داعش به پایان کار خود در عراق نزدیک شده است همانگونه که چندی پیش در پی اجتماع عظیم اربعین، در سرمقاله اخبار و تحلیل‌ها، فروپاشی روانی داعش و پیروزی‌های بیشتر مردم و ارتش عراق پس از این اجتماع بزرگ پیش‌بینی شد، پیشروی‌های گسترده ارتش و نیروهای مردمی عراق و فرار اعضای داعش در این روزها ...

داعش به پایان کار خود در عراق نزدیک شده است

همانگونه که چندی پیش در پی اجتماع عظیم اربعین، در سرمقاله اخبار و تحلیل‌ها، فروپاشی روانی داعش و پیروزی‌های بیشتر مردم و ارتش عراق پس از این اجتماع بزرگ پیش‌بینی شد، پیشروی‌های گسترده ارتش و نیروهای مردمی عراق و فرار اعضای داعش در این روزها درستی آن پیش‌بینی را اثبات می‌‌کند. پیش‌بینی‌ای که البته زیاد هم سخت نبود. برخلاف درگیری‌های گذشته که ارتش عراق حالت تدافعی داشت، این روزها ارتش این کشور حالت تهاجمی به خود گرفته و این داعش است که یا در لاک دفاعی فرو رفته و یا در بسیاری از میادین پا به فرار گذاشته است. در عین حال خبرها از فرار سرکردگان داعش و خانواده‌هایشان از شهر موصل حکایت دارد و ارتش عراق نیز خود را برای آزادسازی این شهر مهم آماده می‌کند. نخست‌وزیر عراق نیز در سخنان اخیر خود در کویت اعلام کرد که عراق در آستانه آزادسازی همه اراضی خود قرار دارد. اهمیت پیروزی‌های چشمگیر اخیر ارتش و نیروهای مردمی عراق در این است که این کشور با تکیه بر توانایی داخلی خود به آن دست یافته است و به جز جمهوری اسلامی ایران هیچ کشوری، تا این زمان کوچک‌ترین کمکی به آن نکرده است. نکته‌ای که برای برخی کشورهای غربی و مرتجع منطقه چندان خوشایند نیست و از همین روست که آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها از اعزام نیرو به عراق برای کمک به دولت آن خبر می‌دهند! تا چون همیشه و در آخرین لحظات، خود را شریک پیروزی‌ها  جا بزنند – کاری که در جنگ بوسنی و افغانستان  و… انجام دادند – و به این بهانه جا پای خود را در این کشور و منطقه محکم کنند، اما این موضوع خریداری ندارد و دولت و مردم عراق به‌خوبی دوست و دشمن خود را شناخته و با تکیه بر قدرت داخلی خود سعی دارند ناامنی‌های وارداتی به این کشور را برای همیشه ریشه‌کن کنند و البته این توانایی را در برقراری امنیت اربعین نیز به اثبات رساندند. آمریکا و انگلیس نمی‌توانند حال که داعش به پایان کار خود در عراق نزدیک شده با اعزام نیرو و برخی عملیات هوایی‌ای که کوچک‌ترین تأثیری در شکست داعش تاکنون نداشته، خود را به ملت و دولت عراق به‌عنوان سهامدار این پیروزی‌ها تحمیل کنند. داعش دیگر جایی در عراق ندارد. نکته‌ای که حامیان غربی و عربی آن به‌خوبی به آن واقفند و از همین روست که خبر می‌رسد که سعی در سازماندهی مجدد آن در سوریه دارند!

       مبارزه جیش‌المختار علیه تروریسم داعش در عراق

گروه ترجمه – پایگاه اینترنتی لانگ وار جورنال ۲۲ دسامبر ۲۰۱۴ (۱ دی) در مقاله‌ای به تحولات عراق و اقدامات تروریستی گروه داعش پرداخت و نوشت: واثق البطاط، رهبر جیش‌المختار و دبیرکل حزب‌الله عراق دیروز در استان شرقی دیاله کشته شد. بطاط، جیش‌المختار را اوایل ۲۰۱۳ تشکیل داد و از حمایت‌های نیروی قدس سپاه پاسداران ایران برخوردار بود. جیش‌المختار طی بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد که «بطاط طی نبرد به همراه پسرانش علیه تروریسم در شمال دیاله کشته شد.» حوادث پیرامون این حادثه به‌طور شفاف اعلام نشد. یک منبع در وزارت کشور عراق به القدس العربی گفت که بطاط توسط «افراد مسلح ناشناس» کشته شده، اما این خبر به طور مستقل تأیید نشده است.

