آموزش و پرورش هرمزگان توزیع شیرهای فاسد و برنج‌ تاریخ مصرف‌گذشته را بین دانش‌آموزان رودانی تکذیب کرد.   به گزارش پیارم به نقل از خبرگزاری فارس از بندرعباس، اداره‌کل آموزش و پرورش هرمزگان در پاسخ به درج گزارشی با عنوان «دستگاهی با حامیان سیاسی، نظاره‌گر پرپر شدن دانش‌آموزان در راه‌ها و توزیع شیر فاسد در مدارس» ...

آموزش و پرورش هرمزگان توزیع شیرهای فاسد و برنج‌ تاریخ مصرف‌گذشته را بین دانش‌آموزان رودانی تکذیب کرد.

 خبرگزاری فارس: عدم توزیع شیرهای فاسد و برنج‌ تاریخ مصرف‌گذشته بین دانش‌آموزان رودانی/ ناگزیر به استفاده از نیسان برای جابجایی دانش‌آموزان بشاگردی هستیم

به گزارش پیارم به نقل از خبرگزاری فارس از بندرعباس، اداره‌کل آموزش و پرورش هرمزگان در پاسخ به درج گزارشی با عنوان «دستگاهی با حامیان سیاسی، نظاره‌گر پرپر شدن دانش‌آموزان در راه‌ها و توزیع شیر فاسد در مدارس» به تاریخ اول اسفندماه ۹۵ ضمن ارائه توضیحاتی در این خصوص، خواستار درج جوابیه ذیل جهت تنویر افکار عمومی طبق قوانین جاری رسانه شد.

مدیریت محترم خبرگزاری فارس استان هرمزگان

با سلام و تحیات؛

امروزه نقش رسانه‌ها در  تنویر افکار عمومی بر کسی پوشیده نیست و این ظرفیت مهم اگر از یک سو با نگاهی جامع و بر پایه انصاف و امانت و صداقت به شرح کاستی‌ها بپردازد و از سوی دیگر با بیان دستاوردها، امیدآفرین صورت پذیرد، بدون شک در مسیر رشد و بالندگی جامعه می‌تواند نقش‌آفرینی نماید.

در موضوع مورد اشاره در گزارش آن خبرگزاری وزین که همواره حامی آموزش و پرورش استان بوده است انتظار می‌رفت با نقدی منصفانه یاریگر این مجموعه باشد، لذا به اطلاع می‌رساند هر چند بر خلاف موارد مطرح شده در گزارش هیچ کشفی در خصوص برنج و شیرهای مورد ادعا مطرح نبوده است و مدیریت آموزش و پرورش شهرستان رودان با امعان نظر بر موضوع سلامت دانش‌آموزان در این راستا نسبت به اعلام انقضای برنج و همچنین وضعیت مصرف یا عدم مصرف شیرهای سرانه دانش‌آموزی اقدام کرده است.

در بحث برنج‌های تاریخ مصرف‌گذشته، پس از اعلام مدیران و مروجین سلامت مدارس شبانه‌روزی مبنی بر انقضای مدت مصرف آنها، همه موارد توسط کارشناسان امر جمع‌آوری و با خروج از برنامه مصرف، در انبار این اداره نگهداری می‌شد.

این اقلام در قالب طرح سبد حمایت غذایی از سوی دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری به وزارت تعاون و رفاه و سپس به وزارت آموزش و پرورش تحویل داد شده بود که این امر طی سال‌های گذشته و در دوران مسؤولیت وزیر سابق آموزش و پرورش (آقای فانی) و مدیرکل سابق آموزش و پرورش استان هرمزگان به‌منظور کمک به رفاه مناطق محروم کشور در بین مناطق توزیع شده بود.

به جهت حفظ سلامت دانش‌آموزان، مروجین بهداشت مدارس با اعلام انقضای برنج‌های مورد نظر به مرکز بهداشت و درمان شهرستان، بلافاصله نسبت به جمع‌آوری و انباشت آنها در محل انبار مدیریت آموزش و پرورش رودان اقدام شد و با توجه به تاریخ انقضا، هیچ نوع برنج منقضی شده در مدارس این شهرستان توزیع و استفاده نشده است.

