عضو هیئت مدیره انجمن نابینایان هرمزگان گفت: در استان چهارهزار نابینا شناسایی شده اند که همه این افراد نیاز به حمایت مسئولین دارند و ارزیابی وضعیت حمایتی فعلی مطلوب نمی باشد. به گزارش پیارم به نقل از شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ محمد جاودان عضو هیئت مدیره انجمن نابینایان استان هرمزگان در خصوص علت نامگذاری ۲۳ مهر ...

عضو هیئت مدیره انجمن نابینایان هرمزگان گفت: در استان چهارهزار نابینا شناسایی شده اند که همه این افراد نیاز به حمایت مسئولین دارند و ارزیابی وضعیت حمایتی فعلی مطلوب نمی باشد.

به گزارش پیارم به نقل از شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ محمد جاودان عضو هیئت مدیره انجمن نابینایان استان هرمزگان در خصوص علت نامگذاری ۲۳ مهر به نام عصای سفید گفت: روز ۱۵ اکتبر مصادف با ۲۳ مهرماه به عنوان گرامیداشت روز جهانی عصای سفید و به منظور اینکه حقوق کم بینایان و نابینایان در نظر گرفته شو و در جامعه محیط سازی مناسب برای این افراد فراهم شود به صورت نمادین نامگذاری کردند. عصای سفید هم نخستین بار یک فرد انگلیسی این عصا را به شکل دو رنگ سفید و قرمز ساختند تا برای رانندگانی که تردد می کنند آنها را به راحتی تشخیص دهند تا از خطر جلوگیری شود. این نامگذاری توسط کارشناس و روزنامه نگار آمریکایی و انگلیسی به یونسکو پیشنهاد داده شد و مورد پذیرش قرار گرفت.

جاودان با اشاره به سال تاسیس و وظایف این انجمن تصریح کرد: انجمن نابینایان یک انجمن مردم نهاد است که توسط افراد نابینا در سال ۱۳۸۳ تاسیس شده و تاکنون افراد مختلفی از کسانی که اینجا خدمت کردند افراد نابینا بودند؛ در سال های ابتدایی فعالیت ها به صورت کاملا منسجم نبوده اما از سال ۹۱ به بعد فعالیت بهبود پیدا کرد، یک دفتر برای انجمن واقع در بلوار امام حسین (ع) جنب اداره استاندارد دایر شد و تمامی امور نابینایان در سطح استان و مرکز را بر عهده دارد.

عضو هیئت مدیره انجمن نابینایان استان هرمزگان با بیان تعداد افراد نابینای عضو انجمن در هرمزگان افزود: لازم به ذکر است تعداد نابینایان در سطح استان چهار هزار نفر است اما در بندرعباس هم اکنون ۷۵۰ نفر عضو هستند و در سطح استان افرادی که عضو انجمن هستند قریب به ۱۵۰۰ نفر می باشند. این عضویت بستگی به شدت ضعف بینایی آنها دارد که شامل خفیف، متوسط، شدید و بسیار شدید است.

وی در ادامه با تاکید بر فعالیت های صورت گرفته برای ارتقای روحیه نابینایان در این انجمن خاطرنشان کرد: برای تنوع و ایجاد روحیه در افراد عضو انجمن در زمینه های ورزشی فعالیت هایی از جمله گل بال (ویژه نابینایان)، شنا، جدو، دو میدانی، شطرنج، پاور لیفتینگ و فوتبال ۵ نفره و میز شودان که در همین مرکز است را داریم. کلاس هایی هم برای خانم ها در نظر گرفته شده از جمله آموزش کامپیوتر، قالی بافی و همچنین گروه موسیقی فعالی در سطح استان و همچنین کشور و شاعران خوبی نیز در سطح استان داریم. کتابخانه ی دیجیتالی هم برای فعالیت های کودک و نوجوانان نابینا و کم بینا فراهم شده است.

عضو هیئت مدیره انجمن نابینایان با توجه به کمک ها و حمایت هایی که باید برای این قشر صورت گیرد، تاکید کرد: ابتدا هیچ نابینایی در هیچ کجا نیاز به ترحم ندارد اما نیاز به کمک دارد، این دو مقوله هایی جدا از هم هستند. کمک کردن در واقع به این معناست که امکانات را فراهم کردن برای رشد آن فرد، زیرا این فرد می تواند با وجود اینکه از نعمت بینایی محروم است اما با استفاده از نعمت های دیگر از قبیل شنوایی، لامسه، بویایی و دیگر حواس بهره بگیرد و مانند افراد عادی می تواند درس بخواند، در جامعه زندگی کند، ازدواج کند و مانند اقشار دیگر جامعه در جامعه ی خود مفید اثر قرار بگیرد.

وی با اشاره به همیاری بهزیستی با این قشر اذعان کرد: در واقع بهزیستی به معنای بهتر زیستن است و باید در این راستا کمک کند، می تواند در زمینه های تحصیلی، کمک توانبخشی و تأمین وسایل کمک توانبخشی مانند عصای سفید، لپ تاپ، تبلت و فلش و لوح هایی که مخصوص نوشتن نابینایان است برای آنها فراهم کند. این وسایل وارداتی و گران قیمت است، سازمان بهزیستی یک مستمری ناچیز ماهانه آن هم نه به همه ی افراد پرداخت می کند. کمک های موردی انجام می دهند برای مثال کمک هزینه های دانشگاه، تا حد ناچیزی هزینه های ایاب و ذهاب و هزینه نا چیزی از درمان را پرداخت می کند که جای دارد در این زمینه بیشتر به فکر نابینایان باشند.

عضو هیئت مدیره انجمن نابینایان  گفت :  همانطور که افراد دیگر در جامعه زندگی می کنند و تلاش می کنند این افراد هم همانطور به زندگی ادامه دهند. به میدان زندگی وارد شوند و در ورزش و رشته های هنری فعالیت کنند، بتوانند مثل سایر افراد عادی در جامعه زندگی خوبی بدون وابستگی بیش از حد به خانواده داشته باشند و خود این افراد به کارهای خود رسیدگی کنند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=57722

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.