ذوق‌زدگی غربی‌ها از تصویب برجام در مجلس؛ تصویب جزییات طرح اجرای برجام در مجلس شورای اسلامی در رسانه‌های غربی بازتاب گسترده‌ای داشته و بسیاری از آنها، این مسئله را تصویب نهایی توافق هسته‌ای در مجلس عنوان کرده و بسیار ذوق زده شدند. تصویب جزییات طرح اجرای برجام در مجلس شورای اسلامی در رسانه‌های غربی بازتاب ...
نمایندگان مجلس برجام بازتاب گسترده تصویب برجام توسط مجلس در رسانه‌های غربی
ذوق‌زدگی غربی‌ها از تصویب برجام در مجلس؛
تصویب جزییات طرح اجرای برجام در مجلس شورای اسلامی در رسانه‌های غربی بازتاب گسترده‌ای داشته و بسیاری از آنها، این مسئله را تصویب نهایی توافق هسته‌ای در مجلس عنوان کرده و بسیار ذوق زده شدند.
تصویب جزییات طرح اجرای برجام در مجلس شورای اسلامی در رسانه‌های غربی بازتاب گسترده‌ای داشته و بسیاری از آنها، این مسئله را تصویب نهایی توافق هسته‌ای در مجلس عنوان کرده و بسیار ذوق زده شدند.

 

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (سه‌شنبه) پارلمان جزییات طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» را به تصویب رساندند.

 

 

روزنامه بریتانیایی گاردین (theguardian) از این اتفاق با عنوان “پیروزی دولت روحانی بر محافظه‌‌کاران مخالف توافق هسته‌ای” یاد کرد و ضمن ابراز امیدواری برای حل شدن مسایل مربوط به حقوق بشر نوشت: “با تایید شدن توافق هسته‌ای در مجلس ایران (که غالبا از محافظه‌کاران تشکیل شده) آخرین مانع نیز برداشته شد تا هر دو طرف بتوانند کار برای اجرای توافق را از هفته بعد آغاز کنند.”

 

 

” اگر ایران و گروه ۵+۱ توافق را بصورت کامل اجرا کنند، پیروزی بزرگی برای هر دو طرف خواهد بود زیرا یکی از پیچیده‌ترین بحران‌های جهانی را بصورت دیپلماتیک و از راه صلح‌آمیز حل کردند. همچنین سکوی پرشی برای روحانی خواهد بود. مخالفان او (که وی را به غرب‌گرایی متهم می‌کنند) تضعیف خواهند شد و راه برای روی کار آمدن روحانیون میانه رو و اصلاحات باز خواهد شد!”

 

 

ایندیپندنت (independent) دیگر روزنامه انگلیسی در کنار انتشار خبر تصویب برجام، تصاویری از تظاهرات برخی از آمریکایی‌ها در شهر نیویورک علیه توافق هسته‌ای ایران منتشر کرد و تصویب شدن آن را در مجلس شورای اسلامی “برداشته شدن بزرگترین مانع” توصیف کرد.

 

 

این روزنامه اما درباره متن لایحه تصویب شده نوشت: “این لایحه اصرار دارد که بازرسی‌های بین‌المللی از مراکز نظامی ایران باید از سوی یکی از بدنه‌های امنیتی ایران تایید شود. این مسئله احتمال بوجود آمدن اختلافات در آینده را نشان می‌دهد.”

 

 

بنگاه خبرپراکنی انگلیس (BBC) با اشاره به این مسئله که بازرس‌های بین‌المللی دسترسی محدودی به مراکز نظامی خواهند داشت، نوشت: “ایران مُصّر است که برنامه هسته‌ای صلح‌آمیزی دارد. توافق هسته‌ای از سوی تندروهای ایران و آمریکا مورد انتقادات شدید قرار گرفته است.”

 

 

“مجلس ایران شاهد درگیری‌های خشونت‌باری برای تصویب برجام بود. توافقی که امروز مجلس تصویب کرد بعد از بیست ماه مذاکره ایران و گروه ۵+۱ بدست آمد.”

 

 

خبرگزاری رویترز (reuters) تصویب شدن متن توافق هسته‌ای وین را پیروزی روحانی در ایران تعبیر کرد و نوشت: ” با پشتوانه محکم آرائی که لایحه برجام دارد، احتمالا شورای نگهبان نیز آن را تصویب کند. موضع آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران هنوز مشخص نیست؛ تا به امروز او نه برجام را تایید کرده و نه رد کرده است.”

 

 

متاسفانه متشنج شدن صحن مجلس نیز انعکاس وسیعی داشت بگونه‌ای که رویترز نوشت: ” همچنین زمانی که جلسه مجلس به تشنج کشیده شد، پخش زنده آن از تلویزیون قطع شد. عده‌ای باور دارند ایران به زودی بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای خود را در هفته جاری متوقف می‌کند (قسم جلاله رئیس سازمان انرژی اتمی در تریبون مجلس را به یاد دارید؟!)”

 

 

پایگاه خبری یاهو نیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه (AFP) با اشاره به مناظرات خشن نمایندگان در جلسه بررسی و اقدامات نه‌چندان مناسب برخی از آنها مانند رسایی و کوچک‌زاده، نوشت: ” مجلس ایران توافق هسته‌ای را تصویب کرد تا راه برای محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران هموار شود! فقط قانونگذاران در ایران و آمریکا به خود زحمت رای دادن به این توافق را دادند.”

 

 

خبرگزاری فرانسه، رای امروز مجلس به توافق هسته‌ای را مهر تاییدی به ممنوعیت تولید و استفاده از سلاح هسته‌ای در سیاست‌های ایران عنوان کرد که بارها در فرمایشات مقام معظم رهبری تاکید شده است.

 

 

روزنامه نیویورک تایمز (New York TIimes) نیز برای عقب نماندن از این قافله مدعی شد که برخلاف تلاش‌های تندروها برای شکست دادن برجام، مجلس ایران این توافق تاریخی را در مسیر اجرا شدن قرار داد. همچنین از ابراز رضایت فدریکا موگرینی طی پیامی که تصویب شدن برجام را “خبر خوبی” خوانده بود، خبر داد.

 

 

نیویورک تایمز با اشاره به بندهای لایحه تصویب شده در مجلس نوشت: “دولت ایران موظف شده است که برای خلع سلاح هسته‌ای اسراییل و ممانعت از نفوذ آمریکا و غرب از طریق این توافق، تلاش کند. این لایحه به دولت ایران اجازه می‌دهد اگر تحریم‌ها برداشته نشده یا ممنوعیت‌های جدیدی وضع شود، دولت ایران باید از توافق دست بکشد.”

 

 

این روزنامه مخالفت و عصبانیت تندروهای ایران را مانور داخلی توصیف کرد و مدعی شد: “تندروها امیدوار بودند با رد کردن توافق، دولت میانه‌رو روحانی را در آستانه انتخابات مجلس تضعیف کنند. تحلیلگران معتقدند که شورای نگهبان نیز به سرعت طرح اجرای برجام را تایید کند.”

 

 

علی أیحال چیزی که در ذوق‌زدگی رسانه‌های غربی از تصویب شدن طرح اجرای برجام در مجلس پیداست این است که آنها روحانی و دولت تدبیر و امید را در برابر سیاست‌های ضد لیبرالیستی و ضد امپریالیستی نظام می‌دانند، نه در کنار آن؛ و اینگونه القا می‌کنند که انگار توافق هسته‌ای فقط برای روحانی و دولتش می‌باشد، نه برای همه مردم ایران، حتی اصولگرایان!

 

 

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=46627

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.