مواردی حتی آن ها به اجبار تن به همکاری می‌دهند.»

 

این روزنامه انگلیسی ادامه می دهد: «عملیات تمپورا برای نخستین بار در سال ۲۰۰۸ آزمایش شد. دو سال بعد، در سال ۲۰۱۰، مرکز ارتباطات دولتی انگلیس دارای بزرگترین امکان دسترسی به اینترنت و کنترل آن در مقیاس جهان شد، که حتی بزرگتر از دیگر اعضای اتحادیه‌ موسوم به “پنج چشم” است. انگلیس، امریکا، کانادا، استرالیا و نیوزیلند اعضای “اتحادیه استراق سمع” موسوم به پنج چشم هستند. در بین این پنج کشور، انگلیس از نظر امکانات جاسوسی و اطلاعاتی، یک ابرقدرت به شمار می‌رود.»

 

منبع یادشده اضافه می کند: «از ماه مه سال ۲۰۱۲، سیصد تحلیلگر مرکز ارتباطات دولتی انگلیس به همراه ۲۵۰ کارمند آژانس امنیت ملی امریکا در عملیات تمپورا مشغول به فعالیت بوده و در حال غربال‌ کردن انبوه اطلاعات هستند. بیش از ۲۰۰ کابل ارتباطی از انگلیس به سوی امریکا، کانادا و غرب اروپا مورد شنود و تجسس قرار می‌گیرد. مبادله داده‌ها میان ۴۶ کانال ارتباطی می‌تواند به‌طور همزمان زیر کنترل و تجسس قرار ‌گیرد. علاوه بر این، روزانه ۶۰۰ میلیون تماس تلفنی می‌‌تواند شنود شود.»

 

منابع امنیتی انگلیس در گفتگو با گاردین مدعی شده اند: «جمع‌آوری اطلاعات توسط نهادهای اطلاعاتی در چارچوب یک سری مقررات امنیتی و به صورت قانونی انجام می‌شود و این برنامه کنترل داده‌ها، به پیشرفت جدی در تشخیص و پیشگیری از جرم و جنایت منجر شده است.»

 

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=5144

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.