اخبار ویژه روزنامه‌ها ۱۱ تیر  روزنامه کیهان ** ۵ ماه فاصله تعهدات طرفین عبور از خط قرمز ایران است یک دیپلمات نزدیک به تیم مذاکرات ایران می‌گوید جدول زمانی لغو تحریم‌ها مشخص شده و براساس آن لغو تحریم‌ها به ۳ تا ۵ ماه بعد از توافق موکول می‌شود! ایسنا فرد مذکور را معرفی نکرد اما ...

اخبار ویژه روزنامه‌ها ۱۱ تیر

اخبار-ویژه-روزنامه-ها-150x150

 روزنامه کیهان **

۵ ماه فاصله تعهدات طرفین عبور از خط قرمز ایران است

یک دیپلمات نزدیک به تیم مذاکرات ایران می‌گوید جدول زمانی لغو تحریم‌ها مشخص شده و براساس آن لغو تحریم‌ها به ۳ تا ۵ ماه بعد از توافق موکول می‌شود!

ایسنا فرد مذکور را معرفی نکرد اما نوشت یک دیپلمات نزدیک به تیم مذاکراتی ایران با بیان این که «پیشرفت اندکی» در موضوع تحریم‌ها حاصل شده است از مشخص شدن جدول زمانی لغو تحریم‌ها خبر داد و گفت: جزئیات این جدول در حال مذاکره است.

خبرگزاری ایسنا برای جا انداختن چند مرحله شدن لغو تحریم‌ها می‌نویسد: پیش از این نیز منابع نزدیک به هیئت مذاکره کننده ایران درباره روند دست یافتن به توافق و اجرای آن گفته بودند که توافق و اجرای آن شامل سه مرحله می‌شود. مرحله اول اعلام توافق است که هم‌زمان با آن یک قطعنامه شورای امنیت که در آن برنامه اقدام و لغو کامل تحریم‌های شورای امنیت مرتبط با موضوع هسته‌ای تأیید شده است، صادر می‌شود.

مرحله دوم که از زمان اعلام توافق تا اجرای آن است. این مرحله زمانی بین ۳۰ تا ۶۰ روز ممکن است به طول انجامد که در این مدت توافق باید در کنگره آمریکا بررسی و رأی‌گیری (رأی به رد توافق) شود. چنانچه توافق از سوی کنگره رد شود، رئیس جمهور آمریکا این اختیار را دارد که رأی منفی کنگره را وتو کند و در صورت وتوی اوباما توافق برای عملیاتی شدن آماده می‌شود. مرحله سوم از آغاز اعلام موافقت و پذیرش دولت آمریکا با توافق است که در این مرحله زمانی را برای اجرای توافق دو طرف تعیین خواهند کرد.

ایسنا افزود: تا رسیدن به روز اجرای توافق دو طرف باید اقدامات و شرایط اجرای آن را فراهم کنند که این مستلزم انجام کارهایی از سوی ایران و ۵+۱ است. این مرحله احتمالاً بین ۳ تا ۵ ماه به طول می‌انجامد. در این مدت ایران باید اقدامات و تعهدات هسته‌ای خود را انجام دهد و در پایان این دوره، روز اجرای توافق فرا می‌رسد، روزی که در آن تحریم‌های اروپا لغو و تحریم‌های آمریکا متوقف می‌شود. بنابراین لغو تحریم‌ها به بعد از اجرای اقدامات هسته‌ای ایران تاکنون موکول شده است. بر همین اساس می‌توان گفت که باید اواخر سال جاری شمسی انتظار لغو تحریم‌ها را در صورت به توافق رسیدن ایران و ۵+۱ داشته باشیم. براساس اعلام منابع نزدیک به مذاکرات تحریم‌های اقتصادی، مالی، بانکی در روز اجرای توافق به ترتیب از سوی اروپا و آمریکا لغو و متوقف می‌شود.

رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان ارشد نظام به درستی تصریح کردند که تحریم‌ها باید روز توافق لغو شود و تعابیری نظیر آنچه در فضاسازی ایسنا آمده مبنی بر اینکه «ایران در مدت ۳ تا ۵ ماهه باید اقدامات و تعهدات هسته‌ای خود را انجام دهد»، نقض خط قرمز جمهوری اسلامی است.

در همین حال یک مقام آمریکایی اعلام کرد؛ گروه ۵+۱ و ایران در مذاکرات هسته‌ای به ساز و کاری درباره بازرسی‌ها رسیده‌اند که براساس آن، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند وارد همه تأسیسات مظنون ایران شود.

خبرگزاری فرانسه به نقل از این مقام آمریکایی اضافه کرد: سازوکاری برای بازرسی تعیین کرده‌ایم که معتقدیم به آژانس اجازه ورود به تأسیسات مورد نیازش را می‌دهد.

وی توضیح داد: هر کشوری، اهداف نظامی سنتی و اسرار نظامی دارد که تمایل دارد آنها فاش نشود. بااین حال اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب توافق ببیند که نیازمند کسب اجازه برای ورود به برخی از مراکز نظامی است و دلیلی برای این موضوع دارد در این صورت ما دارای اقداماتی برای مجوز ورود هستیم.(!)

