پیارم: مینیبوس داران خط آبیک ـ قزوین برای جایگزینی خودروهای فرسوده و چند ساله خود با مشکل مواجه بوده و توان پرداخت اقساط ۹۰۰ هزار تومانی برای خرید مینیبوسهای جدید را ندارند. به گزارش پیارم به تقل ازخبرگزاری فارس از آبیک، مینیبوس داران خط آبیک ـ قزوین برای طرح جایگزینی مینیبوسهای فرسوده و چند ساله ...
پیارم: مینیبوس داران خط آبیک ـ قزوین برای جایگزینی خودروهای فرسوده و چند ساله خود با مشکل مواجه بوده و توان پرداخت اقساط ۹۰۰ هزار تومانی برای خرید مینیبوسهای جدید را ندارند.
به گزارش پیارم به تقل ازخبرگزاری فارس از آبیک، مینیبوس داران خط آبیک ـ قزوین برای طرح جایگزینی مینیبوسهای فرسوده و چند ساله خود باید علاوه بر آورده مورد نیاز که ۲۰۰ میلیون ریال است، ماهانه ۹۷۰ هزار تومان قسط از وام ۳۷۰ میلیون ریالی پرداخت کنند که توان این کار را ندارند و با مشکل مواجه هستند.
برای پیگیری مشکل مینیبوس داران شرکت شاهین آبیک با چند نفر از مینیبوس داران گفتوگو کردهایم.
حسین بابایی مدیر فنی شرکت شاهین آبیک و راننده در گفتوگو با خبرنگار فارس در آبیک میگوید: در سال ۸۹ نامهای مکتوب به درخواست فرمانداری شهرستان آبیک به سازمان پایانهها و حمل و نقل استان قزوین ارسال کردیم و این در حالی بود که به وزارت کشور نیز نامه مکتوب مبنی بر تعویض مینیبوسهای فرسوده شرکت شاهین آبیک ارسال کردیم ولی به نتیجهای نرسیدیم.
وی میافزاید: برای تعویض مینیبوسهای فرسوده به شهرداری آبیک نامه مکتوب ارسال کردیم که اذعان کردند این کار در حیطه اختیاری شهرداری نیست و به شهرداری ارتباطی ندارد چراکه در حیطه سازمان حمل و نقل و پایانههاست.
این راننده مینیبوس ادامه میدهد: در سال ۹۰ از سوی سازمان حمل و نقل و پایانههای استان قزوین دستورالعملی مبنی بر ارائه آمار مینیبوسهای فرسوده از شرکت شاهین آبیک خواسته شد تا با اعطای تسهیلات خود اشتغالی، رانندگان مینیبوس با دریافت آن بتوانند نسبت به تعویض مینیبوسهای فرسوده اقدام کنند.
بابایی خاطرنشان میکند: اسامی ۴۰ نفر از رانندگان را به سازمان حمل و نقل و پایانههای استان قزوین ارسال کردیم و نتیجه این شد که رانندگان مینیبوس باید ۲۰۰ میلیون ریال آورده داشته باشند و ۳۷۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی با سود ۱۴ درصد با باز پرداخت ۶۰ ماهه پرداخت کنند.
وی اظهار میکند: یک راننده مینیبوس توان و قدرت پرداخت ماهانه ۹۷۰ هزار تومان را ندارد به همین دلیل سه بار برای طرح و رفع مشکل در جلسات استانی شرکت کردیم ولی چون از رانندگان حمایت نکردند انصراف داده و موضوع را رها کردیم.
مدیر فنی شرکت شاهین آبیک از اعطای مینیبوس از سوی شهرداری در سال ۸۸، ۸۹ و ۹۰ به سرویسهای آزاد و متفرقه اظهار تأسف میکند و میگوید: بنده که ۳۰ سال است راننده خط آبیک به قزوین و بالعکس هستم چرا نباید از خرید مینیبوس دولتی با تسهیلات و سود مناسب بهرهمند شوم.
بابایی اضافه میکند: شخصی که مینیبوس دولتی از شهرداری دریافت کرده، کسی است که هم در کارخانه کار میکند و یا در نانوایی مشغول به کار است.
طبق گفته مینیبوس داران خط آبیک به قزوین و بالعکس که از نمایندگیهای مجاز خودرو نظیر زامیاد قیمت استعلام مینیبوس را دریافت کردهاند به این نتیجه رسیده بودند که قیمت مینیبوس در این نمایندگی بسیار ارزانتر و مناسبتر است و مینیبوس فرسودهشان را به قیمت بهتر میتوانند به طور آزاد با نرخ مناسبتر به فروش برسانند چراکه با یک نفر طرف بودند و منتی هم بر سرشان نبود.
