کشت زراعت ذرت دانه ای در منطقه فارغان حاجی آباد  آغاز شد. به گزارش پیارم حاجی آباد، کشت ذرت بر مبنای الگوی کشت محصولات می باشد بدینگونه که تعدیل کشت تابستانه بر این مبنا خواهد بود که گیاهان هم رقیب کشت ذرت از جمله کنجد با دوره رشد کوتاه که یک گیاه کم توقع و ...

کشت زراعت ذرت دانه ای در منطقه فارغان حاجی آباد  آغاز شد.

به گزارش پیارم حاجی آباد، کشت ذرت بر مبنای الگوی کشت محصولات می باشد بدینگونه که تعدیل کشت تابستانه بر این مبنا خواهد بود که گیاهان هم رقیب کشت ذرت از جمله کنجد با دوره رشد کوتاه که یک گیاه کم توقع و پر محصول است با نیاز تغذیه ای و آبی کم می توان در برنامه اصلاح الگوی کشت قرار گیرد و همچنین در طول فصل زراعی حفظ سطوح گندم و جو که جزء محصولات استراتژیک محسوب می شود بیشتر به عامل بهبود در کشت پرداخته می شود و توسعه آن با وجود خشکسالی های پی در پی کمتر مدنظر قرار گرفته است.

از آنجا که گیاه ذرت یک گیاه پرتوقع با نیاز آبی و تغذیه ای بسیار بالای است به کشاورزان توصیه گردیده که ضمن مدنظر قرار دادن اصلاح الگوی کشت نسبت به کشت با رعایت اصول فنی در کاشت و آبیاری با روش نوار تیپ از سیستم آبیاری تحت فشار استفاده گردد.

– کاشت ذرت دانه ای درمنطقه فارغان از اواخر تیرماه آغاز و تا اواسط شهریور ادامه خواهد داشت وبرداشت این نوع محصول به دو صورت چاپری ودانه ای خواهد بود،که نوع چاپری از اواسط آبان ماه درسطوح قریب به ۲۵درصد مزارع آغاز و نوع دانه ای از اوایل آذر ماه آغاز و تا اواخر دی ماه درسطوح۷۵درصد مزارع ادامه خواهد داشت.
– مهمترین ارقام کشت شده در مناطق رقم ۷۰۴ که با توجه به شرایط اقلیمی خاصی که دراین مناطق وجود دارد رقم فوق نسبت به سایر ارقام دیگر ذرت مستعد کشت خواهد بود .

پریوش سالارپور مسئول جهاد کشاورزی فارغان سطوح قابلیت کشت این محصول را ۲۰۶۰درهکتار پیش بینی کرد و افزود:عملیات آماده سازی زمین به گونه ای است که استفاده از دستگاههای کم خاکورز و خاکورزهای حفاظتی بیشتر صورت خواهد گرفت که باعث حفظ ساختمان خاک ،صرفه جویی در وقت و انرژی و کاهش فرسایش خاک می گردد و همچنین صرفه جوئی حداقل ۳۰درصد در هزینه ها و از طرفی دیگر ضمن حفظ رطوبت موجود در خاک افزایش بهره وری را به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: کاشت بذر با دستگاههای پنوماتیک و مکانیکی توام با کود کار و با نیاز مصرفی بذر در هر هکتار ۲۵کیلوگرم خواهد بود.

وی در پایان عدم تسطیح و یکپارچه نبودن اراضی،کمبود سرمایه گذاری در توسعه محصولات کشاورزی که نیازمند سرمایه گذاری های بیشتر در این بخش خواهد بود و کاهش سطح ایستائی آب چاه های کشاورزی ،بالا بودن شوری آب EC الکترو پمپ ها و موتور پمپ ها را از مهمترین مشکلات موجود کشاورزان منطقه فارغان اعلام کرد.

شهرستان حاجی آباد رتبه نخست تولید ذرت را در استان دارد.

گزارش احسان دهقانی خبرنگار شهر فارغان

 

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=64486

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.