از سوی دیگر سایت المانیتور در گزارشی نوشت: هویت انقلابی ایران نمی‌گذارد تسلیم قدرت‌های بزرگ شود.

باراک اوباما دیروز مدعی شد: هدف مذاکرات اتمی، اعتماد به ایران نیست بلکه جلوگیری از دسترسی این کشور به تولید سلاح اتمی است، من از ابتدا گفته‌ام اگر توافق اتمی با ایران بد باشد، آمریکا از آن کنار می‌کشد و از مذاکره دور می‌شود.

در این میان روزنامه نیویورک تایمز درباره مزایای توافق هسته‌ای نوشت: براساس توافق ایران موظف خواهد شد حدود ۱۴ هزار سانتریفیوژ خود را از چرخه فعالیت خارج کند و آنها را تحت مهر و موم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهد. تنها ۵ هزار و ۶۰ دستگاه نسل اول اجازه غنی‌سازی اورانیوم با خلوص پایین راخواهند داشت. منتقدان فرض را بر این گذاشته‌اند که ایران می‌تواند به سرعت سانتریفیوژهای بیشتری را نصب و راه‌اندازی کند، اما انجام دادن چنین کار بزرگی اگر نگوییم سال‌ها، ماه‌ها طول خواهد کشید و بازرسان قادر خواهند بود ظرف چند روز از وجود چنین فعالیت‌هایی مطلع شوند. همچنین براساس توافق، ایران باید ذخیره گاز اورانیوم غنی شده باخلوص پایین خود را از ۸ هزار و ۷۰۰ کیلوگرم به ۳۰۰ کیلوگرم کاهش دهد.

موضع دستگاه قضایی صریح است علی مطهری خود را به خواب زده

علی مطهری با تحریف اظهارات رئیس قوه‌قضائیه خود را به خواب بودن زده است.

وی اخیراً در نامه‌ای خطاب به آیت‌الله آملی لاریجانی نوشت: در نطق اخیرتان در همایش بزرگداشت هفته قوه قضائیه نقاط مثبت، فراوان بود از جمله تأکید بر اصالت فرهنگی انقلاب اسلامی و اقامه شریعت اسلام و احکام الهی در جامعه، اما آنچه که توجه اینجانب را به خود جلب کرد، تحلیل منطقی‌تر جنابعالی درباره فتنه سال ۸۸ بود که می‌تواند فتح‌بابی برای حل و فصل این معضل اجتماعی باشد. فرموده‌اید«من نمی‌خواهم بگویم که آنها که اعتراض را شروع کردند قصد کودتا و براندازی داشتند، اما بستری را فراهم کردند تا افراد ضد انقلاب که علیه ولایت فقیه فریاد می‌زدند بر این بستر سوار شوند.» در جای دیگر فرموده‌اید: «من نمی‌خواهم اتهام کودتا را متوجه کسانی کنم که اعتراض کردند یا مردم را به اعتراض دعوت کردند. آنها شاید دنبال اعتراض صرف بودند، اما داشتند می‌دیدند که بر روی این اعتراضات، یک جریان فاسد، کشور را به آشوب می‌کشاند…».

علی مطهری، سخنان رئیس دستگاه قضا را با سخنان برخی که آنان را «دوستان نادان» نامیده مقایسه کرده و می‌افزاید: «اگر این سخنان جنابعالی را در کنار اظهارات برخی دوستان نادان انقلاب بگذاریم که اساساً هیچ گونه اعتراضی را در جمهوری اسلامی به رسمیت نمی‌شناسند و هر اعتراضی را مخالفت با اصل نظام جمهوری اسلامی تلقی می‌کنند و می‌گویند اعتراضات سال ۸۸ برای براندازی نظام بود و با آمریکا و انگلیس هماهنگ شده بود، می‌بینیم سخنان شما نوری است در ظلمت بی‌انصافی‌ها و کینه‌جویی. جنابعالی در واقع همسو با قانون اساسی حق اعتراض مدنی را به رسمیت شناخته‌اید.

مطهری آنگاه خواستار این شد که رئیس قوه‌قضائیه افتخار حل معضل ۸۸ را به نام خود ثبت کند.

مصادره به مطلوب اظهارات رئیس قوه قضائیه در حالی است که آیت‌الله آملی لاریجانی در همان همایش به صراحت اعلام کرد: «جریان فتنه یک شبه کودتا بود… و دشمنان داخلی و خارجی در جریان فتنه به دنبال کودتای مخملی بودند. یک انتخاباتی در کشور برگزار شد و اعتراضاتی هم نسبت به نتایج آن انجام شد و حتی ادعای تقلب هم مطرح شد ولی رسیدگی به این ادعاها باید در چارچوب‌های خاص خود و نهادهای رسمی باشد و اینکه عده‌ای بخواهند فراتر از قانون و با زور حرف خود را به کرسی بنشانند واقعاً چیزی شبیه به کودتا است… چرا ما نباید توجه کنیم به کسانی که از بیرون و داخل به دنبال براندازی و پیاده کردن مدل انقلاب مخملی بودند.»

آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه مسئولان کشور باید نسبت به جریان فتنه تحلیل دقیقی داشته باشد اظهار کرد: «اگر تحلیل از فتنه این باشد که بستری را برای سوار شدن ضد انقلاب فراهم کرد، بنابراین برخورد قوه قضائیه با جریان فتنه معقول و منطقی بوده است. ما نباید اجازه ترویج فتنه را دهیم و حتماً این چنین نخواهد شد. مسیر و تحلیل قوه قضائیه در برخورد با فتنه درست و دقیق بوده است برخی می‌گویند قضیه فتنه تاریخی بوده و تمام شده و ما این تحلیل را قبول نداریم. فتنه یک جنبه سیاسی مهم هم دارد و آن این است که ما با آن کسانی که این جریان را راه انداختند و ادامه دادند باید چه جهت‌گیری‌ای داشته باشیم؟ در بحث برخورد با فتنه جای تعارف با کسی وجود ندارد و در این زمینه بحث کیان جمهوری اسلامی مطرح است و نباید اجازه داد این مسائل در کشور تکرار شود و بعد هم با عاملین این جریان خوش‌وبش کنیم.»

آملی لاریجانی تصریح کرد: برخی همان موقع با توصیه مقام معظم رهبری کنار رفتند اما برخی دیگر روی موضع خود ماندند، جای تعارف با کسی نیست و نباید اجازه داد مجدداً اتفاق سال ۸۸ تکرار شود. اینکه کسانی راه بیافتند مردم را تحریک کنند و عده‌ای ضد انقلاب سوار جریان برانداز شوند و کشور را به آشوب بکشند بعد هم ما از کنارشان عبور کنیم و بگوییم که یک جریانی بود که تمام شد، هرگز چنین چیزی نیست. اگر تحلیل دقیقی نسبت به جریان فتنه داشته باشیم متوجه می‌شویم که آن جریان هنوز هم هست باید با آن جریان جهت‌گیری روشنی داشت خصوصاً در بحث انتخابات دستگاه‌های نظارتی باید حواسشان جمع جمع باشد. در این زمینه جای تعارف با کسی نیست و هیچ نظامی با اغماض از مقابل کسانی که برای براندازی اقدام کرده‌اند و یا بسترش را فراهم کردند نمی‌گذرد و قوه قضائیه به سهم خود حتماً به این مسئله ورود پیدا خواهد کرد و وظیفه قانونی خود را انجام می‌دهد.

یادآور می‌شود نامه مطهری به آیت‌الله آملی لاریجانی طبق معمول این قبیل اقدامات بلافاصله با استقبال نشریات زنجیره‌ای و رسانه‌های بیگانه حامی فتنه قرار گرفت.

کار وزیر نفت افشاگری نیست توضیح درباره فساد کرسنت است

روزنامه زنجیره‌ای اعتماد هشدار داد افشاگری‌های فاقد سند علیه دولت قبل می‌تواند شمشیری دولبه باشد و پس از مدتی، اعتماد مردم را نسبت به اصلاح‌طلبان و برخی مدیران دولتی دست‌اندرکار افشاگری سلب کند.

این روزنامه می‌نویسد: در مبارزه با خلاف‌های رخ‌داده در دولت گذشته، نباید بر همان مسیری گام نهاد که آن دولت رفت. اظهارات گوناگون و کلی درباره فسادهای رخ داده در آن دولت، همان کاری است که احمدی‌نژاد انجام می‌داد  و برای هشت سال تهدید می‌کرد که یک لیست در جیب خود دارد. این نحوه رفتار ممکن است در کوتاه مدت رقیب را تضعیف کند، ولی در بلندمدت موجب بی‌اعتمادی کلی جامعه می‌شود. نه‌تنها بی‌اعتمادی را دامن می‌زند، بلکه اغتشاش فکری و تحلیلی و اطلاع رسانی را نیز ایجاد خواهد کرد و طولی نخواهد کشید که موارد مشابه آن علیه دیگران گفته و پذیرفته خواهد شد. این نحوه افشاگری‌ها اذهان جامعه را مشوش و نگران می‌کند و پس از مدتی گردش اطلاعات درست و معتبر، مخدوش شده و دوغ و دوشاب خبری قاطی می‌شود.

اعتماد می‌افزاید: این نحوه افشاگری را شاید بتوان از افراد غیرمسئول و کسانی که دست‌شان به اطلاعات نمی‌رسد پذیرفت، ولی مقامات دولتی حق ندارند این گونه افشاگری کنند. آنان باید شیوه‌ دیگری را پیش گیرند، زیرا به اسناد و مدارک و افراد دسترسی کامل دارند، و می‌توانند و باید افشاگری‌هایشان به صورت مستند و در قالب شکایت و درخواست از دادستان و دستگاه قضایی برای پیگیری مقصرین یا خلافکاران باشد. مقامات دولتی نباید از مردم هم انتظار داشته باشند که به دلیل اطمینان آنان، مردم هم ادعایشان را بپذیرند. چنین شیوه‌ای نادرست است. مقامات دولتی باید ادعاهای خود را مستند و مستدل و مکتوب ارایه کنند. مهم‌تر از اصل مبارزه با فساد، شیوه‌های مبارزه با آن است. اگر امروز حرف و سخن شما را می‌پذیرند، فردا هم بی‌هیچ دلیلی، حرف و سخن دیگران را علیه شما خواهند پذیرفت؛ فردایی که دسترسی شما به رسانه‌ها ساده و راحت نیست.

