رئیس شرکت آب و فاظلاب روستایی شهرستان حاجی آباد، یکی از دلایل کم آبی را عدم مدیریت در مصرف آب های زیر زمینی  و حفر چاههای غیر مجاز عنوان کرد. ...

مهندس امان الله کریمی، رئیس شرکت آبفار شهرستان حاجی آباد، در گفتگو اختصاصی با خبرنگار پیارم، اظهار کرد: با توجه آغازشدید ترین خشکسالی قرن کشور به خصوص در استان هرمزگان گرچه سال زراعی ۸۶-۸۷ سال کم بارشی بود و در آن سالها ما ۴۱ درصد بیشتر بارندگی نداشتیم ولی امسال ما خشکترین سال کشور را تجربه می کنیم.

مهندس کریمی افزود: متاسفانه امسال با توجه به عدم بارش بیشتر چاه های آب شرب شهرستان حاجی آباد با افت شدید مواجه شدند و در برخی از نقاط  با بالا رفتن EC آب و شور شدن مواجه شده است.

وی بیان داشت: در سال جاری ما ۵۰ درصد  کاهش بارندگی داشتیم و طی ۱۱ سال اخیر سال پر بارشی در تاریخ هواشناسی کشور نداشتیم و براساس شاخص های میزان بارش از سال ۸۱ تاکنون این شاخص ها منفی بوده ما باید علاوه بر سازگاری با اقلیم در برابر این خشکسالی ها هوشیار باشیم تا متحمل آسیب جدی نشویم.

یکی از دلایل کم آبی برداشت بی رویه از منابع آبهای زیر زمینی است

رئیس شرکت آبفار شهرستان حاجی آباد، یکی از دلایل کم آبی را عدم مدیریت در مصرف آب های زیر زمینی  عنوان کرد و افزود: به علت عدم مدیریت  و برداشت بی رویه از منابع آبی و عدم جلوگیری از حفر چاههای غیر مجاز، اکثر چاه های آب شرب حتی کشاورزی با مشکل جدی روبه رو است.

مهندس کریمی  گفت: جهت رفع مشکل بی آبی باید همه مسئولان و مردم عزم خود را جزم کنند و در صرفه جویی آب دقت بیشتری نمایند.

وی بیان داشت: در روستاهای غربی شهرستان حاجی آباد ، روستای گله گاه ، چاه باغ EC آب به بیش از ۱۲ هزار رسیده است که در این خصوص جهت تامین آب شرب اهالی ناگزیر از آب سیار استفاده  می کنید .

رئیس شرکت آبفار شهرستان حاجی آباد تصریح کرد:روستاهای طاشکوئیه، سید جوذر به علت برداشت بی رویه آبهای زیر زمینی آب شرب این روستاها خشک شده یا با کمی آب مواجه شده است که در این راستا با توجه به نیاز مشترکین آب شرب و کمبود اعتبارات استانی و ملی  شرکت آب و فاضلاب روستایی براساس وظیفه و روستاهای طاشکوئیه با همکاری فرماندار یک آب شیرین کن ۱۰ متر مکعبی برای استفاده مردن نصب شده است .

کریمی افزود:در روستای گله گاه نیز اقدام به نصب آب شیرین کن ۲۰ متر مکعبی نموده ایم که  که بزودی نصب می شود.

پنج روستا در حاجی آباد با تانکر آب رسانی می شوند

وی در ادامه بیان داشت: در روستای سید جوذر بلافاصلا به اقدام کف شکنی جاهای آب های  شرب نموده که مشکل این اهالی حل و مرتفع شد و جهت کمبود آب در روستای طلاشکوئیه با توجه به فقیر بودن منابع آبی  آن منطقه اقدام به حفر چاه در محدوده بالا دست نمودیم .

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: اکثر روستاهای شهرستان با مشکل کم آبی مواجه هستند و  مجتمع روستای طارم ، هاشم آباد و  گل رویه نیز شرکت آبفار حاجی آباد اقدام به حفر چاه کرده است .

کریمی افزود: مجتمع کش رودخانه که ۸ روستا را پوشش می دهد متاسفانه از تعداد ۴ حلقه چاه ۲ حلقه آن کاملا خشک و دو حلقه دیگر با کمبود آب شدید مواجه شده است  و برای رفع بی آبی این روستاها یک چاه ۲۰۰ متری  حفر شده است که به علت فقیر بودن منابع آبی دشت فارغان نتیجه مطلوبی حاصل نشد.

رئیس اداره آبفار حاجی آباد یاد آور شد: در وستای سرچاهان و گهگم که هم اکنون دارای سه حلقه چاه است با کمبود شدید آب مواجه هستیمو اقدام به حفر چاه در محدوده تنگه زاغ کرده ایم  با توجه به فاصله زیاد ۹۵ درصد از عملیات اچرایی شده و در هفته دولت به بهره برداری می رسد.

کریمی ادامه داد:در روستای های آشکارا ، سیرمند و شمیل  با توجه به خشک شدن چاه های آب شرب از روستاهای همجوار به فاصله ۸ کیلومتر آب انتقال داده ایم و در روستای جایین با توجه به شور شدن آب اقدام به حفر چاه و تجهیز چاه نموده ایم و میزان ۴ کیلومتر شبکه توزیع اصلاح شده است.

وی یاد آور شد:در روستاهای کشکوئیه ، باغات و محمود آباد با توجه به کمبود آب این روستاها شرکت آب و فاضلاب  اقدام به حفر چاه نموده است که ۸۵ در صد عملیات آن اجرایی شده که بزودی به بهره برداری می رسد.

مدیرشرکت آبفار حاجی آبادبا اشاره به اینکه پنچ روستا در حاجی آباد با تانکر آب رسانی می شود  اضافه کرد: مابقی روستاها منابع آبی بسیار ضعیفی دارند و باید آب مورد نیاز آن روستاها از دشت های دیگری انتقال یابد که این امر نیاز به اعتبار ملی دارد.

 

برچسب ها :

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=68083

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.