تهران – اولین انتخابات تاریخ عراق از سال ۲۰۰۳ ، زمان اشغال این کشور توسط ارتش های آمریکا و متحدانش که عراقی ها بدون حضور اشغالگران و در فضایی آزاد برگزار می کنند، امروز شنبه برگزار شد. براساس گزارش ها حدود ۱۴ میلیون حایز شرایط شرکت در انتخابات شوراهای استانی و محلی، از صبح شنبه ...

تهران – اولین انتخابات تاریخ عراق از سال ۲۰۰۳ ، زمان اشغال این کشور توسط ارتش های آمریکا و متحدانش که عراقی ها بدون حضور اشغالگران و در فضایی آزاد برگزار می کنند، امروز شنبه برگزار شد.

براساس گزارش ها حدود ۱۴ میلیون حایز شرایط شرکت در انتخابات شوراهای استانی و محلی، از صبح شنبه پای صندوق های رای رفتند تا تکلیف ۴۴۷ کرسی در استان های مختلف این کشور را مشخص کنند.

دراین انتخابات ۸۳۰۲ نامزد از جریان های مختلف سیاسی این کشور وارد رقابت ها شدند که سهم زنان ۲۲۰۵ تن است.

قانون اساسی عراق اختیارات گسترده ای را برای شوراهای استانداری در نظر گرفته است و از همین رو انتخابات محلی در عراق از اهمیت فوق العاده ای برای احزاب و گروههای سیاسی و نیز شهروندان این کشور برخوردار است، تا جایی که برای اطمینان از حسن انجام آن گروههایی از ناظران بین المللی، بر آن نظارت می کنند. همچنین بیش از ۲ هزار خبرنگار محلی و نزدیک به ۲۰۰ خبرنگار از شبکه های بین المللی این انتخابات را پوشش داده اند.

این ناظران بین المللی نماینده سازمان های بین المللی وابسته به سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و کشورهای مختلف هستند که می بایست برگزاری سالم و بدون حرف و حدیث آن را تایید کنند و البته در ساعات پایانی انتخابات گزارش های مثبتی هم ارائه کردند.

مارتین کوپلر نماینده سازمان ملل متحد در عراق، به خبرنگاران گفت که روند رأی گیری در انتخابات شوراهای استانی در این کشور بدون مشکل، روند طبیعی خود را طی کرده است. ناظران بین اللملی حاضر در حوزه های رای گیری، اغلب از روند انتخابات روز شنبه ابراز رضایت کردند.

البته انتخابات روز شنبه در ۱۲ استان از ۱۸ استان عراق برگزار می شود، چرا که سه استان کردنشین زیر نظر دولت اقلیم منطقه کردستان عراق ، شامل استان های سلیمانیه، اربیل و دهوک انتخابات جداگانه برگزار می کنند و برگزاری انتخابات در استان کرکوک ، منطقه مورد مناقشه کردها و دولت مرکزی و نیز دو استان سنی نشین الانبار و نینوا (موصل) به دلایل امنیتی به آینده موکول شده است.

برای تامین انتخابات شوراهای محلی، دولت عراق هزاران تن از نیروهای نظامی و امنیتی خود را بسیج کرد و این درحالی بود که خیلی ها از روزی پر حادثه و همراه با خونریزی در عراق یاد می کردند

با این حال گزارش ها حاکی است که تمامی عملیات تروریستی صورت گرفته در نزدیکی حوزه های رای گیری کمتر از ۱۰ مجروح برجای گذاشته است.

فرود دو گلوله خمپاره در مدرسه ای در لطیفیه در جنوب بغداد که محل اخذ رای بود، یکی از تحرکات مهاجمان بود . در این حمله خمپاره ای سه تن از شهروندان عراقی که آمده بودند، رای خود را به صندوق ها بیاندازند، همراه یک مامور پلیس زخمی شدند.

براساس اعلام منابع امنیتی چند بمب نیز در شهرهای شمالی، از جمله ، تکریت و سامرا منفجر شد و شش گلوله خمپاره به شهری در نزدیکی شهر حله در جنوب بغداد اصابت کرد که تلفاتی نداشت و تا تنظیم گزارش نیز مورد جدی گزارش نشد.

این انتخابات برای عراقی ها، از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است ؛ اول اینکه در شرایطی برگزار می شود که منطقه خاورمیانه دستخوش تحولات عمیقی است که می تواند دامنه بحران های موجود از جمله در سوریه را به داخل این کشور نیز بکشاند.

از دید کارشناسان ، اختلافات گروههای سیاسی در ماههای اخیر نیز این کشور را به سمت بن بست سیاسی هدایت می کرد. همچنین نابردباری ها، احساس تبعیض های قومی و منطقه ای و تحرکات بازیگران خارجی در عرصه سیاسی عراق ، آینده سیاسی این کشور را با علامت های سوال زیادی روبه رو کرده بود.

برخی گروهها و احزاب و حتی شخصیت های سیاسی شاخص نیز در ایجاد گره های سخت در روند سیاسی کشور نقش موثری داشتند و یا در برابر مشکلات موجود منفعلانه برخورد کردند.

در چنین شرایطی صحنه انتخابات در عراق می تواند برخی تنش های موجود در این کشور را از خیابان ها به داخل حوزه های رای گیری منتقل کرده و قلم و کاغذ رای را به بهترین ابزار برای دستیابی به اهداف از طریق مبادی دمکراتیک تبدیل کند.

علاوه بر این عراقی ها که طعم آزادی و دمکراسی را به اجبار با اشغال کشورشان چشیده اند و هنوز بیش از یک دهه از تنفس در فضایی عاری از دیکتاتوری برایشان نگذشته است، هنوز برای رسیدن به یک جامعه دمکراتیک راه طولانی در پیش داشته و نیازمند تمرین های بیشتری هستند که این انتخابات را می توان در همین چارچوب ارزیابی کرد.

حالا در این انتخابات ۲۶۰ حزب و گروه در قالب جریان های سیاسی قالب، از جمله ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی ، ائتلاف شهروند به ریاست عمار حکیم و ائتلاف موحدون به ریاست اسامه نجیفی رییس پارلمان شرکت دارند.

این انتخابات اگرچه بصورت فوری، تغییری جدی در ترکیب دولت ایجاد نخواهد کرد، اما نوعی وزن کشی جریان های سیاسی تلقی خواهد شد که می تواند گمانه زنی ها در باره دولت آینده عراق در انتخابات پارلمانی ۲۰۱۴ را آسان تر کند.

اگرچه برخی محافل ضد دولتی در داخل و خارج عراق پیش بینی روزی ناآرام را برای شنبه انتخاباتی در عراق کرده بودند، اما تا پایان روز شنبه گزارش ها نشان از کمترین تنش ها را داشت.

انتخابات قبلی شوراهای استانی عراق در ژانویه ۲۰۰۹ برگزار شد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=3654

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.