اعتماد با اشاره به جنجال دکل نفتی خاطرنشان کرد: وزارت نفت اگر می‌خواهد فساد نفتی را ریشه‌کن کند، بهتر است به جای عنوان اینکه یک دکل نفتی گم شده، شرح کل ماجرا را با ریز جزییات و به پیوست کپی اسناد و مدارک طی یک گزارش رسمی به اطلاع عموم مردم برساند و نسخه‌ای از آن را از طریق اداری برای پیگیری قضایی به مراجع ذیصلاح ارسال کند. وظیفه دولت افشاگری نیست. این وظیفه رسانه‌هاست. وظیفه دولت تهیه گزارش‌های مستند و کارشناسانه و پیگیری حقوقی ماجرا است.

آنچه روزنامه اعتماد عمدا یا سهوا از قلم انداخته؛ مفاسد بی‌سابقه در دولت و دوره اصلاحات است که یک قلم آن به تعبیر وزیر ارشاد، به جریمه ۱۴ میلیاردی دولت ایران در ماجرای قرارداد کرسنت منجر شده است. بنابراین از امثال روزنامه اعتماد انتظار می‌رود اگر واقعا دنبال مبارزه با فساد هستند قبل از تهییج وزارت نفت به افشاگری، از وزیر نفت- که اتفاقا در زمان انعقاد قرارداد خائنانه کرسنت هم وزیر بوده- توضیح جدی بخواهند یا از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس ششم بپرسند که برای چه در همان زمان نسبت به رشوه‌ها و خیانت‌های سنگین در دولت اصلاحات هشدار می‌دادند.

انتقاد کارشناس اقتصادی از نابسامانی آمارهای دولت

یک کارشناس اقتصادی معتقد است دولت نیازمند تذکر مشفقانه در زمینه آمار منتشره از جمله رشد اقتصادی است.

فرشاد مؤمنی در یادداشتی خاطرنشان کرد: مسئولان دولتی می‌گویند رشد اقتصادی به سه درصد در پایان امسال خواهد رسید و بعضا ادعا می‌شود که این رشد محقق شده است. به نظر می‌رسد از چند زاویه تذکر مشفقانه‌ای به دولت محترم در مورد آمار رشد اقتصادی باید داده شود. وقتی ما به مؤلفه‌ها و ارقام ادعایی دولت در مورد رشد اقتصادی نگاه می‌کنیم، بخش اصلی و اعظم آنچه به عنوان افزایش در رشد اقتصادی حاصل شده ریشه در خام‌فروشی دارد. این خام‌فروشی خواه در حوزه مربوط به نفت خام باشد و خواه در چارچوب میعانات گازی، با عنوان تاثربرانگیز صادرات نفتی در گزارش‌های رسمی منعکس می‌شود که نشان می‌دهد نمی‌توان به آمار فعلی اعتماد کرد.

وی در این تحلیل که از سوی روزنامه آرمان منتشر شده می‌افزاید: اگر با این آمارها به صورت هوشمندانه برخورد نشود حتی می‌تواند به نیروی محرکه بدتر شدن اوضاع نیز تبدیل شود. واقعیت این است که بخش مولد اقتصاد ایران تقریبا هیچ یک از تنگناهای کلیدی خود را گشوده نمی‌بیند. این ادعا در مورد بخش صنعت و کشاورزی موضوعیت دارد. حتی در بخش صنعت نیز براساس گزارش‌های رسمی گفته می‌شود بار اصلی مثبت نشان دادن ارزش افزوده مربوط به یک یا دو صنعت است که به نظر می‌رسد در مورد همان یکی، دو صنعت نیز چون و چراهایی وجود دارد. اما مسئله اساسی این است که ده‌ها رشته از فعالیت‌های صنعتی وجود دارد که در سال ۹۳ با رشد منفی ارزش افزوده روبه‌رو بوده‌اند. بار قابل اعتنایی از برآوردهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی در مورد نرخ رشد اقتصادی مربوط می‌شود به ارزش افزوده بخش ساختمان در ۹ ماهه اولیه سال ۹۳٫ این مسئله با روند پروانه‌های ساختمانی صادر شده و همین طور روند فروش نهاده‌های ساختمانی ساز و کاری ندارد.

