پیارم به نقل از پایگاه بصیرت:گزارش نوامبر ۲۰۱۲ مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران، حاوی چند نکته مهم است که همه آنها از رو به پیشرفت بودن برنامه هسته ای ایران حکایت می کند. در زیر برخی از نکات اصلی این گزارش که خلاصه مهم ترین موارد مطرح شده در ...

پیارم به نقل از پایگاه بصیرت:گزارش نوامبر ۲۰۱۲ مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران، حاوی چند نکته مهم است که همه آنها از رو به پیشرفت بودن برنامه هسته ای ایران حکایت می کند. در زیر برخی از نکات اصلی این گزارش که خلاصه مهم ترین موارد مطرح شده در آن است، آورده شده است:

۱- در پاراگراف هفت، آژانس بر این نکته مهم تأکید می کند که حتی تأسیساتی که در آن قطعنامه های شورای امنیت اجرا نمی شود، تحت پادمان است. این نشان دهنده آن است که ایران با زورگویی قدرت های غربی مشکل دارد، نه با عمل به تعهدات پادمانی اش در مقابل آژانس.

۲- مطابق پاراگراف ۱۰گزارش، ایران تاکنون ۷۶۱۱ کیلوگرم اورانیوم ۵ درصد و۲۳۲/۸کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد تولید کرده است. این نشان دهنده رشد تولید مواد غنی شده در ایران و تأثیرناپذیری از فشارهاست.

۳- مطابق همین پاراگراف، ایران ۹۶/۳کیلوگرم از ذخیره اورانیوم ۲۰ درصد خود را به کارخانه تولید صفحه سوخت (FPFP) برای تبدیل به U3O8 (صفحات سوخت رآکتور تهران) تزریق کرده است. این مقدار بیش از۵۰درصد ذخیره اورانیوم۲۰ درصد ایران است و نشان می دهد بر خلاف تبلیغات غربی ها، هدف اصلی ایران از غنی سازی ۲۰درصد، نه انباشت مواد، بلکه تأمین سوخت رآکتور تهران است که این کشورها از فروش آن به ایران خودداری کردند.

۴- مطابق پاراگراف ۱۱، ایران ۱۰۴۱۴ماشین در نطنز نصب کرده است. این عدد نشان دهنده آن است که ایران از گزارش پیشین تا کنون ۹۹۱ ماشین دیگر به نطنز افزوده است.

۵- آژانس در پاراگراف ۲۲ اعلام کرده است که ایران تاکنون ۲۷۸۴ ماشین نوع اول در فردو نصب کرده است. با توجه به اینکه ظرفیت تأسیسات فردو کلاً ۳۰۰۰ماشین بیشتر نیست، می توان نتیجه گرفت که ظرفیت فردو تکمیل شده است. ایران از زمان گزارش پیشین مدیر کل به این سو ۶۴۴ ماشین دیگر در فردو نصب کرده است.

۶- مطابق پاراگراف ۳۸، ایران تاکنون قادر بوده ۴۶ صفحه سوخت ۲۰ درصد برای رآکتور تهران تولید کند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=2338

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.