پیارم- شهرستان حاجی‌آباد درشمال استان هرمزگان قراردارد و بلندی آن از سطح دریا هزارمتراست. به گزارش پیارم، این شهرستان از سوی شمال و خاور به استان کرمان، از باختر به استان فارس و از جنوب به بخش فین شهرستان بندر عباس محدود می‌شود. شهرستان حاجی آباد، ناحیه‌ای است که درمیان کوه های آن، دشت های ...

پیارم- شهرستان حاجی‌آباد درشمال استان هرمزگان قراردارد و بلندی آن از سطح دریا هزارمتراست.

به گزارش پیارم، این شهرستان از سوی شمال و خاور به استان کرمان، از باختر به استان فارس و از جنوب به بخش فین شهرستان بندر عباس محدود می‌شود. شهرستان حاجی آباد، ناحیه‌ای است که درمیان کوه های آن، دشت های پهناور و حاصل خیز قرار گرفته اند. این شهرستان به دو بخش خاوری و باختری بخش می شود، که هر کدام از این بخش ها از نظر جنس خاک، پهنه، آب، کشت‌و آب و هوا، دارای ویژگی‌هایی است. آب و هوای بخش خاوری، در زمستان معتدل و تابستان آن گرم و خشک بوده،آب این بخش به گونه چشمه سارهای کوهستانی بوده و بیش تر روستاها در پیرامون همین چشمه سارها بنا شده‌اند. بخش خاوری شامل ناحیه فارغان است، که پیرامون آن پاره ای زمین های داخلی را دنباله رشته کوه زاگرس در بر گرفته و دارای ستیغ های بلند و دره های ژرف می باشد. ناحیه فارغان و احمدی با توجه به کوهستانی بودن و دگرگونی آب و هوا، دارای پوشش گیاهی از گونه های درختان جنگلی سردسیری و گرمسیری می باشند. از دشت پهناور بخش خاوری می توان به دشت آشکارا اشاره کرد که گونه های فرآورده های کشاورزی در آن کشت می‌شود. بخش باختری کم آب بوده و رود خانه ها، به دلیل گذشتن از شوره زارها و گنبد های نمکی دارای آب شور می باشند که از نظر کشاورزی غیر قابل استفاده اند. دشت پهناور گله به دلیل شوری گله گاه و پهناوری شوره زارها، جز در کناره شمال و نقاطی از کناره جنوبی، در دیگر نواحی قابل استفاده برای کشاورزی نمی باشد. از این رو بیش تر مردم این دیار، در بخش خاوری آن به سر می برند و بخش باختری جمعیت اندکی دارد. کار مردم بخش باختری، کشاورزی است که با شمار کمی دام به کار خود ادامه می دهند.

قالی بافی از جمله صنایع دستی رایج و مهم این منطقه است . این صنعت به ویژه در بین عشایر اسکان یافته رونق زیادی دارد. عشایر اسکان یافته افشاری و ایینی به تولید و تهیه انواع قالی، قالیچه، رویه پشتی و چنته اشتغال دارند. اندازه فرش های منطقه در ابعاد ۲×۳ متر است. درشهرستان حاجی آباد و پیرامون آن، کشاورزی و باغ داری رواج داشته و سیستم کشاورزی کارآمدی، متناسب‌با توانایی‌های مالی کشاورزی ناحیه‌پیدا شده است. فرآورده‌های مهم این بخش خرما، مرکبات (لیمو شیرین و نارنگی)، صیفی، غلات و حبوبات می‌شود. پرورش درخت خرما و مرکبات اهمیت بسیاری دارد، به طوری که در فارغان و هماگ لیموشیرین و نارنگی کم نظیری به دست می آید. پرورش این محصولات به ویژه در بخش احمدی از کارهای پر سود روستاییان این دیار به شمار می رود. دام‌داران این بخش کوچ نشین بوده و به دلیل نبودن مراتع مرغوب و استفاده بیش از اندازه از آن‌ها در این بخش، دام پروری رونق چندانی ندارد. آب سرد برغنی معروف به آب«ریشو»، آب معدنی پیرامون روستای معدونیه و چشمه سبز پوشان از جمله دیدنی ۰های این شهرستان به شمار می‌آیند.                                                                   

جمعیت شهرستان حاجی‌آباد طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ ، برابر با ۶۴٬۸۹۷ نفر بوده‌ است [۱].

شناسنامه اقلیمی حاجی آباد                                                                                          
نام/مشخصات و پارامترهای جوی

حاجی آباد

طول جغرافیایی

۵۵۵۵

عرض جغرافیایی

۲۸۱۹

ارتفاع (متر)

۹۳۱٫۸

نوع ایستگاه

تحقیقات کشاورزی

سال تاسیس

۱۳۴۵

طول دوره اماری

۳۷

میانگین حداقل دما(سانتیگراد c ْ )

۱۵٫۵

میانگین حداکثر دما (سانتیگراد)

۳۱٫۶

اختلاف ماکزیمم مینیمم دما

۱۶

میانگین دمای سالانه

۲۳٫۶

انحراف معیار دما %

۱٫۵۶

حداقل مطلق دما (سانتیگراد)

حداکثر مطلق دما (سانتیگراد)

۴۸

میانگین نقطه اشباع

۵٫۸

میانگین رطوبت%

۳۶

میانگین ماکزیمم رطوبت%

۵۰

میانگین مینیمم رطوبت%

۲۵

میانگین تعداد روزهای با دمای ماکزیمم ۳۰ و بالاتر

۲۰۷

میانگین بارندگی سالانه(میلیمتر)

۲۲۱٫۱

حداکثر بارندگی در یکروز(میلیمتر)

۱۴۰

انحراف معیار بارندگی%

۱۰۵٫۴۷

میانگین تعداد روزهای همراه با بارندگی

۲۳

میانگین تعداد روزهای همراه با رعد وبرق

*

سمت غالب باد

*

سرعت غالب باد(متر بر ثانیه)

*

شدید ترین سرعت باد

*

ساعت آفتابی سالانه

۳۶۲۸٫۹

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=3407

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.