مؤمنی خاطرنشان کرد: از همه مهم‌تر اینکه مطالعه‌ای که اخیرا به همت مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه شده و با عنوان تحلیل وضعیت اقتصاد کلان ایران در سال ۹۳ انتشار پیداکرده حکایت از این دارد که حتی اگر مسئله کیفیت رشد را نادیده بگیریم «این مسئله کانون اصلی بحران‌های اقتصادی اجتماعی موجود در ایران است.» حتی برآوردهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی نیز بر اساس شواهدی که گزارش مرکز پژوهش‌ها ارائه کرده غیرقابل دفاع است به همین دلیل مرکز پژوهش‌های مجلس با لحاظ کردن پیش برآوردها، رشد اقتصادی سال ۹۳ را حدود ۲ درصد برآورد کرده و به نظر می‌رسد گزارش مرکز پژوهش‌ها به واقعیت نزدیک‌تر است. لازم است یادآوری شود که براساس مصوبه دولت، نهاد رسمی برای عرضه آمار، مرکز آمار ایران است.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه معتقد است: زمانی که بانک مرکزی زودتر از مرکز آمار برآوردهایی را منتشر می‌کند و بعد هم مقامات سیاسی کشور از آن به عنوان یک ابزار سیاسی و تبلیغاتی استفاده می‌کنند عملا جرات مرکز آمار را برای عرضه برآوردهای خود به حداقل می‌رساند. بنابراین اگر همه روی این مسئله اتفاق نظر داشته باشیم که دادن آمارهایی که تفاوتی در زندگی مردم ایجاد نمی‌کند، کمکی به اوضاع و احوال کشور نمی‌کند حداقل انتظار از دولت محترم این است که تمهیدی بیندیشد که اول نهاد رسمی یعنی مرکز آمار ایران برآوردهای خود را ارائه دهد سپس نهادهای دسته دوم آمارهای خود را منتشر کنند.

*********************************

روزنامه قدس **

علاقه ای به رفع مشکلات کشور ندارند

قدس آنلاین: محمد وکیلی، استاندار سمنان با اشاره به این مطلب که متأسفانه برخی جریانها علاقه‌مند نیستند مشکلات کشور برطرف شود، گفت: دولت مصمم به انجام تمام تعهدات خود است.

احتمال بروز خاموشی در تهران

فردا: سید زمان حسینی، مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران گفت: ‌با توجه به افزایش بی‌سابقه مصرف برق در روزهای اخیر، احتمال خاموشی در تهران وجود دارد.

توییت جالب جان بولتون

باشگاه خبرنگاران: سیاستمدار وابسته به صهیونیستها در توییت اخیر خود، ایران را برنده این دور از مذاکرات دانست. جان بولتون در توییت خود نوشت: اجازه دهید واضح صحبت کنم، بازرسی و تفحص در هر زمان و مکان در قرارداد ایران و۱+۵ وجود نخواهد داشت. وی افزود: ایرانی‌ها بیشترین سود را در این معامله خواهند برد.

بازداشت ۸ ایرانی در ترکیه

ایرنا: عاملان دادگاه آنکارا هشت ایرانی را به اتهام قاچاق مواد مخدر بازداشت کردند. ادعا شده که در منزل دستگیرشدگان ۶ کیلو و۵۰۰ گرم هرویین، دو گرم تریاک و مقادیری قرصهای روانگردان کشف و ضبط شده است.

قطع شبکه‌های صداوسیما در آفریقا

تابناک: درپی انتشار خبر قطع پخش شبکه‌های صداوسیما در آفریقا، روابط عمومی رسانه ملی با ارایه توضیحاتی یادآور شد که سیگنال‌رسانی به علاقه‌مندان ایران در دورترین نقاط جهان مستلزم حمایتهای مالی است.

۵/۵ میلیون خانوار درگیرمواد مخدرند! ‌

عصرایران: محمدحسین شاهکویی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گیلان گفت: پنج میلیون و ۵۰۰ هزار خانواده درگیر موضوع مواد مخدر هستند و ۵۵ درصد آمار طلاق ناشی از مواد مخدر است.

خودداری سعودی ها از پذیرش پیشنهاد ایران

خبرگزاری صدا و سیما: روزنامه الاخبار نوشت: در میان جدیدترین اسنادی که ویکی لیکس درباره عربستان سعودی منتشر کرده است، نشان می دهد که سعودی ها از پذیرش پیشنهاد ایران درباره تأمین فرشهای حرمین شریفین خودداری کرده اند. گفته می شود که سفارت عربستان در تهران، این ایده را از نظر ساختار و مضمون نامناسب دیده است!

 گسترش خوابگاه‌های غیرمجاز در تهران

ایسنا: ابراهیم بناساز رئیس اتحادیه مهمانپذیران از گسترش خانه‌های شخصی اجاره‌ای و خوابگاه‌های غیر مجاز در تهران انتقاد کرد وگفت: این امر موجب شده فعالیت صنف با رکود مواجه شود.

با ایرانی ها مشکلی نداریم 

مشرق: ملا ذبیح ا… مجاهد سخنگوی طالبان، در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط درباره تماس هایی که اخیرا بین طالبان و ایران صورت گرفته است، گفت: ایران کشور همسایه ماست و برای ایجاد روابط خوب با این کشور تلاش می‌کنیم. ما می‌خواهیم توجه کشورهای همسایه و کشورهای منطقه را به این مسأله جلب کنیم که با آنها مشکلی نداریم.

ادعایی درباره دکل نفتی گم شده!

خبرآنلاین: در شرایطی که ظرف یک هفته گذشته ماجرای گم شدن دکل نفتی به یکی از موضوعات داغ اقتصاد ایران تبدیل شده است، هر روز ابعاد تازه تری از این اتفاق نمایان می شود. گفته می شود که این دکل نفتی در سال ۲۰۱۴ در منطقه دریایی Dos Bocas مکزیک نصب‌شده و در کنار دو دکل حفاری دیگر به نام‌های GSP MODU و GSP Orizont که از سال ۲۰۱۱ مشغول حفاری هستند، عملیات پشتیبانی و حفاری را آغاز کرده است. خبرها حاکیست که تاکنون رد پای فرزند یک مقام ارشد سابق به عنوان دلال نفتی و یک شرکت ترکیه در این معامله دیده شده است.

