رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با بیان اینکه ۷۸۰ میلیون نفر در جهان بی‌سواد مطلق هستند از وجود ۹٫۷ میلیون نفر بی‌سواد در ایران خبر داد. به گزارش پیارم به نقل از خبرگزاری فارس از بندرعباس، علی باقرزاده صبح امروز در نشست شورای آموزش و پرورش استان هرمزگان اظهار داشت: اساس پایداری و منشا تحول ...

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با بیان اینکه ۷۸۰ میلیون نفر در جهان بی‌سواد مطلق هستند از وجود ۹٫۷ میلیون نفر بی‌سواد در ایران خبر داد.

خبرگزاری فارس: وجود 780 میلیون نفر بی‌سواد مطلق در جهان/ 15 درصد جمعیت کشور بی‌سواد هستند

به گزارش پیارم به نقل از خبرگزاری فارس از بندرعباس، علی باقرزاده صبح امروز در نشست شورای آموزش و پرورش استان هرمزگان اظهار داشت: اساس پایداری و منشا تحول همه تمدن‌ها در جهان علم و دانش است و بدون بهره‌گیری از این مهم هیچ تمدنی نه منشا حرکت بوده و نه اثری از آن باقی مانده است.

وی در این راستا عنصر اصلی جاودانگی تمدن اسلامی با قدمت بالای آن گوهر علم و دانش است چرا که اسلام توجه مبنایی به فراگیری این مهم دارد.

این مقام مسئول در ادامه با تاکید بر اینکه نظام آموزشی هر کشور جز سرمایه‌های اصلی است که هیچ قیمتی بر آن نمی‌توان گذاشت، خاطر نشان کرد: توجه جدی به این عنصر مهم ایران اسلامی را در جایگاه ممتازی قرار داده است به طوری که در ۱۰ سال گذشته سرعت تولید علم در ایران ۱۷برابر رشد داشته است که این امر در هیچ جای دنیا سابقه ندارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور در همین راستا با بیان اینکه ایران به عنوان ۱۰ کشور برتر دنیا صاحب ایده و روش‌های نوین در توسعه علمی است یادآور شد: در تداوم این نگرش، دهه چهارم انقلاب شکوهمند اسلامی افق پیشرفت و عدالت را بر عنصر علم و دانش استوار کرده و به عنوان راهبرد اصلی توسعه برگزیده است.

وی اضافه کرد: با این اعتقاد که آموزش و پرورش با کیفیت گرانبهاترین کالایی است که می‌توان از آن نام برد، هدفگذاری وزارت آموزش و پرورش بر مبنای توجه جدی به الزامات رشد و توسعه این مجموعه با رویکرد نوین است.

باقرزاده در همین رابطه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کشور و اجرای نظام جدید آموزشی را مورد اشاره قرار دارد و گفت: توجه مبنایی به مقطع ابتدایی به عنوان سنگ بنای تحول و پیشرفت آموزش و پرورش، زمینه حرکت پایدار در مسیر چشم انداز علمی کشور را هموار کرده است.

وی بیان داشت: با اضافه شدن یک سال به مقطع ابتدایی در واقع سرمایه‌گذاری در این مقطع یک سال افزایش پیدا کرد که این مهم ارتباط مستقیمی با رشد علمی کشور دارد.

معاون وزیر “این دستاورد” را نقطه درخشان عملکرد وزیر کنونی آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: این مهم برای موفق خواندن کارنامه ایشان کفایت می‌کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آمار جهانی بی‌سوادی اظهار داشت: برابر آمار سال ۲۰۱۱، مجموع کل بی‌سوادان مطلق در جهان ۷۸۰ میلیون نفر بوده است که بیشترین آن در کشورهای در حال توسعه است.

باقرزاده با بیان اینکه نگرش به محو بی‌سوادی در کشور جمهوری اسلامی ایران یک امر مبنایی و اعتقادی است گفت: این اصل در اندیشه اجرایی بنیانگذار جمهوری اسلامی در ابتدای تأسیس نظام، عملی شد و توسعه یافت.

وی اضافه کرد: در سال ۵۵ مجموع افراد باسواد کشور ۴۷ درصد بود که این عدد در سال ۹۰ به ۸۵ درصد رسید.

به گفته باقرزاده، براساس آخرین ارزیابی از مجموع ۹ میلیون و ۷۱۹ هزار بی‌سواد در کل کشور، سه میلیون و ۴۵۶ هزار نفر در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال (جمعیت مولد جامعه) قرار دارند و شش میلیون و ۲۶ هزار نفر نیز بالای ۵۰ سال سن دارند.

وی آمار بی‌سوادی در استان هرمزگان را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: از مجموع کل جمعیت استان هرمزگان ۸٫۳ درصد (۸۹ هزار و ۶۴ نفر) بی‌سواد هستند که البته اقدامات سوادآموزی و اهتمام جدی مسئولان استان در اجرای طرح‌های مختلف سوادآموزی، چشم انداز روشنی را فرآروی استان قرار داده است.

این مقام مسئول همچنین گفت: البته در کنار آمار بی‌سوادان مطلق، جمعیتی نیز با عنوان کم سواد هستند که عدم توجه به آن می‌تواند این گروه را نیز به مرور به جرگه بی‌سوادان مطلق سوق دهد.

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور در بخش انتهایی سخنان خود با اشاره به محورهای مهم نامه مقام معظم رهبری در بحث محو بی‌سوادی، از انسداد ورودی بی‌سوادی، تدوین برنامه‌ها، اتخاذ روش‌های تشویقی، اصلاح ساختارها، اصلاح دوره‌ها، روش‌ها و برنامه‌ها به عنوان اهم این فرمان نام برد که می‌تواند در ریشه‌کنی بی‌سوادی و جهش علمی کشور بسیار موثر باشد.

باقرزاده در خاتمه از حسن توجه استاندار هرمزگان در جایگاه رئیس شورای آموزش و پرورش استان به امر سوادآموزی قدردانی کرد و اظهار داشت: ارزیابی عملکرد مدیران بر مبنای مشارکت در برنامه‌های سوادآموزی و قرار گرفتن یکی از ملاک‌های ارزیابی جشنواره شهید رجایی به امر سوادآموزی، ابتکار عمل استاندار هرمزگان بود که به عنوان یک مدل مشارکتی و پیگیری موفق، از سوی وزارت آموزش و پرورش به سراسر کشور تعمیم داده شد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=2790

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.