در ادامه مقاله آمده است: این خبر به سرعت در توئیتر منتشر شد و بسیاری از حامیان دولت اسلامی(داعش) توییت کردند که دولت اسلامی عامل مرگ بطاط است. این ادعا را نمی‌توان به طور مستقل تأیید کرد و دولت اسلامی نیز به طور رسمی مسئولیت آن را به عهده نگرفته است. شبه‌نظامیان شیعه از جمله جیش‌المختار در مبارزه با دولت اسلامی در استان شرقی دیاله که هم‌مرز ایران است، نقش کلیدی ایفا کرده‌اند. نیروی قدس (شاخه عملیات‌های برون‌مرزی سپاه پاسداران) در حمایت از شبه‌نظامیان شیعه پیشتاز بوده است. شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران مانند گردان‌های حزب‌الله، گردان‌های بدر، عصائب الحق و گردان صلح (قبلاً گردان روز موعود نام داشت) همگی در میدان نبرد علیه دولت اسلامی (داعش) فعال بوده‌اند. بطاط زمانی که جیش‌المختار را اوایل فوریه ۲۰۱۳ تشکیل داد، دبیرکل حزب‌الله عراق بود. جیش‌المختار به منظور حمایت از دولت عراق در برابر اعتراضات سیاسی سنی‌ها شکل گرفت، نوامبر ۲۰۱۳ جیش‌المختار خمپاره‌هایی به شمال عربستان سعودی پرتاب کرد. بطاط در مصاحبه با رویترز گفت که هدف از پرتاب این خمپاره‌ها «ارسال پیام هشدارآمیز به سعودی‌ها بود که ایستگاه‌های مرزی و گشت‌های این کشور در تیررس آتش ماست… در عین حال، پرتاب این خمپاره‌ها به منظور متوقف کردن مداخله ریاض در عراق بود.»

در پایان مقاله آمده است: بطاط اندکی پس از ایجاد جیش‌المختار بیانیه‌ای پیش‌گویانه منتشر کرد و در مورد حمله قریب‌الوقوع جهادی‌ها(داعش) به عراق هشدار داد. دولت اسلامی که سپس دولت اسلامی عراق خوانده شد، پیش‌ از بروز مناقشه قدرت با فرماندهی کل القاعده، شاخه رسمی القاعده در عراق بود. بطاط به آسوشیتدپرس گفت که جیش‌المختار مورد حمایت ایران است. وی خود را پیرو رهبر ایران خواند و گفت گروهش تسلیحات و سایر کمک‌ها از ایران دریافت می‌کند؛ اما از گفتن جزئیات بیشتر خودداری کرد. وی پیش‌تر گفته بود که از مشاوره‌های نیروی قدس بهره‌مند می‌شود. دولت عراق فوریه ۲۰۱۳ برای دستگیری بطاط کوشید و اوایل ژانویه ۲۰۱۴ وی را دستگیر کرد. آزادی وی اعلام نشد، اما در همان ماه بسیاری توسط دولت عراق به‌منظور کمک در جنگ علیه دولت اسلامی آزاد شدند.

اخبار و تحلیل‌ها: این پایگاه غربی به مانند بسیاری از رسانه‌ها و سیاسیون غربی به بهانه ترور دبیرکل حزب‌الله عراق سعی کرده اولاً؛ تروریست‌های وحشی داعش که مورد حمایت دولت‌های غربی و برخی دولت‌های منطقه هستند را اسلامی جا زده و از آنان به‌عنوان دولت اسلامی یاد می‌کند و ثانیاً؛ با سیاست شیطانی و تفرقه‌آمیز خاص غربی‌ها، تشکیل جیش‌المختار را برای مقابله با برادران اهل سنت عراق القا می‌کند که البته این روزها هر دوی این سیاست کثیف غربی‌ها و برخی مرتجعان منطقه درباره تروریست‌های داعش با شکست مواجه شده و دیگر حتی بسیاری از غربی‌ها نیز آن را باور ندارند.

 

سنگ‌اندازی برای جلوگیری از تدفین شهدا

نزدیک به چهارهزار نفر از مردم یزد با تجمع در حسینیه میدان امیرچخماق، نسبت به سنگ‌اندازی برای تدفین شهدا اعتراض کرده و ناراحتی خود را از این رفتار مدیران استانی اعلام کرده‌اند. بر اساس اخبار دریافتی پس از آنکه با پیگیری و درخواست مردم دارالعباده یزد و امضا تومار از سوی مردم، بازاریان و کسبه این شهر مذهبی، مقرر شد تا پیکر مطهر هشت شهید گمنام دفاع مقدس در میدان امیرچخماق شهر یزد تشییع و در روز شهادت امام رضا(ع) به خاک سپرده شوند، ظاهراً این موضوع به دلیل سنگ‌اندازی مسئولان دولتی و مخالفت با محل مورد نظر مردم برای تدفین این شهدا در حال منتفی شدن است. این در حالی است که پیشنهاد یک محل مخروبه به‌عنوان محل دفن شهدای دفاع مقدس، از سوی مدیران دولتی و کم‌لطفی که از سوی مدیران دولتی نسبت به این شهدا صورت گرفته، این گمانه را قوت بخشیده است که متولیان امر تشییع و تدفین شهدا برای جلوگیری از وهن مقام این شهیدان والامقام، برنامه تدفین شهدا را لغو کرده و مردم شهر یزد در روز شهادت امام هشتم(ع)، تنها این شهدا را برای بازگشت به شهر تهران بدرقه کنند. این در صورتی است که مدیران استانی در آخرین اقدام اعلام کردند که مجوز تدفین این شهدا در یکی از اماکن اطراف این میدان را صادر خواهند کرد، محلی که در حال حاضر یک محوطه مخروبه و انبار میراث فرهنگی بوده و حتی صاحبان خودروهای اطراف میدان نیز رقبتی برای پارک خودروهای خود در این مکان ندارند.