انتقاد آیت‌ا… سبحانی از جراحی زیبایی

ایرنا: آیت ا… جعفرسبحانی از مراجع تقلید گفت: مردم ما سعی می کنند بینی خود را که آفریده خداست، به شکل غربی ها در بیاورند، لذا این کار به هیچ عنوان درست نیست.

آتش به جان جنگل‌های مازندران افتاد

عصرایران: علی اصغر احمدی مدیرکل مدیریت بحران استان مازندران گفت: آتش‌سوزی در سه نقطه جنگلی و مرتعی استان مازندران از صبح دیروز آغاز شده است. گفته می شود که برخی از این آتش سوزی ها عمدی است.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* تحقیقات پزشکی نشان داد فهد سلیمان عبدالمحسن الغبا، عامل انتحاری سعودی تباری که جمعه هفته گذشته (۵ تیر) خود را در میان نمازگزاران شیعه مسجد امام صادق (علیه السلام) کویت در منطقه «الصوابر» منفجر کرد و عامل شهادت ۲۸ تن و مجروحیت ۲۲۷ نفر دیگر شد. از نظر حلال زاده بودن زیر سئوال قرار دارد. به گزارش شیعه نیوز، مقامات امنیتی کویت نمونه‌ای از آزمایش DNA وی را برای اثبات تشخیص هویت به عربستان فرستادند، اما نکته مهم در این آزمایش که با تمام اعضای خانواده انتحاری مطابقت داده شد این بوده است که DNA او با مادرش مطابق بوده اما با پدرش نه! این موضوع تعجب مقامات قضائی عربستان را برانگیخته و خانواده فرد انتحاری برای بازجویی بازداشت شدند.

* مشیر المصری، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، در گفتگو با خبرنگار بخش عربی خبرگزاری قدس (قدسنا)، درباره انتشار یک فایل ویدئویی توسط گروه تروریستی داعش که در آن جنبش حماس را به جرم عدم اجرای صحیح احکام اسلامی تهدیدبه سرنگونی کرد، ضمن رد این ادعا گفت: جنبش حماس، یک جنبش مقاومتی فلسطینی و خط مقدم جبهه مقاومت و مبارزه با رژیم صهیونیستی است و تا ابد به راه خود یعنی مبارزه با رژیم اشغالگر ادامه می‌دهد. مشیر المصری افزود حماس در مبارزات خود با رژیم صهیونیستی توانست نوار غزه را از چنگال رژیم صهیونیستی آزاد کند و صدها زندانی فلسطینی را از بند اسارت اسرائیل برهاند. وی گفت: «حماس جنبشی است که به مساله فلسطین ایمان دارد و برای آزادی این سرزمین از نهر تا بحر تلاش می‌کند». وی افزود: هدف از انتشار این ویدئو تخریب چهره جنبش حماس در افکار عمومی است. اما این جنبش بدون توجه به این اقدامات و تا زمانی که بتواند به هدف نهایی خود یعنی آزادی سرزمین فلسطین برسد به راه خود ادامه می‌دهد. سخنگوی حماس در ادامه اظهارات خود خاطرنشان کرد: «رژیم صهیونیستی بیشترین سود را از این اقدامات که برای تخریب چهره حماس انجام می‌شود، می‌برد، چرا که این رژیم همیشه برای از بین بردن این جنبش تلاش می‌کند.» گروه تروریستی داعش در یک فایل ویدئویی مدعی شده است حماس به خوبی احکام اسلامی را اجرا نمی‌کند. در این پیام، داعش تهدید کرد نوار غزه را به یکی از مناطق نفوذ خود در خاورمیانه تبدیل می‌کند. در این پیام داعش تهدید کرد دولت حماس در غزه و فتح در کرانه باختری را ریشه کن خواهد کرد.

*********************************

روزنامه خراسان**

نامه نیوز نو شت:

 شورای نگهبان خط قرمز خود در انتخابات مجلس را حوادث سال ۸۸ عنوان کرده است و اصلاح طلبان بر همین اساس می‌خواهند با نیروهای سفید خود وارد کارزار شوند. بسیاری معتقد هستند که اصلاح طلبان به دلیل همین مسئله نمی‌توانند اکثریت مجلس را به دست بگیرند این درحالی است که خود اصلاحاتی‌ها، بر این باور هستند که می‌توانند اکثریت مجلس را در اختیار بگیرند. اصلی ترین و جدی ترین گزینه جریان چپ ایران برای ریاست مجلس دهم، محمدرضا عارف است. عارف رایزنی‌های سیاسی خود را برای این کار آغاز کرده است.سید هادی خامنه‌ای دیگر گزینه اصلاح طلبان برای ریاست مجلس دهم است.

