روزنامه لوموند در گزارشی از مناسک حج امسال به افزایش شمار مسلمانان جوان فرانسوی به حج راه یافته اشاره کرد. این روزنامه فرانسوی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: حدود دو و نیم میلیون مومن مسلمان برای انجام مناسک حج در مکه گردهم آمده اند و روز جمعه نیز در اولین روز عید قربان به آیین ...

روزنامه لوموند در گزارشی از مناسک حج امسال به افزایش شمار مسلمانان جوان فرانسوی به حج راه یافته اشاره کرد. این روزنامه فرانسوی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: حدود دو و نیم میلیون مومن مسلمان برای انجام مناسک حج در مکه گردهم آمده اند و روز جمعه نیز در اولین روز عید قربان به آیین سنگ زدن به نماد شیطان اقدام کردند.

حج یکی از پنج اصل دین اسلام است که مسلمانان باید دست کم یک بار در طول زندگی شان، در صورت داشتن تمکن مالی، آن را به جا آورند. این مناسک چهارشنبه گذشته شروع شده است و پنج روز ادامه دارد. لوموند افزود: در میان انبوه مسلمانانی که برای حج به عربستان سعودی رفته اند شمار روز افزونی از مسلمان فرانسوی نیز دیده می شود. عمر ساقی، نویسنده کتاب « پاریس-مکه» یک جامعه شناس حج است و در کتابش به مناسک حج مسلمانان فرانسوی به خصوص نسل های جدید تر پرداخته است. وی درباره اینکه چه تعداد مسلمان از فرانسه به حج رفته اند و این افراد از چه اقشاری اند، می گوید:« بین بیست تا سی هزار فرانسوی هر ساله به مکه می روند. از سال ۱۹۸۰ به این طرف عربستان سعودی سهمیه ای معادل هزار روادید حج برای هر یک میلیون نفر مسلمان تعیین کرده است. به این ترتیب سهمیه کشورهایی مانند الجزایر و مغرب به حدود سالانه سی و پنج هزار نفر بالغ می شود. در فرانسه سهمیه ای وجود ندارد و به این ترتیب شمار حجاج فرانسوی تا پنج برابر بیشتر از سهمیه تعیین شده برای مسلمانان این کشور است. ترکیب حاجیان فرانسوی به این گونه است که تقریبا نیمی از آنان را زنان تشکیل می دهند. بخشی از حاجیان به طور سنتی مغربی تبارند. اما امروزه شاهد آنیم که شمار جوانان دارای سن و سال حول و حوش سی سال و بالاتر افزایش یافته است. این افراد اغلب کسانی اند که در بخش خدمات کار می کنند و از تعطیلات شان برای رفتن به مکه بهره می برند. ساقی افزود: این نسل سی تا پنجاه ساله اغلب شامل افرادی اند که به دور از تعلقات خاطر به کشور زادگاهشان رشد کرده اند. آنها فرانسه حرف می زنند و پولدارند و هویت خاص خودشان را دارند. در این میان جوانان اغلب به صورت زوج راهی مکه می شوند و خارج از دوره حج تمتع برای گذران ماه عسل شان راهی زیارت می شوند. به این ترتیب ما شاهد ظهور طبقات متوسطی در میان مسلمانان فرانسوی ایم که استفاده متفاوتی از زیارت مکه می کنند که قبلا وجود نداشته است. این جامعه شناس حج گفت: جوانان مسلمان فرانسوی سبک تازه ای از زیارت مکه و مدینه را به وجود آورده اند و به سفرهای چند روزه با امکانات کیفی اقدام می کنند و برخی هر ساله به مکه می روند. در مقایسه با کشورهای دیگر دارای جمعیت مسلمان، جمعیت حج رونده فرانسوی چندان نو به نو نمی شود. به همین علت آژانس های تخصصی در این باب سعی می کنند با ارائه بهترین خدمات مشتریان خود را وفادار سازند. گروه های بزرگ جهانگردی در این بازار در فرانسه وارد میدان شده اند و حجاج را در قالب گروه هایی با راهنما سازماندهی می کنند. بر این اساس ما با طبقه متوسط جدیدی از متقاضیان حج در میان فرانسوی ها مواجه ایم که در شهرها زندگی می کنند، زندگی راحتی دارند، به مصرف علاقه مندند و در جستجوی هویت دینی شان اند. دولت سعودی علاوه بر روادید اقامت در شهره های مذهبی، اجازه بازدید این افراد از شهرهای دیگر را نیز به آنان می دهد و به همین دلیل حجاج فرانسوی با رویکرد جهانگردی اقامت های طولانی تر در عربستان را در نظر می گیرند و آن را با سفر و اقامتی کوتاه در جاهای دیگر مانند دبی ترکیب می کنند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=2105

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.