در حالی که گروه ۱+۵ بر از سرگیری هرچه سریعتر مذاکرات هسته‌ای با ایران اصرار دارد، آمریکا ضمن تهدید از گفت‌وگوی دوجانبه سخن می‌گوید. به گزارش پیارم یه نقل از خبرگزاری فارس، ۸ آذرماه جاری نمایندگان ۶ کشور گروه ۱+۵ در بروکسل گردهم آمدند تا در خصوص ادامه گفت‌وگو با ایران در خصوص برنامه هسته‌ای این ...

در حالی که گروه ۱+۵ بر از سرگیری هرچه سریعتر مذاکرات هسته‌ای با ایران اصرار دارد، آمریکا ضمن تهدید از گفت‌وگوی دوجانبه سخن می‌گوید.

خبرگزاری فارس: مذاکره با چاشنی تند تهدید، منوی جدید آمریکا برای میز گفت‌وگوها با ایران

به گزارش پیارم یه نقل از خبرگزاری فارس، ۸ آذرماه جاری نمایندگان ۶ کشور گروه ۱+۵ در بروکسل گردهم آمدند تا در خصوص ادامه گفت‌وگو با ایران در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور مشورت کنند. در پایان این نشست هر ۶ کشور بر از سرگیری هر چه سریعتر مذاکرات تاکید کردند.

در این راستا خبرگزاری فرانسه عنوان کرد که «کشورهای ۱+۵ در حال فراهم کردن پیشنهاد برگزاری نشست دیگری با تهران در نیمه نخست دسامبر (قبل از پایان آذر ماه) در استانبول هستند.»

یکی از دیپلمات‌های ارشد غربی در همین زمینه گفت که پس از نشست روز چهارشنبه ۸ آذرماه نمایندگان کشورهای ۱+۵ در بروکسل برای بررسی آخرین تحولات، آمریکا خواستار اقدام سریعی شده است.

وی همچنین عنوان کرد: «ما قصد داریم تا در ۲ هفته نخست دسامبر با ایران بر سر یک میز بنشینیم و در صورتی که ایرانی‌ها بپذیرند، این نشست در استانبول برگزار خواهد شد.»

*مذاکره یا تحریم

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در آخرین اظهار نظر خود در خصوص موضوع هسته‌ای ایران گفته است: « اگر آنها حاضر به تعامل هستند، ما هم آمادگی خود را برای گفت‌وگوهای دوجانبه اعلام می‌کنیم.»

کلینتون همچنین تاکید کرده که «در مذاکرات آتی ایران و ۱+۵ پیشنهادهایی به ایران ارائه می‌شود که روشن شود زمان کوتاه است و باید مساله را جدی گرفت. مسائل مورد مناقشه این‌ها است و ما حاضریم بر سرشان با شما گفت‌وگو کنیم، ولی در مقابل از شما هم انتظار رویکرد مشابهی داریم.»

اظهارات مقامات کشورهای غربی به خصوص وزیر خارجه آمریکا که صراحتاً اعلام کرده است ایالات متحده آمریکا حاضر است، «هر وقت ایران حاضر باشد» به گفت‌وگوی دوجانبه و مستقیم با تهران بپردازد در حالی بیان می‌شود که آمریکا تهدید کرده اگر ایران تا ماه مارس سیاست جاری خود در برنامه هسته‌ای را تغییر ندهد تحریم‌های جدیدی در شورای امنیت وضع خواهد شد.

اینگونه اظهارات این شائبه را به وجود می‌آورد که این تضادهای آشکار و دوگانگی در گفتار و عمل کشورهای مقابل ایران در موضوع هسته‌ای ایران به خصوص آمریکا نشان از عدم صداقت آنها دارد.

* واکنش سلطانیه به بیانیه‌های منفی آژانس و شورای حکام

جمعه گذشته و در پایان نشست ۲ روزه شورای حکام، علی‌اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی بیانیه‌ای را صادر کرد که در آن به نکات جالب توجهی اشاره شده است.

سلطانیه تهدید خروج از پیمان منع اشاعه هسته‌ای را مطرح کرد. هر چند نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده در صورت اقدام نظامی علیه ایران جمهوری اسلامی، بازرسی‌ها را متوقف کرده و از «ان‌پی‌تی» خارج می‌شود، بر اساس اعلام سازمان بین‌المللی انرژی اتمی قرار است مقامات آژانس تا ۱۰ روز دیگر به ایران بیایند تا پس از وقفه‌ای چند ماهه مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی را از سر بگیرند. نماینده ایران در آژانس بین‌المللی عنوان کرد که ایران به ۵۰ پرسش مطرح از سوی آژانس ۵۰ پاسخ داده و پرونده باید بسته شود، اما خبرگزاری فرانسه به نقل از یک دیپلمات مدعی شد «بدبینی‌های عمیقی در مورد آینده مذاکرات وجود دارد.»

ادامه تحریم‌ها علیه ایران و تهدید به حمله نظامی از سوی اسرائیل که دارنده کلاهک‌های هسته‌ای بوده و به هیچ عنوان نیز حاضر به امضای معاهده «ان‌پی‌تی» نیست خود یادآور سیاست چماق و هویچ است که از یک سوی وعده و از سوی دیگر تهدید را به ملت ایران نشان می‌دهد.

حال باید دید در این فضا و با توجه به این که کارنامه سیاست‌های خارجی آمریکا و غرب در قبال ایران هیچ‌گاه بر محور اهمیت در نظر گرفتن منافع ایران نبوده و ملت ایران نیز خاطره خوشی از سیاست‌های این کشورها ندارند، می‌شود در این دوره از مذاکرات که کشورهای گروه ۱+۵ و به خصوص آمریکا در ظاهر خواهان از سر گیری هر چه سریعتر آن هستند، شاهد گامی عملی و مثبت از سوی ۱+۵  و متقابلاً از سوی ایران بود یا نه.

آیا فضای اعتماد پس از این دور از مذاکرات بین ایران و ۱+۵ ایجاد خواهد شد؟ آیا آمریکا حاضر می‌شود برای ایجاد فضای گفت‌وگوی مثبت دو جانبه گامی عملی و بدون تهدید بر دارد؟

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=2495

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.