در بحث توزیع شیر مدارس و ادعای مورد نظر نیز از آنجایی که سلامت دانش‌آموزان از دغدغه‌های اصلی آموزش و پرورش است، در نخستین روز از تحویل شیرها به مدیریت آموزش و پرورش رودان، این اداره یک بسته ۲۷ عددی شیر جهت نمونه‌برداری به مرکز بهداشت و درمان ارسال نمود که با امنتاع از دریافت نمونه مذکور مواجه گردید و نهایتا پس از بازدید از محل انبار توسط کارشناسان مرکز بهداشت و درمان رودان، طی نامه  شماره ۹۵۲۸۹۸۹۱/۸۲/۵۰۲۸ مورخه ۲۹/۱۰/۹۵ تعداد دو بسته از شیرهایی که دارای ظاهر نامناسب و دارای نشتی بودند از بین شیرهای موجود انتخاب و به مرکز بهداشت و درمان رودان جهت آزمایش و اطلاع از سلامت آنها ارسال شد.

در این میان به‌ دلیل نبود فضای لازم جهت نگهداری طولانی مدت شیرها و تاخیر جواب از سوی مرکز بهداشت و درمان رودان، مدیریت آموزش و پرورش این شهرستان مکررا با ارسال نامه‌هایی به شماره ۹۵۲۹۰۵۷۴/۸۲/۵۰۲۸ به تاریخ ۱۹/۱۱/۹۵، نامه شماره ۹۵۲۸۹۸۶۱/۸۲/۵۰۲۸ به تاریخ ۲۹/۱۰/۹۵، نامه شماره ۹۵۲۹۰۶۰۳/۸۲/۵۰۲۸ به تاریخ ۲۰/۱۱/۹۵ و همچنین نامه شماره ۹۵۲۹۰۲۰۹/۸۲/۵۰۲۸ به تاریخ ۲۹/۱۰/۹۵ خواستار پاسخ کارشناسی به نمونه‌های ارسالی شد که متاسفانه در این باره هیچ اقدامی از سوی مرکز بهداشت و درمان صورت نگرفت.

مع‌الاسف با توجه به اینکه روز به روز بر احتمال بروز خسارت بر شیرها موجود در انبار افزوده می‌شد و شرعا و قانونا نگهداری در انبار دارای اشکال بود، بخشی از شیرهای موجود جهت نگهداری و نه توزیع (تاکید می‌گردد؛ عدم توزیع در بین دانش‌‌آموزان) به مدارس جهت نگهداری در انبار ارسال شد که پس از اعلام نتیجه آزمایش در صورت سلامت شیرها نسبت به توزیع آنها اقدام شود تا وقفه‌ کمتری در توزیع شیر صورت  نگیرد.

به‌ دنبال این موضوع با وجود اعلام شفاهی عدم مصرف شیرها از سوی مرکز بهداشت و درمان رودان، آموزش و پرورش این شهرستان طی نامه شماره ۹۵۲۹۰۲۱۵/۸۲/۵۰۲۸ مورخه ۱۱/۱۱/۹۵ این موضوع را به‌صورت آنی به مدیران ابلاغ کرد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به عودت شیرها از انبار مدارس به محل انبار اداره اقدام نمایند.

مالک شرکت توزیع شیر سرانه دانش‌آموزی در هرمزگان نیز با بیان اینکه تمامی شیرهای این شرکت در زمان معدوم‌سازی دارای شش ماه مدت مصرف و تاییدیه اداره استاندارد بوده، معتقد است بیش از چهار میلیون پاکت شیر در شهرهای مختلف استان هرمزگان توسط این شرکت، توزیع شده است که تماما پس از اعلام آزمایشات شیمیایی و میکربی از سوی بهداشت و درمان شهرستان‌ها و اطمینان از سلامت آنان در بین دانش‌آموزان توزیع و مصرف شده است.