انتخاب مدعی شد :

حجت الاسلام ناصر نقویان طی سخنانی با تقبیح دروغ و دروغگویی و عصبانیت و حسادت و ضرورت کنترل خشم به طور ضمنی از احمدی نژاد و حامیانش خواست: حداقل مرد باشید و به خاطر اشتباهاتتان از مردم عذرخواهی کنید.وی افزود: امام زمان(عج) بیشترین سختگیری را به حلقه اول ارتباطی شان دارند، اما تو حلقه اولت را یکی یکی دارند دستگیر می‌کنند و خط قرمزی که برای خودت ترسیم کرده بودی الان در زندان است!

پارسینه مدعی شد :

صفحه توئیتر آیت ا… هاشمی رفسنجانی نوشت: شب آرام آرام به پایان می رسد و روز دیگری برای ایران آغاز می شود، روز دیگری با هزاران امید و آرزو و هزاران چشم منتظر… وقت آبرو دادن برای مردم است.

 تیک مدعی شد :

 شهیندخت مولاوردی معاونت امور زنان و خانواده رییس جمهور با بیان این که منظور ما هم از حضور زنان یک حضور بی‌قید و شرط در ورزشگاه‌ها نبود،در باره عدم پیگیری این مسئله از سوی دولت گفت: در کمیته‌ای که به این منظور تشکیل شده بود، بررسی‌های لازم در مورد حضور زنان در ورزشگاه‌ها انجام شد و صورت‌جلسه حضور زنان و خانواده‌ها با چارچوب‌های لازم نوشته شد و به امضا رسید و علیرغم اینکه قرار بود برای اجرا و عملیاتی شدن ابلاغ شود،دیگر این کار صورت نگرفت.زیرا وقتی مخالفان از مراجع عظام هزینه کردند، به خاطر احترامی که دولت برای مراجع قائل است و رای مراجع را محترم می‌شمارد، تشخیص داده شد که این تمهیدات رعایت شود.

تابناک مدعی شد :

روستاهایی که طلاب و مبلغان ما از سر زدن به آن ها خودداری می کنند، مورد طمع وهابیون واقع می شوند.

نامه نیوز نوشت:

مهرداد لاهوتی ،از نمایندگان نزدیک به قالیباف در مورد امکان ورود شهردار تهران به انتخابات مجلس و همچنین انتخابات ریاست جمهوری گفت: تصورم این است که قالیباف نمی‌تواند نسبت به سرنوشت کشور بی تفاوت باشد و قطعا برای شکل گیری یک مجلس منطقی، عقلانی و درست وارد عرصه می شوند و نقطه نظراتی نیز خواهند داشت.

سایت دانا مدعی شد:

اگر سوم تیر امسال را پایان مهلت استعفای مدیران فرض بگیریم، با توجه به استعفای روز گذشته استاندار فارس، وی باز هم قانون شکنی کرده است.سیدمحمد احمدی در حالی انگیزه استعفای خود را کاندیداتوری در مجلس اعلام می کند که در ماه های اخیر شدیدا از سوی اصلاح طلبان افراطی به بهانه ناتوانی در ایجاد شور و نشاط سیاسی برای استعفا تحت فشار بود.

*********************************

روزنامه ایران**

حمایت مردم امریکا ازتوافق هسته‌ای با ایران

نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد شمار بیشتری از مردم امریکا از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنند.  نتایج نظرسنجی جدیدی که شبکه خبری «ان‌بی‌سی نیوز»، با همکاری روزنامه امریکایی «وال استریت ژورنال» انجام داده است نشان می‌دهد که ۳۲ درصد از شرکت کنندگان از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنند؛ توافقی که به نوشته این شبکه خبری، هدف آن جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای از طریق اجازه به بازرسان برای نظارت بر تأسیسات هسته‌ای به ازای کاهش تحریم‌های اقتصادی کنونی ایران است. به گزارش  «ایرنا»،  این نتایج نشان داد ۱۷ درصد پاسخ دهندگان مخالف چنین توافقی هستند، درحالی که ۴۶ درصد امریکایی‌ها عنوان کرده‌اند برای اظهار نظر در این زمینه اطلاعات کافی ندارند. بر اساس این گزارش،از نظر حمایت یا مخالفت با این توافق احتمالی، تفاوتی اساسی بین دو حزب اصلی امریکا وجود دارد: ۴۷ درصد از دموکرات‌ها موافق توافق هستند اما در بین جمهوریخواهان شمار بیشتری مخالف این توافق هستند. این نظرسنجی در بازه زمانی بین ۱۸-۱۴ ژوئن (۲۸-۲۴ خرداد) و با ضریب خطای مثبت و منفی ۴/۴ درصد انجام شده است.

لغو تحریم انگلیس علیه برخی ایرانی ها

وزارت دارایی (خزانه داری) انگلیس شامگاه سه شنبه در آخرین اصلاح فهرست تحریمی اش مربوط به ایران، یک شخص حقیقی و هشت شخصیت حقوقی را از فهرست تحریم‌های خود حذف کرد. به گزارش «ایرنا»، براساس اطلاعیه منتشر شده روی تارنمای وزارت خزانه داری انگلیس، محمود جنتیان معاون پیشین سازمان انرژی اتمی ایران تنها شخص حقیقی است که از فهرست تحریمی وزارت دارایی انگلیس حذف شده است. این اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر مشمول مسدود بودن دارایی‌های این وزارتخانه نمی‌شوند. اقدام وزارت دارایی انگلیس متعاقب اصلاح صورت گرفته در فهرست تحریمی شورای اتحادیه اروپا در

۲۶ژوئن گذشته صورت گرفت. براساس اطلاعیه یاد شده، همچنین اطلاعات مربوط به شش شخص حقوقی ایرانی اصلاح شده است اما آنها همچنان درفهرست تحریم وزارت دارایی انگلیس قرار خواهند داشت.