محمود اسماعیلی یکی از رانندگان خط آبیک ـ قزوین که از سال ۵۹ در این خط کار میکند به خبرنگار فارس در آبیک اظهار میکند: تاکنون سه مینیبوس با نرخ آزاد تعویض و خریداری کردهام بدون اینکه ریالی تسهیلات دولتی دریافت کرده باشم.
وی میافزاید: کار ما تعاونی شده و درصدی بالا میآید چرا یدک و روغن باید ۱۵ تا ۲۰ برابر در سال افزایش یابد ولی نرخ کرایه با سود کم افزایش مییابد و زمانی هم که به مسئولان اعتراض میکنیم که برای ما صرف نمیکند اذعان میکنند اگر صرف نمیکند رها کنید بنده با این سن و سال کجا باید کار کنم آخر دردمان را باید به چه کسی و کجا ببریم.
وضعیت جاده آبیک ـ قزوین نامطلوب است
اسماعیلی در ادامه گفتوگو به وضعیت نامطلوب جاده آبیک ـ قزوین اشاره میکند و میگوید: وضعیت این جاده آنقدر نامطلوب است که هنگام حرکت زیر بندی، شیشه و لاستیک را میلرزاند و صدای مسافران در میآید و اعتراض میکنند.
وی ادامه میدهد: چرا لاستیک مینیبوسی را که باید شش ماه کار کند باید هر سه ماه یک بار تعویض کنم مسئولان راه و شهرسازی میتوانند بر روی جاده و آسفالت روکش بریزند که البته اقدام کردهاند ولی مطلوب نیست.
این راننده مینیبوس از حضور شش افسر در خط آبیک ـ قزوین اظهار گله میکند و میافزاید: در یک خط ۵۰ کیلومتری در جاده پادگان، حصار خروان، محمدیه، نیروگاه شهید رجایی افسر راهنمایی و رانندگی بازرسی انجام میدهد که این امر سبب شده صدای مسافران در بیاید و سپس در پلیس راه قزوین باید پاسخگوی تأخیر خود باشم.
در حال حاضر ۶۰ دستگاه مینیبوس در شرکت شاهین شهرستان آبیک (مینیبوس داران خط آبیک ـ قزوین) وجود دارد که ۴۰ دستگاه مربوط به رانندگان آبیک ـ قزوین و ۲۰ دستگاه مربوط به خود راننده است که از این تعداد یک دستگاه ثابت برای کارکنان شبکه بهداشت و درمان است، دو دستگاه مینیبوس هیونداست و ۱۵ دستگاه متفرقه است و در خط آبیک ـ قزوین هم فعالیت میکنند.
علی بابایی که پنج سال است در خط آبیک ـ قزوین کار میکند و مینیبوس مدل ۸۶ خود را به نرخ آزاد خریداری کرده به خبرنگار فارس در آبیک میگوید: درآمد و دخل ما با خرج ما همخوانی ندارد.
وی ادامه میدهد: زمانی که از مسئولان راهور خواستیم که از رانندگان حمایت کنند اذعان میکنند که از مسیر اتوبان استفاده کنید در حالی که این امر شدنی نیست چراکه برخی از مسافران در میانه راه پیاده میشوند.
وی میافزاید: اگر با مینیبوس آزاد کار کنم برای بنده به صرفهتر خواهد بود چراکه هم سرمایهام از بین نمیرود، هم حرف مسافران را نمیخورم و هم درآمد بهتری خواهم داشت.
یکی از رانندگان که دو سال است به نرخ دولتی مینیبوسی را دریافت کرده، اذعان میکند: جلوبندی مینیبوس ضعیف است و دستاندازهایی که در جاده آبیک ـ قزوین وجود دارد تمام سیستم مینیبوس را بهم میزند چراکه باید انحراف به چپ حرکت کنیم.
گفتنی است در جاده آبیک به قزوین به دلیل وضعیت جاده به ویژه در مسیر نیروگاه شهید رجایی رانندگان مینیبوس مجبور هستند انحراف به چپ و یا راست حرکت کنند و حتی رانندگان بر روکش، آسفالت و زیرسازی جاده تأکید داشته و عنوان کردهاند که اگر اضافههای جاده را بردارند حاضر هستند روی خاکی حرکت کنند.
به نکات زیر توجه کنید