مرکز بهداشت و درمان شهرستان رودان نیز هیچ پاسخ کتبی به عنوان جواب یا تفسیر آزمایش به مدیریت آموزش و پرورش رودان اعلام نکرده است و اقدامات لازم جهت تعیین و تکلیف سلامت شیرها نیز همچنان در دست پیگیری است.

علی‌هذا باید این نکته را نیز اضافه کرد که همه مراحل تامین و توزیع شیر مدارس برابر دستورالعمل ارسالی از سوی وزارت آموزش و پرورش (دبیرخانه کمیته ملی شیر مدرسه ایران) به استان‌ها ارسال و بر مبنای دستورالعمل، اقدامات لازم صورت می‌پذیرد.

نکته مهم اینکه برابر قرارداد بین آموزش و پرورش و شرکت‌های تولیدکننده شیر، نظارت کیفی برفرآیند تولید تا توزیع و مصرف شیر از سطح گاوداری‌ها، کارخانه و حمل و نقل تا روی میز دانش آموز وظیفه ذاتی دستگاه‌های نظارتی از جمله وزارت بهداشت و اداره استاندارد است و آموزش و پرورش در نظارت بهداشتی نه تخصص، نه امکانات آزمایشگاهی و نه جایگاهی دارد.

هر چند به لحاظ قانونی، آموزش و پرورش در بحث شیر مدارس فقط مسؤولیت نظارت کمی بر توزیع آن را دارد که چه میزان بین چه تعداد دانش آموز توزیع گردد و کیفیت و سلامت آن با  ادارات یادشده است اما آموزش و پرورش هرگز در این پروسه از خود رفع مسؤولیت نمی‌کند و معتقد است همه مجموعه دست‌اندرکار بایستی در کنار هم، دغدغه توزیع شیر سالم را در بین دانش آموزان داشته باشند.

علاوه بر پیگیری‌های یادشده که در سطح شهرستان رودان صورت گرفت، در استان نیز با توجه به پیگیری مستمر اداره‌کل آموزش و پرورش هرمزگان، تاکنون مرکز بهداشت که یکی از اعضای کارگروه است، مدرکی دال بر فاسد بودن شیر ارائه ننموده است.

آنچه اداره مرکز بهداشت استان ارائه کرده است نامه‌ای به تاریخ ۲۰/۱۱/۹۵ است که اعلام نموده نسبت به عدم توزیع شیر مدارس با علامت تجاری «آلتیش» اقدام شود.

با وصول این نامه از آنجاییکه موضوع سلامت دانش آموزان برای آموزش و پرورش یک اصل بنیادی است و توجه ویژه‌ای به این مهم دارد، بلافاصله اداره‌کل آموزش و پرورش به شرکت مذکور و ادارات آموزش و پرورش در سطح شهرستان‌هااعلام کرد با توجه به اعلام نظر مرکز بهداشت به‌عنوان متولی و صاحب صلاحیت در تشخیص سلامت محصولات غذایی از جمله شیر مدارس، از تحویل شیر با علامت تجاری یادشده خودداری نمایند.

به‌دنبال این اقدام از شبکه بهداشت استان نیز درخواست گردید هرچه سریع‌تر نسبت به اعلام وضعیت شرکت مذکور به‌صورت صریح و شفاف اظهار نظر نماید تا دلیل عدم توزیع شیر شرکت مذکور هم برای اداره‌کل آموزش و پرورش و هم برای شرکت مذکور مشخص شود تا چنانچه بندی از مفاد قرارداد فی‌مابین انجام نشده در کارگروه تصمیم‌گیری شود و لازم به ذکر است در نامه شماره ۳۷/۵۳/۶۶/۹۵ مورخ ۲۰/۱۱/۹۵ معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان مطلبی دال بر فاسد بودن شیر اعلام نشده است و فقط دستوری مبنی به عدم توزیع ارسال گردید که این مهم بلافاصه از سوی آموزش و پرورش اجرایی شد.