نقویان: از مردم عذرخواهی کنید

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر نقویان با  تقبیح دروغ و دروغگویی و عصبانیت؛ به طور ضمنی خطاب به احمدی‌نژاد و حامیانش گفت: «حداقل مرد باشید و به خاطر اشتباهاتتان از مردم عذرخواهی کنید». تقویان که در مهدیه سرچشمه زارچ یزد سخن می‌گفت، افزود:« امام زمان(عج) بیشترین سختگیری را به حلقه اول ارتباطی شان دارند، اما تو حلقه اولت را یکی یکی دارند دستگیر می‌کنند و خط قرمزی که برای خودت ترسیم کرده بودی، الان در زندان است!»

زمان  نامشخص دادگاه «جیسون رضاییان»

یک منبع آگاه در دادگاه انقلاب گفت: «هنوز وقت رسیدگی برای پرونده جیسون رضاییان تعیین نشده است و زمان دادگاه بعدی مشخص نیست». وی در گفت‌و‌گو با «میزان» ادامه داد: به دلیل خالی نبودن نوبت دادگاه و شعبه رسیدگی کننده به این پرونده، زمان دادگاه بعدی مشخص نیست». بنابراین گزارش، جیسون رضائیان تیرماه سال ۹۳ به اتهام جاسوسی دستگیر شد و  پرونده نامبرده با صدور  قرار مجرمیت و کیفر خواست برای رسیدگی از دادسرا  به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران ارجاع شد. گفتنی است، تا کنون جیسون رضائیان در  دو جلسه محاکمه از اتهامات وارده از خود دفاع کرده است.

*********************************

 روزنامه جام جم ****

نامه‌ای که تائید نشد

 روز دوشنبه خبرهایی درباره نامه باراک اوباما به مقامات کشورمان که از سوی نخست‌وزیر عراق به تهران رسیده منتشر شد که دیروز با عدم تائید این خبر از سوی سخنگوی دولت و تکذیب آن از سوی واشنگتن روبه‌رو شد.

محمدباقر نوبخت در نشست خبری روز گذشته خود در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این‌که آیا درست است که آقای اوباما در این بین نامه‌ای نوشته‌ است، اظهار کرد: «هیچ اطلاعی از این نامه ندارم و بالطبع تأئید نمی‌کنم. اگر بیان مواردی لازم باشد حتما ‌اطلاع‌رسانی خواهد شد ضمن این‌ که اجازه دهید در عالم سیاست اتفاقات در همان چارچوب‌ها و پروتکل‌ه��یی که وجود دارد تعقیب شود». همزمان دولت آمریکا گزارش‌ها در این‌باره که اوباما پیش از آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای نامه‌ای را به سران ایران ارسال کرده، رد کرد.

هراس صهیونیست‌ها از موضع آلمان در مذاکرات

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» از مواضع هسته‌ای آلمان انتقاد کرده است. این روزنامه مبنای عملکرد آلمان در مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب را لغو تحریم‌ها برای ورود به بازار ایران دانسته و تاکید کرده است: موضع «ضعیف» برلین از فشارهای وارده بر جمهوری اسلامی می‌کاهد و احتمال شکل‌گیری یک توافق «بد» را افزایش می‌دهد. این روزنامه تخمین زده حجم احتمالی میزان صادرات سالانه آلمان به ایران بعد از دستیابی به توافق هسته‌ای نهایی می‌تواند به پنج تا شش میلیارد یورو برسد.

طرح جرم سیاسی به عُمر مجلس نهم می‌رسد؟

محمدعلی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درباره اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر لزوم تعریف جرم سیاسی و تفکیک جرایم سیاسی از امنیتی به آنا گفت: من تعجب می‌کنم که چطور رئیس‌جمهور این موضوع را مطرح کرده است، این طرح حدود یک سال است که تهیه شده و در نوبت دستور کار صحن علنی است. اگر دولت نقد یا نظری درباره طرح کمیسیون قضایی مجلس دارد، نماینده دولت می‌تواند زمانی‌که این طرح در صحن علنی در حال بررسی است نظر خود را اعلام کند. وی در پاسخ به این پرسش که «با توجه به فرصت باقیمانده مجلس نهم، به نظر شما آیا این طرح در دستور کار مجلس نهم قرار خواهد گرفت؟»، اظهار کرد: با توجه به این‌که در سال پایانی مجلس نهم قرار داریم و امسال بررسی برنامه ششم توسعه در اولویت دستور کار مجلس است و پس از آن نیز مجلس باید لایحه بودجه ۹۵ را بررسی و تصویب کند و سال انتخابات نیز هست، بعید می‌دانم نوبت به بررسی این طرح برسد.

***********************************************

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=39607

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.