با توجه به اهمیت سن رشد کودکان و نوجوانان و آسیب ‌پذیری این دوران از نظر تغذیه نباید اینگونه مورد توجه قرار گیرد و چنانچه اگر برنامه‌ای دقیق و لازم‌الاجرا به مدارس ارائه می‌شود، باید ضمانت اجرایی داشته باشد ، در غیر این صورت مجبور خواهیم شد در آینده چندین برابر این هزینه را صرف ...

با توجه به اهمیت سن رشد کودکان و نوجوانان و آسیب ‌پذیری این دوران از نظر تغذیه نباید اینگونه مورد توجه قرار گیرد و چنانچه اگر برنامه‌ای دقیق و لازم‌الاجرا به مدارس ارائه می‌شود، باید ضمانت اجرایی داشته باشد ، در غیر این صورت مجبور خواهیم شد در آینده چندین برابر این هزینه را صرف درمان مخاطرات بهداشتی حاصل از این بی‌توجهی کنیم.

image122844

به گزارش خبرنگار پیارم به نقل از  ا شبکه اطلاع رسانی  راه دانا، وقتی صحبت از وجود مشکلات و برنامه‌ریزی برای حل آنها در سیستم آموزشی مدارس ما می‌شود، شاید یکی از مسائلی که با وجود اهمیت بسیار زیاد آن، نادیده گرفته شده یا بیشتر به‌صورت حاشیه‌ای به آن پرداخته می‌شود، تغذیه در مدارس است.

طرح توزیع شیر رایگان در مدارس، با هدف بهبود وضع تغذیه و سلامت دانش آموزان و افزایش سرانه ناچیز مصرف شیر و لبنیات در کشور آغاز و قرار شد دانش آموزان مقاطع ابتدایی و راهنمایی، تمامی دانش آموزان مقطع متوسطه در طول یک سال تحصیلی ۷۰ نوبت، شیر ۲۰۰ سی سی دریافت کنند.

در حالی که عدم توزیع به موقع شیر همزمان با آغاز سال تحصیلی در مدارس، موجب نارضایتی دانش آموزان و والدین آنها شده بود، بعد از حرف و حدیث های بسیار در خصوص تامین اعتبار آن، سرانجام نزدیک به نیمه دومین ماه از آغاز سال تحصیلی، دستورالعمل توزیع شیر در مدارس کشور ابلاغ شد.

با توجه به اهمیت سن رشد کودکان و نوجوانان و آسیب ‌پذیری این دوران از نظر تغذیه نباید اینگونه مورد توجه قرار گیرد و چنانچه اگر برنامه‌ای دقیق و لازم‌الاجرا به مدارس ارائه می‌شود، باید ضمانت اجرایی داشته باشد ، در غیر این صورت مجبور خواهیم شد در آینده چندین برابر این هزینه را صرف درمان مخاطرات بهداشتی حاصل از این بی‌توجهی کنیم.

در ایران از ۱۰ سال پیش، برنامه توزیع شیر مدارس به صورت رایگان با اهداف کاهش سوء تغذیه و فقر، افزایش سلامت و رشد جامعه، افزایش توان فیزیکی و فکری دانش آموزان و داشتن جامعه ای سالم، افزایش بهداشت و کاهش هزینه های درمان، اصلاح الگوی مصرف و افزایش مصرف شیر و لبنیات و استفاده هدفمند از یارانه، اجرا می شود و یکی از برنامه های بسیار ارزشمند کشور بوده و از جمله مصادیق بارز توزیع هدفمند یارانه ها محسوب می شود که به طور مشخص در اختیار جمعیت تعریف شده و گروه هدف یعنی دانش آموزان قرار می گیرد.

به هر صورت یکی از دم دست‌ترین، مطمئن‌ترین و شفاف‌ترین روش‌های افزایش مصرف سرانه شیر و لبنیات همین توزیع رایگان شیر در مدارس و اختصاص یارانه ویژه به آن است؛

کما اینکه گفته می‌شود در دو دهه اخیر کشورهای شرق آسیا مانند مالزی و اندونزی با حمایت گسترده از طرح توزیع شیر مدارس تعداد ایام توزیع را به ۲۴۰ تا ۲۶۰ روز در سال رسانده‌اند (حتی در ایام تعطیل) و موفق شده‌اند از این طریق با پدیده کوتاه‌قدی شایع در آن ممالک نیز مقابله کرده و متوسط قد نوجوانان کشورهای خود را تا حدود پنج تا هفت سانتی‌متر افزایش دهند، این در حالی است که طبق برآوردها، متوسط قد نوجوانان ایرانی به‌ویژه دختران در چند سال اخیر کاهش یافته و از سویی طبق آماری حداقل ۲٫۲ میلیون نفر از هم‌وطنان با مشکل پوکی استخوان به شکل‌های خفیف یا شدید نیز روبه‌رو هستند. 

 در همین رابطه مشاور مدیر عامل شرکت صنایع شیر ایران گفت:در اجرای طرح توزیع شیر مدارس کشور ، باید ۷۰ مرحله شیر در سال تحصیلی میان دانش آموزان توزیع می شد که امسال این آمار به علت کاهش اعتبارات به ۲۰ مرحله رسید.

اما وزیر آموزش و پرورش هم ضمن اعلام این خبر که شیر در مدارس برای دوره ابتدایی و متوسطه اول توزیع خواهد شد، گفت: از آنجا که قراردادهای استان‌های مختلف با شرکت‌های لبنی متفاوت است ممکن است اختلافی در زمان توزیع شیر میان استان‌های مختلف وجود داشته باشد.

به هرحال امیدواریم هر چه زودتر وضعیت اعتبارات و دفعات توزیع شیر رایگان در مدارس مشخص شود تا دانش‌آموزان مشکلی در زمینه دریافت شیر رایگان در مدارس  نداشته باشند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=21417

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.