«هلن کالدیکوت» نویسنده و مدافع برنامه خلع سلاح هسته‌ای می‌گوید چشم‌انداز تیره و تار درگیری میان روسیه و ایالات متحده احتمال بروز جنگ هسته‌ای را افزایش داده است. دکتر «هلن کالدیکوت» نویسنده و مدافع برنامه خلع سلاح هسته‌ای، در گفتگو با خبرگزاری «ریا نوستی» از چشم‌انداز تیره و تار درگیری میان روسیه و ایالات متحده، ...
«هلن کالدیکوت» نویسنده و مدافع برنامه خلع سلاح هسته‌ای می‌گوید چشم‌انداز تیره و تار درگیری میان روسیه و ایالات متحده احتمال بروز جنگ هسته‌ای را افزایش داده است.
خبرگزاری فارس: سیاست‌های خشونت‌آمیز ایالات متحده می‌تواند ماشه جنگ هسته‌ای با روسیه را بچکاند
دکتر «هلن کالدیکوت» نویسنده و مدافع برنامه خلع سلاح هسته‌ای، در گفتگو با خبرگزاری «ریا نوستی» از چشم‌انداز تیره و تار درگیری میان روسیه و ایالات متحده، دو قدرت بزرگ هسته‌ای سخن راند.

کالدیکوت در نشست خبری روز چهارشنبه خود با اشاره به خویشتنداری «ولادیمیر پوتین» رییس جمهور روسیه در برخورد با اقدامات تحریک‌آمیز ایالات متحده و ناتو در مرزهای کشورش، تلاش‌های ایالات متحده در دشمن نشان دادن چهره پوتین را «نامناسب» خواند.

کالدیکوت که فعال مخالف سلاح هسته‌ای است در ادامه با ذکر این موضوع که بیشتر تحلیل‌گران روابط امروز ایالات متحده و روسیه را با دوره جنگ سرد قیاس می‌کنند، کم‌توجهی به تهدید جنگ هسته‌ای میان دو قدرت را یادآور شد و گفت: «۹۴ درصد از ۱۶۳۰۰ سلاح هسته‌ای در دنیا، به روسیه و ایالات متحده تعلق دارد.» خانم کالدیکوت در ادامه گسترش «ناتو» (پیمان آتلانتیک شمالی) به مرزهای روسیه را «بسیار بسیار خطرناک» توصیف کرد.

شایان یادآوریست اوکراین، در همسایگی غربی روسیه در تلاش است تا به عضویت ناتو درآید. روسیه با بیانیه‌های شدید‌اللحن نسبت به تبعات چنین اقدامی هشدار داده است، با این حال، اعضای پیمان آتلانتیک شمالی،ناتو، به بهانه درگیری‌های شرق اوکراین حضور خود در نزدیکی مرزهای روسیه را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش داده‌اند. روسیه، فرانسه و آمریکا تاکنون نیروهایی را به سه کشور حوزه بالتیک اعزام کرده‌اند. ناتو همچنین قصد دارد به زودی یک واحد واکنش سریع در شرق اروپا تشکیل دهد.

خانم کالدیکوت که سال ۱۹۸۵ نامزد جایزه صلح نوبل بوده است، در حالی که در نشست خبری باشگاه ملی مطبوعات سخنرانی با عنوان «اوکراین: آیا احتمال درگیری هسته‌ای وجود دارد» ایراد می‌کرد، بر خلع سلاح هسته‌ای تاکید کرد و لزوم افزایش تلاش برای آموزش عمومی و نسل جوان در راستای آگاهی‌رسانی از خطرات ناشی از سلاح های هسته‌ای را خواستار شد و گفت: «جنگ هسته‌ای پایان همه چیز خواهد بود و ما تا همیشه این‌ را می‌دانیم.»

ایالات متحده و روسیه، هر دو درگیر بالا بردن توان زرادخانه هسته‌ای خود که از پایان جنگ سرد تخریب شده بود، هستند. با توجه به گزارش های اخیر دفتر بودجه کنگره، انتظار می‌رود ایالات متحده حدود ۳۵۵ میلیارد دلار در ده سال آینده برای بروزرسانی و مدرن کردن هسته‌ای خود صرف کند. این در حالی است که مقامات وزارت دفاع روسیه هم اعلان کرده‌اند که بروزسانی ۹۸ درصد از توان موشکی استراتژیک تا سال ۲۰۲۱ را در برنامه دارند.

– See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930717001228#sthash.HUuSZdnp.dpuf

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=18113

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.