دریادار تنگسیری: ایران تا زمانی که از تنگه هرمز استفاده می‌کند، آن را نمی‌بندد. // [-] اندازه متن [+] به گزارش روزسه شنبه پیارم به نقل از  جام نیوز دریادارعلیرضا تنگسیری، جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: تا زمانی که ایران از تنگه هرمز استفاده می‌کند، عبور برای دیگران نیز آزاد است. سردار احمد وحیدی ...
دریادار تنگسیری: ایران تا زمانی که از تنگه هرمز استفاده می‌کند، آن را نمی‌بندد.

//
[-] اندازه متن [+]

به گزارش روزسه شنبه پیارم به نقل از  جام نیوز دریادارعلیرضا تنگسیری، جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: تا زمانی که ایران از تنگه هرمز استفاده می‌کند، عبور برای دیگران نیز آزاد است. سردار احمد وحیدی وزیر دفاع نیز درباره سیاست‌جمهوری اسلامی برای کنترل این تنگه گفت: ایران سیاست‌های خاص خود را دارد که در موقع خاص خود اعمال خواهد کرد.

 

پیش از این، سردار فیروزآبادی رییس ستادکل نیروهای مسلح در حاشیه همایش بین‌المللی دکترین مهدویت درباره طرح انسداد تنگه هرمز که از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس بیان شده بود، گفته بود: به عنوان یک فرمانده ارشد نظامی اعلام می‌کنم که ما «طرح بستن تنگه هرمز» را داریم؛ چراکه یک نظامی برای هر موضوع باید طرحی داشته باشد، ولی این کار را نمی‌کنیم، مگر اینکه منافع ما به خطر بیفتد.

وی افزوده بود: تنگه هرمز از مهم ترین شاهراه‌های دنیا است و برای دنیا اهمیت دارد و ما چون با عقلانیت عمل می‌کنیم و این را از مکتب شیعه آموخته‌ایم، این شاهراه را ـ که مجرای عبور انرژی دنیا است ـ نمی‌بندیم و دچار اختلال نمی‌کنیم، مگر اینکه منافع ما به خطر بیفتد. همان‌طور که پیش از این هم گفته بودیم، کنترل ما بر تنگه هرمز هوشمندانه و عاقلانه است. سردار فیروزآبادی در موضعی دیگر نیز تاکید کرده بود که انسداد تنگه هرمز بستگی به تصمیم و تدبیر مقام معظم رهبری دارد.

 

نخستین بار محمد رضا رحیمی معاون اول رییس‌جمهور بحث بستن تنگه هرمز را مطرح کرد. وی در دیماه سال گذشته و همزمان با برگزاری رزمایش ۱۰ روزه نیروی دریایی ارتش ایران در تنگه هرمز هشدار داده بود که «در صورت تحریم صادرات نفت خام ایران، این کشور جریان انتقال نفت از طریق این تنگه را متوقف خواهد کرد». رحیمی با بیان اینکه «ما با تحریم به طور جدی مقابله کردیم» افزوده بود: «آنها زمزمه تحریم نفت را دارند، ولی هرگز به این آرزو نخواهند رسید، اگر بنا باشد نفت ایران را تحریم کنند یک قطره نفت از تنگه هرمز عبور نخواهد کرد، ما علاقه مند به دشمنی نیستیم و شعار ما دوستی و برادری است، اما غربی ها نمی‌خواهند ما را رها کنند و زمانی رها می‌کنند که ما آنها را با تمام قدرت سر جای خود بنشانیم.»
در تازه‌ترین اظهارنظر درباره تنگه هرمز اما دریادار تنگسیری گفت: دشمنان مدام این را مطرح می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد تنگه هرمز را ببندد و ما می‌گوییم که عقل سلیم این را نمی‌گوید که تا زمانی که ایران دارد از تنگه هرمز استفاده می‌کند آن را ببندد.

 

به گزارش ایسنا، وی در عین حال افزود: اما این به آن معنا نیست که کنترل هوشمند تنگه را کنار بگذاریم.

جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه ادامه داد: حضور ما در تنگه وجود دارد و در شرایطی که ما نتوانیم از آن عبور کنیم، اجازه تردد کسی را نخواهیم داد.

نشان اقتدار ایران در خلیج فارس
تنگسیری اظهار کرد: از زمانی که سپاه در تنگه هرمز مستقر شده و مسوولیت کامل آب‌های خلیج‌فارس را برعهده گرفته است، ناوها و شناورهای عبوری از تنگه مسیر خود را به سمت ساحل جنوبی خلیج‌فارس پس از گذر از تنگه تغییر داده‌اند به نحوی که هر شناور نظامی که می‌خواهد وارد خلیج‌فارس شود خود را به ساحل جنوبی خلیج‌فارس می‌چسباند و وارد منطقه می‌شود که این امر نشان از اقتدار ایران دارد.

سیاست‌های ایران در قبال تنگه هرمز
سرداراحمد وحیدی وزیر دفاع هم درباره اظهارات تحریک‌آمیز واشنگتن مبنی بر اینکه ایران قادر به بستن طولانی مدت تنگه هرمز نیست، درباره سیاست جمهوری اسلامی برای کنترل این تنگه گفت: ایران سیاست‌های خاص خود را دارد که در موقع خاص خود اعمال خواهد کرد.

وزیر دفاع در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت با تاکید بر اینکه تهران به حرف‌های گزافه واشنگتن اهمیتی نمی‌دهد و ضرورتی ندارد که به حرف‌های آمریکایی‌ها پاسخ دهد، تصریح کرد: مقامات واشنگتن گاهی حرف‌های گزافه فراوانی را به زبان می‌آورند.

وی درباره موضع ایران در مقابل برگزاری مانور مین‌روبی آمریکا و متحدانش در خلیج‌فارس گفت: ایران همواره حضور آمریکایی‌ها را در منطقه مضر و ناقض حقوق ملت‌های منطقه دانسته است.
وحیدی توضیح داد: واشنگتن مایل است تا به بهانه مانورهای مشترک بازار فروش سلاح‌های خود را توسعه دهد و از طریق فروش سلاح‌هایی که روی دست آنها مانده است، بخشی از مشکلات اقتصادی خود را حل کند.
وی، با تاکید بر اینکه توسعه ایران‌هراسی در منطقه هدف دیگر واشنگتن است، گفت: همه این اقدامات تلاش‌های مذبوحانه‌ای است که ضد تهران انجام می‌گیرد، اما ایران همچنان آمریکا را در موضع انفعال می‌بیند؛ انفعالی که آمریکا نتوانسته از وضعیت آن خارج شود.

توصیه به کشورهای فرامنطقه‌ای
رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه نیز پیش از این و در روزهای پایانی تیرماه در پاسخ به سوالی درباره انسداد تنگه هرمز، با بیان اینکه توانایی دفاعی و نظامی ما در برقراری امنیت، جنبه بازدارندگی دارد و برای دفاع از امنیت منطقه‌ای این توانایی کاملا کارساز است، گفته بود: کشورهایی که سعی می‌کنند در مسائل منطقه‌ای ما دخالت کرده یا ترتیباتی را دنبال کنند که امنیت عرضه انرژی از بین برود و تعادل بازار انرژی به هم بخورد، تهدیدکننده واقعی امنیت منطقه خلیج‌فارس و تنگه هرمز هستند.

وی افزوده بود: وقتی صحنه را به سمت درگیری پیش می‌برند که امنیت برخی کشورها در زمینه عرضه انرژی دچار تهدید و اختلال شود، باید تبعات این تصمیمات اشتباه خود را بپذیرند. مهمانپرست با هشدار به کشورهای فرامنطقه‌ای در خلیج‌فارس به آنها توصیه کرده بود: مداخله در کشورهای منطقه را قطع کنند و رویکردی را دنبال نکنند که به ناامنی در منطقه منجر شود.۱۱۰

دیگر خبرها:

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=1220

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.