تلاش شاهزاده متعب برای سلطه بر ارتش عربستان

«مجتهد» فعال عربستانی که به دلیل افشای مطالبی محرمانه از مسائل پشت پرده عربستان در توئیتر با نام مجتهد شهرت یافته و هوادارن بسیاری را کسب کرده است، به‌تازگی از تلاش یکی از پسران پادشاه این کشور به نام متعب برای کنترل بر ارتش پرده برداشته است. وی در صفحه توئیتر خود تأکید کرد که خالد التویجری، رئیس دفتر پادشاهی عربستان متعب‌بن‌عبدالله، پسر پادشاه این کشور را زیر فشار گذاشته است که پدرش را وادار به جداکردن نیروهای ویژه از ارتش کند؛ تا این نیروها تحت‌نظر مستقیم پادشاه باشند و همه نیروهای برجسته ارتش نیز به نیروهای ویژه ملحق شوند. مجتهد خاطرنشان کرد: رزمایش‌های مشترک عربستان و فرانسه با هدف تقویت نیروهای ویژه ارتش عربستان و انتخاب نیروهای کارآمد و واگذاری فرماندهی همه این نیروها به شاهزاده متعب برگزار شد. مجتهد افزود: همه این کارها با هدف سیطره بر ارتش و ناکام گذاشتن هرگونه توطئه احتمالی «جلوگیری از پادشاه شدن شاهزاده متعب» انجام می‌شود. وی ادامه داد: شاهزاده متعب می‌خواهد که نیروهای ویژه ارتش تحت سیطره خودش باشد تا در درگیری احتمالی آتی با محمدبن‌نایف، وزیر کشور عربستان یا هر رقیبی دیگر پیروز شود، زیرا بقیه نیروهای ارتش کارایی چندانی نخواهند داشت.

 

تلویزیون سوریه اعلام کرده است، به‌تازگی یک فروند پهپاد اسرائیلی[صهیونیستی] که بر فراز منطقه «قنیطره» در حال جاسوسی بوده، هدف قرار گرفته و ساقط شده است. شبکه «المنار» هم گزارش داده است که این هواپیمای بدون سرنشین از نوع «اسکای‌ لارک I» بوده است. این پهپاد ساخت شرکت اسرائیلی «البیت» است و رژیم‌صهیونیستی از آن برای عملیات‌های شناسایی استفاده می‌کند. البته مقامات رژیم‌صهیونیستی هنوز به انتشار این خبر واکنشی نشان نداده‌اند.

مجله آمریکایی فارین‌پالیسی با انتشار مقاله‌ای تحلیلی به قلم اسکات کوپر، عربستان را کشوری بدسابقه در استفاده سیاسی از نفت علیه ایران معرفی کرد. در این مقاله که ۱۸ دسامبر برابر با ۲۷ آذر ماه منتشر شده، نوشته شده است که عربستان در سال ۲۰۰۶ هم برای ضربه به رقبای منطقه‌ای خود از جمله ایران باعث کاهش شدید قیمت نفت شد. اسکات کوپر می‌نویسد: در نوامبر ۲۰۰۶ نواف عبید یکی از مقامات امنیتی سعودی نزدیک به شاهزاده ترکی الفیصل که بعدها سفیر ریاض در واشنگتن شد، طی مطلبی در واشنگتن‌پست به این اشاره کرده بود که کشورش می‌تواند با افزایش تولید و رساندن بهای نفت به نصف، اثر مخربی بر اقتصاد ایران بگذارد تا این کشور نتواند به دیگران از جمله در عراق شیعه و سایر نقاط کمک برساند.

روزنامه المستقبل لبنان در خبری مدعی شد رئیس‌جمهوری آمریکا با نخست‌وزیر عراق در مورد سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران گفت‌وگو کرده است. روزنامه المستقبل چاپ لبنان به نقل از منابع آگاه در دولت عراق مدعی شد باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی اخیر خود با نخست‌وزیر عراق به گزارش‌های وزارت دفاع و سرویس اطلاعاتی این کشور اشاره کرده است. این منابع مدعی شدند باراک اوباما در گفت‌وگو با «حیدر العبادی»، نظارت «سردار قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران بر عملیات مبارزه با داعش را نقض تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران دانسته است. گفتنی است مقامات عراقی بارها از ایران به دلیل همکاری با این کشور در زمینه مبارزه با تروریسم و انتقال تجربیات برای مقابله با تروریست‌ها قدردانی کرده است.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=24877

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.