قلعه حاجی‌آباد یکی از آثارهای تاریخی شهرستان حاجی‌آباد و از نقاط دیدنی استان هرمزگان می باشد که قدمت این قلعهٔ تاریخی رو می‌شه به قرون میانه و متاخر اسلامی از ایلخانیان تا صفویان نسبت داد این قلعه یکی از جاذبه‌های گردشگری استان هرمزگان است و هر ساله افراد زیادی رو برای تماشا به سوی خود ...

قلعه حاجی‌آباد یکی از آثارهای تاریخی شهرستان حاجی‌آباد و از نقاط دیدنی استان هرمزگان می باشد که قدمت این قلعهٔ تاریخی رو می‌شه به قرون میانه و متاخر اسلامی از ایلخانیان تا صفویان نسبت داد این قلعه یکی از جاذبه‌های گردشگری استان هرمزگان است و هر ساله افراد زیادی رو برای تماشا به سوی خود جذب می‌کند.
به گزارش پیارم حاجی آباد،  یکی از اثار باستانی شهرستان حاجی آباد قلعه تاریخی این شهر می باشد که قدمت آن به دوران ایلخانان، تیموریان و صفویه می رسد این قلعه در ورودی شهر حاجی آباد قرار دارد و احتمالاً در دوره صفویه نیز از آن استفاده می شده است. این قلعه روی صخره ای در جنوب غربی شهر قرار دارد. ارتفاع آن بین ۳۰- ۲۷ متر و طول و عرض۸۰ متر می باشد و دارای چهار برج است .
ظاهراً این قلعه در روزگار دولت های قبل از اسلام بنا شده و بعدها توسط پادشاهان هرمز بازسازی گردیده است. احتمال می رود قلعه کهن حاجی آباد به دلیل موقعیتی که داشته توسط سپاهیان تیمورلنگ تخریب و پس از قتل عام اهالی به آتش کشیده شده سپس به وسیله سیفین یکی از پادشاهان هرمز بازسازی میگردد و به نام قلعه سیفین (دو شمشیر) نامگذاری میشود .
شهرحاجی آباد در اطراف همین قلعه بوجود آمده و رشد کرده و درحال حاضر یکی از محلات قدیمی این شهرستان به نام پای قلعه مشهور میباشد.

محسن ضیایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان،در گفتگو با خبرنگار پیارم حاجی آباد،اظهار کرد: عملیات مرمت قلعه تاریخی حاجی آباد با اعتباربیش از یک میلیارد و پانصد میلیون ریال آغاز شده است.

وی افزود: این عملیات شامل اجرای دیواره خشتی برج و دیوار جنوبی قلعه، مقاوم سازی پایه سنگی برج جنوبی و تعمیر و مرمت برج شمالی است، که کار باز سازی این قلعه حدود دو سال طول می کشد.
ضیایی بیان داشت: قلعه حاجی‌آباد یکی از آثارهای تاریخی شهرستان حاجی آباد است، قدمت این قلعه مربوطه به دوران ایلخانیان تا صفویان است، قلعه تاریخی حاجی آباد با شماره ۷۲۷۱ در سال ۸۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=62549

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.