بخش کوهشاه احمدی ۱۰۰هزار هکتار مراتع کوهستانی دارد که ۴۰درصد این مراتع پوشیده از گونه گیاهی بادام کوهی است و هم اکنون برداشت محصول از این درختچه ها آغاز شده است. به گزارش پیارم حاجی آباد، کوهشاه احمدی یکی از قطب های برداشت بادام کوهی است که در گویش محلی به آن ˈالوکˈ گفته می ...

بخش کوهشاه احمدی ۱۰۰هزار هکتار مراتع کوهستانی دارد که ۴۰درصد این مراتع پوشیده از گونه گیاهی بادام کوهی است و هم اکنون برداشت محصول از این درختچه ها آغاز شده است.

به گزارش پیارم حاجی آباد، کوهشاه احمدی یکی از قطب های برداشت بادام کوهی است که در گویش محلی به آن ˈالوکˈ گفته می شود و از هر درختچه به طور معمول هفت تا ۱۲کیلوگرم محصول برداشت می شود و در بازار هر کیلو از این بادام به قیمت ۵۰۰۰هزار تومان خریداری می شود.
این گیاه علاوه بر فواید زیادی که برای طبیعت و منابع طبیعی دارد منبع درآمد خوبی برای ساکنان نزدیک رویشگاه های آن است که با برداشت و فروش محصول نصیب آنها می شود.
بادام کوهی اولین گیاهی است که در فصل بهار قبل از درختان دیگر در این منطقه شکوفه می دهد و محصول آن در اواخر اردیبهشت تا تا پایان تیر قابل برداشت است.
محصول این درخت درابتدا به صورت تلخ و خام برداشت و هر کیلوگرم به قیمت ۵۰هزار ریال خرید و فروش می شود.

بادام های تلخ درشرکت های فرآوری شیرین سازی شده و مغز آن به عنوان نوعی آجیل مورد استفاده قرار می گیرد و روغن آن نیز در موارد خوراکی و دارویی کاربرد دارد و با توجه به این که بوته این درختچه خود رو است نیاز به نگهداری و هزینه های دیگر ندارد اما برداشت محصول آن با سختی هایی همراه است.

محصول دیگری که از این گیاه برداشت می شود صمغ کوهی (مطلق) و یا در گویش محلی ˈزودوˈ است که این محصول نیز هر کیلو ۵۰هزار ریال خریداری شده و برای مصارف در صنایع چسب سازی و تولید شیرینی جات و حلواپزی استفاده می شود.

مناطق کوهستانی بخش کوهشاه احمدی مستعد توسعه و ازدیاد این نوع پوشش گیاهی است خواستار حفظ آن توسط کشاورزان، دامداران، اهالی ساکن در مجاورت آنها و تلاش برای تکثیر آن از سوی مسوولان منابع طبیعی، آبخیزداری و مردم شد.

بادام کوهی گیاهی مقاوم است وبه عنوان یکی از بهترین گونه های کوهستانی برای تثبیت و جلوگیری از فرسایش خاک از طریق نفوذ ریشه آن در عمق زمین و وجود سایه برای تبخیر کمتر رطوبت خاک، جلوگیری از فرسایش بادی، گرما، مهار روان آبها، سیلاب ها و جلوگیری از خسارت های ناشی از آن است.

این درختچه در خاک های عمیق و نیمه عمیق، سنگ ریزه دار و روی تشکیلات آهکی، سیلیسی در شیب های ملایم کوهستان ها رویش دارد و در دهه ۷۰ منابع طبیعی و آبخیزداری اهمیت و جایگاه این درختچه را شناخته و برای اصلاح و احیا مراتع کوهستانی اقدام به بذرکاری و نهال کاری آن کرده است.

خواص این گیاه از جمله مواردی چون ضدعفونی کننده بودن، تسکین دهنده درد، تقویت ریه و طحال، ملین و نرم کننده سرفه های خشک، استفاده به عنوان سرمه چشم، ضماد آن برای زخم های کهنه و زخم های عصبی اشاره کرد و تکثیر این گیاه به دو روش ریزازدیادی از طریق کشت جوانه و یا از طریق کشت بذر صورت می گیرد.

بخش احمدی از توابع شهرستان حاجی اباد در فاصله ۳۰۰ کیلومتری حاجی اباد واقع است و از قطب های کشاورزی این استان است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=62784

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.