با طرح کاهش سقف تولید نفت؛ «سعودی ها در حال یک بازی هوشمندانه هستند؛ در ظاهر نشان می دهند که مایل به همکاری هستند اما …» اکنون که ایران پس از چند سال تحریم و از دست دادن نیمی از حجم صادرات نفتی خود، تصمیم به بازگشتن به سطح تولید گذشته دارد، برخی تحلیلگران غربی ...
با طرح کاهش سقف تولید نفت؛
«سعودی ها در حال یک بازی هوشمندانه هستند؛ در ظاهر نشان می دهند که مایل به همکاری هستند اما …»
نشست نفتی دوحه بازی هوشمندانه عربستان مقابل ایران/ بار مسئولیت بر دوش تهران

اکنون که ایران پس از چند سال تحریم و از دست دادن نیمی از حجم صادرات نفتی خود، تصمیم به بازگشتن به سطح تولید گذشته دارد، برخی تحلیلگران غربی از بازی استراتژیک عربستان سعودی برای مقابله با ایران می گویند.

 

 

نشست چهارجانبه وزیران نفت عربستان، روسیه،‌ قطر و ونزوئلا صبح سه شنبه در دوحه برگزار شد و مساله کاهش تولید و بهای نفت در بازار های جهانی مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت قطر، عربستان و ونزوئلا که از اعضای اوپک هستند بهمراه روسیه در خصوص رعایت میزان تولید هر یک از سه کشور که در نشست ژانویه گذشته تعیین شده بود، توافق کردند.

 
تحلیلگران موسسه FGE روز گذشته اعلام کردند که توقف تولید تولید کنندگان نفت در سطوح ماه ژانویه تفاوت کمی در تعادل عرضه و تقاضا در سال جاری ایجاد خواهد کرد و برای حذف روزانه ۶۰۰ هزار بشکه نفت مازاد در بازار که برای سال جاری پیش‌بینی شده کافی نخواهد بود.

 

 

مهدی عسلی، فرستاده ایران در اوپک، با اشاره به این توافق می گوید: «درخواست ثابت نگه داشتن سطح تولید نفت ایران غیرمنطقی است. وقتی ایران تحت تحریم بود، بعضی کشورها تولید خود را بالا بردند و باعث افت بهای نفت شدند. چطور می توانند انتظار داشته باشند ایران اکنون همکاری کند و بهای آن را بپردازد؟ ایران تولید را تا زمانی که به پیش از دوره تحریم ها برسد افزایش خواهد داد.»

 

 

در حالی که عربستان سعودی ماهانه نزدیک به ۱۰ میلیون بشکه نفت صادر می کند، حجم صادرات نفت ایران در ١٠ سال گذشته تقریبا نصف شده است و در نیمه اول سال جاری روزانه یک میلیون و ۵٣۴ هزار بشکه نفت راهی بازارهای جهانی کرده است؛ ١٠ سال پیش حجم صادرات نفت ایران به دو میلیون و ۶٩١ هزار بشکه در روز می‌رسید.

 

 

پایگاه بی بی سی انگلیسی در گزارشی به اقدام اخیر عربستان پرداخته و به نقل از “پال استیونز” از موسسه امور بین المللی رویال در چتهم هاس و کارشناس بازارهای نفت می نویسد:‌ «پیش از تحریم های سال ۲۰۱۲ ایران روزانه حدود ۴.۴ میلیون بشکه نفت تولید می کرد. مقام های ایرانی قبلا گفته اند که مایلند تولید را در سه ماه آینده به روزانه ۴ میلیون بشکه افزایش دهند. توافق عربستان و روسیه “اصلا هیچ اعتباری ندارد” و یک حرکت استراتژیک از سوی عربستان سعودی است. روسیه – که عضو اوپک نیست – به توافق های پیشین در مورد میزان تولید عمل نکرده است.»

 

 

در ادامه این گزارش به نقل “سباستین مارلیر” تحلیلگر در “اکونومیست اینتلیجنس یونیت” آمده است: «به اعتقاد من سعودی ها در حال یک بازی هوشمندانه هستند؛ در ظاهر نشان می دهند که مایل به همکاری هستند و با لجاجت به استراتژی دردآور اشباع بازار برای کنار زدن تولیدکنندگانی که نفت را با هزینه بیشتر تولید می کنند نچسبیده اند. این استراتژی، بار مسئولیت خودداری از کاهش تولید را به گردن رقیب اصلی‌ شان یعنی ایران می اندازد.»

 

 

اما روزنامه آمریکایی “وال استریت ژورنال” (WSJ) در گزارشی ضمن هم نوایی با طرح سعودی، از مانع تراشی ایران در تلاش های صادرکنندگان بزرگ نفتی برای محدود کردن میزان تولید نوشته است.

 
در این گزارش آمده است: «ایران از تعهد به محدود کردن سقف تولید نفت خود امتناع می کند. این کشور با خودداری از کاهش تولید نفت خود، تلاش های دیگر صادرکنندگان بزرگ نفتی برای محدودسازی تولید را تخریب کرد.

 

 

تصمیم بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، آینده طرح ارائه شده از سوی عربستان سعودی برای محدود سازی میزان تولید کشورهای تولیدکننده عمده نفتی را در حاله ای از ابهام فرو برد.»

 

 

پایگاه رادیو ملی آمریکا (NPR) نیز با متهم کردن ایران به عدم همکاری برای سامان دهی بازار نفت می نویسد: «ایران به کشورهایی که تصمیم به محدود کردن تولید نفت خود گرفته اند می گوید: برای شما خوب است! اما برای ما نه…»

 

 

 

 

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=52795

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.