معاون نخست وزیر عراق در راس هیات بلندپایه اقتصادی به ایران سفر می کند تهران – سفیر جمهوری عراق در تهران اعلام کرد: معاون نخست وزیر این کشور روز سه شنبه هفته جاری در راس یک هیات بلندپایه اقتصادی متشکل از سه وزیر اقتصادی کابینه و رییس بانک مرکزی این کشور به تهران سفر می ...

معاون نخست وزیر عراق در راس هیات بلندپایه اقتصادی به ایران سفر می کند

تهران – سفیر جمهوری عراق در تهران اعلام کرد: معاون نخست وزیر این کشور روز سه شنبه هفته جاری در راس یک هیات بلندپایه اقتصادی متشکل از سه وزیر اقتصادی کابینه و رییس بانک مرکزی این کشور به تهران سفر می کند.

1391/05/22 - 12:06

‘محمد مجید الشیخ’ در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا ، افزود: ‘روژی نوری شاویس’ معاون نخست وزیر، ‘رافع العیساوی’ وزیر دارایی، ‘خیرالله حسن بابکر’ وزیر بازرگانی، ‘احمد ناصر دلی’ وزیر صنایع و معادن و ‘سنان محمدرضا الشبیبی’ رییس بانک مرکزی عراق در جریان سفر هفته جاری خود به تهران در دیدار با مقامات و همتایان ایرانی خود راه های گسترش بیش از پیش همکاری های تجاری و اقتصادی بین دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.

 

** بانک عراقی در ایران تاسیس می شود

مجید الشیخ اعلام کرد: یکی از اهداف سفر هیات عالی اقتصادی عراق به تهران رایزنی برای افتتاح یک بانک عراقی در ایران خواهد بود و تاسیس این بانک می تواند سهم بسزایی در تقویت روابط و مناسبات اقتصادی و بازرگانی دو طرف داشته باشد.

نماینده دولت عراق در تهران با یادآوری تحریم های اتخاذ شده علیه بانک ها و ایجاد مشکلاتی برای پرداخت پول مربوط به اقلام صادراتی ایران به عراق، اظهار امیدواری کرد که این مشکلات با تاسیس بانک عراقی در ایران برطرف شود.

سفیر عراق در تهران همچنین گفت: ایران مطالباتی از عراق درقبال صادرات برق به این کشور دارد و در جریان سفر وزیر دارایی و رییس کل بانک مرکزی عراق به تهران در این باره نیز گفت و گو خواهد شد تا این موضوع نیز حل و فصل شود.

 

** اقدامات بغداد در قبال تحریم ‘بانک اسلامی ایلاف’ عراق از سوی آمریکا

مجید الشیخ اقدام اخیر آمریکا مبنی بر تحریم یک بانک عراقی و همچنین یک بانک چینی را ناشی از همکاری های این بانک ها با ایران دانست و گفت: مسوولان عراقی بطور صریح با طرف آمریکایی در این باره صحبت کرده اند و به آنها اعلام کرده اند که عراق به انجام واردات از ایران به ویژه واردات برق نیاز دارد.

سفیر عراق در تهران گفت: تلاش ها و رایزنی ها برای برطرف شدن مشکل تحریم بانک عراقی از سوی آمریکا تا حل کامل این مساله ادامه دارد.

 

** افق ۱۰ میلیارد دلاری در مبادلات تجاری

نماینده ارشد دولت عراق در تهران با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری ایران و عراق در سال گذشته بالغ بر ۷ میلیارد دلار بود، گفت: با توجه به روابط دوستانه و برادرانه دو کشور همسایه ایران و عراق و وجود صدها کیلومتر مرز مشترک بین دوکشور، ظرفیت های زیادی برای افزایش حجم کنونی مبادلات تجاری میان ایران و عراق وجود دارد.

مجید الشیخ با بیان اینکه تقریبا تمام مبادلات تجاری میان ایران و عراق مربوط به سهم صادرات ایران به عراق می شود، اظهار داشت: دو طرف در تلاش هستند تا رقم یاد شده در سال جاری به ۸ میلیارد دلار و در آینده نه چندان دور به ۱۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=1458

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.