رهبر معظم انقلاب در سخنان روز گذشته خود تأکید کرده بودند: «اگر منطقه‌ی خلیج فارس امن باشد، همه‌ی کشورهای منطقه از این امنیت بهره‌مند خواهند شد اما اگر خلیج فارس ناامن شود، برای همه‌ی کشورهای منطقه ناامن خواهد بود.» به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، سخنان روز گذشته مقام معظم رهبری در روز مبعث که ...

رهبر معظم انقلاب در سخنان روز گذشته خود تأکید کرده بودند: «اگر منطقه‌ی خلیج فارس امن باشد، همه‌ی کشورهای منطقه از این امنیت بهره‌مند خواهند شد اما اگر خلیج فارس ناامن شود، برای همه‌ی کشورهای منطقه ناامن خواهد بود.»

به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، سخنان روز گذشته مقام معظم رهبری در روز مبعث که در دیدار جمعی از مسؤولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی ایراد شد، مورد توجه رسانه‌های برون مرزی قرار گرفت.

 

بیشترین توجه این رسانه‌ها به آن بخش از سخنان بود که به موضوع دخالت آمریکا در ناامن کردن منطقه و حمایت این کشور از تروریسم می‌پرداخت.

 

برخی تحلیلگران و نویسندگان سایت‌های خارج کشور نوشتند که مخاطب اصلی سخنان مقام معظم رهبری، رئیس جمهور آمریکا بوده که در پایان نشست کمپ دیوید به حمایت خود از پادشاهان منطقه تأکید کرده بود.

 

آیت الله خامنه‌ای روز گذشته تصریح کردند که کشورهای منطقه که دارای منافع مشترک هستند باید خود امنیت خلیج فارس را تأمین کنند و آمریکا تنها به دنبال منافع خود در منطقه است: «آنها [آمریکا] به دنبال منافع خود و پر کردن جیب کمپانی‌های اسلحه‌سازی هستند، بنابراین کشورهای منطقه باید هوشیار باشند تا اسیر این سیاست‌ها نشوند.» (مشروح سخنان مقام معظم رهبری در روز مبعث)

 

 

سایت بی بی سی فارسی (BBCPERSIAN) آن بخش‌ از سخنان رهبری که درباره امنیت خلیج فارس بود پررنگ تر کرد و نوشت: آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به حملات عربستان سعودی به یمن گفته “ما همسایه هستیم. امنیت خلیج فارس به نفع همه است. اگر امن باشد استفاده می‌کنیم اگر ناامن باشد برای همه ناامن است.”

آیت الله خامنه ای بار دیگر از حملات نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به یمن انتقاد کرده و گفته “در ماه حرام، مشرکین مکه هم جنگ را قطع می‌کردند. از مشرکین آن روز مکه بدتر، امروز کسانی هستند که در ماه حرام خانواده‌های یمنی را به عزا می‌نشانند.”

سایت وابسته به وزارت خارجه انگلستان در ادامه با عنوان “منظور آیت الله خامنه ای از ماه حرام چه بود؟” آورده است: سخنرانی امروز آیت الله علی خامنه ای که به مناسبت مبعث پیامبر اسلام انجام شد، در چند مورد ارجاعاتی به تاریخ صدر اسلام داشت. از جمله آیت الله خامنه ای به ماه های حرام در گاهشماری هجری قمری اشاره کرد که شامل ۴ ماه محرم، رجب، ذی‌القعده و ذی‌الحجه است. بر اساس سنتی که از پیش از اسلام در شبه جزیره عربستان وجود داشته در این ۴ ماه جنگ و نبرد، به جز در مواقع ضروری از جمله دفاع، کنار گذشته می شد. ماه جاری در تقویم هجری قمری، رجب و از ماه های حرام است.

 

 

 

 

سایت دویچه وله (Deutsche Welle) نیز با توجه به سخنان دیروز رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز مبعث، خبرش را اینگونه آغاز می‌کند: [آِیت الله] علی خامنه‌ای دو روز بعد از نشست رئیس‌جمهور آمریکا با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس آمریکا را مسبب شرایط ناهنجار کشورهای اسلامی خواند. او همچنین در مورد امنیت منطقه خلیج فارس هشدار داد.

 

رهبر جمهوری اسلامی، مقامات آمریکایی را به دروغ‌گویی متهم کرد و گفت که آنها “رسماً از گروه‌های تروریستی در سوریه و پشتیبانان آنها حمایت می‌کنند.” او در این رابطه گفت، آمریکایی‌ها “خودشان به دست داشتن در ایجاد خطرناک‌ترین گروه‌های تروریستی همچون داعش اذعان کردند.”