از طرفی دیگر این اداره‌کل نیز تعداد دو بسته شیر را به ادارات بهداشت و استاندارد جهت آزمایش ارسال نموده که با توجه به پیگیری‌های انجام شده تاکنون پاسخی مبنی بر فاسد بودن شیر مدارس به اداره‌کل آموزش و پرورش استان توسط مرکز بهداشت اعلام نشده است.

در بحث سرویس مدارس نیز با توجه به حادثه ناگوار خودروی دانش آموزان بشاگردی، با اظهار همدردی و ابراز تاسف از این حادثه باید گفت؛ در این حادثه اگرچه مدیریت موضوع و پرداخت هزینه این خودرو برعهده اداره‌کل کمیته امداد بشاگرد بوده که باید اقدام به جابجایی دانش آموزان خوابگاهی تحت پوشش خود می‌کرد اما آموزش و پرورش خود را از این مسؤولیت جدا نمی‌داند و اعتقاد دارد همه باید در یک فرآیند مسنجم برای نیل به اهداف توسعه تکمیل‌کننده همدیگر باشند.

بدیهی است احساس مسؤولیت در آموزش و پرورش اصل بنیادین است و اگرچه بسیاری از مسائل از عهده این مجموعه خارج است و یا مربوط به وظایف مسؤولان دیگر و واحدهای برون‌سازمانی است اما همه ما یک جمع واحد هستیم و باید در مشکلات و دستاوردها خود را سهیم و مسؤول بدانیم.

لذا با اشاره به تکرار حادثه برای خودروی حامل دانش آموزان در منطقه بشاگرد، آموزش و پرورش استان هرمزگان با تمرکز بر جلب و جذب منابع و امکانات بیشتر و همچنین توسعه مدارس شبانه‌روزی و روستامرکزی همه توان خود را با استفاده از ظرفیت‌ها و منابع برای رفع مشکلات جابجایی دانش آموزان به کار گرفته است که ازجمله می‌توان به اختصاص مبلغ ۲۵۰ میلیون ریال به آموزش و پرورش بشاگرد به دستور مدیرکل استان جهت تجهیز مدارس شبانه‌روزی اشاره کرد تا موضوع جابجایی دانش آموزان در سال تحصیلی به حداقل ممکن برسد، ضمن اینکه این واقعیت را هم باید مد نظر داشته باشیم که در بشاگرد به لحاظ مشکلات زیرساختی و سخت‌گذر بودن مناطق روستایی، ناگزیر به استفاده از این نوع خودرو(نیسان وانت) برای جابجایی دانش آموزان هستیم.

واضح است شهرستان بشاگرد به‌دلیل محرومیت‌های خاص که از گذشته وجود داشته است دارای زیرساخت‌های مناسب ارتباطی در مناطق روستایی نیست و برای جابجایی وسیله‌ای غیر از وانت در مناطق سخت‌گذر امکان تردد ندارد، ضمن اینکه در این شهرستان توسعه شرکت‌های حمل و نقلی با بهره‌مندی از خودروهای مناسب نیز یک ضرورت است.

آموزش و پرورش هرمزگان از لحظه وقوع حادثه با پیگیری امور و انجام اقدامات لازم، توجه ویژه‌ای به این مهم داشته است و مدیرکل محترم نیز با جدیت پیگیر رفع چالش‌های آموزش و پرورش شهرستان بشاگرد در سطح مقامات عالی استان، نمایندگان مجلس و مقامات وزارتخاته از جمله دیدار با وزیر محترم بودند که سفر اخیر ایشان به منطقه بشاگرد و همچنین بخش محروم «گافر و پارامون» نیز در همین راستا است.

به امید آنکه این مهم را مد نظر داشته باشیم که آموزش و پرورش به لحاظ گستردگی نمی‌تواند به تنهایی از عهده همه مشکلات و چالش‌ها بر بیاید و در یک جامعه توسعه یافته، آموزش و پرورش مورد حمایت همه آحاد جامعه قرار دارد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=61160

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.