حاجی آباد با توجه به اقلیم خوب، دارای ۷۱۰ هکتار مرتع که رویشگاه گونه های گیاهی دارویی و مرتعی می باشد و با وجود پوشش گونه ها گیاهی قطب تولید عسل در استان می باشد. به گزارش پیارم حاجی آباد، یک زنبوردار در شهرستان حاجی آباد می تواند در طول تمام فصول سال تولید عسل ...

حاجی آباد با توجه به اقلیم خوب، دارای ۷۱۰ هکتار مرتع که رویشگاه گونه های گیاهی دارویی و مرتعی می باشد و با وجود پوشش گونه ها گیاهی قطب تولید عسل در استان می باشد.
به گزارش پیارم حاجی آباد، یک زنبوردار در شهرستان حاجی آباد می تواند در طول تمام فصول سال تولید عسل داشته باشد، با وجود این ظرفیت شهرستان می توان زمینه صنعت بسته بندی عسل را با تشویق سرمایه گذاران بخش خصوصی راه اندازی کرد و یا شرایطی را به وجود آورند که عسل تولیدی شهرستان با نام حاجی آباد وارد بازار شود.
با توجه به اینکه بیشترین تعداد زنبورداران این استان را زنبورداران کوچنده از سایر استان ها تشکیل می دهند ولی هیچ توجهی از طرف بومیان شهرستان با وجود درآمدزدایی بالای زنبورداری نشده است.
با توجه به اینکه زنبورداران بیشترین روزهای سال را در حاجی آباد می گذرانند ولی عسل تولیدی به اسم استان های دیگر وارد بازار می شود و هیچگاه عسلی به اسم حاجی آباد وارد بازار نشده است و حتی زنبور داران شهرستان نیز عسل بدون بسته بندی و به صورت فله ای به فروش می رسانند.


حاجی آباد قطب تولید عسل در هرمزگان می باشد
مهدی عباس پور رئیس جهاد کشاورزی حاجی آباد در گفتگو با پیارم حاجی آباد، هم با اشاره به اینکه حاجی آباد قطب تولید عسل در هرمزگان می باشد، افزود: در حال حاضر ۱۷هزار کندو عسل در حاجی آباد استقرار پیدا کرد است در این شهرستان ۳۰روز زودتر از دیگر مناطق جنوبی کشور زنبورداری شروع می شود زیرا گل درخت بادام کوهی و محلی، حتی مرکبات ۳۰ روز زودتر از استان های دیگر شکوفه می دهد و به همین دلیل زنبورداران زیادی در این فصول از سال کندو هارا به حاجی آباد انتقال می دهند.
مهدی عباس پور ، از دیگر مزیت های این شهرستان در زمینه زنبورداری، تولید و برداشت عسل پائیزه است که در این فصل هیچ زنبوری تولید عسل ندارد.
وی در ادامه بیان داشت: با وجود هزاران اصله درخت کنار  که با توجه به خنک شدن هوا گل دهی آن ها نیز درسطح وسیعی شروع می شود، تعدادی از زنبورداران کندوهای خود را با مستقر کردن در مجاورت این درختان، بهترین و مرغوب ترین عسل را در فصل پائیز تولید می کنند. به گفته عباسپور این درحالی است که زنبورداران کوچنده همه ساله اواسط پائیز و اوایل زمستان ۱۷ هزار کندوی خود را به حاجی آباد آورده و اواسط اردیبهشت به استان های خود بر می گردند.
عسل زنبورداران هرمزگان به دلیل اینکه از گیاهان زیادی تغذیه می کنند دارای طعم خاصی هستند، به همین دلیل مشتریان زیادی در داخل و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس دارد.
رئیس جهاد کشاورزی حاجی آباد یادآور شد: حاجی آباد قطب تولید عسل در هرمزگان می باشد در حال حاضر ۱۷هزار کندو عسل در حاجی آباد استقرار پیدا کرد است و در صورت مساعد بودن وضعیت آب و هوا زنبورداران ۲ تا ۳ نوبت از کندوهای خود و از هر کندو بین ۳ تا ۴ کیلوگرم عسل برداشت می کنند.


حمایت از زنبورداران در زمینه بسته بندی
اسکندر گرشاسب پور یکی از زنبور داران مهاجر در گفتگو با پیارم حاجی آباد گفت: مدت ۴۰ سال است که زنبور داری می کنم و همیشه در این فصل از سال به استان هرمزگان و شهرستان حاجی آباد سفر می کنم .
گرشاسب، تنوع اقلیمی وجود طبیعت بکر موجب شده، ۸ ماه از سال با سکونت در یک محل، به طور ثابت اقدام به تولید عسل کرد.
این پرورش دهنده و تولید کننده عسل طبیعی خاطرنشان کرد: یکی از مزیتی های شهرستان حاجی آباد که در هیچ نقطه ای از کشور وجود ندارد، در هرمزگان ۷ هزار کلونی زنبور عسل با ۷۰ زنبوردار بومی فعالیت دارند، سال گذشته ۷۰ تن عسل برداشت کردند.
وی افزود: با وجود تولید عسل مرغوب ولی این عسل بدون بست بندی مناسب وارد بازار می شود.


در آمد سالانه ام از فروش عسل ۳۰میلیون تومان می باشد
امیر حسین موسی پور زنبور دار ۲۰ ساله بافتی در گفتگو با پیارم حاجی آباد، اظهار کرد: من هر سال در پاییز کندو های عسلم را به حاجی آباد می آورم و حدود ۷۰ کندو عسل دارم و در آمد سالانه ام ۳۰میلیون تومان می باشد.
موسی پور افزود: حدود ۳۰ سال است که با همکاری پدرم به این کار مشغول هستم و در کنار زنبورداری به دامداری نیز مشغول هستم.
وی بیان داشت: ما هرساله در این فصل به حاجی آباد کوچ می کنیم زیرا این فصل در حاجی آباد آب و هوا بسیار مناسب برای دامها و کندو های عسل می باشد.
این زنبوردار گفت: با توجه به اینکه زنبورداری شغلی سخت است، اما حضور در دامان طبیعت و زندگی با زنبورها هم لذت بخش و هم سودآور است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=66191

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.