 

سایت فارسی زبان وابسته به وزارت خارجه آلمان در نهایت سخنان رهبر ایران را جوابی به مواضع باراک اوباما در کمپ دیوید دانست و نوشت: «دو روز پیش از سخنان رهبر جمهوری اسلامی‌، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در روز پنجشنبه (۱۴ مه / ۲۴ اردیبهشت) پس از پایان نشستی با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی، کویت، بحرین و عمان) در کمپ دیوید بر تعهد کشورش در مورد حفظ امنیت متحدان آمریکا در منطقه خلیج فارس تاکید کرده بود. این نشست برای جلب حمایت سران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از سیاست هسته‌ای اوباما در قبال ایران برگزار شد.

 

اوباما همچنین اظهار داشت که آمریکا آماده است برای حفظ منافع خود در منطقه خلیج فارس از همه ابزارهای قدرت استفاده کند.»

 

 

دویچه وله نگاهی هم به سخنان حجت الاسلام و المسلمین روحانی داشت:  رئیس جمهور ایران در سخنان خود کشورهای مسلمان منطقه را دعوت کرده است که به جای “کمپ دیوید” به “کمپ پیامبر و قرآن” پناه ببرند.

 

 

 

 

سایت رادیو فردا (RADIOFARDA) نیز به بحث امنیت خلیج فارس پرداخت و با تیتر “آیت الله خامنه ای آمریکا را دارای «صلاحیت» اظهار نظر درباره امنیت خلیج فارس ندانست” نوشت: دو روز پس از نشست رئیس جمهور آمریکا با نمایندگان شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس، رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرد که آمریکا «صلاحیت» اظهار نظر درباره امنیت منطقه را «ندارد» و امنیت خلیج فارس باید به دست کشورهای منطقه تأمین شود.

 

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، روز پنج‌شنبه، ۲۴ اردیبهشت، پس از نشست مشترک با رهبران و نمایندگان شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در کمپ دیوید گفته بود که «آمریکا در مقابل هر گونه حمله خارجی کنار متحدان عرب خود خواهد ایستاد».

 

سایت وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا (CIA) در ادامه، تجاوز سعودی‌ها به یمن را که از حدود پنجاه روز پیش با مجوز آمریکا آغاز شده، جنگ شیعه و سنی خواند.

 

 

 

 

سایت رادیو فرانسه (Radio France Internationale) بخش‌های مهمی از سخنان روزگذشته رهبری را بازنشر داد: آیت الله خامنه‌ای گفته است: پشتیبان و طراح تروریسم امریکاست. ایران با تروریسم مبارزه کرد و به آن سیلی زد و با مشت بر فرق آن کوبید و بعد از این نیز همینطور خواهد بود.

 

 

وی خطاب به کشورهای اسلامی گفت: «ملت‌ها و زمامداران کشورهای اسلامی بدانید ما می‌توانیم مقابل این جاهلیت بایستیم».

 

بخش فارسی رادیو بین‌المللی فرانسه با مرتضی کاظمیان، روزنامه‌نگار ساکن پاریس به گفت‌وگو نشست.

 

مرتضی کاظمیان درباره این اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای به رادیو فرانسه گفت: «رهبر جمهوری اسلامی در مقام شخص اول نظامی که جایگاه تثبیت شده‌ای در منطقه دارد و به ویژه در این شرایط بحرانی که تعداد قابل توجهی از کشورهای منطقه درگیر آن هستند، طبیعتا با موضعی متفاوت و با اعتماد به نفس نسبت به دیگر رهبران منطقه اظهارنظر می‌کند.»

 

 

به گفته این روزنامه‌نگار چنین اعتماد به نفسی در سخنان آیت‌الله خامنه‌ای مربوط می‌شود به عواملی چون جغرافیای سیاسی ایران، بضاعت‌های سیاسی- نظامی جمهوری اسلامی و نفوذی که ایران از طریق مشارکت سپاه قدس در منطقه دارد.

 

 

 

 

نگاهی به چند تیتر از رسانه‌های جهان:

 

رهبر معظم ایران: منافع آمریکا، منطقه را ناامن کرده است

 

 

رهبر ایران نسبت به حمایت از مردم مظلوم منطقه متعهد شد

 

 

[آیت الله] خامنه‌ای: ایران از مردم مظلوم منطقه حمایت خواهد کرد

 

 

ایران از مردم مظلوم در یمن، فلسطین و بحرین حمایت می‌کند

 

 

آمریکا در میان ناامنی‌ها در خلیج فارس به دنبال منافع خود است

 

 

رهبر ایران، آمریکا را به ناامن کردن منطقه متهم کرد

 

 

آیت الله علی خامنه‌ای: آمریکا در جستجوی منافع خود در آب‌های خلیج فارس

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=36382

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.